| Author |
Topic  |
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:32:13
|
Någon skrev: quote: Om en person med sitt synorgan mäter av det reflekterade ljuset från ett föremål, erhåller vitt ljus och ändå säger att föremålet är svart, så har denna person TVÄRFEL! Om det sedan beror på ett synfel (personen måste i så fall vara mer än 99% helblind), en psykologisk störning eller om individen bara är ute för att vara motvalls är av underordnad betydelse. Fel har han/hon lik förbaskat! Det här är en ganska viktig del i diskussionen; vissa saker kan mätas och beräknas, och säger du något annat måste du vara beredd att försvara dina iktagelser och inte bara med sura mungipor säga "men JAG tycker att det är så...".
Du skriver att man MÅSTE försvara sina åsikter, och det är upplägget till en debatt. Ett slags ställningskrig där den ena sidan förespråkar vitt, och den andra svart. I debatten används argument och den som är starkast/bäst på att argumentera, vinner. Jag tycker ett sådant approach är helt fel eftersom 'debatten' tenderar till att ena parten får lägga sig ned och känna sig överkörd (ungefär som i politiken). Måste det vara så? Nej, med en sund DIALOG får båda parter ge sin syn. Båda parter respekterar varandra att de har olika syn på saker och ting, ingen måste FÖRSVARA sig. Efter ett tag brukar en konsensus ta form och ingen behöver känna sig tillintetgjord. Tänk om jag själv hade kommit till insikt om detta faktum, då hade livet varit mycket enklare...
För att anknyta till HiFi så kan olika personer ha olika uppfattningar. Visst kan man uppmätta en skillnad i decibel, men om person B ändå tycker tvärtemot, och inte vill ändra på sig, så får han väl tycka det då! Ur sitt perspektiv har han 100% rätt! Ur ett annat perspektiv har han 100% fel. Precis som i fallet med svart eller vitt så har båda parter 100% rätt om man ser på fenomenet ur DERAS EGET perspektiv. Detta faktum förbises ofta och det slutar med debatter och personen i fråga blir puckoförklarad. Omoget. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 12:34:03
|
rolandm, jag blir mållös över dina inlägg, några frågor: 1. Menar du att medicin egentligen inte behövs? 2. Är psykologers arbeten onödiga? 3. Kan man med din "tro" ex. bli frisk från aids? 4. Hur mår du?
Att jag känner mig påhoppad är väl inte så konstigt, den medicin jag äter (äts mog även i Tyskland) har gett mig ett helt nytt liv. Har du själv varit sjuk någon gång? hoppas inerligt att du inte får någon svår sjukdom då du förmodligen kommer att gå under när du försöker hela dig själv med kvasi-vetenskapliga humbug idér |
 |
|
|
Klanters
Member

112 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:18:12
|
Mina fem öre, om nån är intresserad...
Bara för att det finns fenomen som vetenskapen inte kan förklara så måste väl inte de förklaringar som ges av "New Age-rörelsen" vara rätt?
Jag accepterar till fullo både att vetenskapen har en lång väg att gå och att det kanske finns fenomen som man med dagens vetenskapliga metod inte kan förklara, något annat vore naivt. Men jag tror heller inte en sekund på snacket om positiva och negativa energifält hittan och dittan. För mig ser det bara ut som tafatta försök att ge förklaringar genom att förkläda rena spekulationer i en vetenskaplig språkdräkt.
Ett exempel: Inom exempelvis elektrodynamiken används begreppe "fält" för att på ett illustrativt sätt ge en modell av fenomen (elektriska och magnetiska) som man kan mäta, men "fälten" i sig är bara en modell av verkligheten, inte verkligheten själv. Kanske är jag för dåligt påläst, men denna distinktion mellan modell och verklighet verkar saknas i "New Age-filosofierna" och detta gör mig väldigt skeptisk. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 13:52:51
|
Länkar
* Undersökningar om Qi: http://twm.co.nz/DrYan_qi.htm : "The preliminary qigong experiments conducted so far can, on the level of fundamental theories, make many scientists in the contemporary scientific community shocked, excited, confident, and hopeful. At the same time, qigong can also bring hope to people with medical problems, those who wish to use qigong techniques to adjust their physical condition, as well as those who wish to use qigong methods to develop and promote disciplines such as culture, medicine, and the arts. By emphasizing research on both basic theories and applications we may be able to bring good fortune and happiness to many people. "
http://www.qimaster.com/research_ext-qi1.php
* Undersökningar om healing (Reiki): http://www.reiki.org/reikinews/research.html#1 http://www.reikimedresearch.com/ http://www.terra.es/personal5/teramaireiki/reiki_research.html
* En bra databas för att söka vetenskapliga artiklar: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed/
Ange "Reiki" eller "Qi" som sökbegrepp och mängder med vetenskapliga studier kommer upp... Det går även utmärkt att ange "Music", det finns vetenskpliga studier om det med. :-) Sötjänsten är gjord av Natural Library for Medicine. Tyvärr så kan man inte läsa hela studierna via nätet, men man får information om hur man hittar dem vidare. De flesta studier är tyvärr endast tillgängliga genom den publikation där de har publicerats.
Om Bert Hellinger: http://www.hellinger.com
Med vänlig hälsning Roland |
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:16:29
|
Frågan om svart eller vitt ljus är inget som borde kunna ifrågasättas av någon. Vetenskapliga fakta är inget som man kan rösta fram eller "nå konsensus" om genom dialog. Om en individ säger att en vit sten är svart så är det hos individen "felet" ligger och inte på omgivningens bristande respekt för hans/hennes åsikter. Om man utgår från att ALLT kan ifrågasättas när som helst, så måste ju ens väldsbild vara rena harmageddon!
"Objektivister" brukar ju anklagas för att vara inskränkta och icke-open minded, men jag anser att den alternativa vetenskapen (som kanske är ett snällare uttryck än "voodoo") snarare BYGGER på allsmäktighet och felfrihet hos dess förespråkare. Måste t.ex. inte en guru inom curry-teorin vara i stort sett felfri? För tänk om han/hon skulle erkänna att: "...jo jag använde visst fel teknik så det blev fel med currykorsen vid senaste sejouren!". Detta skulle ju ofelbart kunna leda till följfrågan: "Men hur vet du att du gör rätt NU då!?!". Vetenskap och forskning kan (och bör) ifrågasättas både utifrån och innifrån, men alternativa behandlingsformer är "alltid rätt" sett från de redan troende. Fundera på saken.
Sedan om vad som kan och inte kan förklaras inom ljudåtergivning. En apparat som mäter bra på vissa parametrar kan vara en dålig återgivare, men en apparat som är en bra återgivare mäter också bra på alla väsentliga parametrar. Det finns ALLTID en elektrisk eller fysikalisk anledning till varje återgivningsmässig egenskap, och dessa kan mätas! Problemet till varför det finns så få riktigt bra produkter på marknaden är inte att att det saknas kunskap och mätteknik, utan att konstruktörerna har valt att inte använda dessa i tillräcklig utsträckning! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:16:42
|
Jag är mer inne på Rolands idéer. Har t ex beställt en bok av Stephen Hawking, en av våra mest framstående forskare idag, "Universum i ett nötskal". Enligt dom som läst den boken så anser inte Stephen Hawking att exakt vetenskaplig bevis inte FINNS. Något som jag själv tycker låter sunt eftersom allt bygger på våra egna ANTAGADE. En teori som verkar funka blir en sanning fast det är bara ett ANTAGANDE. Ska bli kul att läsa den boken. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:19:46
|
quote:
1. Menar du att medicin egentligen inte behövs?
Medicin enligt den traditionella västerländska medicinen är uppbyggd på felaktiga grunder, då den är uppbyggd för att lindra symptomen istället för att hjälpa patienten att finna orsaken.
Antroposofisk, homeopatisk och kinesisk medicin är uppbyggd enligt ett helt annat koncept.
quote:
2. Är psykologers arbeten onödiga?
Det beror enligt vilken tradition som de arbetar. Freud och Jung har intellektualiserat psyket och därmed hjälper patienten att främjas från sina känslor. Men lösningen är inte att intellektualisera känslorna, lösningen är att känna känslorna och få ut tidigare olösta känslor. Patienten måste komma i kontakt med sina känslor, måste *känna* dem, för att kunna få ut dem. Det finns terapier som kan göra detta. Exempel på detta är psykosyntesterapi, Bert Hellingers familjekonstellationer, Alice Millers psykoanalys m. fl.
quote:
3. Kan man med din "tro" ex. bli frisk från aids?
Eftersom det finns de som har blivit det så antar jag att det är fullt möjligt. Det finns beskrivet i boken "AIDS - passageway to transformation" av Dr. C. Norman Sheady (ordförande för American Hollistic Medical Association och professor i psykologi vid The Forest Institute of professional psychology), samt Caroline Myss (författare och skribent). Genom en kombination av själsterapi och ett fysiskt träningsprogram (som inbegrep omläggning av kost och leverne) så blev patienten frisk.
quote:
4. Hur mår du?
Alldeles utmärkt tack.
quote:
Har du själv varit sjuk någon gång?
Ja, det har jag. Bland annat så fick jag vattenkoppor som vuxen och när man får det som vuxen anses sjukdomen farlig. Men som du ser överlevde jag. :-)
quote:
hoppas inerligt att du inte får någon svår sjukdom då du förmodligen kommer att gå under när du försöker hela dig själv med kvasi-vetenskapliga humbug idér
De idéer jag ger uttryck för är inte "kvasivetenskapligt humbug" även om jag självfallet respekterar att du tycker så. Det finns många vetenskapliga undersökningar gjorda som bekräftar att de fungerar. Alice Miller är en världsberömd psykoanalytiker som blev påhoppad av det traditionella etablissemanget när hon utmanade dem genom sina då nya och epokgörande idéer, men sedan hon först gjorde sin stämma hörd för 20 år sedan så har alltfler psykoanalytiker börjat arbeta efter hennes idéer och dessutom utvecklat egna varianter baserad på hennes syn. De har nämligen upptäckt att de fungerar. I sin bok "Det självutplåande barnet" ger Alice Miller många exempel på svårt sjuka patienter, den känslomässiga orsaken till sjukdomen och lösningen. Detta är verkliga fall och inget påhittat humbug.
Bet Helllinger är ett annat exempel på en som först möttes av skepsis, men hans institut i Tyskland har blivit en succé och svårt sjuka patienter skickas till honom av kliniker med oerhört gott rykte. Hans metod "Familjekonstellationer" finns över hela världen och han, samt hans elever, har hjälpt tusentals människor till ett bättre liv.
Utanför Sverige är det vanligt att s.k "healers" hjälper till på sjukhus, detta är tyvärr förbjudet i Sverige - men utomlands är detta en accepterad företeelse. Man har nämligen upptäckt att det du kallar för "kvasvetenskapligt humbug" inte alls är något humbug. I USA är det ovanligt med healing-utbildade läkare och sjuksköterskor som använder alternativ terapi på sina patienter, och det finns flera vetenskapliga studier som visar upp att de har nått väldigt goda resultat.
I Sverige så upplever man detta som "kvasintellktuellt humbug", men utomlands är dessa metoder etablerade och vanligt förekommande, därför att de ger resultat.
Varför uppsöker människor alternativ till den traditionella vården? För att den traditionella vården fungerar och de blir hjälpta? Jag tror att de gör det för att de upplever att de inte blir hjälpta av den vanliga vården, de vill ha något som gör den friska. Om alternativen till den traditionella vården skulle vara rent humbug, så kan man undra varför folk inte bara uppsöker dessa alternativ, utan även återkommer om de skulle råka ut för något igen och dessutom ofta rekommenderar till sina vänner och bekanta. Vi människor är ett enkelt och rationellt släkte, om något fungerar så fortsätter vi, om det inte fungerar så väljer vi något annat.
Med vänlig hälsning Roland
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 14:23:21
|
Jag skrev " USA är det ovanligt med healing-utbildade läkare", det försvann ett "inte" där. Det ska alltså vara "I USA är det inte ovanligt", vilket visas av några av de länkar till studier om detta som jag redogjort för ovan.
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 15:42:26
|
quote:
Måste t.ex. inte en guru inom curry-teorin vara i stort sett felfri?
Nej, varför måste en guru vara felfri? På vad baserar du ditt påstående? Har du sett några regler för gurus, några måsten? Jag känner personligen inte till någon sådan regelbok.
quote:
För tänk om han/hon skulle erkänna att: "...jo jag använde visst fel teknik så det blev fel med currykorsen vid senaste sejouren!". Detta skulle ju ofelbart kunna leda till följfrågan: "Men hur vet du att du gör rätt NU då!?!".
Ditt påstående bygger på att det verkligen finns just en, speciell teknik att kolla curry-linjer på. Något i stil med att skicka ett visst kommando till en dator och om kommandot är fel så klagar datorn. Men när vi pratar om själar och energier så fungerar det inte på det viset. Man kan använda koppartrådar, man kan använda pendel, man kan använda sina händer, man behöver egentligen inte använda någonting det räcker med att känna inombords (vilket kräver övning för många, även om det finns de som gör det naturligt av bara farten). Det finns skillnader i styrkor på informationen man tar emot, självfallet kan man göra en felaktig bedömning av detta men sådant beror mycket på den personliga formen. Allting som händer omkring oss påverkar oss, på ett eller annat vis. Jag tror ingen är immun mot omvärlden. Men den som har en "alternativ synvinkel" är ofta mer medveten om detta, därför att det är ett vanligt element inom den "alternativa" världsbilden. Självanalys, självbettraktelse, kontakt med sitt hjärta, kontakt med sina känslor, utforskande meditationer - jag tror det är vanligt att "alternativa" människor har en tydligare och klarare kontakt med sina inre energier än många andra, kan känna av yttre energier på ett tydligare sätt. Så gör denna person fel, så upplevs detta direkt och då kan felet rättas till. Men om personen skulle vara väldigt obalanserad och ur form, så är det bästa att helt enkelt avboka klienter och bestämma en annan tid. Det är på utövarens ansvar att vara i den form som krävs för att det hela ska bli så bra som möjligt, och jag vet ingen som inte tar detta ansvar men om du vet annorlunda så vänligen redogör för dina källor.
quote:
Vetenskap och forskning kan (och bör) ifrågasättas både utifrån och innifrån, men alternativa behandlingsformer är "alltid rätt" sett från de redan troende.
Det är din personliga åsikt men inget som jag har märkt hos mina vänner, tvärtom. Det finns många olika ingångar till samma problem, därför att vi just är olika människor som befinner oss på olika nivåer och vi är olika redo för olika saker beroende på vår individuella frekvensnivå. Detta är något som den traditionella västerländska läke "vetenskapen" inte förstår och just därför är det många som uppsöker andra alternativ.
Min erfarenhet är att det inte finns ingen konkurrens mellan de olika alternativa behandlingsformerna, tvärtom så uppmuntrar de olika terapeuterna varandra.
Självfallet sker det ett ifrågasättande inom alternativa behandlingsformer och har så skett i tusentals år. QiGong har inte sett likadan ut i tusen år exempelvis. Det sker en ständig utveckling. Reiki, homeopati - och en massa annat - det utvecklas, förändras, får nya former. Dessa är inga statiska behandlingsformer, de utvecklas vidare - därför att ju mer det används, desto mer kunskap fås ch då kan man bygga ut, bygga vidare, förändra. Sjukdomar förändras, det finns sjukdomar och problem idag som inte fanns för bara ett par hundra år sedan. Samhället utvecklas och medborgarnas livsföring förändras, därför måste även de alternativa behandlingsformerna förändras och anpassas för att de fortfarande ska vara aktuella och detta sker hela tiden.
quote:
Problemet till varför det finns så få riktigt bra produkter på marknaden är inte att att det saknas kunskap och mätteknik, utan att konstruktörerna har valt att inte använda dessa i tillräcklig utsträckning!
Så framlyssnade apparater är inte bra enligt dig? Personligen väljer jag apparater efter hur de låter, inte efter hur de mäter men samken är olika och självfallet respekterar jag din syn. Jag är dock glad att det fortfarande finns tillverkare som verkligen lyssnar på apparaterna de konstruerar, inte bara mäter dem. Och lyckligtvis finns det fortfarande Hi-Fi tidningar som lyssnar på apparaterna istället för bara mäter dem. Så än så länge är dina teorier inte helt accepterade inom hi-fi världen och det är jag personligen glad för, jag skulle inte läsa en tidning som korade testvinnare utifrån mätresultat. Personligen tycker jag att ljudet är viktigast.
|
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 15:59:43
|
Roland: du skriver att den konventionella medicinen är uppbyggd kring "fel grunder" att den fokuserar på symptom istället för orsaker. Det stämmer nog för det mesta att det är så. (Huvudvärkstablett mot huvudvärk är ett bra exmpel)
Men det är nog att gå lite för långt och säga att konventionella medicinen är "fel". Jag vill nog säga att den är ett komplement till alternativmedicinen.
Om du råkar få en kraftig bakterie i dig t ex och ligger för döden och snabbt vill bli frisk, då är du nog rätt glad när läkarna tar fram sitt antibiotikum... Som sagt, jag ser det som ett komplement! |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 16:28:13
|
| Njae... jag skrev aldrig att ljudet var av underordnad betydelse för en hifi-apparat, utan bara att varje egenskap som påverkar återgivningen var klart mätbar. Jag är självklart medveten om att ingen klalificerad hifi-apparat har utvecklats genom att endast studera mätvärden. Däremot kräver en konsistent produktutveckling att man identifierar de FAKTISKA egenskaperna hos konstruktionen som medför förändringar i återgivningsprestandan, och därefter arbetar med dessa egenskaper efter ett vetenskapligt angreppssätt. |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 17:20:08
|
rolandm, om dina livsfarlga idér om medicin, sjukvård osv. stämmer så borde det väl vara allmänt kända? Sverige är inte ett undantag, du får det att låta som om hela världen är upplyst och annamar din "tro" men så är det ju INTE. ta nu en astralresa till USA och stanna där |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 17:43:11
|
quote: Roland: du skriver att den konventionella medicinen är uppbyggd kring "fel grunder" att den fokuserar på symptom istället för orsaker. Det stämmer nog för det mesta att det är så. (Huvudvärkstablett mot huvudvärk är ett bra exmpel) Men det är nog att gå lite för långt och säga att konventionella medicinen är "fel". Jag vill nog säga att den är ett komplement till alternativmedicinen. Om du råkar få en kraftig bakterie i dig t ex och ligger för döden och snabbt vill bli frisk, då är du nog rätt glad när läkarna tar fram sitt antibiotikum... Som sagt, jag ser det som ett komplement!
Jag förstår dina invändningar men för mig är det tämligen enkelt att avfärda dem (no offense intended :-) ). För flera år sedan var mina ögon ofta väldigt irriterade, jag hade "grus" i ögonen varje gång jag vaknade och så vidare. Jag gick till en traditionell ögonläkare. Hon tittade i mina ögon, skrev ut ett recept och sedan var det inte mer än det. Hela proceduren tog inte ens 10 minuter. Jag använde salvan, som innehöll antibiotikum, ända tills tuben tog slut. Jag hade fortfarande problem med ögonen. Jag beslöt mig därför att pröva något annat, så jag gick till en homeopat. Det besöket tog en och en halv timma, för hon undersökte allt mellan himmel och jord - för att få en komplett bild som möjligt. Och hon hjälpte mig att förstå vad mina ögonproblem egentligen handlade om, hon hjälpte mig att se att ögonproblemen var inte isolerat som ögonproblem utan var orsaker av något annat. Jag fick ett medel av henne som hjälpte till med utrensningen av de obalanser som fanns i kroppen, men jag valde även att gå till mina känslomässiga orsaker, som var grunden till ögonproblemet. Ögonproblemet försvann och jag mådde mycket bättre. Ögonproblemet har dessutom inte återkommit. Jag har arbetat under lång tid med mig själv känslomässigt, det har många gånger varit en tuff resa, men idag är jag själv och min kropp i balans. Jag blir inte sjuk längre, inte värre än någon enstaka förkylning som är kroppens signal att ta det lite extra lugnt. Mitt immunförsvar är i toppform.
Traditionella mediciner är gift som dels inte löser problemet, utan bara stoppar undan problemet under viss tid (slutar man med medicinen brukar problemet återkomma tämligen snart), dessutom har kroppen svårt att frigöra sig från de kemiska gifter som traditionell medicin innehåller och detta kan leda till värre sjukdomar i framtiden. Innan man kan sätta igång en hollistisk behanding måste därför gifterna rensas ut först, och detta kan ta tid. Exempel på hur allvarligt det är med gifter är de sjukdomar och besvär som många har fått av vaccinationer. Det finns många böcker och studier om detta, ja även av läkare enligt västerländsk tradition, som visar på faran med vaccin - att vaccin som ges till barn kan ge kraftfulla sjukdomar när barnet är i vuxen ålder. Antibiotika har jag inte tagit på 10 år, och skälet är att antibiotikum förstör kroppens immunförsvar. Det är ett gift. För att man ska få ut sjukdomen, måste man läka ut den och den läks ut genom att man hjälper kroppens immunförsvar. Man hjälper kroppen att läka sig själv, snarare än att förstöra kroppen. Och detta finns det olika metoder för, i grund och botten handlar allt om känslor och emotioner. Det är de som skapar obalanser i kroppen som sänker immunförsvaret. Men immunförsvaret behöver underhållas, och det görs genom att ge kärlek till sig själv. I kärlek till min egen kropp har jag valt att bli vegetarian, att avstå från kaffe, svart té och alkoholhaltiga produkter. Jag äter rätt, rör mig rätt och mår toppen.
Jag kan berätta mycket om hur vänner och andra närstående till mig inte har blivit hjälpta av den traditionella vården, snarare tvärtom, men blivit hjälpta av alternativen. Ryggproblem, whiplash-skador, panikångest, utbrändhet, depression, el-överkänslighet, titinnus, candida, magproblem och en massa annat.
Och som svar på din fråga: bakterier som eventuellt skulle försöka komma in i mig, skulle antagligen fly fort som bara den när de upptäcker styrkan hos mitt immunförsvar. Och om jag mot förmodan skulle få in en bakterie och ligga för döden, så vet jag betydligt mer effektiva lösningar än ett antibiotikum som förstör mitt immunförsvar. Jag bojkottar den av läkemedelsindustrin köpta traditionella läkarvården och jag har gjort så i mer än tio års tid.
Med vänlig hälsning Roland |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 17:50:59
|
Rolandm: Bra svar. Jag är nyfiken på vad det är för metod du rekommenderar att man använder om man skulle ligga för döden på grund av en elak bakterie. Reiki-healing med 20 personer dygnet runt?

För att anknyta till HiFi så säger jag bara: Se till att ni tvättar er om händerna noga när ni bytlånar cd-skivor med varandra!  |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 18:04:53
|
quote: rolandm, om dina livsfarlga idér om medicin, sjukvård osv. stämmer så borde det väl vara allmänt kända? Sverige är inte ett undantag, du får det att låta som om hela världen är upplyst och annamar din "tro" men så är det ju INTE. ta nu en astralresa till USA och stanna där
Jag förstår inte varför jag ska göra en astralresa till USA. Jag tycker mest att jag har pratat om tyska terapeuter (Alice Miller och Bert Hellinger) .
En faktor att bry sig om i sammanhanget är att den internationella läkemedelsindustrin motarbetar studier och motarbetar läkare som gör studier, om alternativa metoders effekter. Trots detta massiva motstånd från den väldigt rika läkemedelsindustrin, finns det trots allt de som har vågat göra seriösa studier och några av dem kan hittas via de länkar som jag tidigare har redovisat i detta forum. I dem finns det inga belägg för ditt påstående om att dessa metoder skulle vara livsfarliga, tvärtom skulle jag vilja säga. Bert Hellinger har i Tyskland hjälpt många svårt sjuka som av den traditionella sjukvården bedömts som hopplösa fall, och just därför får han patienter tillsända sig av traditionellt arbetande läkare. Utomlands är det inte ovanligt att alternativa metoder används sida vid sida den traditionella, även inom sjukhusen. I Sverige är det förbjudet och där skiljer vi oss tydligt från omvärlden.
|
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 18:26:43
|
Varför tror du att dessa idér motarbetas av vetenskapen? för att läkare vill andra ont? läkemedelsindustrin kan jag inte uttala mig om, men en läkare tror jag kan lite mer om sjukdomar än du. Ang Aids, varför har inte detta scoop uppmärksamats mer? i Afrika borde ju dina guru:s idér vara otroligt viktiga för överlevnad, VARFÖR om din "tro" nu är så spridd i övriga världen löser man inte aidsproblemet i Afrika? |
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 18:36:18
|
Jatttelite: Free your mind 
Läkare tar till sig nya rön ibland. T ex akupunktur. När kvinnor skall föda i Sverige finns möjlighet att få nåra nålar i sig. Gud så flummigt. (Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och inte skriva för mycket om förlossningar... Förresten, varför säger så många kvinnor att "det gör ont att föda" ??? ) 
Blanda inte ihop äpplen med päron. Kanske skall man SKILJA på olika alternativmetoder såsom att dricka virvlat vatten med homeopati och zonterapi. Vissa metoder har mer lättpåvisbara effekter än andra, right?
Tänk på att Sverige är ett av de mest konservativa länderna inom alternativ medicin. Så jag förstår din skepsis till alternativmedicin. I Tyskland fullkomligt kryllar det av alternativmedicinare. Konventionella "Doktorer" till och med(!)hänvisar till alternativmedicinare för att komplettera behandlingar.

|
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 18:37:32
|
VM i trångsynthet
oavgjort
|
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
Fred
Member

355 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 11:14:53
|
Tja, detta är mycket spännande läsning. Så småningom kanske vetenskapen hittar ett vetenskapligt sätt att mäta Curry/Hartmann-linjer. Validiteten är kanske inte den bästa så som man försöker mäta idag. Niklas Mörner, geologiprofessor på Stockholms universitet kan mycket om detta, kontakta honom. De flesta hus förr i tiden placerades efter currylinjer och med Currykors i hörnen. Efter sekelskiftet 1900 ca så glömdes uppenbarligen dessa tankar bort. Har själv mätt vid min 200år gamla prästgård och ett närbeläget hus som bara har ca 90 år på nacken, resultatet var självklart: det gamla huset var placerat efter currylinjer och det nya var det inte - vad jag mätte med: mig själv och en slagruta gjord av två stålgaljar. Är mycket skeptisk till detta och vad jag upplevde, men det ska man vara. Visste ingenting om curry/Hartmann när jag mätte runt husen. Har läst desto mer senare.
Cheopspyramiden med flera byggnadsverk är också placerade på detta vis så det är urgammal kunskap. Vetenskapen kommer säkert ikapp såsmåningom, men tills dess ska man vara skeptisk, ifrågasättande och nyfiken - men inte tvärsäkert avvisande och dum. |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 12:45:02
|
Kunskapen om currylinjer är vanlig och utbredd inom Asien, exempelvis Kina där det ingår som ingrediens i Feng-Shui, men det brukar beskrivas på andra sätt (ofta mer poetiska sätt, som att man inte ska bygga "på drakens rygg"). Men grundtanken är densamma.
Det finns många undersökningar som visar att Feng-Shui fungerar. Bl. a. gjordes det en undersökning om en bank i Toronto som byggde om sina lokaler enligt Feng-Shui, och efter denna ombyggnad steg omsättningen. Personalen blev gladare, stämningen i lokalen bättre och detta påverkade kunderna positivt. HSB:s medlemstidning Vår Bostad har haft intressanta artiklar om Feng-Shui.
Västerlandet lider tyvärr av en kulturell etnocentrism. Etnocentrism är ett begrepp inom den etnologiska forskningen och innebär att man i sin syn på omvärlden vill överföra sin egen kulturs syn på sin omvärld, att ens egen kulturs syn är bättre än omvärlden och det rättesnöre som omvärlden ska rätta sig efter. Det finns många etnologiska avhandlingar om detta fenomen i väst, och vi kan även se tecken på detta i detta forum där den västerländska vetenskapen och västerländska traditioner ges större tillit än vetenskapliga traditioner i Asien. Det blir lite av "min vetenskap är bättre än din"-situation.
|
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 13:03:52
|
[code]Varför tror du att dessa idér motarbetas av vetenskapen?
Varför tror du att jag tror att de motarbetas av vetenskapen? De motarbetas av läkemedelsindustrin, därför att det ligger i läkemedelsindustrins egenintresse att vi människor tar olika preparat.
quote: en läkare tror jag kan lite mer om sjukdomar än du.
Självklart är det så, och just därför har jag tidigare i detta forum givit länkar till studier där läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal, har använt alternativa metoder med positivt resultat. Jag konstaterar att trots att du hyllar vetenskapen, så förnekar du de vetenskapliga studier som har gjorts när resultaten strider mot din personliga och subjektiva världsbild.
En viktig sak i detta sammanhang - du talar om "läkare" men vad är en "läkare"? Kinesiska läkare använder akupunkter och andra metoder som i väst rubriceras som "alternativa". Även läkare i Indien använder metoder som i väst rubriceras som "alternativa". Det som räknas som "alternativt" här hemma, är inte "alternativt" i alla länder runt jordklotet.
quote: Ang Aids, varför har inte detta scoop uppmärksamats mer?
Många studier presenteras i vetenskapliga tidskrifter och väldigt lite av det material som finns i dem kommer till allmänhetens kännedom. Det är inte bara Dr. C Norman Shealys arbete som har drabbats av detta, utan bl. a. även följande studie av Dr. Elisabeth Targ som pågår just nu: http://www.cpmc.org/professionals/research/currents/distant_healing_2001.html
Denna pågående vetenskapliga undersökning är en uppföljning av två tidigare som har visat på mycket positiva resultat gällande AIDS patienter.
Läkemedelsindustrin spenderar miljoner dollar varje år på att ta fram AIDS mediciner och det ligger i deras egenintresse att motarbeta läkare och undersökningar som lyckas hjälpa AIDS patienter med andra metoder. Läkemedelsindustrin sponsrar forskning och om forskningen tar andra riktningar än de vill, så kan de dra in sina bidrag. Det är väldigt dyrt att forska och pengarna måste komma någonstans ifrån. Dr. Targs forskning finansieras av bidrag från den amerikanska staten, men det är många oberoende forskare som strider om den jämförelsevis blygsamma kakan.
quote: i Afrika borde ju dina guru:s idér vara otroligt viktiga för överlevna
Det är en missuppfattning från din sida att jag gurus.
quote:
VARFÖR om din "tro" nu är så spridd i övriga världen löser man inte aidsproblemet i Afrika?[/quote]
Av skäl som jag redan redogjort för ovan.
|
 |
|
|
gardd
Member

509 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 13:54:00
|
Okej, nu de flesta fått ge sin syn på currylinjer...
Min fråga lyder: Påverkas ljudåtergivningen beroende på var man placerar sina hifigrunkor i förhållande till currylinjerna 
Ni som kan känna dessa linjer, kan ni inte prova och höra om det blir någon skillnad?
(Svårt att isolera currylinjesfaktorn bara med tanke på att så många andra faktorer spelar in i sammanhanget.) |
 |
|
|
rolandm
Member

483 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 14:50:58
|
Menar du på linjerna eller på korsen? Ljudåtergivningen påverkas bara man flyttar omkring prylarna. Högtalare är extra känsligt för detta. Currykors kan finnas på olämpliga ställen i hemmet, exempelvis mellan väggar, under spisen, i badrummet... För att inte tala om alla elektriska apparater som finns i ett hem. Bäst är nog att koppla ur alla elektriska apparater, utom just stereon, då minskas påverkan av hemmets sedvanliga elektromagnetiska fält. Och sedan kan man flytta omkring elektroniken (men inte högtalarna eftersom deras ljud direkt påverkas av avståndet till olika möbler, väggar m.m.).
Låter som en trevlig helgsysselsättning för den som har tid över. :-)
|
 |
|
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 14:55:09
|
| Kanske illa att ha lyssningspositionen i en knutpunkt också? |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 18:27:42
|
"Varför tror du att jag tror att de motarbetas av vetenskapen? De motarbetas av läkemedelsindustrin, därför att det ligger i läkemedelsindustrins egenintresse att vi människor tar olika preparat."
rolandm, kan du på fullt allvar påstå att dina humbug idér är vedertagna inom vetenskapen, hur många promille av de som arbetar vetenskapligt köper idér om att medicin inte behövs, currylinjer finns osv? Att det finns ett par namngivna "Dr" som arbetar utanför sin egentliga proffesion, är väl inget bevis för dessa stolligheter. |
 |
|
Topic  |
|
|
|