| Author |
Topic  |
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 00:24:38
|
 VILKEN SOPPA DET HÄR BLEV DÅ...CURRYSOPPA
Trodde dock det var allmänt erkänt att det existerar currykors. Även om en vetenskaplig undersökning görs objektivt så finns det juh en grundlig orsak till att den görs. Antingen vill man bevisa att något är sant eller bluff och det måste ju påverka resultatet i allra högsta grad. Jag menar inte att personerna som gör undersökningen medvetet påverkar resultatet, men oftast finns en viss (kanske undermedveten) bild av hur det bör ligga till.
Kan också nämna att mina föräldrar har haft nån snubbe med såna kopparkrokar som märkt ut currykorsen (med tejpbitar på golvet) i deras hus. Några år senare skaffade dom en katt. Kattens tre favvoställen som hon alltid ligger på är exakt över tre currykors; under en viss stol vid köksbordet, i fåtöljen i vardagsrummet och på en bänk i hallen. Och det är väldigt objektiva fakta, katten har inga åsikter om currykors...
ÄNNU MERA CURRYSOPPA 
/ Flintan |
 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 01:49:21
|
Allting som inte går att mäta eller på annat sätt vetenskapligt bevisa existensen av finns inte. Detta är en absolut sanning som jag försökte rubba på lite grann när jag gick i den gamla Svenska folkskolan,min lärare påstod nämligen att universum var oändligt stort.Samtidigt påstod han att atomkärnan var den absolut minsta byggstenen i detta universum. Dumma jag tyckte då att är det oändligt stort så kanske det även är oändligt litet,detta didiotiska tänkande resulterade i att jag fick en rejäl utskällning och föräldrarna informerades om att deras son var ett störande inslag i klassen.Numera består atomkärnan av ett antal mindre partiklar vilket är en absolut sanning eftersom det är vetenskapligt bevisat----- Currykryss och Hartmanlinjer finns däremot inte eftersom det inte är vetenskapligt bevisat------
|
 |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 07:10:01
|
"Om person A upplever att föremålet är vitt och person B upplever att föremålet är svart, så har båda rätt till sina upplevelser och ingen utomstående kan säga att deras personliga upplevelser är fel. Dessutom kan vi inte göra en bedömning av deras upplevelse om vi inte förstår vad de menar med sin upplevelse. Inom den traditionella västerländska naturvetenskapen låter detta som blaj, men inom humanvetenskap och hermeneutik så är just förståelsen ett viktigt element av den vetenskapliga analysen och här har vi en stark skiljelinje mellan naturvetenskap och humanvetenskap. Skillnaden är att humanvetarna förstår att allting är subjektivt."
Föremålet kan inte vara svart och vitt samtidigt(förutsatt att det är helfärgat, förstås). Alltså har person A eller B fel om föremålet.
"Skillnaden är att humanvetarna förstår att allting är subjektivt"
Vilket de uttrycker som en absolut sanning, förstår jag?
|
Objektivist |
Edited by - DasIch on 2003/04/30 07:10:16 |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 08:20:13
|
"Skillnaden är att humanvetarna förstår att allting är subjektivt"
Satsen ovan innehåller ju en referens till en objektiv sanning. Om allting verkligen ÄR subjektivt är ju det en objektiv sanning, vilket i sin tur innebär att allting inte är subjektivt.  |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 08:54:32
|
quote: "Skillnaden är att humanvetarna förstår att allting är subjektivt"
Satsen ovan innehåller ju en referens till en objektiv sanning. Om allting verkligen ÄR subjektivt är ju det en objektiv sanning, vilket i sin tur innebär att allting inte är subjektivt.
Nej, eftersom din tolkning av det jag skrev är din subjektiva tolkning - precis som åsikten att det finns en objektiv sanning är en subjektiv åsikt (som i praktiken därmed motsäger den objektiva sanningen om att det finns en objektiv sanning, och däför måste den objektiva sanningen i själva verket vara en subjektiv sanning, vilket i sin tur självfallet är subjektivt, men eftersom vi alltid kommer till att saker och ting är subjektivt så är frågan om objektivitet knappast relevant i sammanhanget, vilket i sin tur självfallet är subjektivt....)
Vetenskapsteori kan man diskutera länge om, men det finns en tydlig skillnad mellan hermeneutik och positivism. Men båda är accepterade vetenskapliga synsätt, och eftersom båda är det så innebär ju det - per definition - att vetenskapen är subjektiv.
En intressant notering att göra: Mycket av det som många hifi-entusiaster tar för självklart, ses som flum av den stora massan som lyssnar på hi-fi genom midi-mini-micro anläggningar och tycker det låter föträffligt. Samma förhållande finns inom de områden som en del spydigt kallar för "new age": det som är självklart för de initierade, är flum för de som inte förstår. Så är det inom många områden.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 09:17:25
|
"Om person A upplever att föremålet är vitt och person B upplever att föremålet är svart, så har båda rätt till sina upplevelser och ingen utomstående kan säga att deras personliga upplevelser är fel. Dessutom kan vi inte göra en bedömning av deras upplevelse om vi inte förstår vad de menar med sin upplevelse. Inom den traditionella västerländska naturvetenskapen låter detta som blaj, men inom humanvetenskap och hermeneutik så är just förståelsen ett viktigt element av den vetenskapliga analysen och här har vi en stark skiljelinje mellan naturvetenskap och humanvetenskap."
Roland verkar vara en ganska påläst person, då är chansen stor att du hört talas om Einstein... Enligt honom är det helt naturligt att två personer tycker olika om "samma" sak, detta är alltså _inte_ blaj enligt den traditionella naturvetenskapen.
Vanligen och i vänlig ordning Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 09:35:56
|
Den här tråden har rubriken "Ljudåtergivning och currylinjer". Någon skrev tidigare att det har blivit mycket flum på forumet. Undvik de trådarna då, as simple as that. De är inte speciellt många direkt. Har man svårt för att läsa saker som inte kan förklaras vetenskapligt kanske man bör sluta läsa på sådana trådar, luta sig tillbaka i soffan och skruva upp volymen på stereon och glömma alltsammans :)
Jag är mycket nyfiken på currykors och jag har ingen aning om de existerar, om man blir påverkad av dem, eller om alltsammans bara är nys. Trots min naiva curryinställning tror jag inte på tomten eftersom jag VET att tomten är min utklädda granne. 
Förra helgen diskuterade jag och en kompis Auyr-Veda. Hon var mycket skeptisk till att de sorterar in personer i bara 3 (tre!) stycken personkonstitutioner. Hon menade att det borde finnas 100-tals istället för bara tre. Att de förenklade verkligheten. Hon har helt rätt i sin skepsis. Hon får väl vara hur skeptisk hon vill, passar det inte, så kan hon ju låta bli. Faktum är dock att 1000-tals personer träffar Ayur-Veda kunniga varje dag för att få råd om hur man lägger om sin livsstil för att nå ett mer optimalt hälsotillstånd. "Alternativt" så det förslår, men mina egna erfarenheter av det är bara goda. Bete dig inte så himla SVENSKT. Wake up, det finns äldre kulturer än vår.
Läs mer på: http://www.ayur-veda.se/ http://www.vedalila.se/
 |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 10:19:28
|
Jag håller med dig rolandm, men du har fått det lite om bakfoten.
Curry-linjer är en illvarelse mot allt välbefinnande, att utsätta sig för sådana under längre perioder ger yrsel och ljuskänslighet. THE END.
Och ditt prat om att hollistik skulle kunna vara bra? Jag kan garantera att det är farligt, många blir ledsna av det varje år, inte så ofta det pratas om det dock.. Däremot är det många som pratar om hur QiGong förvärrar furunkulos. Jag har själv omedvetet blivit utsatt för QiGong och därav fått en sulfatrimethoprim resistent furunkulosstam, så jag vet vad jag pratar om..
Edit: OT men vill lägga till det att gud i själva verket är jävulen förklädd.. |
- I'm a head of my self |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:19:50
|
| en liten fråga, tror ni på vetenskap när den inte strider mot "Curry-linjer" osv. eller måste man testa alla vetenskapligt belagda "sanningar" själv och skapa sig en egen uppfatting? |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:38:11
|
Varför tror du att jag frågar, för att få ett svar! Om dessa linjer finns, varför märker inte alla det? Min katt har ca: 8 favoritställen i lägenheten, ligger curry-linjerna så tätt hemma hos mig, eller är inte min katt invigt i denna "vetenskap".
|
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:47:14
|
Min katt är nog inte tillräckligt intellektuell. Han har andra kriterier för sina sov- och liggplatser: -utsikt, kontroll över rummet -skokartong eller annan låda som han kan krypa ner i -bekvämt underlag
Jag är bekymrad, får nog skicka han på kurs. För övrigt har han konstiga sovvanor, sover på dagarna och är uppe på nätterna. Ibland slåss han med grannkatten. Alltid hungrig. Med andra ord precis som en tonåring...

ps. som tur är, är han kastrerad (till skillnad från tonåringar, hoppas jag)
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:54:17
|
Jatttelite, jag antar du har läst samtliga tidigare inlägg på tråden innan du frågar. :P
Jag skrev i ett av inläggen om kinesiologi. 90% blir botade från sina allergier, det är alltså 10% kvar. Varför funkar inte behandlingarna på de sista tio procenten? I don't know.
Nu kommer min fråga: Måste man ha svar på allting? Vad skulle hända om det helt enkelt inte fanns några bra svar. Att det inte i dagsläget med existerande teknik/kunskap, går att förklara på ett vetenskapligt sätt? Skall man bli galen? Ska man bli religiös? Ska man avfärda hela rasket? Hoppsan vad många frågetecken det blev :)
Jag har inte den blekaste aning om vad currylinjer egentligen består av. Det struntar jag blankt i. Det enda som betyder något för mig när det gäller just dessa currylinjer är om de påverkar mig eller inte. (Innan jag läste den här tråden har jag då inte kunnat relatera något som kan ha med currylinjer att göra, men det kan bero på att jag inte tänkt på att/om de existerar.)  |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 15:59:45
|
quote: Roland verkar vara en ganska påläst person, då är chansen stor att du hört talas om Einstein... Enligt honom är det helt naturligt att två personer tycker olika om "samma" sak, detta är alltså _inte_ blaj enligt den traditionella naturvetenskapen.
Einstein? Tycker mig känna igen namnet... var inte han en fena på fiol? :-)
Men allvarligt, jag menade inte att naturvetenskapen tycker det är blaj att människor kan tycka olika om samma sak, jag menade att blajet enligt naturvetenskapen är att man måste ha en förståelse för dessa innan man kan bedöma deras svar. Du gjorde två meningar i fet stil och hoppade över mellanmeningen, som den sista meningen du gjorde i fet stil är direkt kopplad till. Åtminstone var min avsikt att den skulle vara kopplad till den, eftersom jag lade den efter. Jag ber om ursäkt om detta var oklart. Inom hermeneutiken, som är en humanvetenskaplig metod, måste man ha en *förståelse*. Forskaren blir därmed kopplad till forskningsobjektet. Inom naturvetenskap som mer följer den positivistiska traditionen så gör man inte denna koppling. Detta kan man skriva mycket om, jag kan rekommendera en bok om detta: "Tolkning, förståelse, vetande" av Per-Johan Ödman.
quote: Och ditt prat om att hollistik skulle kunna vara bra? Jag kan garantera att det är farligt, många blir ledsna av det varje år, inte så ofta det pratas om det dock.. Däremot är det många som pratar om hur QiGong förvärrar furunkulos. Jag har själv omedvetet blivit utsatt för QiGong och därav fått en sulfatrimethoprim resistent furunkulosstam, så jag vet vad jag pratar om..
Jag förstår tyvärr inte vad du menar. QiGong är något man gör frivilligt, det är en form av gymnastik och hur man omedvetet kan utsättas för gymnastik är något som jag inte förstår. En sak som måste förstås när vi pratar om helande, är att för att verkligt helande ska kunna ske måste kroppen bli av med problemet. Problemet måste rensas ut. QiGong, Taiji, Reiki, Kinesologi m.m - kan bidra till att sätta igång denna utrensning och under utrensningsperioden så kan man tillfälligtvis bli mer sjuk, detta är tvunget för att man ska bli mer frisk. Traditionell västerländsk medicin, ja även Freuds psykoterapi, stoppar problemet under mattan. Medicinen genom drogning, Freuds psykoterapi genom en intellektualisering som verkar främjande från känslorna och om man inte når sina känslor kan man inte bota problemet. Enligt hollistisk syn så beror alla sjukdomar och feltillstånd på obalanser i kroppens inre system (energibanor, chakran etc.) och dessa obalanser beror i sin tur på att allting vi har upplevt i livet samlar sig i kroppen. Negativa känslor som ilska, sorg, stress och liknande - orsakar obalanser som, när det har gått för långt, sänker immunförsvaret så att sjukdomar lättare uppstår. Och vi botar inte dessa känslomässiga problem genom mediciner. Vi måste nå dem, förstå dem - först då kan vi läka ut dem. Detta arbetar Bert Hellinger med framgångsrikt i Tyskland (han har nått lysande resultat med svårt sjuka, även cancerpatienter). Alice Miller är en annan förgrundsgestalt på detta område. Det finns många även i Sverige.
quote: Förra helgen diskuterade jag och en kompis Auyr-Veda. Hon var mycket skeptisk till att de sorterar in personer i bara 3 (tre!) stycken personkonstitutioner. Hon menade att det borde finnas 100-tals istället för bara tre. Att de förenklade verkligheten.
Du visar här upp ett vanligt missförstånd. Det finns tre grundtyper och i varje grundtyp finns det mängder med olika egenskaper. Varje individ har alla dessa grundtyper och dessa egenskaper i sig, men i kombinationer och blandningar som är unik för varje människa, för varje individ. Man gör en förenkling av verkligheten om man säger att man bara är det ena eller det andra, men det säger inte Auyr-Veda. Man har alla inom sig, däremot så kan en Auyr-Vedisk undersökning visa på en tendens, en riktning, på det som är mest framträdande.
Man kan jämföra med astrologin. Många tycker att zodiakens tecken är en förenkling av verkligheten, och visst är de det om man ser det hela på ett ytligt plan. Gör man ett horoskop så undersöker man individens högst personliga blandning av energier, egenskaper och influenser.
Det är stor skillnad på att gå på en auyr-vedisk konsultation och att läsa om auyr-veda i diverse ytliga tidningar, precis som det är skillnad mellan att läsa veckohoroskop i Hänt i veckan och att få sitt horoskop ställt av ett proffs.
Det är skillnad mellan att gå till OnOff och köpa en "Hi-Fi" anläggning och att gå till en seriös hifi-handlare som kan demonstrera något så flummigt och märkligt som kablar. Rent vetenskapligt finns det inga belägg för att en kabel låter bättre än en annan kabel, däremot kan man peka på vissa elektriska skillnader men de lärda hi-fi knuttarna har stridit länge om vilka parametrar som verkligen är viktiga för att få fram ett bra ljud. Om denna strid inte fanns skulle kablar och annat vara konstruerade på samma sätt, men de är det inte. Det finns många olika teorier och tankar. Vätskeskärmar? Flätade kablar? Aktiv skärmning? Så ren koppar som möjligt? Fyrkantiga ledare istället för runda? Det finns hur mycket "flum" som helst här... Och mycket av detta bygger på grunder som mycket väl kan anses tveksamma, men det viktiga är hur det låter. Låter det bra, så är det bra. Även om förklaringen till varför det låter bra ofta är "flummig".
För den stora massan är det som vi hi-fi knuttar tar för självklart minst lika flummigt som "new age".
|
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 16:18:21
|
"Traditionell västerländsk medicin, ja även Freuds psykoterapi, stoppar problemet under mattan. Medicinen genom drogning, Freuds psykoterapi genom en intellektualisering som verkar främjande från känslorna och om man inte når sina känslor kan man inte bota problemet. Enligt hollistisk syn så beror alla sjukdomar och feltillstånd på obalanser i kroppens inre system (energibanor, chakran etc.) och dessa obalanser beror i sin tur på att allting vi har upplevt i livet samlar sig i kroppen. Negativa känslor som ilska, sorg, stress och liknande - orsakar obalanser som, när det har gått för långt, sänker immunförsvaret så att sjukdomar lättare uppstår. Och vi botar inte dessa känslomässiga problem genom mediciner. Vi måste nå dem, förstå dem - först då kan vi läka ut dem"
De som inte är mottagliga för detta dvs inte blir friska, vad har dom gjort för ont för att inte bli bättre? Vad kostar en sådan behandlig?, rekomenderar du att jag som äter 40mg seroxat dagligen att sluta med det och via hollistisk syn få en högre nivå av serotonin i hjärnan.
"Medicinen genom drogning"
Hoppa för HEL**TE inte på människor som äter medicin, går hos psykolog osv. Du är alltså redan drågad eftersom du har serotonin i rätt nivå.
|
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 16:18:51
|
quote: Du visar här upp ett vanligt missförstånd. Det finns tre grundtyper och i varje grundtyp finns det mängder med olika egenskaper. Varje individ har alla dessa grundtyper och dessa egenskaper i sig, men i kombinationer och blandningar som är unik för varje människa, för varje individ. Man gör en förenkling av verkligheten om man säger att man bara är det ena eller det andra, men det säger inte Auyr-Veda. Man har alla inom sig, däremot så kan en Auyr-Vedisk undersökning visa på en tendens, en riktning, på det som är mest framträdande.
Både hon och jag vet att man kan ha en kombination/blandning av de tre grundtyperna. Jag var kanske lite otydlig. Grejen är att hon ÄNDÅ var skeptisk till detta. Okej att man kan vara en blandning av dessa tre grundtyper, men tänk om det är helt fel? Ren gallimatias?
Jag förstår henne likaväl som en gudstroende förstår en icketroende. Skillnaden är bara att orsak-verkan-samband är lättare att finna när det gäller alternativmedicin än religiösa fenomen. En annan grej är att bara för att kunskapen har nått en individ, så tar det ofta tid till förändring. Även om den Yamahafrälste hör en gammal tuner av märket Fisher och just då tycker den låter kanonbra, så kastar sig han inte iväg och säljer bort Yamahaprylarna. Den nyförvärvade kunskapen kan däremot starta en process. (Som kan ta kort/lång tid)
Puh, jag fick i alla fall med en liten koppling till HiFi i mitt inlägg hehe. Man får ju inte flumma iväg totalt heller :P |
 |
|
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 19:49:03
|
> Jag förstår tyvärr inte vad du menar. QiGong är något man gör frivilligt, det är en form av gymnastik och hur man omedvetet kan utsättas för gymnastik är något som jag inte förstår.
Jag klandrar dig inte, att förstå hur energiprojektioner genom QiGong fungerar är mycket svårt.
|
- I'm a head of my self |
 |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 21:40:41
|
Förvirringen och okunskapen i ämnet verkar vara stor,knalla iväg till biblioteket och låna en bok med titeln Jordpuls så kanske ni får svar på en del undringar,skriven av författarparet Hamilton.Troende eller icke troende,kul läsning med teorier som kan ge aha eller åhåå-upplevelser beroende på vilken grupp man tillhör-- |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 02:02:26
|
Kul länk gardd. Man skulle kanske gå kursen där man blir kompis med vättar, devor och ledsagare...
 |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 10:02:01
|
Egentligen borde man inte lägga sin söta näsa i blöt här men what the hell...
Ett föremål som reflekterar alla synliga färger är per definition vitt. Om en person med sitt synorgan mäter av det reflekterade ljuset från ett föremål, erhåller vitt ljus och ändå säger att föremålet är svart, så har denna person TVÄRFEL! Om det sedan beror på ett synfel (personen måste i så fall vara mer än 99% helblind), en psykologisk störning eller om individen bara är ute för att vara motvalls är av underordnad betydelse. Fel har han/hon lik förbaskat! Det här är en ganska viktig del i diskussionen; vissa saker kan mätas och beräknas, och säger du något annat måste du vara beredd att försvara dina iktagelser och inte bara med sura mungipor säga "men JAG tycker att det är så...".
Om kommunikation överhuvudtaget ska bli meningsfullt i vårt samhälle måste vi ha vissa gemensamma kunskaper och referensramar som att t.ex. svart är svart och vitt vitt. Det här är ju en av grunderna i ett framåtsträvande samhälle (och med detta menar jag inte främst vad som avhandlas på A-ekonomi). Även den mest cutting edge-forskningen i dag började med en kufisk typ med ett litet experiemnt nere i en fuktig källare. Men hans/hennes terorier kunde valideras och nästa generation forskare behövde inte sätta sig i samma källare, utan kunde jobba vidare på de lagda grunderna! Vägen från källaren till att leta efter planeter ciklande runt stjärnor flera hundra ljusår bort ledde inte via slagrutor eller currykors. Hade grabbarna som startade IBM satt sig några år och gnuggat kristaller istället för att utveckla datorer hade vi nog inte setat vid detta forum idag!
Egentligen är väl sådana här (i brist på bättre ord) voodoo-teorier ganska harmlösa och ibland lite småsöta. Själv förstår jag inte hur man kan ha en världsbild där man litar mer på en kinesisk shaman som varit död i femtusen år än erkända forskare och läkare, men folk får ju tycka hur man vill. Om voodoo-gänget däremot försöker kliva in på "forskararenan", och hävda FAKTISKA effekter av sina prylar, så ska man heller inte gnälla när man får på pälsen. Vilka är det förresten som säger att man redan kan allt: dom som tyr sig till gamla kinesiska energilinjer eller den gängse forskarvärlden?
Visst, "om det låter bra, så är det bra" är ett sätt att se på ljudåtergivning som hobby. Men jag vill nog ändå tror att vetenskapligt baserad forskning och ingenjörskonst strävandes efter bättre och smidigare hifi-apparater och anpassad akustik i hemmet är en säkrare väg att gå än att förlita sig på kvasi-vetenskapliga teorier. Dessa teorier kommer (som tur är) att stå och stampa i samma hjulspår som astrologi och currylinjer år efter år.
För trampade tår ursäktas redan på förhand. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 11:35:05
|
| Conan du är numera min idol!!! |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:03:16
|
quote: De som inte är mottagliga för detta dvs inte blir friska, vad har dom gjort för ont för att inte bli bättre?
Det finns olika ingångar till olika saker. Hollistisk behandling fungerar, men det är ofta ingen snabb väg utan en väg som kräver tid och mod, och dessutom ofta olika ingångar. Vi människor befinner oss på väldigt många olika nivåer, eller olika nivåer av medvetande och frekvense. Den danske filosofen Martinus har skrivt mycket intressant och läsvärt om denna oändliga resa. Det innebär inte att någon nivå är bättre eller sämre än någon annan, för resan är utan början och utan slut så vi är egentligen alla i mitten även om denna mitt ser olika ut därför att vi är olika individer med vår egen personliga resa. Det finns inget fördömande i detta.
quote:
Vad kostar en sådan behandlig?, rekomenderar du att jag som äter 40mg seroxat dagligen att sluta med det och via hollistisk syn få en högre nivå av serotonin i hjärnan.
"holllistisk behandling" som en specifik typ av behandling finns inte. Det är bara ett samlingsnamn och kan stå för väldigt många olika saker. Prisnivån på detta varierar. Du talar om kemiska substanser i hjärnan och den allmänrådande synen i Sverige är att psykiska problem beror på felaktig kemisk blandning i hjärnan. En syn som är vanlig utomlands är att den kemiska obalansen är ett fysiskt uttryck för energibalans som kommer av känslomässig obalans. Och då är frågan - botar man orsaken till den kemiska obalansen genom att rätta till den kemiska obalansen, eller botar man obalansen genom att gå till orsaken på den kemiska obalansen?
I exempelvis Tyskland är alternativa metoder och behandlingar vanligt förkommande som komplement till vanlig läkarvård och där tillåts även behandlingar på sjukhus som är förbjudet enligt svensk lagstiftning. Sverige och svenska läkare ligger således efter omvärlden, men även i omvärlden finns det mycket kvar att göra. Vare sig du gillar det eller inte så går världen mot en mer hollistisk syn på läkande. Det må ske långsamt, men det är åt det hållet det går.
quote:
Hoppa för HEL**TE inte på människor som äter medicin, går hos psykolog osv.
Jag beklagar att du väljer att bli provocerad, men fråga dig själv - varför blir du provocerad? Min avsikt är inte att hoppa på någon, men om du väljer att göra den tolkningen så kan jag enbart beklaga detta och be om ursäkt för att min formulering var otydlig.
Alice Miller skriver följande: "Sjukdomar kan hos en vuxen vara en signal som vill påminna om en mycket tidig nöd. Om patienten är villig att konfronteras med denna nöd behöver han inte längre immunförsvarets indirekta språk utan kan bli frisk utan mediciner. Men hälsovårdsmyndigheterna kommer knappast att bistå honom på den vägen, för den känner de hitills inte till. Det tycks alltjämt vara förbjudet att förstå symptomens språk. Forskarna arbetar intensivt med immunförsvaret i hopp om att till sist definitivt kunna stänga öronen för nödropet och sålunda hjälpa patienterna att för alltid gömma sin sanning för sig själva." (Alice Miller, "Det självutplånande barnet och sökandet efter en äkta identitet").
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:18:35
|
quote: Ett föremål som reflekterar alla synliga färger är per definition vitt.
Men det är fritt för alla människor att ändra definitionen, definitionen är ett mänskligt påfund och därför subjektivt. Alla definitioner är subjektiva eftersom de har bestämts av subjekt.
quote:
"vissa saker kan mätas och beräknas"
Jag har inte sagt att man inte man kan mäta och beräkna saker, jag säger dock att det inte är objektivt. Det är subjekt som konstruerar apparater för att mäta vissa saker, man har en målsättning när man konstruerar något, en tanke. Man har ett syfte med konstruktionen. Detta syfte är subjektivt bestämt. De subjektivt konstruerade apparaterna mäter bara det som de subjektivt har konstruerats för att mäta och dessa mätresultat avläses och tolkas av subjekt, vilket gör att hela förvaringssättet är subjektivt.
quote:
Om kommunikation överhuvudtaget ska bli meningsfullt i vårt samhälle måste vi ha vissa gemensamma kunskaper och referensramar som att t.ex. svart är svart och vitt vitt.
Det du talar om här kallas för "för-förståelse" inom hermeneutiken, men de kunskaper och referensramar som vi har är subjektiva och personliga. Därför att vi alla är olika. Det finns en intressant och läsvärd diskussion om detta i "Tolkning, förståelse, vetande" av Per-Johan Ödman (forskare Pedagogiska institutionen vid Stockholms Universitet).
quote:
Visst, "om det låter bra, så är det bra" är ett sätt att se på ljudåtergivning som hobby. Men jag vill nog ändå tror att vetenskapligt baserad forskning och ingenjörskonst strävandes efter bättre och smidigare hifi-apparater och anpassad akustik i hemmet är en säkrare väg att gå än att förlita sig på kvasi-vetenskapliga teorier.
Om det verkligen vore så enkelt, så vore lyssningstester vid framskapandet av nya produkter helt onödiga. Det har förekommit många produkter genom hi-fi:ns ärorika historia där konstruktörerna har slagit sig för bröstet och med stolthet i rösten deklarerat att produkterna är *framlyssnade*. Att komponenter har valts därför att de har låtit bäst, inte därför att de har mätt bäst. Ett exempel på detta är Rotel som använder 24 bitars DAC från Burr-Brown i 18-bitars läge, de tycker helt enkelt - rent subjektivt - att denna lösning låter bättre.
Och det är det som betyder något för hi-fi. Hur det *låter*. Säg att du ska köpa en ny hi-fi anläggning. Går du efter hur produkterna mäter i de tekniska specifikationsbladen, eller går du efter hur dina öron subjektivt uppfattar ljudet? Personligen skulle jag aldrig välja hi-fi efter mätresultat, men smaken är ju som en av våra ädlare kroppsdelar.
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:25:58
|
quote: Jag klandrar dig inte, att förstå hur energiprojektioner genom QiGong fungerar är mycket svårt.
Det är möjligt att ta in andra i sitt Qi-fält (men detta är ingen del av QiGong), men man ska aldrig göra det utan tillåtelse från denna person. Frågan är om det ens går utan någon form av tillåtelse? Jag ställer mig tvekande till detta, för även om vi inte har gett en medveten tillåtelse så kan vår själ ge en tillåtelse.
En del människor står i förbindelse med andra på Qi-nivå, att det finns "Qi-trådar" som går mellan dem och de påverkar varandra omedvetet på ett energiplan. Dessa trådar har skapats någon gång, och för att få bort dem måste man förstå varför de skapats, vad som hände den gången. Det kan vara någon form av olöst konflikt av något slag som hänger med.
Reiki är ett sätt att ge Qi, och jag vet att Reiki inte kan ges om det inte finns en överrenskommelse mellan mottagaren och sändaren. Saknas överrenskommelsen så skickas det ingen Qi, oavsett hur mycket man än försöker. Vad som händer är att energin slår bakut och påvekar sändaren negativt.
|
 |
|
Topic  |
|
|
|