HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudåtergivning och currylinjer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/03 :  18:49:27  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
kan du på fullt allvar påstå att dina humbug idér är vedertagna inom vetenskapen, hur många promille av de som arbetar vetenskapligt köper idér om att medicin inte behövs, currylinjer finns osv? Att det finns ett par namngivna "Dr" som arbetar utanför sin egentliga proffesion, är väl inget bevis för dessa stolligheter.

Det du kallar för stolligheter har genomgått vetenskapliga undersökningar och länkar till några av dessa har jag redogjort för. Jag tycker det är tämligen frapperande att en person som hyllar vetenskapen plötsligt inte sätter värde på vetenskapliga bevis bara för att dessa bevis strider mot den egna privata världsbilden. För mig är det ett beteende som kan summeras som "Lev som jag lär, inte som jag lever". Att påstå att läkare "arbetar utanför sin egentliga profession" när de använder eller undersöker alternativa behandlingsformer, är för mig ett märkligt påstående. Personligen anser jag det är tjänstefel när läkare inte gör sitt yttersta för att hjälpa sina patienter, men jag respekterar självfallet dig för att du har en annan åsikt.

Med vänlig hälsning
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/03 :  19:06:47  Show Profile Send rolandm a Private Message
Källförteckning över några vetenskapliga studier gällande alternativa metoder:

Reiki: Esoteric therapy or quantum interaction?; Barberis, Luca MD, June 1996
Reiki healing: No matter nor energy. Just being; Barberis, Luca MD, Nov 1998
Reiki: Effects of Reiki on pain and selected affective and personality variables of chronically ill patients, Dressen, Linda J., Singg, Sangeeta, Subtle Energies 1998. A review of this study appears in Spiritual Healing, Scientific Validation of a Healing Revolution, by Daniel Benor, M.D.
Reiki: Reiki plus natural healing: an ethnographic/experimental study, Marilyn J. Schlitz and William G. Braud, (Psi Research, 1985; Research in Parapsychology 1985, 1986). A review of this study appears in Spiritual Healing, Scientific Validation of a Healing Revolution, by Daniel Benor, M.D.
One Nurse's evolution as healer; Quinn, Janet RN MA, American Journal of Nursing, Apr 1979 662-665
Reiki-Plus natural healing: an ethnographic experimental study, Schlitz, M., Braud, w., PSI Research 1985 Sept/Dec 4(3-4) 100-123.
A randomized double-blind study of the effect of distant healing in a population with advanced AIDS; Sicher, F., Targ, E., The Western Journal of Medicine, Dec 1998 Vol 169 No 6 pp356-363
Reiki Research Study; Aliwalas, Emma MD, Youmans, Donna CMI
Trends in Alternative Medicine in the United States, 1990-1997; Eisenberg, David MD, Journal of the American Medical Association, 1998 Vol 280 pp 1569-1575
A contemporary view of alternative healing modalities, Engebretson, Joan DPH RN. Nurse Practitioner Sep 1993 Vol 18 No 9 pp51-55
Reiki: an ancient touch therapy; VanSell, Sharon RN EdD, RN Feb 1996 pp57-59
Using Reiki to support surgical patients; Alandydy, Patricia BSN RN, Journal of Nursing Care Quality 1999 Vol 13(4) pp89-91
Hands-on healing; Bower, Peter MD. Patient Care, Dec 1997
Reiki: bridging traditional and complementary healing techniques; Behar M. OT Practice 1997 Feb; 2(2) 22-3 (3 ref)
Comparison of Nurses and alternative healers; Engebretson J. Image: Journal of Nursing Scholarship 1996 Summer; 28(2) 95-9 (14 ref)
Reiki therapy. Whitsitt T. Journal of Christian Nursing vol 15 #1 (1998 Winter): 12-3
Who seeks alternative health care? A profile of the users of five modes of treatment. Kelner M; Journal of alternative and complementary Medicine vol 3, no 2 (1997 Summer) 127-40
Hypnosis and Reiki, Rosentiel L. Journal of Hypnotism 1991 Dec; 8-10
"Skeptical" nurse finds wellness with Reiki; Olstinski M. Nursingmatters 1997 Jul; 8(7):13
Reiki - the gift of love, healing and wholeness; Retzlaff N. Nursingmatters 1998 Feb: 9(2): 14-5
Reiki and the Conventional Health Care Provider - Recommendations and Potholes, Chan, Phillilp, MD, The Reiki News
Leading with Reiki, Following with words - Reiki and Psychotherapy; Curtin, Richard, PsyD & Prebluda, Judith, MA, The Reiki News
Reiki and Nursing; Lipinski,Kathie, RN,MSN. The Reiki News
More On . . . Reiki and Nursing; Lipinski,Kathie, RN,MSN. The Reiki News
A Doctor Uses Reiki; Paty, R.B., MD, The Reiki News
Reiki Therapy: A Tool for Wellness; Rivera,Christina RN, IMPRINT, Feb 1999, pp 31-35
Reiki, Skepticisum and Success, a Nurse's Story; Rossignol, Denise RN, The Reiki New
Reiki: Esoteric therapy or quantum interaction?; Barberis, Luca MD, June 1996
Reiki healing: No matter nor energy. Just being; Barberis, Luca MD, Nov 1998
Reiki: Effects of Reiki on pain and selected affective and personality variables of chronically ill patients, Dressen, Linda J., Singg, Sangeeta, Subtle Energies 1998. A review of this study appears in Spiritual Healing, Scientific Validation of a Healing Revolution, by Daniel Benor, M.D.
Reiki: Reiki plus natural healing: an ethnographic/experimental study, Marilyn J. Schlitz and William G. Braud, (Psi Research, 1985; Research in Parapsychology 1985, 1986). A review of this study appears in Spiritual Healing, Scientific Validation of a Healing Revolution, by Daniel Benor, M.D.
The efficacy of Reiki hands-on healing: improvements in spleen and nervous system function as quantified by electrodermal screening; Brewitt, B., Vittletoe, T., Alternative Therapies 1997 July; Vol 3 No 4.
Reiki: A complementary therapy for life; Bullock, Marlene RN BSN, American Journal of Hospice and Palliative Care, Jan 1997, Vol 14(1) pp 31-32
One Nurse's evolution as healer; Quinn, Janet RN MA, American Journal of Nursing, Apr 1979 662-665
Reiki-Plus natural healing: an ethnographic experimental study, Schlitz, M., Braud, w., PSI Research 1985 Sept/Dec 4(3-4) 100-123.
A study of Reiki, an energy field treatment, using Rogers' Science, Thorton, L., Vol VIII No 3.
A randomized double-blind study of the effect of distant healing in a population with advanced AIDS; Sicher, F., Targ, E., The Western Journal of Medicine, Dec 1998 Vol 169 No 6 pp356-363
Reiki Research Study; Aliwalas, Emma MD, Youmans, Donna CMI
Trends in Alternative Medicine in the United States, 1990-1997; Eisenberg, David MD, Journal of the American Medical Association, 1998 Vol 280 pp 1569-1575
Reiki energy seen in dentistry, Nassen, Don DDS.
A contemporary view of alternative healing modalities, Engebretson, Joan DPH RN. Nurse Practitioner Sep 1993 Vol 18 No 9 pp51-55
Reiki: an ancient touch therapy; VanSell, Sharon RN EdD, RN Feb 1996 pp57-59
Using Reiki to support surgical patients; Alandydy, Patricia BSN RN, Journal of Nursing Care Quality 1999 Vol 13(4) pp89-91
Hands-on healing; Bower, Peter MD. Patient Care, Dec 1997
Using Reiki to manage pain; a preliminary report; Olson K. Cancer Prevention and Control 1997 Jun;1(2) 108-13 (20 ref)
The effect of complementary healing therapy on postoperative pain after surgical removal of impacted third molar teeth; Wirth DP. Complemenary Therapies in Medicine 1993 Jul; 1(3) 133-8 (38 ref)
Theraputic Touch: investigation of a practitioiner; Glickman R. Scientific Review of Alternative Medicine 1998 Spring-Summer; 2(1): 43-7 (25 ref)
Reiki: bridging traditional and complementary healing techniques; Behar M. OT Practice 1997 Feb; 2(2) 22-3 (3 ref)
Health Care and consumer choice: medical and alternative therapies; Kelner M.
Social Science and Medicine 1997 Jul; 45(2) 203-12 (30 ref)
Comparison of Nurses and alternative healers; Engebretson J. Image: Journal of Nursing Scholarship 1996 Summer; 28(2) 95-9 (14 ref)
Reiki therapy. Whitsitt T. Journal of Christian Nursing vol 15 #1 (1998 Winter): 12-3
Who seeks alternative health care? A profile of the users of five modes of treatment. Kelner M; Journal of alternative and complementary Medicine vol 3, no 2 (1997 Summer) 127-40
Hypnosis and Reiki, Rosentiel L. Journal of Hypnotism 1991 Dec; 8-10
"Skeptical" nurse finds wellness with Reiki; Olstinski M. Nursingmatters 1997 Jul; 8(7):13
Reiki Healing: A Physiologic Perspective; Wetzel, Wendy, Journal of Holistic Nursing, Vol 7(1) pp 47-54
Unconventional medicine in the United States - prevalence, costs, and patterns of use; Eisenberg, David MD, New England Journal of Medicine 1993 Vol 328 pp 246-252

Så ni ser, det saknas inte vetenskapliga bevis - och detta är bara ett litet urval.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/03 :  19:26:26  Show Profile Send DasIch a Private Message
Vilka bevis? Hävdade du inte att vetenskapen var subjektiv lite längre bak i tråden?

Objektivist
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/03 :  19:51:05  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Vilka bevis? Hävdade du inte att vetenskapen var subjektiv lite längre bak i tråden?

Jo, vetenskapen är subjektiv därför att vi människor är det. Det finns inga objektiva mätinstrument eftersom de har konstruerats av subjekt. Men, jag vet att det finns de som inte håller med mig och därför har jag givit länkar samt källhänvisningar till några undersökningar som är gjorda enligt det positivistiska paradigm som är dominerande inom traditionell västerländsk naturvetenskap. Då de är gjorda enligt de regler som denna tradition har, torde detta därför anses ha den kvalitet av bevisföring som denna tradition, enligt dess företrädare och troende, kräver.

Bara för att jag har min syn, så innebär ju inte det att jag saknar förmåga att förstå och diskutera andras syn utifrån "motståndarsidans" förutsättningar. Jag har studerat vetenskapsteori på universitetsnivå och är därför väl insatt i både det naturvetenskapliga vetenskapsparadigmet såväl som det humanistiska, och jag kan diskutera båda paradigmen utifrån respektive förutsättningar även om jag personligen föredrar det humanistiska och där särskilt det hermeneutiska.

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/03 :  19:52:55  Show Profile Send rolandm a Private Message
När man talar om linjer så bör man vara medveten om att det inte är så enkelt som att tala om curry linjer, eller Hartmann linjer. Och det är inte så enkelt som att anta att curry linjer och Hartmann linjer är samma sak. Och det är inte så enkelt som att de är de enda som finns.
För att reda ut begreppen rekommenderar jag följande: http://www.crystalinks.com/grid.html

En intressant hemsida att besöka: http://www.dowsersofthewest.org/a-gpz.htm
Evidence of the effects of noxious fields on the body can be measured indirectly by various methods. The blood of individuals who are geopathically stressed, for example, i.e. carrying a radiation burden, tests electric, not magnetic. Blood pressure changes can be measured over "black" water veins. Measurement of electric skin resistance rises in response to GPZs. Geopathically stressed individuals have another pH adjusting factor in their blood compared to the norm. The activity of the endocrine glands is known to abate in such fields. Monitoring equipment such as the electrocardiogram and electroencephalogram may detect negative influences on the heart and the brain.

Yes, the study of GPZs can be scientific. After all, Max Planck (the physicist of Planck's number fame) was enough of a believer to set up an institute for the study of earth rays.

There are telltale signs in the environment to further support the evidence of the dowsing reaction. The abnormal and anomalous growth patterns of trees discussed earlier is one. The distribution of vegetation patterns is another. Look also for clues given by lightning strikes. Some gifted individuals can even see GPZs. And professional dowser Bob Brewer of Canada uses plants, such as Venus Flytraps and sprouted seeds as botanical test indicators.

Instrumentation can directly detect phenomena associated with GPZs. Geomagnetometers can measure magnetic anomalies, photomultipliers can follow increased photon emission, and FM detectors are able to measure fading of ultra-short waves. Detection devices exist to measure ionization changes, electric field resistance charges, acoustic level changes, gamma radiation changes, increased electrical conductivity of soil and air, acoustical changes, increases in the field strength of UHF waves and increases in intensity of infra-red radiation. Tracking ozone levels can be useful, too. Finally, your trusty L-rods can measure the decreases in the aura of any person in proximity to a dowsed GPZ. "

Lite om undersökningar: http://www.healthyandwise.co.uk/geopathic.htm
Professor Hans Dieter Betz (Professor of Physics, Munich University) headed a team of scientists that investigated the ability of dowsers to find underground drinkable supplies, taking them to 10 different countries and, on the advice of dowsers, sank some 2,000 wells with a very high success rate. In Sri Lanka, where the geological conditions are said to be difficult, some 691 wells were drilled, based on the advice of dowsers, with a 96% success rate. Geohydrologists given the same task took two months to evaluate a site where a dowser would compete his survey in minutes. The geohydrologists had a 21% success rate, as a result of which the German government have sponsored 100 dowsers to work in the arid zones of Southern India to find drinkable water.

In 1989, a group of researchers in Austria completed a two-year study on the short -term consequences of human association with detrimental earth radiation sites. Some 985 people ere tested with 462,421 measurements recorded from 6,943 tests. The working party was headed by Dr. Otto Bergsmann (Internal Medicine), a professor at the University of Vienna. A 158 page report gave details of changes in the serum values of serotonin, zinc and calcium after being exposed to these noxious fields for a period of ten minutes. There were many other altered states to biological functions noted as a result of short-term exposure to these forces. This group has now linked with two universities in Austria studying the effects of disturbed zones on the immune system. Indications thus far support the findings of Dr. Ernst Hartmann who claimed that the protective role of the immune system was undermined when immersed in emissions of detrimental earth radiation.

Dr. Paul G. Seeger, Former Chief of Cancer Research, Charite` Hospital, Berlin, Germany said “No serious-minded criticism, be it ever so prejudiced, can afford to ignore proofs of the existence of pathogenic telluric influences. Hundreds of cancer institutes all over the world have spent billions without having found any convincing proof of cancer’s cause. Why has it not been possible to spend a few million of that huge sum for a thorough investigation of telluric radiation as a prime cause of cancer in human beings. Why has this newly discovered continent of knowledge not been applied to cancer prevention?”

Fler undersökningar, demonstrationer, tester, exempel och råd på: http://www.datadiwan.de/SciMedNet/library/articlesN66+/9804271950.htm

Här diskuteras Hartmann linjer och strålning från mobiltelefoner: http://www.bodyalign.com/geo.htm

* Ordförklaring: dowser = slagruta

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/03 :  20:00:37  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det är visserligen en fördel att vara vid god vigör när man njuter av musik, men är det inte läge att lämna läkemedelsbranschen till förmån för hifin...

Magnetfältens inverkan på ljudåtergivningen är inget att vifta på öronen åt.
Fråga den amerikanske importören av Kharma () Loudspeakers. Han tar det här på allvar...
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/05/03 :  20:20:39  Show Profile Send DasIch a Private Message
Roland, du diskuterar alltså utefter förutsättningarna att det finns något som är rätt - och försöker således bevisa det - trots att du är subjektivist?

Objektivist
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2003/05/03 :  22:41:12  Show Profile Send rolandm a Private Message
quote:
Roland, du diskuterar alltså utefter förutsättningarna att det finns något som är rätt - och försöker således bevisa det - trots att du är subjektivist?

Jag delar inte in människor i kategorier, jag är för ett multikulturellt samhälle. Därför trivs jag inte med beteckningar som "objektivist" eller "subjektivist". Jag är humanistisk filantrop och jag har studerat vetenskapsteori. Det innebär, som jag skrev, att jag förstår och kan diskutera vetenskap med de som som vissa vill kalla för "objektivister". Det innebär inte att jag delar dessa villkor eller denna syn, det innebär bara att jag förstår er. Att förstå någon innebär inte att man delar denna persons åsikter.

Jag ser dig som ett subjekt, och inom hermeneutiken så måste man förstå subjektet. Jag tycker inte att vi är fiender, men jag kommer ändå att tänka på ett talesätt som lyder "förstå din fiende".

"Bevis" innebär olika saker inom de olika vetenskaperna. Inom hermeneutiken så är målet att bidra till en ökad intersubjektiv förståelse. För att uttrycka det så enkelt som jag kan, så vill jag säga som så att forskarens syfte är att bringa fruktkött till den vetenskapliga analysen (jag skulle kunna skriva "kött på benen" men som vegetarian bojkottar jag det talesättet). Syftet inom hermeneutiken är att skapa en form av vetande, men detta begrepp är annorlunda inom hermeneneutiken än inom västerlandets traditonella naturvetenskapliga paradigm. Ett bättre ord är "insikt", "insikt" är summan av vetande och förståelse. Hermeneutikens syfte är att uppvisa "en horisont som är möjlig att möta" ("Tolkning, förståelse, vetande" - Per Johan Ödman, s. 10, första stycket). Det innebär inte att man måste möta just den horisonten, det innebär inte ens att det bara finns den horisonten. Det finns många horisonter att möta, men för att möta dem måste vi få en väg att möta dem på och denna väg är framläggandet av et som naturvetare kallar för "bevis". Från en hermeneutikers synvinkel är det material som forskaren ska ta in i sig själv och reflektera över, och använda sig själv som subjektiv referens. Och då kan denna väg leda till att samma horisont nås men att den har en annan färg, och detta är precis hermeneutikens syfte.

"Dokumentation och argumentation inverkar i hög grad på läsarens förståelse av det problem som läggs fram. Ännu viktigare är emmelertid att sakförhållandet beskrivs så att det framträder i enlighet med del-helhetsprincipen i en väl sammanhållen gestalt, i vilken olika delar har samband med varandra och helheten. Men förståelsen som kommunikationsproblem har också en social sida. Framställningen måste därför innehålla referenser till mottagarens självförstelse och självreflexion för att kunna ge möjlighet till den syntes av insikt och upplevelse som gör att kunskaperna kan överföras på mottagarens egen situation". (s. 190-191 i Per-Johan Ödmans bok).

Och i mitt syfte att överföra "kunskap" på mottagarens egen situation, så har jag ibland valt att använda mig av uttryck på ett sätt som passar de som tror på det västerländska naturvetenskapliga paradigmet, detta för att kunna göra mig så förstådd som möjligt av dem. Om ni kunde franska, så skulle jag pröva med franska för att nå er. Det är samma sak. Förstår du vad jag menar? Det innebär inte att jag överger mitt eget språk till förmån för franskan, det innebär att jag kan använda franskan för att få ut mitt budskap som i grunden är på svenska.

"Hermenutiken erkänner att vi alltid ser från aspekter, att vi aldrig kan ställa oss utanför oss själva när vi studerar verkligheten. Vi kan och bör läsa mycket, ta del av andras arbete och erfarenhet, samla in material, iaktagelser och data. Men vi kommer för den skull inte i en position utanför våra liv, föreställningar och bemötanden. Hur vi tolkar och förstår betingas alltid att vi är historiska varelser." (Tolkning, förståelse, vetande - Per-Johan Ödman, s.10)

På sätt och vis kan man säga att hermeneutiken bakar olika kakor från samma smet, därför att allting är just subjektivt. "Kunskap" och "vetande" är subjektiva, individuella värden som kan ses som celler (nu börjar jag prata biologisk bildsymbolik i syfte att just nå er naturvetare) som skapar kroppen "kunskap". Om alla människor tycker något om något, om alla dessa celler skapar en kropp - kan man då säga att denna kropp - denna kunskap, är "objektiv"? Nej, eftersom subjekt inte kan skapa annat än subjekt. Men graden av objektiviteten inom subjektiviteten ökar ju fler subjekt som bygger denna kunskaps-kropp. Men helt objektiv kommer kroppen aldrig att bli, det är en omöjlighet. Även om omöjligheten är subjektiv.

Självfallet diskuterar hermeneutiker utifrån att det finns något som är rätt, men vad menar du med "rätt"? Det som är "rätt" för mig är inte nödvändigtvis "rätt" för dig, eller hur? När flera subjektiva människor diskuterar vad som är rätt och dessa tankar underbyggs av olika former av subjektiva undersökningar och subjektiva bevis för dessa subjektiva tankar, så ökar graden av objektivitet i det subjektiva och detta kan ge insikt för alla som deltar i diskussionen - men denna insikt är självfallet individuell. Det finns inget objektivt "rätt", alla "rätt" är subjektiva och det finns ingen konflikt inom hermeneutiken för att basera dessa subjektiva "rätt" på något, för syftet är - som sagts - att visa på en möjlig förståelsehorisont.

"Subjektivt" är inte ett absolut värde, saker och ting kan vara mer eller mindre subjektivt, även om inget någonsin kan vara helt och hållet objektivt. Ja, "allting är relativt" är en central tanke inom hermeneutiken.

Och nu ska jag chocka er ordentligt. Allt det jag skriver nu, är självfallet min personliga förståelse och tolkning av hermeneutiken. Alla hermeneutiker har sin subjektiva åsikt om vad hermeneutik är och inte är. Och därigenom kan man säga att Per-Johan Ödmans bok om hermeneutik är en praktisk omöjlighet, men den ska inte ses som någon bibel eller något absolutikum. Men Per-Johan Ödman förklarar det enligt följande: "Vid läsningen av en bok uteblir dialogen. Det gäller därför att utforma den så att den leder till en inre dialog, till samtal med texten och till självreflexieion. Ingendera parten i en sådan dialog är stum.Har då läsaren en möjlighet att förändra min bok? Ja, han eller hon har t ex chans att avslöja felaktigheter i texten. Man kan också lägga in andra innebörder i de framförda meddelandena än vad som ursprungligen avsågs. När boken är läst, så har läsaren läst sin 'bok'. Det är vad boken är och vad läsaren gör soom skapar denna 'bok'. Det är med utgångspunkt från den läsaren kommer att gå vidare, inte från boken som sådan".

Med vänlig hälsning
Roland

~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:26:26  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Du är riktigt illa ute, hänvisr till forskare som inte står under MSAD:s lista över forskare som har fått sina studier testade!
Filantroper är väl förövrigt en grupp mäniskor som anses vara en sekt med mindcontrol på pogrammet?
Go to Top of Page

Reefer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/05/04 :  00:40:33  Show Profile Send Reefer a Private Message
Filantrop betyder människovän

"If any man err from the right way, it is his own misfortune, no injury to thee"
-John Locke in "a letter concerning Toleration"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:03:54  Show Profile Send hal a Private Message
Instämmer med timbre, dags att lämna hälsobranchen.
Är det ngn form av självbekräftelse du söker Roland, med tanke på allt krut du lägger på detta ?

Patafysiker...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/05/04 :  01:09:17  Show Profile Send jatttelite a Private Message
sorry tänkte nog på atroposf!
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/05/04 :  02:55:11  Show Profile Send flintan a Private Message
jag säger då det...mycket kan man läsa om på ett forum för hifi
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/04 :  08:48:55  Show Profile Send Timbre a Private Message
Eftersom vi nu ändå är så långt från hifi att det behövs en karta för att hitta tillbaka kan vi lika gärna låsa tråden här.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000