HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stärkare till ProAc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  09:30:14  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jag vet att många börjar bli trött på detta eviga tjat om ProAc klonerna, men tyvärr...

Alla ni här som byggt dessa vad driver ni med??? Jag vet att copland är bra men sen då.. alla kör väl inte med copland...

Kom igen nu gubbs vad driver ni med?? flika gärna in om ni tycker det är bra eller om ni grubblar på uppgradering då ni inte är helt nöjd....

Det jag hört än så länge till Proac är:

integrerad copland: lät mycket, mycket bra..

en Audio Research För/slutstegskombo: brrrr goosebumps allover.... magiskt!!!(detta var med original ProAc)

Skriv nu!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/27 :  09:53:13  Show Profile Send marran a Private Message
jag ska driva med nelson pass zen balanced line stge + zen v4

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:02:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
LC audio Zapsolte Mk4 slutsteg + Perreaux SM6P försteg. Låter väldigt bra tillsammans.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:22:42  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Sony TA-FA70ES, och en 30ES. Idel japanskt alltså, märkestrogen är jag också, än så länge...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:47:15  Show Profile Send jonsson a Private Message
Marran: trevligt, låter som du är i byggartagen nu asså!??

Mangew: hehe är det Perreaux ur classic serien månne?? kul att det låter bra!!! verkar som perreaux gör mycket vettigt!!

kent..:Låter som du tvekar?? har du drabbats av spenderfeber på nåt speciellt av annat märke?

Tackar för svaren kul att se vad ni kör med och att det inte är helt hopplöst om man skulle köra med transistor stärkning till proaccarna..

fortsätt skriv kära klonarbröder å systrar... fler finns här det vet jag!!

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:52:19  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jonsson: Det är inte Classic serien utan Reference P, som inte alls är speciellt ful, beroende på tycke och smak. Huvudsaken i mitt system har varit att det ska låta bra med mina medel. Nu har jag dock smått börjat fundera i estetiska banor och möjligen en integrerad förstärkare.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:00:32  Show Profile Send bassman a Private Message
Kommer att driva konerna med rörkräm: Audio Innovations Series 500.
Snart är mina kloner klara, i alla fall själva lådorna. Nu är det bara lasering kvar.
Jag väntar på elementen.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:03:55  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jag tyckte faktiskt classic serien såg ganska...."fläsk-rå"???? ut... den stämde ju skitbra på bilden som postades i en annan tråd men stämmer nog inte lika bra överallt... men i ett strikt ljust rum med mycket metall och ljust trä och glas så stämmer den som hand i handske skulle jag tänka mig!!

Jo jag är nog ochså på jakt efter integrerad men får sälja ut det gamla först då min surt och hårt ihopsparade stereo budget fick gå till andra tråkigheter här för ett tag sedan....

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:06:45  Show Profile Send jonsson a Private Message
bassman: Audio Innovations??? har jag inte sett mycket om.. var hittar man info om dessa?? det bör ju vara en säker väg med rör men de har en tendens att kosta flis..:-(

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/27 :  13:44:14  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jonsson: alltid i spenderartankar...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/27 :  14:01:47  Show Profile Send bassman a Private Message
jonsson, det är en modell från 80-talet, Erik Andersson var inblandad där också.
De jag har sett till salu brukar ligga runt 5000:-.
Man får dock gå in och sänka spänningar på glödström och B+, eftersom de ligger för högt, alltså något för "den händige".
Annars finns det ju Edison.
En rörstärkare måste man hålla koll på, på ett sätt som man slipper med transistordito, rören har en tendens att börja glöda så in i ........ ibland, och då kan det hela utveckla sig till härdsmälta..
Men, det låter ju så bra.
Länk till min recension:
http://www.audioasylum.com/audio/tubes/messages/105135.html

För övrigt, så tycker jag att det skrivs för lite om klonerna....

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2003/03/27 14:28:45
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  14:30:11  Show Profile Send jonsson a Private Message
Kent: hehe känner igen´et, ibland är det tur att verkligheten(läs; det faktum att man har det sämre ställt än en del kyrkråttor) sätter stopp, men ofta väldigt tråkigt ochså...

bassman: där ser man.... den där E.Andersson har varit/är en flitig karl... Jo det är ju det där med underhåll som får en att backa, och så klart inköpspris.... Har ritning på silvernight PP men kommer nog inte våga prova då man vet med sig själv att man inte är något direkt snille....
Jo jag tycker ochså det skrivs aaalldeleees för lite, men det är klart.. de som inte byggt nåra själv och inte har nå intresse att göra det heller tycker nog inte det är lika kul!!!!

Kom igen nu alla klonare, vad driver ni era stoltheter!??? med för något!!!!

Mvh Magnus Jonsson

Edited by - jonsson on 2003/03/27 14:32:19
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:04:37  Show Profile Send marran a Private Message
jonsson: jag ska nog lämna ut bygget av stärkaren annars komemr ja nog bara o klanta till det o köra 230v både här o där...dessutom har jag ingen möjlighet o tillverka pcb o ja tycker nelsons e för dyra (50 dollar till slutsteget) men högtalarna ska byggas när jag kommer hem de är redan påbörjade jag kör något överkurs med matrix-liknande stagning och 2*16mm mdf med dämplim imellan sedan så skall jag klä de med björkplywood o lister i kanterna+lämplig bets o lack
fotplattan blir nog runt 10 cm hög och fylld med blästersand...och så hockeypuckar måste jag prova med såklart!

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  16:31:02  Show Profile Send jonsson a Private Message
Marran: jorru ja tror vi spelar i ungefär samma division...Hehe
Jag körde faktiskt på originalrecept med väggtjocklekar men kommer att bumsa till
foten lite, dvs göra den typ 7-10 cm hög men ihålig dock.... delningsfiltret du vet:-)
Jag funderar som allra bäst på om det ska bli superspikes eller vad det ska bli.. tror det blir det iaf. jag håller på med ett par proac 1 sc kloner ochså men mitt byggande slår nog världsrekord i snigelfart, men men det är mycket som ska till... Nytt stärkeri, cd, kablage...
Väntar på element å filter till center osv.. + att jag ska lura ut hur en integrering med hemmabioljud ska gå till... mycket att fundera på.. allt kommer ju självfallet inte att handlas på samma gång men det känns bra om man vet ungefär vart man vill, lite tydligare mål än...ööööhhhh, typ...

Nånå nån gång ska det ju bli klart, (å då hoppas jag det låter bra.) Nu fick jag med en förklaring på den ochså utifall att det var nån som grubblat på det.. :-)tror inte det va!!!!:-)

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:20:35  Show Profile Send celef a Private Message
de är kul me kloner, iaf om man kan lära sig nåt.

sound pollution
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:21:30  Show Profile Send marran a Private Message
men du...om du har ihålig fot kommer du väl få mysiga resonanser? är det inte bättre att fylla den med något akustiskt dämpmatreal (blästersand kanske, men int så bra för filtren)

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/27 :  17:38:52  Show Profile Send jonsson a Private Message
Marran: Nja jag vet inte, det kommer ju alltså inte vara någon låda.. utan öppet ner mot golvet
om du hänger med.. Kan säkert bli nåt litet fnurr i ljudet men det är nog inget jag kommer höra,
tror detta kan va en någorlunda bra lösning men ska fundera lite till på det estetiska intrycket en sådan fot ger....

Kom igen nu alla andra klonare!!! Nu måste ni skoja!!!! Har ni ingenting att driva era kloner med???? :-) Nä men allvarligt fler uppställningar vill vi höra om,, hrrm jag höra om...

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:38:38  Show Profile Send divander a Private Message
Rega mira (den äldre) tills jag har köpt något annat (kanske Copland).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/27 :  19:50:05  Show Profile Send marran a Private Message
jag är me jonsson

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/28 :  00:42:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag driver mina med McCormack TLC-1 försteg & Cyrus XPA slutsteg, låter helt ok!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/28 :  07:50:18  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag har tidigare vurmat för copland, men det var med svetlana-rör (EL34). Nu har jag JJ/Tesla och är inte nöjd, så det blir till att beställa svetlana igen.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:21:17  Show Profile Send jonsson a Private Message
Divander: jaså rega tycker du funkar fint!! Kul!:-) Men jag har börjat bli lite småskeptisk till copland då jag börjat höra från allt fler håll att de nya modellerna inte alls låter lika trevligt... :-( Men jag har inte hört nån ny själv än.....

Marran: Vad tror du om´et?? kan det var en vettig lösning?? då har man filtret nära till hands om man skulle känna behov att modifiera, kanske a´la Troels....

Henricsson: Är du cyrusfrälst än då??? verkar vara ett riktigt roligt märke att bekanta sig med.. spelglada skapelser!!

Per100: Är det en NY copland du har nu eller bytte du till JJ/Tesla rör och blev missnöjd??:-( vilken modell har du??

Tack alla än så länge för era svar, peronligen tycker jag det är skitkul å höra vad ni har att spela med!!!! Vill gärna se fler inlägg!!!

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:29:45  Show Profile Send Per100 a Private Message
jonsson, det är samma (CTA501) med bytta rör. Det skall bytas igen.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:51:41  Show Profile Send jonsson a Private Message
Per100: Det var ju lite trist att du behöver byta, menmen "good philosophy; seek good in bad"* Nu behöver du ju inte fundera om du kanske ska byta märke nästa gång!!! :-)
CTA501 Var det sån StefanB hade??

(*hehe såg femte elementet nyligen...)

Mvh Magnus Jonsson

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:17:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nää, CTA 505 har jag, 6550 rör. 2 * 35 watt i triodläge o eller 2 * 67 watt i tetrodeläge. Det sitter nya Sovtecrör i det och det spelar jättebra.

Hur den "nya" generationen Copland låter har jag ingen uppfattning om. Företaget var ju dansk/svenskt o men så blev det en fnurra på tråden, det omstrukturerades och flyttade helt till Danmark. De har nu kommit ut med nya modeller i en ny design (som inte är lika klassiskt snygg) och de har inte längre något rörslutsteg i programmet.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:16:18  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jaså du har kvar det!?
Hade fått för mig att du gjort dig av med det....där ser man vad lite man egentligen vet fast man tror sig veta så mycket:-)

:-( synd de bytte verka ju som de gjort en hel del fint.....
Nä jag har inte hört de nya heller men hört och läst av andra att de inte är fullt så bra som innan...

Mvh Magnus Jonsson
Fortsatt nöjd med Galtis??? inget nytt projekt??rent allmänt...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000