HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 LTS lågimpediva kabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/31 :  21:49:58  Show Profile Send joakim a Private Message
Nån som byggt den?

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/31 :  21:56:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jepp! Jag!

men å andra sidan har jag konstruerat den så det är kanske inte så konstigt....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:04:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
Något sugen på den jag med. Vad tycker du om den Nagref? Kör kat5 alá T. Gee idag.

EDIT: Något du skulle kunna ta med dig till Helsingborg?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/03/31 22:05:33
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:06:20  Show Profile Send joakim a Private Message
:)

Skulle man kunna tänka sig att sätta RC-länken inne i högtalaren istf. på kabeln ...

(Jag har alla delar i en kartong brevid mig)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/31 :  22:57:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Henricsson jag har tyvärr ingen själv...

joakim det går bra att sätta RC-länken inne i högtalaren närmast högtalarterminalen.

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:03:44  Show Profile Send joakim a Private Message
Bra!

Iofs får man ju ingen låda på slangen som på de dyrare kablarna, men ändå :)

Fast konstruktionen blir ju lite simplare och så slipper jag skaffa just lådan också ... å andra sidan blir det svårare att flytta med RC-paktet till en annan högtalare ... men det kan jag kanske ta...

Edited by - joakim on 2003/04/01 08:08:26
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/01 :  10:44:29  Show Profile Send iffe a Private Message
Är det någon som har provlyssnat med och utan RC-länk, och isåfall vad har ni fått för intryck av den?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/01 :  11:44:21  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nagref: Vid vilken frekvens börjar RC-länken att kompensera för induktansen i kabeln? 100 kHz eller lägre?

Hmm har oxo funderat på att bygga den kabeln (har ju tom skrivit ut anvisningarna), men Ekkx kabeln verkar vara försvunnen ur Elfas sortiment?

Någon annan som har den? Kjell i Lund?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/01 :  11:50:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
Wolfie: det är inte för att kompencera för induktansen i kabeln som den finns utan för att kompencera för att signalen generellt möter ett högohmigare system efter kabeln vid höga frekvenser. Frekvensen där impedansen hos kondensatorerna är jämförbara med resistensen hos motstånden i RC-länken är vid ungefär 64kHz.

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/01 :  12:57:08  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nagref: Aha :) Jag som fick för mig att den skulle kompencera för induktans... Eg. en impedanskorrigering/anpassning då.

Förresten den sista snutten på kabeln ut mot högtalarändan om man säger så, har du tagit hänsyn till den biten också vid anpassningen? För den är ju inte speciellt lång och torde rimligtvis inte spela en central roll i detta resonemang? Borde det väl då gå lika så bra att köra med 4 st. ledare ut från "boxen" om en vill biwira utan att räkna om RC-länken?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/01 :  13:12:39  Show Profile Send joakim a Private Message
Sixten på Edgar Audio hade kabel förra veckan.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/01 :  16:55:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Wolfie: den sista biten innan rc-länken är bara några cm så den har jag inte brytt mig om. När det gäller ledarna ut ur boxen så tillhör de systemet efter rc-länken normalt och rc-länken isolerar s a s deras effekter också men de är inte så stora att man kan köra med rc-länken normalt efter dem och ändå få det rimligt bra.

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/01 :  20:35:26  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nagref: Det låter bra. Var ute idag o hittade ett par skapligt schyssta RCA-kontakter på Biltema. Så jag lödde ihop ett par signalkablar när jag kom hem (fick en längre bit skaplig koax från ett elektronikföretag där jag är ingift släkt(?) med ägaren, från Ericsson Cable gjord för HF-applikationer med försilvrad kopparledare och dubbla galvade skärmar).

Lödde dock ihop dem på "normalt" vis o sitter o lyssnar lite just nu... Vad jag kunnat bedömma än så låter de rätt trevligt. Var lite vassa för några timmar sen... men det börjar mjukna i ljudet.

"Det var nyktert i morse men nu börjar det ordna upp sig" ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:22:22  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Nagref; en rc-länk som denna, som jag fattat det så är dess syfte att justera för stigande impedans i kondensatorer i serie med element? Betyder det att den enbart hör hemma innan ett högpass/bandpass filter om man har högtalare med bi/triwiring möjlighet?

mvh Björn

Edited by - Revisorn on 2003/04/02 15:23:07
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:30:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det har inget med hp-filtrering att göra utan snarare lp-filtrering. Vid högre frekvenser så kommer impedansen stiga p g a talspolens induktans men också vid väldigt höga frekvenser beroende på induktansen i det interna kablaget i en normal högtalare.

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:45:49  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Intressant..är det nåt sånt här som Mr Bybee vill sälja oss?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/02 :  16:16:46  Show Profile Send joakim a Private Message
Bybees QP ska ju sitta i serie med elementet om jag förstått det rätt och inte alls funka på detta sättet.

Däremot så är det väl sannolikt att lådorna på dyrkablar innehåller liknande RC-prylar som denna.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:45:35  Show Profile Send iffe a Private Message
Fortfarande ingen som vill dela med sig av lyssningsintryck med/utan RC-länk?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:14:01  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Däremot så är det väl sannolikt att lådorna på dyrkablar innehåller liknande RC-prylar som denna."

Vad skulle de annars kunna innehålla? Sand, eller grus eller dylikt iof...
Men om inte det sitter impedansanpassningar i dem så sitter det förmodligen ingenting i dem ;)

Hmmm undrar just varför det så klart och tydligt på MITs kabelpaket står att det är strängeligen förbjudet att öppna boxarna, och att garantin(?) ryker om man gör det.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/02 :  21:18:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
I LTS-kabeln så ryker garantin inte om man öppnar boxarna för man får ju bara (numera) möjlighet att tillverka dem själv och vet då att de innehåller två parallellkopplade kondingar på 0.15uF i serie med 12 st parallellkopplade motstånd på 100 ohm (2W)!

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:08:35  Show Profile Send SW a Private Message
Svar till "iffe".
Jag har lyssnat på LTS-kablarna både med och utan RC-länk och tyckte att det lät bättre utan RC-länk. Det var främst det övre registret som lät bättre utan länk. Men det kan nog variera från anläggning till anläggning. Mätte också kabeln med och utan länk och och länken påverkade frekvensgången några 1/10:dels db i övre registret.

S
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:27:44  Show Profile Send joakim a Private Message
Nagref: Varför använder man inte ett motstånd och en konding med lite andra värden?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:33:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Flera motstånd för ökad effektttålighet. Man kan ju tänka sig trådlindade men de har ju högre induktans och det vill man INTE ha. Två kondingar för att få kapcaitancen distribuerad över ett lite avstånd.

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/03 :  08:51:57  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Kan man tänka sig två metalloxid 10W(större effektålighet än metall)istället? Blir de varma?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:08:12  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Revisorn: Det borde väl inte vara några problem? Effekttåligheten är ju nästan densamma.

Det är ju egentligen den som sätter begränsningen, samt (om Nagref har tagit hänsyn till den) induktansen i motstånden. Trådlindade som Nagref tidigare sade har en hög induktans vilket man ju inte vill ha här. Däremot vet jag inte vilken sorts effektmotstånd det är tänkt att man ska använda (induktansfria?) men metalloxid-motstånd har ju inte speciellt stor induktans.

SW: RC-länken bör heller inte påverka frekvenssvaret när du mäter den, om du inte mäter en bra bit ovanför det "hörbara" registret. Den är ju till för att förstärkaren ska se en trevligare last vid höga frekvenser.
Nagref rätta mig om jag tänker fel.

Jag vet att RC-länkens betydelse/funktion i sammanhanget står väldigt bra beskrivet på Ljudtekniska Sällskapets hemsida: www.lts.a.se

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/04/03 :  09:23:13  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Wolfi & SW: kanske man skulle minska detta problem om man istället använde en (eller flera) kondingar med sammantaget värde på 0,1uF eller motstånd med högre värde?

Min undran kring metalloxid kontra metall är att "guldöron" föredrar metall framför oxid när motståndet sitter i serie med element, kanske fanns ljudmässiga hänsyn?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000