HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Under spikesen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/05/09 :  15:07:34  Show Profile Send jonta a Private Message
Tog bort mina spikes i helgen o ställde högtalarna direkt på cementplattan, och under cementplattan biltemas spikes med tillhörande brickor. Ser snyggt ut och funkar!

Dreams never end!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/09 :  19:07:51  Show Profile Send lasselite a Private Message
Halloj jonta. Heja dej som provar och meddelar oss andra dina erfarenheter. Om fler gjorde som du skulle vi ha mer faktisk/empirisk kunskap och mindre tjafs här på forumet.

Hur kopplar du dina högtalare till stenarna?
Låter det bättre, sämre eller bara annorlunda?
Har du möjlighet att ställa högtalarna riktigt fetstabilt på stenen och sen testa med nått mjukt under (liggunderlagsbitar såg jag nån hade testat med) stenen?
Ooops, vad har du för golv?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2003/05/09 :  19:29:18  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
jag har varit borta ett tag från forumet o orkar inte gå igen hela tråden men praktisk erfarenhet bjuder jag på.

I den nya lägenheten har vi dubbelt trägolv ! Först orginalgolvet sen parket på det. Att ställa 68 kiloshögtalare på spikes funkar knappast nått vidare i det här fallet. Jag har sen innan provat flera olika metoder att leda bort vibrationer.

Jag mätte även upp högtalarna mellan varje ändring för att se rent mätmässigt vad som hände. Graferna är tyvärr borta för evigt men den största skillnaden låg i övre bas regionen runt 80 hz o uppåt.
En rolig detalj i det hela är att dubbla mjuka fötter eller spikes mot teflon o sen mjuk fot mätte relativt lika men djupbasen var bättre med dubbla mjuka fötter.

När jag sen provade med mjukt-teflon-mjukt-nylon (mjukt mot golv) så blev det RIKTIGT bra.

Nu gäller det här för mitt sjungande golv o egentligen så behöver jag inte lägga så mycket jobb på det för jag kör med rumskompensering men det var lite roligt att se rent praktiskt vad som händer

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/05/09 :  20:36:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Prix sånt vill jag läsa! Heja. Du har "svängigt" golv å tunga högtalare vilket enligt mina teorier borde funka bäst ihop med mjukisar. Men det är inte därför det är roligt att läsa, roligt är det för att jag får ta del av dina erfarenheter : )
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000