| Author |
Topic  |
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 00:58:51
|
High fidelity var bra tills för ett par år sedan då dom snöade in på Dansk hifi och hemmabyggen. Hifi & musik har en bra profil. Ken kessler....jo, distans..,vettig.Klart läsvärd. What hi-fi, reklam, reklam, usw. Sen finns det Lyd & bilde, Tyskt, Japanskt.... Kort sagt massa att frossa i om man reser mycke o har tråkigt. (och längtar hem..) |
 |
|
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 06:48:30
|
Hallo, jag har precis beställt ett 1-års abonnemang från norska Fidelity (fd Audio). Dem har kommit ut med ett nr hittils som var välfyllt med information ca 120 sidor. Rekommenderas! Sen prenumererar jag på H&M ooch Highfidelity, man måste ju hänga med. Dessa tidningar ligger långt efter normännen enligt mitt tycke å smak.......mvh Krelle
|
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 09:57:58
|
Bra tidning: HIFI+ Hyfsat trovärdiga: Martin Collums, Paul Messenger, Chris Thomas Utan någonsomhelst koll: Ken Kessler.
/Erik |
 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 10:27:34
|
Jag ser att tyskspråkiga tidningar inte nämns av någon här. Själv läser Stereoplay på biblan, köper eller beställer Stereo, som är rätt förnuftig.
Som liten tips för er med tyska: Hörerlebnis är annorlunda, tråkig svartvitt men testerna baserar på mycket längre tid, som brukar vara annars. Hörerlebnis har sajt med arkiv och några artiklar och tester online:

http://www.hoererlebnis.de/
Tyskarna har också eget motsvarighet till Hi-Fi+, som heter Hifi&Records, Das Magazin für hochwertige Musikwiedergabe. Två exemplarer har jag beställt. Storleken är detsamma, lika tjock också, men inte så stilfull, som Hi-Fi+. Kvartalspublikation.

http://www.monomedia.de/
Kolla gärna downloadarkiv, med tester i PDF-format:
http://www.monomedia.de/download/download.htm
Jag kan väl avslöja, att jag är prenumerant till High Fidelity, först dansk version, som jag lärde att känna i Oslo i midten av 80-talet, men måste gå över till svensk version pga alla kabeltester. Det blev lite dyrt att efterbeställa samma nummer i annat språk (och delvis annat innehåll)...
Jag tycker mycket om Hifi News & Record Reviews, sakligare än Hifi-Choice, anser jag, med intressantare artiklar bl.a. om vibrationer etc.
mvh Markku If you can find something everyone agrees on, it's wrong. - Mo Udall
|
 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 15:01:32
|
Jag foredrar The Absolute Sound framfor Stereophile men jag jag har stort fortroende for integriteten vad galler recenscenterna i bada tidningarna. Anthony Cordesman ar min favorit.
Jag prenumererar aven pa High Fidelity for att fa lite Skandinaviskt till livs...
Peter
Utan prickar i USA... |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 15:06:48
|
sebadoh, Ja, jag prem på Absolut sound (TAS). Bra tidning. Men ta även med Stereophile, dom är extremt billiga att prem på (28$).
markku, Hade jag kunnat läsa tyska så hade jag köpt tyska tidningar 
Audiophiles already have hi-rez: the LP (John Atkinson, Stereophile) |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 17:42:59
|
Hej SFN!
Jag penumererar på Hifi+, norska Eyfi, High Fidelity samt What Hifi. I övrigt läser jag Hifi&Musik mfa. Föredrar Eyfi den har snyggast layot med m.m Mvh Kenth

|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:10:32
|
Jag prenumererar på dessa:
- Widescreen Review (den tyngsta tidningen för hembio, kanske inte så mycket tester, men innehåller desto mer om vad som är på G i framtiden)
- Stereophile (har mycket seriösa mätningar av John Atkinson, de subjektiva testerna är ofta ganska dåliga tycker jag. Men på det viset har tidningen två kundgrupper, dels de som är intresserade av reella prastanda och dels de som är mer inriktade på subjektiva prestanda)
- JAES. Journal of the Audio Engineering Society. Medlemstidning med artiklar om forskningsresultat inom audio. Bra, men kan ibland ha lite ointressanta artiklar.
- Ljud & Bild (f d Elekronikvärlden). För mycket nuförtiden om digitalkameror och för lite om ljud, prenumereration via jobbet
- Monitor. En svensk tidning om proffsutrutrustning inom studio och broadcast. Prenumeration via en kompis som ger den till mig (han läser den inte för han inte intresserad av området).
- Rateko. En svensk branschtidning om hemelektronikbranschen. Mycket info om det vanliga utbudet i radiohandeln, dvs det som säljer i större mängder i Sverige. Prenumeration via jobbet.
Jag läser dessa (köper ganska ofta eller lite då och då i kiosken):
- High Fidelity (gillar inte CD-skivan, bra musikrecensioner, blandning av seriösa och lite flummiga tester)
- HiFi & Musik (bra marknadsöversikt, oftast kommer de till korrekta slutsatser men det framgår de negativa omdömena framgår inte så tydligt, men de finns mellan raderna, så det är bra ändå)
- Hemmabio (tycker att Robert Grubstads tester är bra, ibland lite vär rudimentärt innehåll, men kundgruppen är svenssoninriktad så då måste man hålla det på den nivån)
Men allra bäst är förstås Musik & Ljudteknik eftersom jag genomför och skriver de flesta testerna av ljudutrustning i den! (en nackdel är utgivningstakten, den kommer lite när den behagar p g a ideelt arbete, men det har alltid kommit ut 4 nr/år. Ljudliga prestanda och till viss del handhavande är det som bedöms mest i testerna, ej så mycket på pris eller utseende)
Hälsningar Johan Lindroos |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:50:54
|
Det lustiga är att man kan kolla på en persons tidningssmak vad han har för klangideal! Perfektionisterna läser Stereophile, Hifi+ och High Fidelity. Fåtöljdiggarna (de som inte bryr sig om hi-tech) läser Hifi World. Lätt bakåtsträvande alster som jag personligen gillar.
Sladd! Håller med om att K.Kessler är en skojig man, men har du tänkt på att han är totalt livsfarlig? När han skriver om äldre grejor el. musik är det väl ingen större fara, men när han ska skriva om nya grejor . Han verkar välja det konstigaste el. snyggaste han kan hitta och sen skriver han upp det till skyarna. Ibland kan man t.o.m läsa mellan raderna att produkten egentligen låter kasst, men att ambitionen och utformningen är så bra att det måste rekomenderas ändå! |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:24:13
|
Beställde också just ett års stereophile, vafan, 27 buck är ju INGENTING.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
Nagra
Member

764 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 11:13:02
|
| Är det någon som vet om det finns japanska hifitidningar på engelska? |
ACCUrate PHASE |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 11:57:27
|
Pjotre! ...Stereophile, The Absolute Sound, Hifi+ (finns den kvar?), High Fidelity tycker jag är bra, Hifi&Musik... Mjaee... Skulle vara om Per skriver något då...
de e ju så man blir generad!
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:07:18
|
hifi+ läser jag självklart. den har de mest begåvade skribenterna. jag lägger inga värderingar i deras åsikter. (de har väl f.ö. bara sågat två produkter hittills på 22 nummer) språket i hifi+ är däremot enastående bra. de har förmåga att uttrycka sig så det passar såväl den tekniskt intresserade som den mer emotionellt orienterade. denna egenskap är beundransvärd.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:07:31
|
(de har väl f.ö. bara sågat två produkter hittills på 22 nummer)
Ja, och ena av dom var väl CDfixen om jag inte minns fel 
Men frågan är om dom SKALL såga saker? Jag personligen tror att dom tar och testar saker som dom tror på. Finns ju ingen anledning att ta upp tidningsutrymme med ett test på något skräp. Det som jag tycker dom bästa gör är att berätta hur saker LÅTER. Även om dom kanske inte personligen gillar det så får man en ide om ca hur det låter. Dom som skriver dåligt är dom som inte kan ge förmedla mer än sitt eget omdöme.
|
 |
|
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:20:37
|
Prenumererar på Stereophile. Har köpt några strönummer av HiFi+, trevlig. Tjuvläser HF, H&M och MoLt på biblioteket.
/Gr |
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:27:15
|
Jag läser endast Hifi&Musik och High Fidelity. Köper vartenda lösnummer trots att jag inte gillar H&M, HF däremot tycker jag gör ambitiösa tester - tråkigt dock att de aldrig vågar gämföra produkter med varann. H&M läser jag bara för att den handlar om det jag tycker mest om, dvs Hifi och Musik, innehållet ger mig inte mycket dock. Men vad gör man inte för att läsa lite grand om sina intressen? Något får man väl alltid ut...
MVH |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
markku

934 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:44:19
|
quote:
(de har väl f.ö. bara sågat två produkter hittills på 22 nummer)
Ja, och ena av dom var väl CDfixen om jag inte minns fel
I rättfärdighetens namn bör man lägga till att originaltest av Cdfix i nummer 11 fick efterföljare i nummer 14 under kolumn 'Audio Smörgasbord', eftersom det var fråga om transportskada av testexemplaret eller dylikt - vad vet jag precis (tyvärr).
Själv har jag inte läst dom artiklar, men detta är exempel på, hur fint det är med sådan redaktionsprincip, även om det var fråga om icke-britisk, mindre känd produkt.
|
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
Edited by - markku on 2003/03/24 14:46:19 |
 |
|
|
Davidlyd
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 17:00:25
|
Hei.
Norske Fidelity er et veldig bra blad. Mye mer "sjel" i dette bladet enn i andre. Hjemme-hos - reportasjer, intervjuer med forskjellige bransjefolk, musikk anmeldelser, selvfølgelig produkttester, osv.
Anbefales.
Ta en titt på første nr. her:
http://www.audioforum.no/
PS: Blir mye bra lesestoff i neste nr., som kommer ut før påske en tid.
Mvh Davidlyd |
Ec aw120dmb, EC-3, Cayin A8, Dynaudio Audience 82, Denon dvd-1000, Denon tu1500rd, Kimber 4TC, Isoda electric og Infinite Resolution.Vibrapod under HT, Tema Isolator under elektronikk. - Lyd er livet!
|
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:22:18
|
Läste hifi och musik och High Fidelity förut men har slutat pga att jag tycker att båda blivit sämre samt att jag inte känner att jag kan lita på det jag läser.
Tyvärr...      |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:33:38
|
| Vad hände med en norska tidningen Audio? Den hade en mycket trevlig layout tycker jag. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:40:24
|
Tyska Image HiFi är väl en värdig HiFi+ variant? Riktigt porrblaskeformat på den också och bilder därefter. Synd att jag inte kan språket, men vem läser texterna? Mycket esoterisk och dyr hifi. Finns på Press Stop.
Annars gillar jag och läser regelbundet HiFi News, Stereophile, TAS, HiFi+ och några till.
När det gäller budgethifi (nåja, gränsen är flytande) föredrar jag också HiFi Choice framför What HiFi. Mer kvalitetsläsning och färre annonser. Lite som Svenskan jämfört med DN.  |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
|
RotelPower
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:12:57
|
| What Hifi?, Hifi Choice och Hifi & Musik. |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
 |
|
|
markku

934 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:17:51
|
Brumel,
Du var inte här på forumet den 18.september 2002, då jag lade fram följande meddelande från newsgruppen no.teknologi.audio:
quote: "Oslo/Kongsberg 04.09.02
AUDIO 61?
Nytt Audio:
For et knapt år siden utkom Audio nr. 60, etter manges mening ikke bare det beste Audio i løpet av bladets femtenårige historie, men kanskje det beste skandinaviske hi-fi bladet noensinne! Dette ifølge nettsidene Audio Forum.
Uansett var det tradisjonsrike norske hi-fi bladet i betydelig fremgang med 50 % opplagsøkning i løpet av få måneder da terroren grep verden. Dette førte til usikkerhet i hi-fi bransjen som igjen førte til laber annonsetilgang som igjen resulterte et eierne solgte bladet til Hjemmet/Mortensen. Konsernet med sine markedstrateger justerte på sin side den avtalte vinklingen på eyefi/Audio slik at man i lille Norge fikk 2 hi-fi blader med ganske lik profil.
Er det likevel plass til et blad som retter seg først og fremst til de litt mer erfarne musikk- og lyd-entusiastene? Det vet vi altså ikke sikkert, men prøver nå å kartlegge det med Audio 61. (Foreløpig navn. Rettighetsproblemer gjør at vi muligens må kalle det AUDIOforum eller lignende.) Samtidig som vi forsøker å lage et blad som er like lekkert og med like bra innhold som det high-end utstyret vi ønsker å formidle. Vil kresne mennesker på Singsaker eller Aker Brygge åpne et litt "harry" fjortisblad for å inspireres til kjøp av et dyrt musikk eller hjemmekino anlegg? Vi tror i hvert fall at både bransjen og et visst publikum kan være tjent med "nye" Audio, dersom vi makter å fortsette den fremgangen vi hadde. En forsiktig kursendringen for i større grad å nå livsstil-publikummet planlegges. Og det er her, minst like mye som hos ungdommen, rekrutteringen til hi-fi og hjemmekino kjøperne kan forventes.
Redaktør, redaksjonssjef, layout avdelingen hos Eurodesign og ALLE gamle medarbeidere i Audio har entusiastisk bestemt seg for å lage et AUDIO 61 som planlegges å komme ut i forbindelse med årets messe. Vi er alle i gang med forberedelsene og "deadline" er rett rundt hjørnet. Bladet blir utstyrt akkurat slik som du forventer et Audio 61, men muligens med noen flere sider. Prisen blir noe høyere - kr. 98,- hvilket også understreker kvalitetsaspektet. Bladet blir liggende lenger i Narvesen og andre butikker enn de vanlige serielle bladene, og et eventuelt restopplag vil bli distribuert i hi-fi butikker og til leger/tannleger, offentlige kontorer slik at vi kan håpe på mange nye lesere. - Og mange nye lyd (og bilde) interesserte utenfor den etablerte menigheten! Opplaget er foreløpig satt til 10.000 trykte eksemplarer med topp papirkvalitet og falset rygg. Audio 61 er ikke tenkt å være et engangstilfelle, men det første av flere Audio- hefter som inntil vi våger å komme ut annenhver måned, vil ha temanummer med jevne intervaller.
Samtidig vil vi via Audio 61 og temaheftene rekruttere både folk til de mange musikalske gleder man finner innenfor "high-end" lyd- og bilde , og som mulige abonnenter i et fremtidig serielt kvalitetsblad.
Vi synes vi har gjort en bra jobb så langt, og tror Audio 61 vil overgå også de beste Audio-bladene fra i fjor. Her blir en flott blanding av det litt sære, og det mer kommersielt interessante. Det blir en bred presentasjon av mange produkter som til sammen gir et spennende bilde av bransjen. Blant annet slår vi et drabelig slag for små, pene og gjerne dyre stativhøyttalere som spiller fletta av det meste av det man hittil har hørt til prisen. Forutsatt at man benytter en stor og god forsterker! Og vi tar også for oss fordeler og ulemper med rør, transistor, vinyl og CD. Dessuten vil alle Audio medarbeidere røpe hva de selv har valgt av utstyr hjemme hos seg selv. Vi får også en presentasjon av "Cinema Paradiso" anlegget, et kompromissløst stereoanlegg som er utvidet også til et glimrende surround anlegg. Og selvfølgelig får vi både musikkomtaler, artist portretter og det andre som gjør hi-fi til et middel for større musikalske opplevelser.
Annonser:
... <SNIP>
Jag saxade bort kapittel med detaljer beträffande annonsering.
... </SNIP>
Med hilsen
Knut Vadseth Tlf: 22 55 25 75 Gunnar Brekke Tlf: 32 76 88 39 "
Du hittar hela historien och efteföljande diskussion i Nyhetsarkivet under rubriken 'Norsk Audio >> Audiophile.no!!! Hurra?' |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
 |
|
Topic  |
|
|
|