Author |
Topic  |
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 21:13:08
|
Hej!
Jag har "upptäckt" att denne herre gjort en del bra. Jag har Harvest och Harvest Moon, gillar bägge skarpt. Vad ska jag gå vidare med tycker ni? Hjälp mig välja!
|
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
Edited by - Jonas on 2003/03/15 17:25:56 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 21:26:12
|
Unplugged |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 21:45:10
|
After the goldrush skulle jag ha satsat på. Neil Young har en stor plats i min skivsamling.... |
 |
|
-L-
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 22:45:09
|
Ragged Glory helt klart, den och Harvest Moon håller jag som det bästa han har klämt ur sig hittills.
/Lars |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 23:41:26
|
Ett bra sätt att närma sig Niel är att köpa "Decade" på dubbel-CD det var en trippel-LP när den kom. Den innehåller det bästa från hans tio första år.
"Rust never sleeps" är också att rekommendera, en sida akustisk och en elektrisk. |
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 10:11:35
|
quote: Hej!
Jag har "upptäckt" att denne herre gjort en del bra. Jag har Harvest och Harvest Moon, gillar bägge skarpt. Vad ska jag gå vidare med tycker ni? Hjälp mig välja!
Tycker att unpluggedskivan är bland det bästa som gjorts överhuvudtaget (inte bara Neil Young inräknat) så ett tips är att lyssna på den. |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 11:20:17
|
Jag håller med om att Unplugged är en bra skiva och en bra introduktion i Young aukustiska del.
Även Comes a Time är en bra skiva. |
Oops! I did it again |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 12:04:54
|
"Rust never sleeps"
Har klassiker som: My My, Hey Hey Pocahontas Powderfinger
Just låten Powderfinger finns det hela webbsidor där det diskuteras var han egentligen menar med texten.
Dä du! |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 13:09:29
|
Håller med ovanstående -- köp "Rust never sleeps"! |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 13:20:56
|
Look out, Mama, there's a white boat comin' up the river With a big red beacon and a flag and a man on the rail I think you better call John 'cause it don't look like they're here to deliver the mail And it's less than a mile away I hope they didn't come to stay It's got numbers on the side and a gun and it's makin' big waves Daddy's gone and my brother's out huntin' in the mountains Big John's been drinkin' since the river took Emmy Lou So the Powers That Be left me here to do the thinkin' And I just turned twenty-two I was wonderin' what to do And the closer they got, the more those feelin's grew
Daddy's rifle in my hand felt reassurin' He told me' "Red means run, son, and numbers add up to nothin'" When the first shot hit the dock I saw it comin' Raised my rifle to my eye Never stopped to wonder why Then I saw black and my face splashed in the sky
Shelter me from the powder and the finger Cover me with the thought that pulled the trigger Just think of me as one you never figured Would fade away so young With so much left undone Remember me to my love, I know I'll miss her
Stor poesi eller hur. |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:58:50
|
Ingen Neil Young samling är komplett utan Zuma. Kolla även in Stills-Young band, vars enda CD heter "long may you run", samt Neils egen "American Stars and Bars".  |
 |
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:19:39
|
Decade eller Unplugged är nog de bästa plattorna att börja lyssna på för en Neil-novis. Min favorit är annars On the beach, men den kan vara lite lurig att få tag på... och så finns den ju bara på vinyl! |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:54:42
|
"Decade eller Unplugged är nog de bästa plattorna att börja lyssna på för en Neil-novis. Min favorit är annars On the beach, men den kan vara lite lurig att få tag på... och så finns den ju bara på vinyl!"
Nop! Jag har den på CD!  "On the beach! alltså.
Har ett par ex över ifall nån är intresserad. Skicka ett PM i så fall.
/lenwac |
 |
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 19:29:26
|
lenwac: I så fall är det någon som kopierat av en LP och överfört den till CD, för någon officiell version har aldrig funnits på CD. Min förtjusning i denna skiva kan faktiskt bero lite på själva formatet och proceduren som det innebär att lägga på en vinyl på skivspelaren! |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 20:57:24
|
svejk: Re-actor finns inte heller den på CD. Den är en av de så kallade "missing six"-skivorna. De övriga är Time fades away, Hawks and doves, On the beach, American stars and bars och Journey through the past. |
 |
|
x2000
Member

411 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 23:06:07
|
hi kan bara hålla med många av ovanstående Decade är en utmärkt introduktion till neil "rust never sleeps" och även "live rust" å "zuma" å ...listan kan göras lång apropå "on the beach" kolla in följande sida: www.dergunerz.freeserve.co.uk/
mvh thomas |
Edited by - x2000 on 2003/03/12 23:07:03 |
 |
|
unclezoid
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 23:53:33
|
x2000: hahaha, fasen vilken cool sida ;) |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 10:42:34
|
"svejk: Re-actor finns inte heller den på CD. Den är en av de så kallade "missing six"-skivorna. De övriga är Time fades away, Hawks and doves, On the beach, American stars and bars och Journey through the past."
Jag har både "On the beach" och "American stars´n bars" på CD. Bägge är rippade från vinyl. Görs det av proffs i studio blir resultatet riktigt riktigt bra. Finns intresse kan jag byta mot annat bra. |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 15:36:12
|
Måste bara göra en inflikning om Reactor. Det är inte skivan att rekomendera en nybörjare av Niel, men vilken höjdare.
Låten Shots på hög volym, finns det något bättre sätt att rensa hjärnan? |
 |
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:28:55
|
"Zuma" är en riktigt cool och bra skiva. Den har kallats en förebild för grungevågen ca 15 år senare. Ja, lyssnar man på den kan man gott tänka sig att varje lo-firockare säkert lyssnat sig fördärvat på gitarrerna här för att inspireras. Det är en ganska poppig och skönt "slarvig" skiva som jag som också är nybörjare på Neil (Ja, "Neil", inte "Niel"!) vill rekommendera. Snart veckor efter att jag köpt "Zuma" var jag tvungen att skaffa ett ex. av "Decade" - och det var nog den bästa 3-LP jag köpt, för att inte säga bästa skiva över huvud taget! Eftersom det är en högkvalitativ samling av material från hans tidiga karrär kan man ju använda den för att ta reda på vilka originalskivor som verkar vara något att ha. Troligen blir svaret alla! Fast då kan man ju lyssna på Decade så länge, om man inte har råd med alla på en gång... |
 |
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 21:02:48
|
Längtar ruskigt mycket efter att se Neila lira solo i Köpenhamn den 27/4!!! Hoppas han spelar Ambulance blues, men det kanske är att begära för mycket!? |
 |
|
unclezoid
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 20:49:53
|
skärlock: DITT SVIN!!!! (ironisk ;) försökte förgäves att få tag på biljetter till konserten men en kompis till en kompis ****ade det hela så att vi blev utan. Är riktigt avundsjuk på dej. Rena drömmen att få se Neil lira en solo akustisk konsert. Jag önskar dig all lycka och hoppas den blir riktigt jäkla minnesfylld.
PS. *gråter* |
 |
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 13:59:02
|
Jag hade helt klart tur som fick tag i biljetter! Har hört att det fortfarande ska finnas biljetter kvar till några av Neilas konserter i Tyskland, kan nog vara värt att kolla upp... Kolla in www.eventim.de för biljetter. Hoppas att konserten blir lika bra som Neila i Roskilde 2001, var helt enastående bra! TOOL var iofs snäppet bättre... en närmast religiös upplevevelse. |
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 17:26:58
|
Herregud. Hade ju stavat fel i Topicen. Neil ska det ju vara. Nu så! Tack för alla tips förresten, blir nog decade och unplugged vad det lider!
MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
eriksven
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 22:35:15
|
Visst, du måste bara köpa Rust Never Sleeps och lyssna på låten Trascher. En annan bra platta också, är Ragged Glory. |
 |
|
Topic  |
|