HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn LK85
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:28:49  Show Profile Send peder47 a Private Message
Kör du aktivt så ska det bästa steget driva diskanten,men du bör sträva efter att ha tre likadana slutsteg..samma märke och modell.

Har kört aktivt i 11 år och har testad otaliga kombinationer och alltid fått resultatet...bästa steget på diskanten,men framför allt...Sträva efter att ha likadana steg..märke och modell.Kan inte nog betona det.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:19:50  Show Profile Send LCohen a Private Message
DasIch.. du ska lyssna på mig :).

men min kommentar är att du bör hålla dig till du får tag på ett LK140. För det första tror jag att det är bättre att köra LK85 ensamt än att köra bi-ampat med classiken, 85an är ett bättre steg, att blanda det med ett sämre steg kan inte bli bättre.

Det är min tanke om det hela. Men ska du gå dit så kan du fundera på att skaffa Genki och LK85 och sälja classiken. Genkin har inbyggt försteg, men då kan du inte koppla in annat, bara köra CD. Men ett billigt och smidigt alternativ.

Men för att sammanfatta: biampa inte med classiken om du köper till en LK85/140.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:45:24  Show Profile Send DasIch a Private Message
Oj, först måste jag tacka er för alla bra svar som kommit medan jag varit borta. Tack!

Ja, låt se nu...
Först måste jag erkänna att jag inte hänger med så bra i diskussionen om alla tekniska detaljer. Däremot är jag intresserad av att lära mig, så om någon orkar förklara lite närmare är jag väldigt tacksam.

Peder, att köra aktivt innebär väl ett filter i slutsteget? Är det något jag kan göra med en LK85/140?
Jag vill minnas att försäljaren sade att aktiv drift skulle innebära en grym förbättring på Katan-högtalarna.

Tre likadana steg verkar skoj. Förstås inget jag tänker ge mig in på inom den närmsta framtiden, men det kan vara en god idé att stegvis uppgradera.
Annars låter det rent intuitivt vettigt att ha likadana steg. Men jag måste ändå undra just varför det är så viktigt? Och bör jag tänka likadant när det gäller biamping, att det blir pannkaka om jag har classiken med där?

Cohen, du är väl typ gift med Ivor? Så dina åsikter väger givetvis tungt.

Genki är annars inget jag tänker fundera på, så länge jag är kär i min Classik. Intressant utbygnadsmöjlighet för framtiden är det dock.

Ifall jag inte biampar så blir det dock helt klart ett LK140, för det är lite mer ruter i det steget.

Ps. Jag har just kommit på att jag kan koppla in hörlurar till Classiken. HD600, Classik och Jean Michelle Jarre orsakar verkligen kraftiga vällustskänslor vilket kan göra att mitt skrivande blir lidande. Hoppas det inte gör något.

Objektivist
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/15 :  14:47:18  Show Profile Send peder47 a Private Message
DasIch, hej..!!

Jo att köra aktivt innebär ett filter i slutstegen,eller mer exakt ett aktivt delningsfilter mellan försteg och slutsteg.
När vi pratar Linn så finns det också de äldre separata ( i egen låda) aktiva filtren till deras högtalare Kaber,Isobarik och Keltik.

Det finns till de nyare filtren också en egen låda (Tunebox) att montera filtren i för de som inte kör med Linn´s slutsteg...eller att man har Linn´s lite äldre slutsteg där det inte går att montera in filter.Det går givetvis att köra icke Linn-steg eller de äldre stegen till det äldre aktiva filtret också.

Tror du skrev att du körde med Katan högtalare,då behöver du *bara* två slutsteg iom att det är en tvåvägare.

Det går att montera aktiva filter i både Lk85 och LK140.

För att svara på din fråga och använda lite *fikonspråk* ,det blir en helt annan synergi i ditt system om du har likadana slutsteg.Vissa Linn-handlare hävdade i början på 90-talet att du kunde blanda olika Linn-steg...det spelade ingen roll...jag hävdade motsatsen (det var ngt som då inte stämde..synergin).
Ngr år senare hävdade de som jag bedömmer mer kunniga av landets Linn-handlare att man bör sträva efter likadana slutsteg (Yes,jag hade rätt ]:D]...skojar bara...Jag var vanlig konsument med bra öron,de var försäljare .
Inget ont i det,men jag tror det satte, hos en del en liten prägel på deras råd.

Om du biampar med exempelvis Classiken så blir det inte pannkaka,det blir ett steg på vägen men du bör vara medveten om att det är en liten kompromiss.
Sen tycker jag du själv ska prova med att antingen ha det på diskanten eller basen....och lita på dina egna öron i det resultat du får...det är ju det som är lite kul med Hifi...att testa lite....självklart med lite råd och kunskap i botten.

Ex: Då jag körde med aktiva Isobarik (tre slutsteg) så hade jag diskanten på ett slutsteg,på de övriga två så var höger mellan/vänster bas på det ena slutsteget och tvärtom på det andra.
Det blev bättre än att lägga basen på ett steg.

Hoppas du blev lite klokare..
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:00:30  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen

*Sen tycker jag du själv ska prova med att antingen ha det på diskanten eller basen....och lita på dina egna öron i det resultat du får...det är ju det som är lite kul med Hifi...att testa lite....självklart med lite råd och kunskap i botten.*

Måste komplettera lite...

Då du exempelvis biampar som du frågade om så jobbar ditt system med helt andra förutsättningar..mer kraft osv.Det kan innebära att du får göra en liten anpassning på högtalarens avstånd till bakväggen.Det avståndet kan även variera beroende på vilket av stegen (Lk85/140) du har på diskant respektive bas.
Här pratar vi oftast inte om ngr större förflyttningar..kanske 0,5-3 cm.
PROVA...

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:30:55  Show Profile Send LCohen a Private Message
"Om du biampar med exempelvis Classiken så blir det inte pannkaka,det blir ett steg på vägen "

Ska du biampa så bör du ha lika bra slutsteg, annars är det bättre att bara köra med det "braiga" steget. Att bimpa classik med 85/140 är att göra det onödigt krångligt för sig, och dessutom sämre än att köra bara med 85/140.

Värt att påpeka :)....

och att gå över till aktivt gör en hiskelig skillnad. Att gå till biamp ger skillnad men inte lika stor skillnad.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:34:10  Show Profile Send DasIch a Private Message
Tackar för svaret Peder!

Nu måste jag förstås undra över prisuppgifter på olika filter?

Och tack till Herr Cohen också, förstås.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/03/15 19:35:16
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:46:19  Show Profile Send Merkurius a Private Message
När man läst alla inlägg kan man ju inte låta bli att undra vad dessa steg kostar(LK 85 och 140)?
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/15 :  19:48:35  Show Profile Send DasIch a Private Message
LK85 kostar 7500kr och LK140 12750kr, hos www.ljudkompaniet.se.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/03/15 19:48:55
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/15 :  22:56:33  Show Profile Send LCohen a Private Message
filtrena kostar... erhm.. *grubbel*. typ 1500 kronor.. du behöver två...

så det blir ju en penning.. 7500*2 plus 3000... hamnar på 18.000... men det är en sjujädrans uppgradering minst sagt :)

Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/16 :  03:23:50  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Förmedlar bara mina egna erfarenheter. Dessa säger att det bästa steget ska driva diskanten. Jag har provat LK100, LK85, LK140 och Klout på ett par Keilidh i alla möjliga kombinationer, och slutsatsen har alltid varit densamma. Bästa steget till diskanten, men helst likadana.

Vidare så säger min erfarenhet att Genkis variabla utgång inte är något att hänga i julgranen precis.

Mina erfarenheter.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  13:26:26  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Vidare så säger min erfarenhet att Genkis variabla utgång inte är något att hänga i julgranen precis.

Håller med. Försteget i Genkin kunde de lika gärna hoppa över att sätta in i apparaten, det är bara irriterande att volymskalan ändras på Genkin när man inte använder det försteget. Dessutom låter det inte särskilt bra, jämförde Genkins försteg mot Kolektorn och det var minst sagt stor skillnad. Sedan att Kolektorn låter dåligt mot en Kairn gör inte saken bättre. Försteget är väldigt viktigt att man inte snålar in på. Själv skall jag ha en Kairn med Slimline såsmåningom.
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/03/24 :  23:22:12  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:
Försteget i Genkin kunde de lika gärna hoppa över att sätta in i apparaten, det är bara irriterande att volymskalan ändras på Genkin när man inte använder det försteget.

Att volymskalan ändras kan du lätt fixa med "user settings" på genkin. Du kan ställa in volymkontrollen till att lyssna på en annan typ av fjärrkontroll. Då händer inget med Genkin när du ändrar volym med din fjärr, men resten fungerar fortfarande som vanligt.

Annars håller jag med om att Genkin låter roligare med ett riktigt försteg.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/25 :  16:37:12  Show Profile Send fredde a Private Message
Tror att LK140 är lite overkill till classiken. Det kommer troligtvis att låta bättre med endast LK140 än med Classiken på ett av registren. Kom ihåg att LK140 kostar nästan lika mycket som classiken ny...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/25 :  20:10:30  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Hej igen DasIch!
Nu blir man väl strypt av alla LINN fän. Som du vet har jag ägt en Classik och funderade i samma banor som dej. Men provade rör till Classiken oj oj vilken skillnad det började lira musik som bara den. Sen lånade jag hem en cd ( Parasound ) kopplade den till rörsteget ( Audion SilverNight ). Då spelade det ännu mer musik. Resten är historia. Någon Classik har jag inte kvar.
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2003/03/25 :  20:45:30  Show Profile Send Gozzi a Private Message
Kul att se så många Linn fantaster.. !

[i][purple]
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/25 :  22:13:27  Show Profile Send DasIch a Private Message
fredde: Det gör inte speciellt mycket om LK140 är overkill. Det ger bara utrymme att uppgradera. Fast Classiken kommer nog få agera försteg/cd-spelare, så får slusteget driva högtalarna själv.

Carl-M: Jag har upplevt "Linnister" som snälla, så jag tror du kan sova lugnt. Rör tror jag dock inte är min kopp av té. Fast om jag får chansen skall jag prova av ren nyfikenhet i alla fall.

Objektivist
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:07:41  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
fredde: Det gör inte speciellt mycket om LK140 är overkill. Det ger bara utrymme att uppgradera. Fast Classiken kommer nog få agera försteg/cd-spelare, så får slusteget driva högtalarna själv.

Ok! Du kan ju alltid prova alla möjliga alternativ och se vad du själv tycker. Det är samma kontakter på LK140 och classiken så det går fort att växla mellan. Jag har provat att köra Majik biamp med LK100 och tyckte att det lät bättre med endast LK100 och bara köra med Majik som försteg. När det sedan blev aktivt blev det en annan sak. Det blev i sig en stor uppgradering och det gick inte heller att prova några alternativ. Jag tror dock generellt att man även aktivt skall eftersträva att ha samma steg, men allt handlar ju om pengar. Bäst blir det naturligtvis med Klimax på alla register...
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/26 :  11:06:31  Show Profile Send LCohen a Private Message
Klimax i alla register är bäst ja. Men vi är väl överens om att i ett system med 3 LK 100, så kommer man att ha en förbättring om man byter ut diskantförsärkaren till en LK 140 tex? Dvs 1 LK 140, och 2 LK 100

Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:01:32  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Klimax i alla register är bäst ja. Men vi är väl överens om att i ett system med 3 LK 100, så kommer man att ha en förbättring om man byter ut diskantförsärkaren till en LK 140 tex? Dvs 1 LK 140, och 2 LK 100

Jag är lite kluven om vad som egentligen blir bättre. Eftersom LK140 låter bättre i alla register än LK100 så blir ljudet sämre om man låter LK100 spela i något register än om man låter LK140 spela i alla register. Samtidigt får man mer kraft och kontroll med fler steg än med ett steg. I mitt fall tyckte jag helt klart att LK100 ensamt spelade bättre på allt än när jag biampade LK100 med Majik, detta trots att jag trodde att det skulle bli bättre med biampingen och ville verkligen att det skulle vara det eftersom jag annars fick ett steg som inte användes.

Prova och avgör själv är nog enda sättet att bli klok på detta!

Edited by - fredde on 2003/03/27 17:02:51
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/27 :  21:53:30  Show Profile Send LCohen a Private Message
Du har rätt, men jag pratade om aktiv drivning.....
3 LK 100 passivt, är sämre än en LK 140 passivt. Men 2 LK 100 & 1 LK 140 (diskanten) aktivt, är bättre än 3 LK 100 aktivt.

Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/27 :  21:54:52  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Du har rätt, men jag pratade om aktiv drivning.....
3 LK 100 passivt, är sämre än en LK 140 passivt. Men 2 LK 100 & 1 LK 140 (diskanten) aktivt, är bättre än 3 LK 100 aktivt.

Då är jag med, och håller även med!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000