HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köp av Audioquestkablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/15 :  18:31:51  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Funderar på att köpa någon av dessa kablar nedan!
Audioquest Granit kostar nya 1500 kr/ 2m
Audioquest Mammoth Kostar nya 2600 kr/ 2m
Audioquest gibraltar Kostar nya 3600 kr/ 2m

Är det någon som har någon av dessa högtalarkablar?
Vad tycker ni i såfall om dessa!
Mvh
Kenth

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/15 :  19:34:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mammoth är en baskabel, så köp inte den. Köp hellre en Caldera, du kan säkert hitta en sådan beg. Har jämför den med både granite och gibraltar och calderan är mycket bättre.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/05/15 :  21:09:07  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag har Audioquest Gibraltar och är mycket nöjd. Jämfört med de billigare kablarna jag hade innan så medförde de en klar förbättring på alla punkter.
Go to Top of Page

prim
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/05/15 :  21:53:52  Show Profile Send prim a Private Message
Jag hade supra ply 3,4S och bytte till AQ Granit, vilket gjorde väldigt mycket i detaljrikedom och en hel del i bastyngd, gjorde nyss misstaget att låna hem ett par gibraltar, tyckte till en början inte de gjorde någon skillnad, men efter att ha lyssnat en stund märkte jag att alla detaljer och luftigheten fanns kvar men att det lagt sig ett större lugn och djup över ljudet, kunde lyssna på starkare volym utan att bli lyssningstrött. F-n också.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:04:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Prim> Då skulle du prova AQ Caldera, det är en mycket större kvaliteshopp mellan Gibraltar och Caldera än det är mellan Supra och Gibraltar. Btw Caldera kommer att utgå och Pikes Peak samt den lite dyrare Mount Blanc, worth waiting for....(Carlsberg)

Tror även Gibraltar och Granite kommer att utgå, den nya kablarna är på ingående i hifiaffärerna inom de närmaste veckorna skulle jag tro

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:09:52  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Tack för era svar!
Rydberg varför är Mammoth inte så bra?
Den skall ju vara den bästa av mina tre förslag!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:27:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Då det är en dedikerad baskabel med LGC koppar. Man ska använda den i en biwirekonfiguration i basen, den är optimerad för det. Den är alltså inte så öppen i diskanten. Hitta då hellre en beg caldera, den utklassar Gibraltarn

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:47:56  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Rydberg!

Tack för ditt svar.
Du har möjligen inte lyssnat på Transparent Musicwave plus också?
Och vad tyckte du då om dessa?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:49:42  Show Profile Send ekman a Private Message
nu är inte jag rydberg men jag har ägt musicwave plus och det är en mycket bra kabel speciellt för det pris den betingar
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/05/15 :  22:54:20  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tack Ekman!

Det kallar jag snabbt marcherat!
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:01:34  Show Profile Send ekman a Private Message
jovisst serru =)

men allvarligt så är det en väldigt lugn kabel med bra bas som största kännetecken och den drar nog lite åt det mörka hållet
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:05:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej jag har inte testat den tyvärr. Ekman hade ju det men om han har testat Caldera vet jag inte, levde själv med Calderan länge, sålde den pga av jag nu har Biwire högtalare, den var singelwire. Det är en mycket bra kabel, kan rekommendera den...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:12:27  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har tyvärr inte testat audioqvist alls i min anläggning fast jag är rätt säker på att jag hade föredragit transparent =) men men man vet ju aldrig
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:16:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hur kan du var så säker på det? Aq gör kanonkablar. Btw har du fortfarande Silk interconnects?

Edited by - Rydberg on 2003/05/15 23:18:12
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/15 :  23:21:11  Show Profile Send ekman a Private Message
ja jag har silk men dom ska bytas snart och jag är rätt så säker för att jag verkligen gillar transparents ljudkaraktär medans dom audioqvist jag har hört inte imponerat speciellt mkt
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  10:27:35  Show Profile Send danielbas a Private Message
Rydberg: inte var väl din Caldera singelwire, det kan jag som köpare av den skriva under på! Singel biwire däremot...
Har tyvärr inte kopplat in den ännu eftersom jag ska byta ut hela den nuvarande stereon först... Den måste termineras om först också (för 2-vägs högtalare samt med WBT bananer tänkte jag). Sen blir det till att utvärdera. Tänkte jämföra den mot bl a Purist Audio och Van den Hul som jag har tillgång till samt låna hem lite annat skoj som Transparent och Clou. Nordost är av ömtålighetsskäl tyvärr uteslutna inför framtida oförsiktiga barnfötter...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:35:57  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>danielbas

Synd, för annars så är nordost red dawn rev II en ruggigt bra kabel!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:52:43  Show Profile Send Johansson a Private Message
Tänkte jämföra den mot bl a Purist Audio och Van den Hul som jag har tillgång till samt låna hem lite annat skoj som Transparent och Clou.

Under ett test av Quad 99 slutsteg mot Amplifix igår kväll hemma hos en kompis användes PA Elementa (minns ej vilken Rev). Vi var rörande överens om att Quadden rullade av något djuriskt i diskanten jämfört med SAT:en som hade en helt annan lyster i ljudet.

Under en pinkpaus så testade jag på skoj att byta ut Elementan mot en gammal 100kronors Tara Labs kabel mest för att få höra hur mycket Elementan spöade den, (den är ju ändå nästan 50 ggr dyrare) men herregud vad jag bedrog mig! Nu helt plötsligt drogs rullgardinen upp och cymbaler och saxar lät riktigt naturligt. Efter lite mer testande märkes det att Elementan var några strån vassare i de undre registren samt lyckades separera vissa instrument bättre, men ändå.

Kan folket på Purist Audio ens ha lyssnat på denna kabel innan dom släppte den till försäljning? Personligen skulle jag skämmas om jag tog betalt för sån skit...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  11:53:22  Show Profile Send danielbas a Private Message
Akhenaton: Jo, den hade varit klart intressant att testa men det blir lite småfult att gärda in hela anläggningen...
Ska jag vara helt ärlig (detta får jag nog äta upp...) så tycker jag dessutom att Nordost är fantastiskt fula!
En fet grön mamba som Caldera är väl inte direkt vacker heller men den är ändå hyfsat diskret. Jag kan tyvärr inte lyssna enbart med öronen utan anläggningen måste se bra ut också för att jag ska kunna njuta av den. Det blir visserligen lättare att sålla bort produkter när man ska köpa nytt...
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:00:38  Show Profile Send danielbas a Private Message
Johansson: Åsikterna om Purist Audio verkar vara uppdelade i två läger. Antingen hatar man dem eller så passar de som handsken i vissa system (troligtvis de som drar åt det ljusa, analytiska hållet).
Just därför ska det bli spännande att testa dem!

Jag har aldrig hört en anläggning med Nordost, men efter vad folk har skrivit på forumet verkar de vara ungefär motsatsen till Purist Audio, så det hade iofs varit kul att jämföra just dem.

Clou Cable har ungefär samma åsikter som Purist Audio om hur en kabel bör konstrueras och ska låta, så skillnaderna där är kanske inte så stora.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:14:49  Show Profile Send Johansson a Private Message
För ordningens skull så ska jag väl tillägga att jag inte hört Purists dyrare kablar, så min lilla sågning gäller Elementan och inget annat...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:50:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Danielbas> Det kan ha varit du =) Däremot har jag ägt 2st caldera en singelwire och en singelbiwire, det förklara kanske saken. Fick samtidigt bytesbacillen, har inga vettiga ht-kablar idag men det ska det ändras på inom en snar framtid

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  12:58:46  Show Profile Send danielbas a Private Message
Danielbas> Det kan ha varit du =)

Jajamensan! Men de ligger som sagt fortfarande i den granna aluminiumburken...
Det börjar liksom klia i fingrarna (eller öronen)!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:01:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kan tänka mig det, vad planerar du att köpa för prylar?

Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:15:19  Show Profile Send danielbas a Private Message
Eftersom det ska bli en kombinerad 2-kanals/hemmabioanläggning ser det ut att bli Primare rakt igenom med processor, två slutsteg, cd och dvd. Min förhoppning var att hitta en anläggning helt inom samma märke där samtliga delar är klanderfria, vilket Primare onekligen har lyckats med! Det var det där med att anläggningen ska se bra ut också... Jag har dock bara lyssnat på och jämfört deras integrerade A30.1 men jag antar att processorn/slutstegen inte är sämre direkt...
Högtalare är Acoustic Energy AE2 som frontar och center samt AE1 som surround.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/05/16 :  13:18:26  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jahopp, Primare är snyggt och låter.....sådär Men jag har ju bara lyssnat på serie-20 anläggningen med cd och förstärkare. Det blir säkert bra. Högtalarna har jag inte lyssnat på....

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000