| Author |
Topic  |
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:03:00
|
Tjena,
hur många är det egentligen här som kör ett kombinerat system för hembio och musiklyssning? Och hur har ni i så fall gjort?
- byggt på erat gamla två-kanal med lite mindre/sämre högtalare och slutsteg och behållt gamla prylarna som höger/vänster kanal?
- fullfjädrat multikanalsystem med 5 identiska högtalare/slusteg, subwoofer och ett high-end hembioförsteg
- något annat?
- Multikanal och 2-kanal i samma system?! Aldrig!
|
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:07:11
|
| en 2-kanals- och en 5-kanalsförs., en CD- och en DVD-spelare, men samma högtalare till musik som frontare till film -- kategorin "något annat" då skulle jag tro |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:08:51
|
Jag har kominerat "hembioljud" och "stereo"!
Systemet faller nog inte riktigt in på någon av dina alternativ. Det består av separata försteg för stereo och multikanal. Det är fyra stycken olika försteg/dekodrar. Framkanalerna matar ett elektroniskt delningsfilter (80 Hz) med tre ingångar; vänster, höger, och LFE (".1-ljudet"). Sedan tar olika slutsteg hand om förstärkningen. Det är fyra basmoduler och två fronthögtalare. Centerhögtalare använder jag ej, det behövs inte om man sitter centrerat. Bakhögtalare är tio stycken som drivs i grupper av fem och fem. Alltihop är placerat i ett akustikreglerat vardagsrum på drygt 20 kvadrat. Komplicerat?
/Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:12:53
|
Knoppen,
det där var något att bita i. Jag skall inte kommentera bas-upplägget för där kan man krångla till det enligt önskemål vet jag.
Men 10 bakhögtalare! Varför det?? |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:16:00
|
| Lite off topic kanske, men det där med centerhögtalare har jag tänkt på: Det borde ju inte behövas, då frontarna borde kunna prestera exakt samma ljud med exakt samma reslutat! Men det är klart, det blir ju skillnad när man flyttar sig i sidled... |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:21:06
|
Svanbo,
en monosignal som återges av två högtalare är lite problematiskt rent tekniskt. Sen kan man tycka att det låter ganska bra, men det är en annan sak.
Filmsoundtrack och multikanalsmusik är mixade och trixade på studio-system som består av 5 identiska högtalare och en sub. Så det är meningen att du skall ha en center när du lyssnar på dom. |
 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:23:58
|
| Är inte centern till för dialog o dyl som skall komma från bildrummet (diegetiskt ljud), medan fronthögt. skall återge musik o dyl som "karaktärerna inte hör" (icke-diegetiskt ljud). I vissa scener kan t ex musiken börja i karaktärernas bildrum för att sedan övergå till icke-diegetiskt musik, musiken "transporteras" allstå från centern till frontarna -- hur återger man en sådan scen utan center? |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:31:02
|
Jag har ett kombinerat 2 kanal/hembio; tri-ampat system med elektroniska delningsfilter, två försteg (2-kanal och reciever), tre slutsteg + ett till som driver bakkanalerna, DVD + CD. Är dock inte helt klart ännu, ska ha 4 sidohögtalare och 1-2 bakkanaler också. Har bara två sidohögtalare nu...
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:31:33
|
Pontus,
nej det där stämmer inte. Om vi pratar film så har du ibland dialog från frontarna och ofta reverb från i bak. Musiken spelar nästan alltid i alla fem kanaler. Det finns inga såna regler för hur filmsoundtrack mixas.
|
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:34:11
|
Thomas,
om du pratar sido- och bakhögtalare så antar jag jag att du menar EX avkodning dvd 7.1. Annars ser jag inget skäl till att ha fler än 2 bakhögtalare.
|
 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:42:35
|
| någon sådan absolut regel finns inte, det är sant, men jag skulle nog vilja hävda att det ovan beskrivna utgör, om inte annat, en generell regel -- det diegetiskta ljudet (t ex dialog eller musik) återges ofta till största del i centern, medan den icke-diegetiska musiken oftast återges i frontarna. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:42:52
|
Musten: problemet är att hemma har man ju TV:n där man egentligen vill placera Centerhögtalaren. Och om man placerar centern uppepå, så kommer ju t ex en bil som ker förbi att först åka rakt, sedan upp över bilden sedan ner igen (eller tvärtom om centern är under TV:n). Och så vill man ju inte ha det. Dessutom, det är sällsynt att det går att ha identisk centerhögtalare som höger och vänster högtalare.
10 bakhögtalare är bra för att skapa ett diffust ljudfält som ändå låter tydligt. Dvs det går inte längre att peka ut två högtalare. Uppgiften för två stackars bakhögtalare är annars att fylle ut ett ljudfält som är mer än 300 grader stort, medans de främre 46 - 60 graderna täcks in av tre stycken högtalare. Du ser då att den uppgiften är närmast omöjlig att åstadkomme med ett gott resultat. THX-standarden är bra för att skapa ett mer omslutande ljudfält. Tyvärr blir även ljudet diffust och otydligt med dipolhögtalarprincipen. Man kan säga att många direktstrålande högtalare ger det bästa från de två olika principerna (2 direktrsålande högtarae vs. 2 st dipolhögtalare).
/JOhan |
 |
|
|
must
Member

98 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 17:57:19
|
Knoppen,
såvitt jag vet så är det ingen multikanalsstudio som använder 10 bakhögtalare. Dom använder 2. Dolby rekommenderar 5 identiska högtalare i sina tekniska dokument, och om jag inte minns fel så har THX gjort en helomvändning och rekommenderar nu identiska bakhögtalare. Att ha många bakhögtalare eller dipolshögtalare är en sak som bara hängde med från rekommendationerna för kommersiella biografer. Där är det så många rader med säten och så stora salonger så att det kräver rader med dipoler längs väggarana för att alla skall få hyfsat ljud. Men det är ingen bra lösning, bara en nödvändig kompromiss för en biograf.
Kraven för hemmabruk eller studios är inte samma. Där kan man göra det på rätt sätt. Jag tror att även THX har insett detta nu. Det är många produktionsbolag som mixar om soundtracken på DVD helt och hållet för hembiobruk, därför att miljön är helt annorlunda mot en biograf. Både "Seven" och "Sagan om ringen" är exempel på detta.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 18:14:55
|
Det finns en standard för hur man bygger upp kontrollrum för multikanalljud. Det är en ITU-standard (Internationella Tele-Unionen) Den heter ITU-R BS.775-1. I alla fall, i denna så finns det med att man kan ha fler än två bakhögtalare. Rent akustiskt så är det inte alls så illa som du verkar tro.
Btw, surroundhögtalarna på THX-certierade biografer är inte dipoler.
/Johan
Du bör provlyssna en set-up med många bakhögtalare någon gång! |
 |
|
|
goldfish
Member

214 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 18:20:39
|
Har en kombianläggning som fungerar oerhört bra i både 2-kanals och flerkanals.....
Både jag och frugan är freak på ljud  Se under min signatur för bilder och info. |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
 |
|
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 18:33:11
|
| Mitt system består för tillfället av det som det länkas till i signaturen (dock stämmer inte uppställningen). Ett tag så körde jag med bara en receiver och hade först separat effektsteg till frontarna som var kopplat via pre-out (innan det var det en modifierad Arcam Alpha 6+). Efter det så kompletterade jag med ett separat 2-kanalsförsteg och körde dvd:n analogt in i det (då fick jag koppla om vid subben beroende på om det var dvd eller cd jag skulle lyssna på). Nu så går dvd:n både analogt och digitalt till ett AV-försteg. Den analoga ingången kopplar förbi all obehaglig d/a-omvandling i försteget och det låter lite bättre än om försteget får sköta d/a-omvandlingen. Subben får jag tyvärr koppla om för hand eftersom jag splittar signalen mellan för- och effektsteg när jag lyssnar på cd (annars skulle subben inte få någon signal eftersom .1-utgången på försteget inte får någon insignal på sin ingång). [När jag tänker efter så behöver jag inte göra så här utan kan ställa in "no sub" i försteget och och köra frontarna som large och splitta den signalen mellan för- och effektsteg så att även subben matas med lågnivå den vägen. Sedan får jag ställa in delningen efter hur djupt frontarna klarar av att spela (ca 60 Hz). Jag får ta och testa lite mer...] |
 |
|
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 18:33:58
|
| meningsskiljaktigheter till trots, kan vi inte enas om att de bästa filmerna ändå är inspelade i antingen tvåkanal eller mono? -- och att film företrädesvis skall ses på bio? |
 |
|
|
weezer
Member

568 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 19:45:52
|
Film skall ses hemma, om jag inte är ensam i salongen...för många puckon som inte kan hålla käften eller stänga av telefonerna. Själv kör jag med påhängsprocessor för center och surrond, preouts till frontarna kopplat till 2kanalerens försteg. Funkar kanon, slipper tuffa på ljudet i tvåkanalslyssning. Anläggningen används till 90 % för musik, så passar mig som handen i handsken. Påhängaren är en Yamaha DSPE800. |
 |
|
|
LJN
Member

296 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 19:46:07
|
Jag var skeptisk till en artikel som förordade att inte använda en centerhögtalare. Så jag tog och provade själv, och det har jag inte ångrat! (än) Då jag oftast använder projektor så mäste centerhögtalaren placeras under duken vilket gör att ljudintrycket blir lite "lågt"
Då mina frontsystem,s element ligger i samma nivå med filmdukens" centerlinje" så blir dialogintrycket "perfekt" sen finns det inga problem med "klangmatchning" Ljudbilden blir väldigt homogen och upplevs som "naturlig"
Sen har jag en finessrik processor som har funktionen "dialogtrim" Det innebär att man kan reglera nivån på centerinformationen som är omdirigerad till frontsystemet. Bra funktion om man upplever att dialogen är för lågt inspelad! |
/Lennart |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 20:06:17
|
Must,
det är klart att man bör ha fler högtalare för surroundljudet! Mulitkanalsljud är inte bara filmljud; Ambiofoni, matrixavkodning, Circle Sorround mm kräver fler högtalare för att måla upp en realistisk ljudbild.
Ang. filmljud tror jag också att det är av godo att ha fler än två sidokanaler för att skapa en homogen ljudbild för lyssnarna i soffan. |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 20:24:10
|
Jag hade två separata anläggningar till en början, men har numera kombinerat dem på ett halvkomplicerat sätt som beskrivs i en tidigare tråd. Ska se om jag hittar tråden!
Då det är på tok för mycket pryttlar i lägenheten så just nu är det "en in, en ut" som gäller ty fler högtalare är inte WAF-mässigt möjligt! |
Do not stagedive at home alone! |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 22:03:24
|
Jag har gjort några ganska seriösa försök med hembio men faller alltid tillbaka till stereolyssning av nån anledning... Jag har dock fortfarande möjlighet till 5-kanalsljud tillsammans med stereon vid behov och då använder jag 5.1 utgången på DVD'n där jag kopplar in ett par mindre NAD-slutsteg + högtalare som jag har stående i garderoben. Sedan vibrerar rummet ett par timmar... Dekodern i DVD'n räcker gott för mina krav när det gäller filmljud som ändå är ganska hårt komprimerat. Jag satsar hellre de stora pengarna på bra 2-kanalsljud i första hand. |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 22:40:33
|
Sidohögtalarna fram samt slutsteget till dessa är gemensamma för två- resp. femkanalsljudet. I övrigt är det i princip två separata anläggningar med olika försteg och signalkällor. Subben används bara för bio. Lösningen för att kunna ha två försteg till samma slutsteg är att tvåkanalsförsteget har en ingång som går att koppla förbi dess volymkontroll ("by-pass").
Knoppen: Jag har en bakprojektions-TV som står rätt högt, det gör att min center står c:a 1,7m från golvet. För att komma förbi det problem du beskriver har jag vinklat ned centern så att den är riktad mot lyssningshöjd i soffan. Låter faktiskt riktigt bra, jag tycker att jag fått samma "höjd" på ljudet.
Beträffande problemet med centern bakom duken går väl att lösa med särskild duk med bättre ljudgenomsläpp, eller är de inte bra? Många bioförsteg har även separata eqaulizers för kanalerna, så att man kompensera för dämpningen av de högre frekvenserna. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
Edited by - Mirage on 2003/05/08 22:42:22 |
 |
|
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/05/08 : 22:57:38
|
"Film skall ses hemma, om jag inte är ensam i salongen...för många puckon som inte kan hålla käften eller stänga av telefonerna."
Film ska ses i TheBoss' lyssnarrum...
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9583

(fick syn på det förut idag, jag blev mäkta imponerad to say the least...)
Jag kör min hemmabioanläggning som tvåkanal också just nu tyvärr... har inte råd att skaffa nåt annat... Men det låter riktigt schysst ändå: NAD T742 Reciever och T512 DVD med B&W DM309 till och en JBL Control SD-2 passiv sub som drivs av ett RAMSA WP-1200 PA-steg... |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
Edited by - imaster on 2003/05/08 23:01:08 |
 |
|
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 08:46:42
|
Jag har kvar min två kanalare helt oförändrad bestående av separat 24/96 dac, slutsteg o två dynaudio contour front högtalare.
Köpte ett par JM Lab electra surround högtalare och en traditionell 5*100w DTS o DD reciever som sen är modifierad för att ta ut frontarna med in-mixad center digitalt via toslink. Denna signal matar den separata dacen och hemmabion är klar.
Har man två ingångar på DAC'en (eller ex en cd-fix med digital ingång) är det bara att switcha mellan cd och hemmabio utan några ljudmässiga kompromisser på tvåkanalaren, det är tom så att hemmabion och tvåkanalaren är galvaniskt helt åtskilda.
Nästa steg är att ta ut surround kanalerna via toslik och bygga ny "tvåkanalare" till bak högtalarna. Sen får vi väl se om jag går vidare med sub o center. |
Edited by - A8 on 2003/05/09 09:00:36 |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 08:56:21
|
| Jag använder en förförstärkare Primare SP31.7 för både stereo och hemmabioljudet. Processorn sköter Daomvandligen både för dvd:n och cd:n. Vid cd använder jag den balanserade DAomvandligen. Högtalarna är av samma tillverkare hela vägen runt . Förstärkeriet är uppdelat så att jag använder en stereoeffektförstärkare och en 3kanalers. Hela förstärkeriet är av samma tillverkare som även cdspelaren men dvd:n skiljer sig. Den klarar både DVD Audio och SACD.Mvh Kristofer |
 |
|
Topic  |
|