HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Under spikesen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:15:04  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag hade visst en fråga till, men denna rör mina högtalare. Jag har originalspikesen på och någon liten, knappstor, rund metallbit som anses vara bättre att ha spikesen direkt på trägolvet.

Vad kan jag ha istället ? Finns det bättre alternativ ? Vad har ni andra ? Måste man lägga pengar på sådant eller finns det tjuvknep ?

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:17:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Släng spikskräpen och fundera istället varför det är "bra" att föra ned vibrationer i golvet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:20:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag använder dalis spikeskydd av kork och mässing under spikesen på mina atacama stativ. De kostar 8 kr styck. Annars kan du ju köpa soundcare om du vill göra det enkelt för dig! =)
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:23:51  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tack för tipset Knoppen, men till mina högtalare är juryn enig. Det ska vara spikes.

Marbrink: Det där ska jag titta närmare på. Låter som ett bra alternativ. Vilken färg har de ? Hifi-klubben är återförsäljare eller ?

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:33:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag var inne på hifiklubbens sida och det verkar som de har tagit bort dom ur sortimentet.
Men jag tror nog de flesta butiker har kvar dom. Dom är runda och översta delen är gjord av mässing och den nedre hälften av kork. Alltså färgerna är mässing och kork=) men dom är så små att dom inte syns så mycket...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:37:21  Show Profile Send lasselite a Private Message
Knoppen/ inte är väl syftet att föra ner vibrationer till golvet.

Binmarv/ knoppen har nog rätt såtillvida att om du ändå lägger nått krafs emellan spiksen och underlaget kan du lika gärna strunta i spiksen. Syftet med spikes är ju att "koppla" högtalarna till en större massa. Om det sen funkar som det är tänkt är en helt annan sak. Framför allt har det med hur ditt golv är beskaffat att göra.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/28 :  12:40:01  Show Profile Send binmarv a Private Message
lasselite: Du har nog rätt, men jag har ett parkettgolv och hur tar dessa emot spikes ? Golvet i sig är jag inte vidare försiktig med om det nu blir sämre ljud med underlägg. Vad tror du ? Om det blir minst lika bra så vill jag ha nåt vettigt under.

Kuddar har jag redan, om än något feldimensionerade eftersom de varit till ett par tyngre högtalare.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/28 :  14:58:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hockey-puckar är ju brutalt!!
Har dock inte testat själv.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  15:05:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Lasselite, nej syftet är egentligen inte att föra ned vibrationer i golvet men det är en föjld av spikfotsarrangemanget.

Men vad är egentligen syftet med spikfötter?, jag har aldrig någonsin läst om någon som helst fysikalisk förklaringsmodell som kan förklara någon som helst fysikalisk fördel med spikfötter. Jag skulle gärna läsa någons förklaring av spikfötters funktion.

Spikfotsdebatten är dock rätt så infekterad har jag märkt...
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/28 :  15:19:09  Show Profile Send binmarv a Private Message
Ja, jag måste hålla med dig Knoppen. Det talas vitt och brett om fördelarna med de olika underlagen. Både min högtalartillverkare och återförsäljaren här i sverige har talat om för mig att det är originalspikes eller superstands jag ska ha till högtalarna och inget annat. Högtalarna är inte hundraprocentigt inspelade än och jag har bara mina något feldimensionerade dämpfötter att jämföra med, men spikesen låter aningen fastare.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/28 :  15:30:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej jag har testat både att ha spikes på och att använda kuddar under mina högtalare. Jag tyckte att när det gällde QRS Tellus och där jag bodde tidigare så var spikes med Linn Skeets under mycket bra, men nu när jag har mina QRS Saturnus som står med kuddar mellan stativ och högtalare tycker jag att det förmodligen inte kan funka så bra att använda spikes där.

Det är vilket ljud du föredrar som spelar roll. MvhKristofer
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/03/28 :  15:46:59  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

Knoppen:
Jag skulle gärna läsa någons förklaring av spikfötters funktion.

Min chef, en skeptiker hifist, kunde en tid tilbaka berätta mig om historien på rec.audio.high-end forum för flera år sedan. Enligt honom var det en luring, som på skoj lade ut en pseudo-vetenskaplig teori om sk diode-effekt, som gulliga audiofiler svalde som läckert bete.

"What the world needs is good stories."

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/28 :  19:48:16  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag får väl testa lite och de, men helst investerar jag inte i nya dämpkuddar för att få hela sanningen bekräftad. Det finns ju stor risk för att det låter sämre.

Jag har ett par Audiovectorhögtalare om nu detta spelar nån roll i debatten.

Blir det bättre att sätta spikesen direkt mot parkettgolvet då ?

Vad har ni för erfarenheter av detta ?

Med vänlig hälsning

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:00:39  Show Profile Send Timbre a Private Message

Rakt ner i parkettgolvet är det allra sämsta av flera skäl. Försök låna hem en uppsättning A.R.T. Q-dampers och berätta sen för oss hur det blev.
Själv gick jag på kuddreklamen... Det utlägget kan du bespara dig.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:02:24  Show Profile Send Roq a Private Message
binmarv: Det bästa, har jag hört, är att bryta upp parketten och ställa spikesen direkt mot betongen!

"Men vad är egentligen syftet med spikfötter?, jag har aldrig någonsin läst om någon som helst fysikalisk förklaringsmodell som kan förklara någon som helst fysikalisk fördel med spikfötter."

Jag förhåller mig helt neutral i debatten spikes/gel/kuddar etc. men det senaste jag hört angående spikes var att: Visst - vibrationerna leds ned genom det som högtalaren vilar på oavsett bred eller nålstunn anläggningsyta. Vibrationerna skulle då sätta golvet i svängning vars vibrationer sedan skulle överföras tillbaka till högtalaren med försämring av ljudet som följd.
Då tycker någon, att vibrationerna från golvet svårare överförs tillbaka till högtalaren om denna vilar på spikes?

Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:35:36  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
lasselite: Du har nog rätt, men jag har ett parkettgolv och hur tar dessa emot spikes ? Golvet i sig är jag inte vidare försiktig med om det nu blir sämre ljud med underlägg. Vad tror du ? Om det blir minst lika bra så vill jag ha nåt vettigt under.

Jag har erfarenheten att spikar mot eller snarare i parkettgolv fungerar väldigt bra. Det är viktigt att man verkligen trycker fast spikarna så att det hela blir stumt. Dämpfötter har jag däremot en betydligt sämre erfarenhet av. Det var länge sedan jag hörde något sämre faktiskt. Hur såna fungerar med dina högtalare vet jag däremot inte, så det är bara att prova...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:48:50  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag skrev ett inlägg i" http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10295 " om mina tankar kring spikes. iofs fick jag mothugg direkt. Men det verkade bara gälla en del av mitt resonemang. och som en sammanfattning kan man kanske säga att om högtalaren är stum men lätt tror jag att du kan du vinna på spikes utan krafs men att det har sitt pris.
roq kanske inte är så fel ute tyvärr om mitt resonemang stämmer "Det bästa, har jag hört, är att bryta upp parketten och ställa spikesen direkt mot betongen!". Men enkelriktad koppling till golvet, hur menar dom då? Antingen är högtalaren kopplad eller så e den inte d, eller?
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:54:47  Show Profile Send fredde a Private Message
Riktigt bra skall det tydligen bli om man borrar hål i golvet och skruvar ned en skruv där. Sedan ställer man spikarna på skruven. I detta fall är det dock en klar fördel att man är helt säker på att högtalaren skall stå där den står och undviker uppgraderingar som gör att högtalarna behöver flyttas. Har inte provat detta själv men har väldigt god lust att göra det...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:42:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag kör enkronor under spikesen. Har inte testat något annat faktiskt, så jag vet inte om det vore något vettigt att undersöka...inga fler som kör enkronor?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:46:50  Show Profile Send Roq a Private Message
Femkronor
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:48:11  Show Profile Send Roq a Private Message
Lite dyrare - lite bättre ljud
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:50:24  Show Profile Send Ayn a Private Message
Haha.

Jo, man skulle ju kunna börja undersöka vilket lands mynt som låter bäst...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:12:37  Show Profile Send lasselite a Private Message
Gör en botten platta med något större area än högtalarens botten, limma fast å skruva direkt. Borde väl funka bättre. Eller vafan. Limma med sättlim direkt i golvet om du e riktigt nöjd med dina högtalare och deras placering :)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:16:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har golvskydd (25 kr st ungefär) under spikesen som följer med mitt stativ (3 under varje högtalare)4 under racket. Det är bättre för golvet. Och det tar väl bort dom ev dåliga egenskaper som spikar har.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:02:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Prova!!! jag tror att hela poängen med spikes försvinner om man använder golvskydd, enkronor zloty, lira (de borde funka bra;). Men kanske är det positivt att få lite utrymme mellan högtalare å golv, å vipps låter det bättre, men inte för att man har spikes. I ditt fall med stativ kan man väl rekommendera att du skruvar fast högtalarna ordentligt och sandfyller stativen om den möjligheten finns.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/03/28 :  23:20:58  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

I ditt fall med stativ kan man väl rekommendera att du skruvar fast högtalarna ordentligt...

Vad tur, att Revel har tänk på denna detaljen att skruva fast. Hurdan är det med andra producenter?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000