HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Under spikesen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/29 :  15:38:50  Show Profile Send binmarv a Private Message
Timbre: Skulle du vilja ge mig lite mer info ang. A.R.T G-dampers ?

lasselite: Vad tror du om idén att fixa en bit marmor och sätta spikesen rakt mot den och sedan kuddar under marmorskivan ?

Ayn: Har du testat utan kronor ? Jag ska ge det ett försök nu i vart fall. Tack för tipset.

Tack till er alla för att ni ger mig små tips och tankar på vägen till hifinirvana...

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/29 :  16:14:59  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du hittar dom här:

www.arthifi.it/

"Smorzatore di Risonanze", jag gillar den benämningen...

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/29 :  16:40:01  Show Profile Send lasselite a Private Message
Du kan ju prova med spikes, men jag skulle tippa på att du får mer nytta av marmorskivan om du fäster den stumt mot högtalaren. Ju mer/tyngre marmor dess bättre. Att ha kuddar under marmorn sen tror jag också på. Skriv när du testat. För att göra utprovningen billig kan du ju låna en binge vanliga trädgårdsplattor. Lägg på hög och ha 3 kluttar, typ modellera, emellan varje platta.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:10:21  Show Profile Send marens a Private Message
Tycker inte det är konstigt att man gillar ljudet med spikes. Det blir ju mera övertoner i basen så att den låter "fastare" och man känner basen bättre i fötterna. Mer vibrationer helt enkelt.

En basgitarr som har mera övertoner och vibrerar mera i golvet låter ju fastare än en ren sinuston. Det är ju självklart liksom.

Är nog därför dämpande kuddar och liknande ibland upplevs som sämre än spikes tror jag. Fast jag ser inte högtalare som musikinstrumet iofs, vill helst att de ska ha så lite resonanser och övertoner som möjligt, kanske därför jag aldrig fastnat för spikes.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/29 :  18:06:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
3 spikes vs 4. nån som har provat?
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/03/29 :  20:44:53  Show Profile Send Lennart a Private Message
quote:
Men vad är egentligen syftet med spikfötter?

Grundtanken och idén bakom spikes var att förankra/koppla högtalaren till golvet så att golv och högtalare bildade en enhet. Då sitter högtalaren fast så hårt och stadigt att den inte kan vibrera (enkelt sagt). För att detta ska fungera till 100% krävs att golvet i princip är en berggrund.
Idén är mycket bra men inte praktiskt genomförbar i ett vanligt hem. Bättre är att helt enkelt dra fast högtalaren i golvet med några stadiga bultar... men det kan man ju inte göra och det kommer inte heller att bli helt bra.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/30 :  10:28:32  Show Profile Send binmarv a Private Message
Timbre: Jag var inne på sidan, men ville veta lite mer. Jag har mailat dem. Frågan är om inte du kan svara bättre på mina frågor. Vad går de på med frakt och allt, liksom om det finns återförsäljare i Sverige ?

lasselite: Jag får ta och leta upp lite passande block och ställa dem på. Just nu har de borrat ner sig en millimeter i parketten och jag tror själv instinktivt inte att det kan vara helt hundra.

marens: Intressant inlägg. Jag hade vissa aningar, men nu blev det glasklart. Tack !

Sen vill jag bara tillägga en sak. Jag har fått höra båda delar. Tillverkaren säger att originalspikes är långt bättre än Superspikes. Det säger även återförsäljaren. Men försäljaren som har högtalarna hävdar med bestämdthet att Superspikes är bättre. Jag vet att man ska lyssna och jämföra, men inte f-n kan man köpa superspikes för att testa. Skall jag gå på tillverkarens ord och spara pengarna för att sedan göra underlaget hårdare och fastare som jag blivit tipsad om här och jag själv tror starkt på ?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/03/30 :  10:33:29  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har för mig att Ultimate i Vimmerby säljer dem, kolla
med Jörgen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2003/03/30 :  10:40:13  Show Profile Send JPL a Private Message
Kolla även www.sontec.se i Stockholm..
Dom har A.R.T Q-Dampers..

mvh Patrik...

Edited by - JPL on 2003/03/30 10:41:59
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/30 :  11:41:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Att spikes skulle få högtalaren att stå stilla leder egentligen bara till till vibrationer i kabinettet. Krafterna som verkar måste ta vägen någonstans, och kan inte högtalaren röra sig så börjar väggarna röra sig. Någonstans i basregionen ligger den fundamentala resonansen i högtalar-spik-golvkopplingen, och när högtalaren slår an en ton vid resonansen kommer högtalaren av svaja betydligt mer och under längre tid.

Nä...proklamerar mjuka fötter om man vill att högtalaren ska stå så still som möjligt. Så att resonansen hamnar under högtalarens lägsta frekvensregister.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/30 :  15:06:13  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tack Thomas A för värdefull information. Jag får se hur det blir efter att jag fått till det med spikesen först.

Var inne på Sontecs sida och visst hade de Q-dampers. Jag lär ju behöva två paket och så mycket som 2.600 kronor hade jag nog inte tänkt mig. Det får isåfall bli ett framtida projekt.

Mvh Martin

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/30 :  15:33:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ayn: Har du testat utan kronor ?

Nä, bor i ett studentrum och det är nog lite sådär halvpopulärt om man gör djupa märken i golvmattan skulle jag tro. Det känns som rätt rejält finlir att testa mellan olika grejer under också, så det blev enkronor och har så förblivit...tills jag blir riktigt rejäl finsmakare kanske.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/03/31 :  19:32:57  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
När det gäller Audiovectors högtalare har ju dessa en viss inbyggd avkoppling från underlaget, ganska enkel som standard och mer avancerad med "super stand" tillbehöret. Därför tror jag på återförsäljaren som bestämt avråder från mjuka fötter eftersom det kan bli lite kaka på kaka.

I debatten om orginalspikes eller superspikes har jag bara provat superspikesen. Dessa funkar bra hemma hos mig, men eftersom jag inte provat orginalen så vet jag inte. De är ett enkelt sätt att inte förstöra trägolvet... fast några tioöringar (om du har några kvar) skulle ju också kunna fungera.
Även jag har fått infon av både Ågrens (Gbg) och Malmsjö (Hbg) att superspikes fungerar bra med mina Audiovector M3 super, medan ljudtema (återförsäljaren) avrådde. Enda sättet att veta säkert är väl att jämföra!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/31 :  20:07:08  Show Profile Send binmarv a Private Message
Låter som vettig information staffann. Det du säger om den inbygda avkopplingen stämmer bra, men hur ska man kunna veta med all inormation som dyker upp i olika riktningar. Nu sist fick jag tipset av tillverkaren att låta dem helt sonika stå direkt på parketten, trots vissa avrådningar från andra håll. Superspikes kan jag tyvärr inte testa. Om jag köper sådana för 800 kronor och de sedan inte visar sig vara bra är ju affären inget vidare.

Tacksam för allas reflektioner. Jag har en del att fundera över.

Mvh Martin

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:34:08  Show Profile Send lasselite a Private Message
Spikes vs kuddar, ett kärt samtalsämne minsann.
Så här ÄR det ;)
Idén med spikes är att koppla högtalarens/apparatens massa till underlagets massa. Egentligen borde det funka bäst att skruva fast högtalaren eller apparaten i underlaget. Med den kopplingen vill man undvika att högtalaren/apparaten vibrerar. Enkel fysik, större massa vibrerar mindre. MEN, nu kommer den goa grejen. För att det ska funka får inte underlaget glatt hänga med när det svänger! För då funkar kuddar förmodligen bättre. Har du dessutom en högtalare med hög egen massa, dvs den rör sig inte nämnvärt hur mycket elementet än rockar, då finns det ingen anledning till att koppla den till golvet och riskera att det svänger med. Så, har du ett golv med olycklig egenfrekvens blir det skräp med spikes, och har du ett golv som är stabilt sitter du förmodligen med ett glatt flin på läpparna.

Någon skrev om, f-n hittar inte vem, stumma bangolfbollar med hakande polymerer. Best of both worlds? Låter onekligen spännande. Kolla hur de dyra kuddarna funkar kanske kan detta vara ett alternativ

Thomas a/ kan du förklara hur du menar att en högtalare som står stabilt får lådväggar som vibrerar när energin inte har någon stans att ta vägen. Den tar nämligen vägen. Jämför med att sparka på ett betongblock och ett frigolitblock. Energin är den samma men förutom att du får ont i foten så rör sig betongblocket mycket mindre än frigolitblocket. Det är den högre massan att flytta på man är ute efter när man använder spikes.

Märk väl att jag inte säger att det ena funkar bättre än det andra, det beror helt på högtalare och underlag.

Något jag däremot inte fattar är syftet med enkronor, underlägg, spikeskoppar osv. Jovisst man skyddar golvet, men tappar man inte hela syftet lixom.
Å en grej till jag läste om, självhäftande apparatspikes. Då får man hoppas att det är en tunn självhäftande tejp på dem. Dessutom bör de nog användas med eftertanke och bara om skivan apparaten står på har en hög massa och är frikopplad och vibrationsfri. Har man en sån bänk med en sån skiva är vi dessutom tebax till tanken om att det förmodligen är bättre att skruva fast apparaten direkt i skivan, eller använda den självhäftande tejpen å hysta spikesen.

gonatt på er:)
Go to Top of Page

Björn H
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/05/07 :  23:27:35  Show Profile Send Björn H a Private Message
Jag testade spikes... Om jag sen lade handen på parkettgolvet så pratar vi RESONANS!!! Det var tydligen ett fantastiskt sätt att få vibrationer att fortplanta sig i halva lägenheten.
Testade då en snygg budget variant på följande sät:
Högtalare, vanliga filt-tassar, granitskiva (Bauhaus), filt-tassar igen, parkett.
Resultat: Jag hade inte längre ett golv som hjälpte högtalarna med basen. Istället var det helt dött om man lade handen bredvid högtalaren. (Med spiksen på plats kunde kan känna vibrationer i rummet intill)
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/08 :  13:53:32  Show Profile Send jonta a Private Message
Gör som jag, lägg en tung marmorplatta under spiksen...det blir positiv ljudskillnad och snyggt

Dreams never end!
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:14:29  Show Profile
Högtalare-betongblock-ryamatta. Funkar för mig!

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:23:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag förlorar mycket detaljer/nyanser i basen om jag har mjuka kuddar under högtalarna eller elektroniken... Verkar funka väldans olika på olika system. Visst svänger parketten med dock när man drar på lite.. tror det hade kunnat bli bättre med BDR fötter under spikesen... Dyrt att ta hem om de inte funkar dock (850:- styck tror jag).

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:05:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har provat med vanliga spikes vs. superspikes på flera högtalare och hittills fått bäst resultat med superspikes. Ljudskillnaden har varit ganska liten men ändå hörbar. Just nu använder jag med Superspikes (den låga platta modellen utan skruvfäste) till mina M3 Super.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:54:10  Show Profile Send zorro a Private Message
Jag kör enkronor med tussar under, fungerar alldeles toppen!

heja sverige!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:03:00  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag får lov att testa med kronor då, men idén att lägga en marmorplatta eller sten under högtalaren är frestande. Tyvärr rök chansen att få tag på plattor gratis men det finns säkert nåt dylikt. Frågan är om man ska dämpa dessa i sin tur med kuddar ?

Tack för alla trevliga tips och idéer. Det uppskatts !

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:54:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Lasselite,

om inte golv-spik koppling kan röra sig när elementet rör sig, ja då måste själva högtalarlådan böja sig istället; om inte högtalarlådan kan böja sig då flexar väggarna istället. Över den fundamentala resonansfrekvensen är högtalaren "frikopplad" från golvet, och under så är den "kopplad" till golvet. En tillräckligt styv konstruktion som har en fundamental resonansfrekvens över 20 kHz i hela högtalaren (dvs lådväggar, koppling till golv etc) finns inte! Resonansfrekvensen hamnar oftast någonstans i basregionen med spikes (varierar lite med högtalarens massa och golv/spik/högtalarkopplingens styvhet) men i stort sett mellan 20-100 Hz). Alltså kommer ALL energi som är över 20-100 Hz inte "bry sig om" vad högtalaren är kopplad till; energin omsätts till lådrörelse och/eller vibrationer i kabinettet (andelen lådrörelse och väggvibration beror av vikt och styvhet hos konstruktionen). Endast energin under resonansen 20-100 Hz kommer att vara kopplad till golvet och en större massa. Vid resonans (20-100 Hz) kommer högtalaren att röra sig betydligt mer, precis som en tonarm på en skivspelare. Den vibrerar häftigt när skivspåret når resonansfrekvensen på PU/tonarm, trots att själva spåret i vinylen är modulerat med mycket mindre amplitud.

Att sparka på ett betongblock är ingen bra liknelse med en högtalare. Ett högtalarkabinett är inget betongblock (förutom vissa högtalare). Det är en skapelse oftast i trä, med resonanser och betydligt vekare delar än betong (även om betong är resonant också, borra i betong så får du höra).

Thomas

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/09 :  00:25:30  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag menar inte att den inte rör sig, bara mycket mindre pga den högre massan som skall flyttas.
Fundamental resonansfrekvens?
Källa?
Vad är alternativet? Finns det något, eller får man leva med vibrationerna?
Menar du att högtalarkabinettets resonansfrekvens ändras om man sätter dit spikes?

Jag tror vi menar samma sak i mycket, men jag kan varit luddig. Jag tror oxå att vi är överrens om att spikes vs kuddar beror på högtalare, underlag och syfte, inget är ALLTID bäst. Som sagt, med "fel" golv och högtalare kan spikes bli tokfel.

Men mitt huvudresonemang är egentligen att skall man ha spikes så skall man inte ha något under dem för då tappar man hela poängen. Sen läste jag att vibrationerna i den lilla kontaktytan (på tex superstands) omvandlas till värme??? kan inte någon kolla det! Mät temperaturen, spela högt som f-n, mät igen.

såhär tror jag att det ligger till; nån kom på iden att koppla högtalaren till golvet med spikes. Men hur hög waf har hål i golvet? ohög!!! men i och med att man fortfarande vill sälja spikes (jag har för mig att enkronan under "uppfanns" innan brickor och superstands) och dessutom kan kränga en liten pryl till finns spiksen kvar. Dom e ju iofs snygga och kan ge andra förtjänster än ursprungssyftet.
Tror lilla jag.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/09 :  08:40:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Källa är fundamental fysik. MoLT 1989, höstnummer. Sonic Designs hemsida. Richard D Pierce's beräkningar som gjordes > 10 år sedan.

http://groups.google.com/groups?q=%22Dick+pierce%22+%2B+spikes+%2B+Newton&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=CGqtBs.Ix7%40world.std.com&rnum=3
http://groups.google.com/groups?q=pierce+%2B+spikes+%2B+Newton&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=5esncm%24onh%40agate.berkeley.edu&rnum=2
http://groups.google.com/groups?q=pierce+%2B+spikes+%2B+momentum&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=99tc4d%24e7q%241%40bourbaki.localdomain&rnum=5

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000