| Author |
Topic  |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 12:58:22
|
->roland: vad jag menade var, att man bör vara lite kritisk. Klippet jag lade in redovisade några studier ang. currykryssens placering och hur olika personer sade att de låg på olika ställen... Hur kan du då vara så säker på att du stod i ett currykryss? Och hur kan du vara säker på att personen som lade an kraften lade an samma kraft (både till storlek och riktning) i bägge fallen?
Själv har jag gått en kurs i Tai Chi, som inte ligger så långt från QiGong, och det var mycket behagligt med enbart positiva effekter, så på så vis är jag ingalunda fientligt inställd till kinesisk läkekonst. Jag letar förtvivlat efter en ny kurs då det mesta redan fallit i glömska men hittills utan resultat. Och att musik är balsam för själen torde ju vara rent uppenbart... Läs gärna Peter Nilsons essä "Ljuden från kosmos", behandlar naturen och musiken...
Det finns mycket kvar att upptäcka och förklara, _möjligtvis_ är currykryssen en utav dessa fenomen, ett annat som redan är upptäckt men ännu inte förklarat är musiken...
Vänligen och i vanlig ordning /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:24:15
|
Jojje_G: Currykorsens placering är lite flytande och ens upplevelser av dem kan påverkas av många faktorer, som exempelvis förekomsten av magnetiska och elektriska fält. Mätning av currykors är därför mer exakt utomhus än inomhus (därför att inomhus finns det så många andra fält som stör, från elledningar i stammarna, hushållsapparater och annat). Mätning utomhus, exempelvis på ett öppet fält med stort avstånd till kraftledningar, ger säkrare resultat. Ska man mäta inomhus bör man göra detta vid en tidpunkt då det inte använts så mycket el runtomkring.
Själv praktiserar jag Chen Taiji (Tai-chi).
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:34:20
|
"Sammanfattningsvis finns det inga som helst skäl att tro på Currykryss, jordstrålning och därmed sammanhängande hälsofara. I stället är det så att jordstrålningsmytologin skapar en intellektuell slum där ingenting kan sägas eller mätas med bestämdhet men där allting kan vara hemskt farligt inklusive felaktig placering av sängen i sovrummet. Det vore trist om en sådan världsbild bredde ut sig."
Detta skriver jag under på till 100% Därmed inte sagt att man inte ska ha en öppen och tolerant attityd till saker och ting men någonstans måste man dra gränsen. Ska man tro på påskharen och jultomten också?
"Det finns ljudutrustning som rent vetenskapligt mäter fantastiskt och således borde låta fantastiskt"
Ovanstående påstående är helt omöjligt att verifiera, eftersom den subjektiva upplevelsen av vad som låter "bra" inte nödvändigtvis har något som helst samband med de parametrar man normalt mäter. Hur bra något låter/borde låta för en lyssnare går inte att mäta med några som helst mätinstrument! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 13:44:38
|
Magnuz, _helt_ omöjligt kan det inte vara. T ex om distorsionen är 200% och frekvensgången avviker +/- 20 dB så är det mycket troligt att en förkrossande majoritet skulle välja den apparat som mäter prickfritt.
I och för sig, såsom marknaden ser ut idag, där de flesta apparater är mäter någotsånär likartat, är det svårare för lyssnare att entydigt kunna peka ut vad som är "bäst", och det kommer förstås att skilja sig rejält mellan olika individer. Det är inte ens säkert att kunderna skulle välja samma apparat vid ett annat tillfälle eftersom de ofta egentligen inte har hört någon skillnad. Det är som vanligt mycket annat såsom design, pris, och annat som spelar in. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 14:08:48
|
Magnuz, hur kan du "skriva under till 100%"? Har du själv provat något vi inte vet? Personligen tycker jag om sund skepsis men att förkasta fenomen utan vidare tycker jag är lite löjligt. Med fenomen menar jag t ex currylinjers existens samt om Gud finns. Vem kan direkt bevisa att gud finns eller inte finns? Ingen. Däremot finns det några miljoner som tror att Gud inte finns. Och några tror att han finns... Vad har ovanstående resonemang med hifi att göra:
Jag kan alltså inte säga att en ClearAudio-skivspelare låter bättre än en Rega P9, för jag har inte testat det i verkligheten! Först när jag råkat ut för fenomenet i verkligheten (läs:upplevt ljudskillnaden) kan jag "skriva under till 100%". Så fram tills dess: ClearAudio vs. P9 = ?.
Slutligen måste jag säga ett ord om MUSKELTESTET som någon skrev om tidigare. Kinesiologi är en i Sverige ovanlig läkekonst. Sverige är ju traditionellt framstående inom konventionell läkekonst men har inte en susning om vad andra länder har pysslat med under några tusen år. Ayur-Veda eller Kinesiologi eller Zonterapi eller Homeopati är struntsnack... Hursomhelst fick både jag och min tjej prova på lite Kinesiologi (det läskigaste nämnet av dem alla). De stack i nåra Voodoo-dockor och.. skoja bara. Det gick ut på att man fick ett prov av t ex vetemjöl eller tomat på magen. Sedan tog kinesiolog-kvinnan tag i armen och jag fick hålla emot. De ämnen som jag inte tålde gav utslag så till vida att jag blev svag. Så svag att det inte rådde någon tvekan. Ämnen jag tålde blev jag stark för.
Den skeptiske kan läsa statistiken: (ouch that hurt)
1.90% av hennes "klienter" blir botade från sina allergier. 2.Kötiden för att få en bokad tid är cirka 6 månader och de har flera anställda. :) |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 14:30:49
|
Vad är detta, currylinjer? Jag trodde att botten var nådd med shaktistenar  Det börjar bli mycket newage över det här forumet. Är vi vetenskapligt lagda en minoritet här numera? |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 16:59:29
|
Shakti stenar? De är ju standard. Nu kommer Hallograph från Shakti-Innovations enligt en review-sida ska de visst låta underbart bra.  |
 |
|
|
rikkitikkitavi
Member

656 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 17:04:21
|
jag skulle vilja bygga en ClonShakti....
det hade varit jämras tufft...
/rickard |
I m only in it for the DIY |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 17:06:58
|
Knoppen, det är i filosofisk mening omöjligt eftersom en subjektiv åsikt hypotetiskt KAN vara beskaffad precis hur som helst. De flesta ogillar nog 200% distorsion men det går faktiskt inte att visa att någon som gillar det inte skulle kunna finnas.
"Magnuz, hur kan du "skriva under till 100%"? Har du själv provat något vi inte vet? Personligen tycker jag om sund skepsis men att förkasta fenomen utan vidare tycker jag är lite löjligt. Med fenomen menar jag t ex currylinjers existens samt om Gud finns."
Jultomten då? Vad jag menar är att om man själv ska pröva sanningshalten i alla (ofta sinsemellan motstridiga) fenomen, så får man inte tid att göra något annat. Historien är sprängfylld med exempel på fenomen som beskrivs och argumenteras för på samma sätt som currylinjer, homeopati, rutgång, virvlat vatten o.s.v. De har alla det gemensamt att några verkliga effekter verkar vara extremt svåra att påvisa med experiment, däremot finns det massor av människor som på grundval av egna upplevelser hävdar att just det fenomen de valt att tro på är lösningen på alla möjliga problem. Jag köper det inte och har svårt att begripa att någon annan gör det, men alla är vi ju olika.
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 17:26:47
|
Håhåjaha, nu börjar det pratas om "sanningshalt" också. Sanningshalt är uppfunnet av de som tror att det finns en objektiv sanning. Men eftersom det är subjektiva människor som konstruerar subjektiva apparater som mäter det som de är konstruerade att mäta och inte det som de inte är konstruerade att mäta, så blir resultatet subjektivt. Den västerländska naturvetenskapen är därför en subjektiv vetenskap. Det finns inga objektiva vetenskaper. Så "sanningshalt" är ett subjektivt fenomen och detta kan vi diskutera till döds dagar utan att komma vidare en meter.
Jag nöjer mig med att konstatera att utomlands så ses hollistisk medicin och terapi som ett utmärkt komplement till den traditionella vården och det finns mängder med exempel på fina resultat. Kan här särskilt nämna Bert Hellingers framgångsrika arbete med cancersjuka och andra svårt sjuka patienter i Tyskland. Han har nått enastående resultat och kliniker i Tyskland ser inget problem med att skicka svårt sjuka till honom. Alice Miller är en berömd hollistisk psykoanalytiker och forskare som även hon har nått fina resultat med svårt sjuka patienter. I Sverige skulle dock ett liknande förfarande vara helt omöjligt. Här har vi ju synen att droga ner patienterna istället för att verkligen bota dem. Vi kan lindra symptomen men botar inte orsaken till sjukdomen.
För ett friskt leverne rekommenderas en dos hökvalitativ musik om dagen i en högkvalitativ anläggning, enligt recept från Farbror Barbro.
|
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:11:13
|
   |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:16:35
|
Jag gillar inte när man avfärdar saker som "New Age flum" bara för att man inte vet vad man pratar om. Visst, jag erkänner att jag är lite skeptisk (kanske för att jag inte vet bättre) när man hör om folk som svävar när de mediterar, gud och currylinjer. Men att vara open minded är ju himla viktigt! 
Man behöver kanske inte fundera över huruvida jultomtar finns eller vattenvirvlar gör underverk... Jag menar bara att man skall vara försiktig med att avfärda saker som "rent trams". 
Du skriver att du har svårt att köpa vissa resonemang, och det har jag också. Men här är ett exempel: Om en anhörig blir botad av den metod/teori/grunka du är mest skeptisk mot, skulle du förkasta den då? Sunt bondförnuft! 
Nåja, ursäkta långa inlägget. Avslutningsvis vill jag säga att jag tror vi egentligen menar exakt samma sak. Grejen är väl att vi ser på det hela ur ett lite annorlunda perspektiv. 
Farbror Barbro: "Vaaaaaar är Pappa Basen dårå vaa?
|
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:16:35
|
Menar du att det inte finns någon sanning?
För övrigt bör det påpekas att vetenskapen i grunden behandlar existens, vilket betyder att det som ligger utanför vetenskapens domäner är icke-existent. Kanske kan ses som ett finare sätt att skriva att apparater mäter det som de är konstruerade att mäta, och inte det som de inte är kontruerade att mäta? |
Objektivist |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:25:12
|
Jag menar att sanningen är subjektiv. Låt mig ge ett exempel: För den som har upplevt currylinjer så är de en sanning, för den som inte har upplevt dem så är de inte lika självklart en sanning. Det som jag stör mig på är att det finns människor som mer sätter tilltro på subjektivt justerade apparater istället för människors upplevelser. Men så tillhör jag också de som är av den uppfattningen att världen fanns innan man hade konstruerat apparater som kunde mäta att världen fanns. Världen uppstod inte i mätögonblicket.
|
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:37:30
|
Roland skriver: Men vid undersökningar vid Berkely university så har man kommit fram till att om man vid hjärtoperationer tar hänsyn till dessa linjer så läks patienten snabbare än om man inte tar hänsyn till dem.
Källhänvisning?
Vid Karolinska Institutet pågår undersökning av QiGong och dess hälsoeffekter på kroppen, i samarbete med European Zhineng QiGong Center. Hitills är resultaten positiva och, för den västerländska vetenskapen, både förvånande och oförklarliga.
var har du läst detta?
Det finns inga objektiva vetenskaper
Matematik är väl en absolut vetenskap?
Placebo är inte att förakta |
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:47:52
|
Då kan vi ju konstatera att världen fanns innan människan, och att den är objektiv. Det innebär att om två personer betraktar ett föremål och den ena hävdar att föremålet är vitt, och den andra hävdar att det är svart, så kan inte båda ha rätt. Sanningen är objektiv, och saker är vad de är. Beträffande currylinjer har man, om jag förstått det rätt, försökt påvisa dessa i åtskilliga fall men inte hittat något. Trots det hävdar vissa att de existerar. För mig ter det sig precis lika godtyckligt som att tro på jultomten. |
Objektivist |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 18:58:20
|
"Det finns inga objektiva vetenskaper."
Ett subjektivt påstående, förstår jag.  |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 19:12:41
|
"Men så tillhör jag också de som är av den uppfattningen att världen fanns innan man hade konstruerat apparater som kunde mäta att världen fanns."
Det är ju det du inte gör! Byt ut "apparater som kunde mäta..." mot "människor som kunde uppleva" i meningen ovan så förstår du nog vad jag menar. |
 |
|
|
doktor Tweak
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:00:48
|
Doktorn ordinerar: Vetenskaplighet!
Någon sa ungefär "vetenskapen erkänner inte elöverkänslighet" tidigare i denna tråd. Men det stämmer inte alls.
Förvisso är inte alla vetenskapmän övertygade om att alla som mår dåligt och tror sig göra det av elöverkänslighetsskäl gör det av sådana orsaker, men det betyder inte att fenomenen förnekas. I själva verket går det inte att med vetenskaplig metodik bevisa frånvaron av elöverkänslighetseffekter. Den som tror det är inte vetenskapsman eller -kvinna. Bara närvaron av effekter kan bevisas. Det finns många studier som påvisat elöverkänslightseffekter.
Det finns till och med studier där man helt eliminerat den subjektiva parametern genom att uteslutande kliniskt studera hudförändringar vid exponering av elektriska fält, dubbelblint.
Öhman beskylls ofta för att vara vetenskaplig. Han gör en högtalare specifikt för elöverkänsliga!
Han protesterar dock, till mångas förvåning, om man psåtår att han är objektivist. Lustigt nog tycks dock de flesta objektivister anse att han måste var det han också. |
/the Doc. |
 |
|
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:29:57
|
Rolandm Du blandar ihop äpplen och päron. Du skriver om Phytagoras och övertoneskalan. Vad har den med Currylinjer att göra??? "Övertoner finner man i samband med klangfärg. Mäter man ljudsvängningarna, när någon spelar på ett instrument, finner man, att tonerna består av en grundton och en rad övertoner, vars svängningstal är grundtonens, multipicerad med hela tal. Har grundtonen t.ex. svängningstalet 442, får man övertonerna 2 x 442 (1:a övertonen), 3 X 442 ( 2:a Övertonen) osv." Fysikern och fysiologen Helmholtz upptäkte att det är övertonernas innbördes styrkeförhållanden, som avgör hur ett instrument klingar. Gammal hederlig musikteori och akustiklära. Sen kan styrkan på övertonerna variera från instrument till instrument. Den påvärkas även av rummets akustik och luftfuktighet. Qvasivetenskapen förvanskar ofta teorier för att det skall passa in i ens egen uppfattning. Jag har upplevt det förr och jag upplever det nu. Mvh. |
 |
|
|
redestad
Member

264 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:31:47
|
Det här börjar likna ett riktigt lågvattenmärke! Vad har jordstrålning och kinesisk läkekonst gemensamt och inte minst för koppling till HiFi? Att kroppen har speciella nervmönster som kan manipuleras är väl en helt annan sak än förekomsten av olika rutmönster till spänningsfält runt jorden och andra planeter som har en dramatisk inverkan på ljudet i stereon.
Detta kan (och har till viss del) utan problem mynna ut i en kvasiintellektuell filosofisk diskussion som har mycket litet koppling till HiFi och musik i mina ögon. Bara jag som tycker det är dags att avrunda denna dödfödda tråd? Egentligen behöver jag ju inte alls bry mig, men här kunde jag inte låta bli - så mycket retarderade spekulationer att man inte kan låta bli att reagera.
Tvätta skivorna i virvlat vatten, ställ högtalaren på katten, bryt arm i en gejser men kan vi inte hålla oss till HiFi och musik här? Finns säkert jättefina new-age-forum för alla som är intresserade men det här behöver ju inte utvecklas i den riktningen om jag får bestämma.
Hälsningar
redestad |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 20:50:06
|
stegg: nähä är det så, jo det visste vi inte.
redestad skriver: Tvätta skivorna i virvlat vatten, ställ högtalaren på katten, bryt arm i en gejser men kan vi inte hålla oss till HiFi och musik här?
redesrad: problemet med det billiga tweaket är väl att vissa inte är överens om dess funktion/förbättring?
F.ö har jag inte fått svar från Roland över mina 3 frågor ovan |
 |
|
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 21:44:10
|
Sammanfattning av tråden: Allt handlar om att tro! Tror man på currylinjer,shaktistenar, vattenvirvlar(?)mm bra, fortsätt med det. Det är precis samma sak med religion, alla har vi en egen tro. Det är ju anledningen till att det finns olika religioner.
Att diskutera dessa ämnen, är som att diskutera vems tro som är bäst.
För mig blir hifi mer och mer likt religion här på forumet. "Jag hör skillnad alltså är det skillnad, det spelar ingen roll vad någon annan säger". "Kablar kan spelas in" Men vad som spelas in i kablarna går det inte att få någon(trovärdig) förklaring på.
Kan vi inte ägna oss mer åt hifi och mindre åt flum? |
Edited by - Kevin Mitnick on 2003/04/29 21:55:48 |
 |
|
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 21:57:50
|
| Matte är väl inte alls någon "helt" objektiv och bergfast vetenskap? Konstruktionen beror väl helt på hur du ställer upp dina axiom, och den gamle räven Gödel säger väl också att oavsett hur du ställer upp dina axiom för en begränsad del av matematiken finns det alltid utsagor inom denna som inte kan bevisas under dessa axiom? |
Ino Audio for life |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/29 : 23:48:54
|
[quote Vid Karolinska Institutet pågår undersökning av QiGong och dess hälsoeffekter på kroppen, i samarbete med European Zhineng QiGong Center. Hitills är resultaten positiva och, för den västerländska vetenskapen, både förvånande och oförklarliga.
var har du läst detta?
Varför påstår du att jag har läst det? Jag har inte skrivit att jag har läst det någonstans. Informationen kommer från Dongyue Su som genomförde den första undersökningen av QiGong i samarbete med Astma och allergiföreningen i Stockholms län och Karolinska sjukhuset redan 1997. Han förmedlade information om nya projekt med Karolinska sjukhuset i samband med sommarkusen på västkusten förra året.
Informationen om Berkely kommer från en känd amerikansk psykolog vid namn Barbara. Jag har tyvärr glömt efternamet för jag tyckte inte att det var viktigt att lägga på minnet vid det tillfället. Hon har varit i Sverige vid flera tillfällen och är god vän med Thomas Frankell, om det nu säger någonting.
quote: Då kan vi ju konstatera att världen fanns innan människan, och att den är objektiv.
Hur vet du det? Har du frågat världen?
quote:
Det innebär att om två personer betraktar ett föremål och den ena hävdar att föremålet är vitt, och den andra hävdar att det är svart, så kan inte båda ha rätt.
Om person A upplever att föremålet är vitt och person B upplever att föremålet är svart, så har båda rätt till sina upplevelser och ingen utomstående kan säga att deras personliga upplevelser är fel. Dessutom kan vi inte göra en bedömning av deras upplevelse om vi inte förstår vad de menar med sin upplevelse. Inom den traditionella västerländska naturvetenskapen låter detta som blaj, men inom humanvetenskap och hermeneutik så är just förståelsen ett viktigt element av den vetenskapliga analysen och här har vi en stark skiljelinje mellan naturvetenskap och humanvetenskap. Skillnaden är att humanvetarna förstår att allting är subjektivt.
quote:
Sanningen är objektiv
Det är din subjektiva uppfattning att den är det. Det är inte min uppfattning. Du uppfattar att du har rätt och jag har fel, jag uppfattar att jag har rätt och du har fel. Du kan säga att din sanning är den objektiva och enda rätta, jag kan säga att min sanning är den objektiva och enda rätta. Om det finns någon sanning så är det snarare som så att allting handlar om personliga, individuella upplevelser.
quote:
Beträffande currylinjer har man, om jag förstått det rätt, försökt påvisa dessa i åtskilliga fall men inte hittat något.
Det finns undersökningar som påvisar currylinjers existens, det finns även undersökningar som gör det motsatta. Så är det alltid när det handlar om den mänsliga faktorn. Det går inte att mäta currylinjer med utrustning som den traditionella västerländska naturvetenskapen erkänner, det gör ju att vetenskapen har bestämt sig för innan att currylinjer inte finns. Människan är ett viktigt instrument i mätningen av currylinjer, men människan är oförutsägbar och föränderlig, dessutom individuell.
Det är naturligt att det är svårt att göra undersökninga med människor inblandade, därför att människor har en tendens att reagera med nervositet och spänning när ett test ska genomföras och detta påverkar självfallet testresultatet.
quote: Någon sa ungefär "vetenskapen erkänner inte elöverkänslighet" tidigare i denna tråd. Men det stämmer inte alls.
Om det inte stämmer kan man undra varför de som är elöverkänsliga behandlas som mindre värda varelser av s.k. läkare. Det är ovanligt att de tas på allvar och deras besvär relateras ofta till psykiska faktorer istället för förekomsten av el- och magnetfält. Detta är en känslig diskussion för många läkare i Sverige där sjuka människor beskylls för både det ena och det andra istället för att få hjälp.
quote: Det är ju det du inte gör! Byt ut "apparater som kunde mäta..." mot "människor som kunde uppleva" i meningen ovan så förstår du nog vad jag menar.
Jag beklagar, men jag förstår inte vad du menar. Personligen anser jag att allting alltid har funnits, dock i olika former.
quote:
Rolandm Du blandar ihop äpplen och päron. Du skriver om Phytagoras och övertoneskalan. Vad har den med Currylinjer att göra???
Varför skulle det vara att blanda äpplen och päron bara för att man nämner dem i samma fruktskål? Visst, jag är vegetarian och kanske har lättare för frukter än vissa andra men ändå?
Musik är den gemensamma fruktskålen. Och musik påverkar oss, precis som currylinjer. Övertoner påverkar våra organ, precis som currykors kan göra. Dock påverkar de på olika sätt.
Men en gemensam nämnare, förutom musik och kroppslig påverkan, är att det finns de som förnekar denna påverkan och kallar det för humbug och annat oseriöst och otrevligt. Och då hamnar currykors och övertoners påverkan på kroppsliga organ i samma fruktskål. En fruktskål som uppenbarligen ogillas av många musikälskare i detta forum.
För att göra detta ännu mer "spooky" så finns det en berömd undersökning som gjordes i Schweis på 60-talet. Man tog ett högtalarmembran och placerade en skiva över. Så placerade man järnfilsån och annat lättrörligt på skivan. Man spelade kaotisk musik och man spelade vacker musik. Spånen på skivan bildade kaotiska och disharmoniska mönster när det spelades disharmonisk musik, de bildade vackra och väldigt matematiska geometriska former när det spelades behaglig musik. (Denna information kommer från Nester Kornblum, som jag har nämnt förut).
quote: F.ö har jag inte fått svar från Roland över mina 3 frågor ovan
Jag kan självfallet inte svara på frågor innan jag har läst dem. :-) Tror ni att jag inte har bättre saker för mig än att sitta och hänga framför datorn hela tiden? Det finns ju annat att göra, lyssna på musik exempelvis... :-)
quote: Kan vi inte ägna oss mer åt hifi och mindre åt flum?[/quote]
Så att måla grön färg på skivor, lägga squashbollar under stereon, installera nätfilter och blanda kablar - det är inte flum då? :-)
Du skulle bara höra vad många av mina vänner anser om hi-fi... :-)
|
 |
|
Topic  |
|