HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd om förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:01:10  Show Profile Send Schluug a Private Message
Hejsan

Jag har gått i tankar att köpa en ny förstärkare ett bra tag nu. Jag gör lumpen just nu men muckar i slutet av maj. Då för jag ca 22k i muckbidrag. Lite av dem hade jag tänkt lägga ut på en ny förstärkare. Mitt problem är om jag ska ha en hederlig stereo-stärkare, då hade jag tänkt mig HK-670 eller någon av Nad's modeller. Eller om man ska investera för framtiden och köpa en surround istället? Avr 2550 eller någon Marantz.
Har ont om plats just nu eftersom jag fortfarande bor hemma. Det blir mest musiklyssnade men även en film då och då. Så förstärkaren måste va bra i 2-ch också.. någon som har några tips eller råd. Den bör ligga i prisklassen <5000:- Kan även tänka mig att köpa begagnade saker.

mvh Gustaf

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:10:35  Show Profile Send bjarne a Private Message
det är ingen idé att ens fundera på en "framtidssäker" surroundrciever i denna prisklass. Tänk om detta varit för tre år sedan och du nu skulle köpt till högtalare till din 3 år gamla reciever....tror du du hade varit nöjd med den idag när det finns nya format som dplII osv. Nä, ska man ha surround ska man köpa rubbet på en gång, annars får du/man otroligt mycket mer för pengarna om man tar en 2-kanalare plus ett par frontar. Om du vill uppgradera till surround senare har du möjligheten att behålla 2-kanalaren som slutsteg till frontarna, alternativt sälja den...den har ett andrahandsvärde, vilket är mer än man kan säga om några år gamla surr-recievrar. Att köpa surr-reciever för att under en period köra 2-kanal är bortkastade pengar och troligen halvtråkigt ljud.
Tips och råd...berätta om du hört något bra nån gång så får vi en aning om vilken typ av ljud du gillar. Det finns mängder av grejer både nytt och beg om man har tänkt sig lägga mellan 15 och 20kkr.

mvh/bjarne
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:18:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Denons och Harman Kardons hembioförstärkare har alltid låtit bra. De har dessutom analog signalbehandling när man kör tvåkanalsljud. Många andra digitaliserar alla insignaler även om man bara kör tvåkanaligt.

Av de hembioförstärkare som jag testat noggrant (HK AVR-3000, Denon 1801 & 1802 & 3802, Outlaw, Kenwood xxxx) så var Denon och HK bäst. Denonerna hade genomgående en viss extra "glansig" diskant som ger en "skimrande" diskant (det kan hända att man tröttnar på det i längden), medans HK var neutralare. De andra märkena förvrängde ljudet betydligt mer. I Denonerna så var det främst slusteget som gav diskantförvrängningen, så om man kör lågniuvå ut tillsammans med eventuellt framtida slutsteg så var det mycket bättre. Denon har ett bra läge för musik som heter "Matrix", det har inte HK. HK AVR300 hade också några konstiga bugger med Logic7, man kunde inte köra utan centerhögtalare.

Jag tror inte så mycket på NADs hembiogrejor, men det är bara en känsla jag har. Marantz är jag lite nyfiken på eftersom de har Circle Surround vilket är bra (Pro Logic II är i och för sig minst lika bra), men jag vet inte än hur Marantz låter.

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/21 :  20:46:21  Show Profile Send Schluug a Private Message
Tycker din tankegång verkar vettig bjarne. Stereo är stereo och kommer fortsätta vara det medans det kommer nya standarder inom hembio nån gång per vecka. Det här blir början på min första seriösa anläggning. Har ett par Celestion F30 som jag är helnöjd med.. min prisklass dessutom.

Jag var nere på hifi-klubben och Lefflers hifi för några dagar sen och lyssnade lite. Tyckte allt lät helt ok men det blir ju lite fel när man lyssnar på andra högtalare än ens egna? Jag har inte hunnit så långt så att jag vet vilket ljud jag tycker om. Men gärna så ofärgat som möjligt skulle jag tro.
När vi ändå är igång, vet ni någon cd/dvd som passar bra till tex HK-670 och Celestion F30?
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/21 :  22:09:35  Show Profile Send tompa a Private Message
HK, beware! Är det inte en av marknadens mest överreklamerade tillverkare oavsett om det gäller stärkare eller cd-spelare? Jag har iallafall aldrig upplevt ett så trist ljud som av just HK, både 670:n och cd´n. Skulle vilja beskriva dessa apparater som rena skämtet, faktiskt! Nu gör jag väl ett flertal ledsna eller förbannade, men det är så här jag upplever HK av idag. Jag tror de var bättre förr...

tompa
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/21 :  22:52:59  Show Profile Send tompa a Private Message
Jo, du hittar skyhögt bättre prylar, om du kikar på begagnatmarknaden! Du kan få high-end-prylar för ONOFF-pris!

tompa
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/21 :  22:54:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker HK 670 ger väldigt mycket för pengarna. Tvivlar på att du hittar någon bättre integrerad förstärkare för ca 5000:- Fina kraftresurser, neutral klang med bra detaljeringsgrad och dynamik.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/03/21 :  23:06:19  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Har själv en H/K 670 och det sista jag tycker är att det låter trist. Men alla har olika smak. Vill dock bara varna dig för H/K hd 750 (cd-spelare). Den är vass och sprettig. hade en själv i ett halvår men stod inte ut och uppgradera till Thule Spirit CD100 nyligen. Fick ett visst ljudlyft.:) Helst skall du lyssna på nya komponenter med dina högtalare och definitivt med din musik.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:19:37  Show Profile Send Atlas a Private Message
http://www.hifimagasinet.com

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:20:35  Show Profile Send Schluug a Private Message
Hmm.. ok. Det verkar vara väldigt delade meningar om harman/kardons grejer. Någon som har några tips på bra sidor som säljer begagnade hifi-prylar som vad man ska hålla utkik efter. Några märken/modeller man ska se upp för?
Det är alltid bäst att provlyssna och se vad man själv tycker men det blir ju lite svårare när man handlar privat.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:25:04  Show Profile Send svanbo a Private Message
http://www.hifimagasinet.com

...eller säljforumet här på hififorum.
Tycker det är klokt att köpa begagnat, man får så mycket mer för pengarna då. Dock inte FÖR gammalt, ett par år max.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:26:15  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag läser slarvigt... såg först nu att ngn annan redan tipsat, sorry...
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:34:57  Show Profile Send Schluug a Private Message
Hittade en Nad C340 för 1700:- Något att ha?
Tack för tips och åsikter.. fortsätt gärna ;)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:35:43  Show Profile Send Aton a Private Message
Lyssna absolut på HK 670! Den står inkopplad i flera Hifi-butiker och det är enligt min uppfattning inte utan anledning. Frågan är om man helt kan såga någon hifi-produkt egentligen, alla har vi olika smak och referenser!
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/03/22 :  01:28:20  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Om du vill ha det billigare så kan du köpa HK 670 på apparat.se för 4300:- Nad och HiFi-klubben tycker jag du skall undvika. Dyra, dålig service, tråkigt ljud mm. Går du till en seriös handlare så får du en helt annan service och kunnande till ditt förfogande. Det enda som jag tycker är något att ha på HiFi-klubben är B&W och Classé.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/22 :  01:38:44  Show Profile Send Aton a Private Message
Instämmer i att Hifi-klubben är dyra! Apparats prissättning är uppfriskande. Men den svider om man själv betalat mer...
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/22 :  11:58:20  Show Profile Send Schluug a Private Message
Har också upptäckt att apparat bara tar 4400 för deras HK 670. Hur kan de göra det? En tusenlapp är ganska mycket på en produkt som kostar ca 5k. Den är kanske lite overkill till mina Celestion F30 men det är väl bara bra för då blir det lättare att uppgradera i framtiden. Det ser ut att bli HK 670 om ingen har något annat o säga. Ska gå ner till Hifi-klubben och till Lefflers nu på måndag o se om de har den för provlyssning..
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/22 :  15:34:03  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej Schluug
Det var ju kul att du håller med, för jag håller också med mig
Jag har inte hört 670:an med F30, men en av h/k:s avr:er har för mig det var 5500 - Har förstås hört 670 i massa andra kombinationer, eftersom den står uppkopplad lite varstans. Alltså, utan att veta, tror jag att 670:an kan passa till F30:an som jag upplevde som ganska laid back, men med ett detaljerat och ganska ofärgat ljud. Utan att ha sett någon mätning så skulle jag säga att den verkar ha en ganska rak frekvenskurva. 670:an kan nog bidra med lite "pushighet" och också en del extra basåtergivning, som ju av naturliga skäl är lite klent hos F30.
Med det sagt tycker jag ändå att du kan lyssna på en nad, eftersom du där kommer att få ett helt annat ljud. Det finns ganska bra med nad på begmarknaden - hjälpte just en kompis med en 317 för 2kkr, vilket passade hennes urustning.
Slutligen handlar ju allt om pris, och jag sticker härmed ut hakan och säger att om du tänker lägga uppåt max 3kkr för en cd-spelare inte skall förakta masstillverkare såsom sony.

Angående beg så är det givetvis mest för pengarna, men det kräver sin tribut av dig som köpare.
/god lycka /bjarne

bjarne
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/03/22 :  19:53:06  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
22 lakan i muckarbidrag?? Jag fick bara 5... Tycker för övrigt du ska satsa på H/K 670.

Hifi i all ära, men INGET slår ljudet av en V-Twin. Lyssna så förstår ni...
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/22 :  21:36:30  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Den är kanske lite overkill till mina Celestion F30...

Det är min uppfattning att förstärkaren är en mycket viktig del i en hifianläggning. Den ska du inte snåla på!
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/03/23 :  10:54:07  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har nu haft min H/K 670 i ungefär 6 månader och har inte upplevt något av vad Tompa säger.
Jag är lika nöjd med ljudet nu som jag var en dag för 6 månader sen när jag första gången startade bettan.
Att den skulle låta vasst kan jag inte köpa, jag är ledsen.
Jag kör med silver kablar och relativt analytiska högtalare ( Nht 2,5i) och ändå så låter det inte vasst.
Det kanske har med mitt rum att göra vad vet jag.
Kan saxa vad High Fidelity skrev när dom testade H/K 670:an.

Både mellanregister och diskant har det där lite avrundade, behagliga klangidealet.
Detta trots att man inte tycker sig sakna något i varken topp eller i detaljer.
Vårt mycket avslöjande och precisa tvåvägssytem kunde inte lockas att ställa till det för förstärkaren.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/23 :  17:07:10  Show Profile Send Schluug a Private Message
RigorMortis: Mmm.. nu för tiden får man 20k för 10 mån och 40k för 15 mån. Helt ok även om man tjänar oerhört mycket mer om man jobbar under samma tid =P

mucke: Låter bra det där.. ska gå ner o klämma lite på HK 670 nu på måndag. Den borde finnas nånstanns i Linköping.

bjarne: Mjo, har hört att sony ska göra helt ok cd-spelare så jag ska ta en titt på dem också. Någon speciell modell ni kan rekomendera? Ska man satsa på en cd eller en dvd? De kan väl också spela vanliga cd-skivor?
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/24 :  23:13:30  Show Profile Send Schluug a Private Message
Har varit nere på stan nu och klämt på diverse förstärkare. Då var det främst HK 670 och NAD C320BEE jag kikade på. Jag var hos hifi-klubben och lyssnade på Naden. Den spelade med ett bara B&w stativare. Lät helt ok men tog inte chansen att lyssna ordentligt. Killen sa att jag gärna fick komma tillbaks med min egen musik och provlyssna. Det kanske man skulle göra..
Sen så var det 670s tur. Gick ner till Lefflers där de hade den uppställd. Dock inte med högtalare inkopplade .. Så jag fick aldrig höra hur den lät. Kan man få låna hem saker och lyssna på i sitt rum med sina högtalare? Eller får man köpa grisen i säcken och hoppas på det bästa?
Måste säga att Hifi-klubben hade betydligt trevligare personal en Lefflers. De tryckte på mig hur mycket broschyrer som helst.. kan bli trevlig kvällslektyr.
Just nu lutar det faktiskt åt NADen. Den kostar ~3.700:- mot de 4.400:- +frakt som apparat.se tar. Vad tycker ni..?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/25 :  09:55:25  Show Profile Send bjarne a Private Message
visst har väl hifi-klubben celestion i sitt sortiment numera?! Jag känner mig spontant lite skeptisk till en kombination av F30 plus NAD, men det beror ju på ljudidealet. Låna hem, eller testa iallafall ihop på något sätt. Lefflers borde ju vara intresserade, men om du signalerar att du ändå inte kommer att köpa där så blir ju intresset mindre. Att få en demo borde vara ganska enkelt, men ge dom också en chans att konkurrera med apparatpriset. (+frakt blir det ju 4700 och sen kan det ju vara värt någon hundring att köpa lokalt). Jag tycker iallafall att du ska ge h/k:n en chans. Att det lutar åt naden nu är ju inte så konstigt....
Förhasta dig inte, halva nöjet är ju att sukta, planera och provlyssna...ok, kanske inte halva men iallafall 10%...
/bjarne
Go to Top of Page

Frodo
Member

51 Posts

Posted - 2003/03/25 :  12:04:54  Show Profile Send Frodo a Private Message
peter_gbg Posted - 2003/03/21 : 23:06:19
---------------------------------------------------------------------
Har själv en H/K 670 och det sista jag tycker är att det låter trist. Men alla har olika smak. Vill dock bara varna dig för H/K hd 750 (cd-spelare). Den är vass och sprettig. hade en själv i ett halvår men stod inte ut och uppgradera till Thule Spirit CD100 nyligen. Fick ett visst ljudlyft.:) Helst skall du lyssna på nya komponenter med dina högtalare och definitivt med din musik.
/Peter
--------------------------------------------------------------------

Har samma erfarenhet om H/K cd750... stod ut med min i ett år.. sedan blev det Primare

Cd-spelare som du bör kolla upp/lyssna på är väll NAD, Cambridge Audio, Marantz,Rotel, och Rotel gör ju även schyssta stärkare

Mvh/Nils

Njut av livet medan du kan - det gör jag
Go to Top of Page

Schluug
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/25 :  13:08:02  Show Profile Send Schluug a Private Message
Hehe.. nu blev jag osäker igen. Hk-670 lockar den också.. har ju tid på mig att fundera. 2 månader till muck ungefär.
En sak jag tänkte på är hur kan det skillja så mycket i vikt mellan en Hk 670 och en C320BEE? HK'n väger ju nästan dubbelt så mycket trotts att de är ungrfär lika stora?
Ska se upp för hd 750 som ni pratar om. Är deras dvd-spelare likadana? Dvd 21 t.ex.. duger den som både cd- och dvd-spelare? Och var finns den att köpa? Hittar bara 25:an på apparat.se?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000