HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn LK85
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:35:19  Show Profile Send DasIch a Private Message
Vad tänker man egentligen, nu när det mesta börjar närma sig färdigt med anläggningen? Ja, inte fan är det att lägga hifi-intresset på hyllan i några år och vänta tills man tröttnat på grejorna man har. Nej, så skulle kanske en normal människa funka, men inte jag. Knepigt det där.
Så, alldeles nyligen slogs jag av en liten fundering. Vad tusan är nästa steg? Alltså, inte nu på en gång, utan kanske efter sommaren eller bara så fort jag fått ihop lite fler slantar.
Nästa steg kanske borde bli slutsteg?

Jo, så sitter jag och funderar, bara för att det är så himla trevligt att fundera så.
Därför undrar jag naturligtvis lite saker om detta ämne, som jag verkligen inte kan någonting om.

Är det någon som provat Linn´s LK85, eller LK140? Vad tror ni en Classik och ett par Katan skulle tycka om det?

Sedan ett par frågor som pinsamt väl avslöjar att jag aldrig pillat med slutsteg förut.
Hur kopplar man ett slutsteg? Alltså, vad är det för kablar och kontakter?
Funkar det att bi-wira?

Som sagt, jag skall inte köpa något nu men är lite nyfiken på möjligheterna inför framtiden - och som synes hur det rent praktiskt funkar.

Objektivist

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:39:42  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Du ansluter pre-out på din Classik till pre-in på slutsteget med ett par vanliga signalkablar. Högtalarkablar kopplar du till slutsteget. Bi-wire är möjligt.

Edited by - Jonas N on 2003/03/13 18:40:08
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:42:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En Classik och ett par Katan skulle säkert inte må illa av ett LK 85 eller 140. Dels är de väl allmänt bättre än Classikens inbyggda slutsteg, dels kan man spela betydligt mycket högre innan det börjar låta illa.

Slutstegen kopplar du med vanlig lågnivåkabel från försteget (eller Classiken i det här fallet). Att biwira (mellan slutsteg och högtalare) går bra, om det sedan gör någon nytta (eller rent av skada?) kan man förstås diskutera.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:45:14  Show Profile Send DasIch a Private Message
Allright, tackar då vet jag!

Hmm, då uppkommer genast en till fråga. Går inte detta direkt förbi förstärkardelen på Classiken? Alltså, då får jag inte någon kräm därifrån utan det är bara slutsteget som ger det?

Ps. Apropå bi-wiring så har jag fått väldigt bra resultat av det med Classiken. Därför tycker jag att det är viktigt om den möjligheten även finns på slutsteget. Så det är kul att det funkar.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/03/13 18:47:32
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:47:33  Show Profile Send Andreas N a Private Message
gå på en 140, 85an tycker jag låter lite tunnt tråkigt. Klart mer drag i 140.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:15:30  Show Profile Send fredde a Private Message
Har själv två 85:or och är väldigt nöjd med dem. En kompis bytte från 85 till 140 och upplevde inte den skillnaden som prisvärd. Men det var då, i den anläggningen, i det rummet...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:15:36  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Du får ingen kräm ur Classiken. Dock kan du ju förstås ansluta ett par extrahögtalare till Classikens högtalarutgångar. Då kan du ju t.ex. ha ljud i köket eller nåt.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:22:24  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Du får visst kräm ur din Classik! Ett utmärkt tillfälle att testa bi-amping. LK85:an rekommenderas att driva diskanten.
Go to Top of Page

Andreas N
Member

139 Posts

Posted - 2003/03/13 :  19:59:30  Show Profile Send Andreas N a Private Message
Jag bytte från Lk85 till Lk140 och upplevde en mycket stor skillnad i kraft och pondus. Sedan bytte jag iofs till Naim och då började det lira på riktigt, men det är en annan femma
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  20:28:26  Show Profile Send DasIch a Private Message
Vad ger bi-amping för fördelar, ljudmässigt? Så måste jag förstås undra varför LK85;an passar bättre att driva diskanten, borde inte basen vara mer krävande?

Annars måste jag givetvis jämföra LK85 och LK140.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/03/13 20:28:47
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/13 :  20:35:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är väl klart att Classiken också ska jobba! Med ett extra slutsteg så kan man börja spela sjukt mycket högre. Jag har Classik nu och ska låna hem Ninka på måndag, då får man höra om det låter bra här hemma.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/13 :  20:41:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är många som säger att det bästa steget ska till diskanten, fattar inte varför. På en 2-vägare så kommer det mesta av musiken från bas/mellan, diskanten finns bara där som punkten över i-et. Speciellt ett par högtalare som Ninka, med dubbla bas/mellan, bör det största steget driva dessa om man vill kunna lira med pondus.

Skillnaden melan LK85 och LK140 är att den sneare har 4 kondingar istället för 2. På kretskortet i LK85 är det utritat vars dessa extra kondingar ska sitta, några andra skillnader har jag inte kunnat hitta. Annars är det samma steg, med likvärdigt ljudkvalité om än LK140 upplevs som bätter pga. att den är starkare.

Edited by - yalpa on 2003/03/13 20:44:51
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/14 :  00:10:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Diskanten kan ha det svårt ibland när den måste spela högt vid sitt nedre arbetsområde. Beroende lite på hur brant filter man har kan jag anta. Kanske behöver den mer effekt för att hänga med. Utan att få en överdos.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:40:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Naturligtvis får man kräm ur Classiken om man väljer att biampa, tänkte inte på det.
Att diskanten ska ha det bästa steget är ett gammalt klassiskt Linn-påstående. Om det ligger någon sanning i det vet jag inte. Helt klart är att det är bättre att ha ett kraftigare steg i basen om man spelar mycket högt. Om man nu inte gillar skyhög distorsion, vill säga.

Edited by - Magnuz on 2003/03/14 16:41:08
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:10:49  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det här är min teori om varför folk föreslår att det kraftigaste steget inte bör användas till basen vid biampning.

Om man biampar, utan aktiva filter, så kommer utspänningen på båda slutstegen vara identisk, men strömmen ut kommer att variera eftersom varje steg ser olika impedanser. Spelar man så högt att utspänningen börjar klippa så kommer alltså båda stegen att börja dista, trots att det kanske var en kraftiga baston som orsakade klippningen. Om man då har sitt kraftigare steg, som kan ge ut en högre spänning, i diskanten så skulle man alltså kunna undvika att det steget klippte.

Fördelen med detta är att vi normalt uppfattar dist i diskanten och även mellanregistret som jobbigare än dist i basen. Distorsion i basen kan ibland tom ge intryck av en tyngre mäktigare bas.

Edited by - Rebo on 2003/03/14 17:11:31
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:23:56  Show Profile Send Klanters a Private Message
Jag tror att den "officiella linnståndpukten" om det nu finns någon sådan :) är att det _bästa_ slutsteget ska driva diskanten. Obs att bäst inte nödvändigtvis = kraftigast, även om det i linnsammanhang ofta är så. Kan inte uttala mig om det är ett sunt råd eller inte, då jag inte har testat själv.
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:50:53  Show Profile Send DasIch a Private Message
Okidoki, här fick jag många bra svar. Tackar!

Om skillnaden mellan LK85 och LK140 bara är ett par kondingar, borde det inte vara ganska lätt - och billigt - att uppgradera en LK85;a?

Sedan, gällande biampning, så är jag inte direkt ute efter att kunna spela högre. Jag menar, högt kan jag spela redan som det är. Istället kanske ett steg kan ge andra fördelar, som ökad kontroll, bättre tydlighet vid högra volymer osv.? Då kanske det också är klokare att sätta steget på basen?

Objektivist
Go to Top of Page

daggen
Member

70 Posts

Posted - 2003/03/14 :  18:10:43  Show Profile Send daggen a Private Message
dasich: skaffa dej ett steg och kör biamp tillsammans med classicen. detta är en utomordentligt prisvärd uppgradering. du förbättrar ljudet på alla sätt och vis och du får rejäl mycket mer drag i basen! sen är det ju inte helt fel att kunna spela mycket högre än förut heller
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/14 :  18:36:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
DasIch> jag har aldrig hört talas om någon uppgraderingspaket till LK85, det är nog mer som skiljer, "under ytan" så att säga. Jag har haft 85 hemma och öppnat-tagit kort, jämfört med bild på 140 i H&M, alltså en ganska ovetenskaplig jämförelse, men de är väldigt lika.

Personligen tycker jag att det större 85 steget ska driva basen, den behöver kraften till att bli ännu snärtigare. Andra kan ha en annan uppfattning, verkar som att den beror på att de är rädda för att bränna diskanten. Jag funderar redan på nästa uppgradering till mina Ninka (om jag nu kan köpa) då blir det en Klout till bas mellan, och Classiken får driva diskanten även i fortsättningen, gissa om basen blir fet?
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:08:58  Show Profile Send NtR a Private Message
Bi-ampa låter logiskt här. Då kommer de båda effektstegen bara behöva lämna ström i halva spektrat s.a.s. Då får de ett lättare jobb. Jag skulle också koppla LK85an till basarna. Bara för att det känns mest vettigt, av ngn outgrundlig anledning.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:55:16  Show Profile Send DasIch a Private Message
Hmm, är det lätt hänt att man bränner diskanten då? Det är ju verkligen inte något man har lust att göra.

Objektivist
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/14 :  20:33:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
DasIch!
Om du är ny inom slutstegssvängen så föreslår jag att du inte bara tittar på Linnsteg. Världen formligen dräller ju av massor med bra steg även av andra fabrikat. Öppna vyerna lite bara.

Rebo!
Om man tittar på ett frekvensspektrum av normal musik så ser man att diskantfrekvenser normalt har ganska väsentligt svagare nivå. Det gör att det vanligtvis är bättre att välja det slusteg som har minst utspänning till diskanten och det med mest utspänning till basen. Om man ska välja efter distorsion så blir det genast svårare dock... Jag skulle nog gå på det effektstarkaste ändå till basen, även om det råkade vara det som distade minst. Då kan man nämligen spela i genomsnitt starkare utan att det klipper. Och klippning låter ju gravt värre än "vanlig" distorsion. Fast om man alltid spelar svagt... ja då kanske man väljer det med lägst dist i diskanten... Men vad ska man då med mycket effekt till överhuvudtaget? Hm, svårt det här...

Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2003/03/14 :  21:20:02  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Intressant tråd det här, går nämligen i samma tankar. Vad tror ni om att biampa Classiken med Vincent nya små "gulle"-block? Någon som har lyssnat till dessa? Fler förslag på slutsteg vore trevligt.

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:22:22  Show Profile Send Rebo a Private Message
Knoppen: Om man har aktiva filter så är det självklart att stoppa det starkaste steget till basen.

Utan aktiva filter så kommer båda stegen att jobba med samma in och ut spänningar, fast olika strömmar. I detta fallet så kan alltså en även en kraftig baston få steget som driver diskanten att klippa.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:55:43  Show Profile Send yalpa a Private Message
Rebo---> hmmm...du har rätt, det där har jag aldrig tänkt på! Diskant steget tvingas spela bas, det är filtret som stoppar ljudet. Hur blir det med dessa frekvenser som stoppas av filtret, belastas förstärkaren lika mycket av dem som om den tvingades spela dem fullt ut?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:10:07  Show Profile Send Rebo a Private Message
yalpa: Det slutsteg som driver diskanten kommer, som följd av det passiva filtret, att se en mycket hög impedans för låga frekvenser och alltså kommer den inte att behöva mata ut just någon strömm där. Det följer ohms lag, spänning=ström*impedans.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000