Author |
Topic  |
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 13:40:37
|
Hur många på detta forum använder datorernas motsvarighet till High End, Macintosh? Brukar ni isåfall besöka olika macforum?
(Kanske lite lite hifitopic det hära.... Men jag funderar... Eftersom många Hifioter tar stor vikt på utformning och design, så vore det intressant att veta om ni sitter med en beige PC eller med en snygg och praktisk Mac därhemma...) |
Mono är underskattat! |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 13:53:29
|
Macägare såklart!   Dock finns det både "PC-burkar" samt "SUN-burkar" här hemma!!!
OBS!!! Inga fula datorer här hemma, alla snygga och långt från beiga!!!
Mvh Magnus Eriksson |
Edited by - Manga X on 2003/05/29 13:55:04 |
 |
|
Stenback
Member

102 Posts |
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 14:30:16
|
En kollega har en dator med ett äpple på och när det händer nåt med operativsystemet så kommer det en ambulans och ordnar upp. Själv har jag en vanlig, tråkig, beige PC med JBL - högtalare no less..... |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
 |
|
Spiffy
Member

124 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 14:46:08
|
Vad är det som är praktiskt med Mac??? Skulle vilja säga att de är otroligt opraktiska |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 14:48:19
|
Och det här har med hifi att göra på vilket sätt  |
”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”
- Olof Palme |
 |
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 14:53:47
|
Självklart är man Mac användare  Har en blåvit skapelse som heter Darwin, enligt root katalogen eller nåt sånt.  Fast den brukar stå ganska mycket i replokalen så då blir det att använda min gamla PC från ca 95 fKr.  Det negativa med Mac är att det inte finns en jäkla käft att fråga eller få hjälp av om den går sönder. Men det positiva är att den aldrig går sönder, så det väger klart upp nackdelarna. 
/ L |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 15:01:37
|
Äger både Mac och PC. Spiffy, kan du förklara vad som är opraktiskt med Mac? |
 |
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 15:20:28
|
Finns massor av käftar att fråga om den går sönder eller om man har problem! Gratis support;
www.macworld.se www.99mac.com www.macprat.nu etc, etc...
Dahlberg> Detta har med hifi att göra lika mycket som tråden där vi frågar om vad folk jobbar med. Om man är mac eller pcanvändare tycker jag säger rätt mycket om personen... Väljer man en skivspelare som är snygg som sjutton, men inte låter exakt lika bra som den där andra lite fulare osv... Hur mycket betyder formgivning och estetik? Många här vurmar för estetik, och då kommer en naturlig undran om det även gäller datorer, bilar, möbler etc etc... Men är det för off topic så får admin stänga tråden om den är hemsk och uppretande... |
Mono är underskattat! |
 |
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 15:49:28
|
ja kör pc för man kan bygga själv precis som man vill ha den o skräddarsy helt efter ens egna önskemål, dessutom är de billigare i örhållande till datorkraft man kan ju göra en pc snygg om man lägger ner lite energi ja föredrar att göra min tyst (vattenkylning) och snabb (överklockning) utseendet kommer i tredje hand, men bara för det är det ju så klart inte oviktigt! |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 17:09:32
|
lägg pengarna på vattenkylningen på en snabbare processor istället.Vattenkylningar brukar överlag ha ett för snålt tiltaget värmeväxlingspaket och därmed bara marginellt bättre kylning än en fläkt. billigare att byta till bra PAPST fläktar. dessutom så är dagens macar mycket prisvärda både med funktioner och prestanda kör själv Powerbook G4 men jag har ett gäng PC-burkar också. Dessutom är MacOSX det bästa operativsystem jag har kört.
Melker |
Halmstad |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 17:12:18
|
Min dator är så snygg som en dator kan bli. För den står i matkällaren vägg i vägg med mitt skrivbord. Sen har jag sladdlöst tangentbord och mus. Enda kablarna är de två som jag är tvungen att ha till skärmen. Dessutom är den absolut tyst. Detta är ett stort pluss. Syns inte, hörs inte, är alltid på, fungerar jämt. PC. |
Oops! I did it again |
 |
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 17:55:40
|
Klart man har mac . -En (nästan) tyst iMac.
En vinande Windowsburk skulle ju förstöra musikupplevelsen 
-Och www.99mac.com är f.ö. ett bra vattenhål. |
Edited by - Anton on 2003/05/29 18:00:27 |
 |
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 19:11:44
|
Imac här. Snygg, tyst och ingen risk för virus. Och bättre ljud än pc..  |
 |
|
jajo
Member

147 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 19:16:25
|
Jag har fem datorer hemma. En PC-server som kör Solaris x86, en Sun Arbetstation och en Sun server. Två bärbara PC varav den ena använder jag nu. Operativsystem som används är mest Linux och Solaris men just nu är det Win2000. Min nästa bärbara blir en mac. /Jan |
Sämre signatur. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 19:35:37
|
Har två iBook, och ett par trasiga Powerbook hemma. Vill ha en ny iBook nu.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 23:49:49
|
Att en Mac skulle ha bättre ljud, se bättre ut och låta mindre än en PC verkar lite konstigt. Det beror ju helt på vad det är för ljudkort om den låter bra eller inte. Det finns skit oh ruskigt bra kort till PC. Jag förmodar att det även gör det till Mac. Det finns massor av olika lådor med olika utseenden till PC. Bara att välja det man gillar (det finns ju även de som ser ut som en Mac). Det finns även helt tysta PC (förutom min lösning).
Det finns betydligt bättre argument än dessa till att välja en Mac istället för en PC. |
Oops! I did it again |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 00:17:23
|
Det gamla mac vs PC kriget. Allt beror på vad man är van vid. Historiskt sett har ju Mac varit enklare att sköta och installera saker på, men det har inte funnits någon möjlighet till lågnivåspråk på ett enkelt sätt. En tekniker gillar PC, en otekniker gillar Mac...
Av gammal vana gillar jag iaf Macens OS bättre än nåt annat. Tänk om Mac släppt copyrighten på MacOS när den lanserades. Macintosh kanske inte funnits kvar som datortillverkare, men hmmm...undrar om Pyttemjuk skulle varit så stora som de är idag?
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 00:25:17
|
Det var väl inte meningen att återuppta den debatten, det finns liksom ingen vinnare!
Men det är kul att retas med inbitna Windowsanvändare i bland Självklart har båda OS:en sina för -respektive nackdelar. Personligen är jag uppväxt med mac, och därför faller det sig naturligt att fortsätta på den banan då jag hitils inte blivit övertygad att byta.
Vad gäller ljudkortets kvalitet kan jag bara säga att datorn kommer aldrig kopplas in i stereon! Så det spelar inte så stor roll. Mp3 låter ju kasst oavsett...
|
 |
|
Xover
Member

122 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 00:25:36
|
Är det 3 procent som har MAC i hela världen så blir det 97 procent som har PC men om 97 procent har PC så är väl det några som inte funkar av olika anledningar vilket lär vara vanligt i PC världen, kanske det är så att det råder jämnvikt inom datorvärlden när allt kommer omkring så att säga. Men så har några MAC ägare blivit less på att det inte finns några program och att tillbehören är jättedyra så dom har stoppat in MACEN i garderoben, PC ägarna har korpat allt dom har i sina datorer och vågar inte visa dom offentligt ja då blir det ungefär som om det inte finns några datorer alls kanske... |
 |
|
jajo
Member

147 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 00:53:44
|
Det finns fler typer av datorer än Mac och PC. |
Sämre signatur. |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 08:47:31
|
"Dessutom är MacOSX det bästa operativsystem jag har kört."
Som OS är det säkert utmärkt, men för mig som gammal OS9-användare verkar gränssnittet mindre bra. Var är den gamla hederliga Mac-användarvänligheten? Man vet inte var något är, det känns ologiskt och oklart. Nåja, det kanske bara är en vanesak. Dessutom är det ganska resurskrävande. Minneshanteringen är visserligen enormt mycket bättre, med äkta multitasking och allt men det kräver ganska vass hårdvara för att inte bli segt som sirap. Slutligen så ett argument för Mac: Ni vet väl att undersökningar visar att Mac-användare i snitt får mycket mer utfört på samma tid som PC-användare? Dessutom har de avsevärt högre IQ-snitt.  |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 11:01:50
|
Hepcat, håller med det är väl operativsystemet som är viktigast inte hårdvaran? MacOSX:s kärna bygger väl på Unix och det låter ju mer förtroendeingivande än NT alt. dos
LINUX!!! |
 |
|
jonte0
Member

204 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 11:03:02
|
Powerbook G4 12", MDD 2*867, Beige G3 MD, Soundsticks + iSub, Airport !
Faan, måste köpa ett Apple e' ja menar Machintosh slutsteg..
/jonte |
Qui habet aures audiendi audiat |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 13:33:27
|
Magnuz: Jepp det är en vanesak. jag har redan hunnit bli kompis med snabbkommandon och kommer på mig själv med att försöka använda dem i OS9 ibland. Visst krävs det lite maskin för att göra det men har man g3 på mer än 400mhz och minst 512 MB RAM och minst 16MB Video Ram (annars fungerar inte Quarts grafiken) så rullar det bra. Macanvändarvänligheten tycker jag finns där bara en sån sak som att inget någonsin ändras i systemet under OSX. allt som tillägs läggs i Bibliotek.
MVH Melker |
Halmstad |
 |
|
Topic  |
|