Author |
Topic  |
Otto
Member

279 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 09:25:27
|
Jag VET att mina högtalare spelar bättre biwire. Så är det bara punkt slut. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 10:38:04
|
Inte mina. Punkt slut. Btw, kan man _veta_ sådant? |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
mje1
Member

500 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 11:32:49
|
Trådar om Biwire kontra icke Biwire är ganska roliga. Vissa högtalare låter faktiskt bättre i vissa öron Biwirade, vilket gör alla bättre vetande tokiga. Det finns ju inga tekniska belägg för detta.
MVH Magnus |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
 |
|
Otto
Member

279 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 11:34:58
|
Det LÅTER bättre och det KAN jag veta. Jag hör även skillnad på en "dåligt" inspelad skiva och en "bra". Jag vet vad JAG tycker. |
 |
|
F.Ultra
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 14:00:35
|
Inga bättre vetande blir tokiga pga saknade tekniska belägg. För det handlar inte (om vi pratar om ren HIFI) om det låter bättre eller sämre, utan hur troget orginalet det låter (dvs hur inspelningen var tänkt att låta). Vad man sedan prioriterar är upp till var och en, tar vi I.Ö & Co så tycker de att återgivningen ska vara så trogen orginalet som möjligt, och då anses ju varje förändring från detta som att det låter dåligt.
T.ex kan vi ta en extremt basfattig inspelning, mitt ljudideal kanske då dikterar att jag vill vräka på med bas och fixar då med eq, tonkontroller eller dyligt upp basen rejält. För mig låter det nu bättre, trotts att det inte finns några tekniska belägg för det. För rent tekniskt har jag ju infört en stark förvränging av signalen. Världen är inte lätt att tolka utan referenser. |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 14:36:23
|
Hej Bravo!
Revel 50 kostar ju en slant, den är ju faktiskt även gjord för biwiring! Läs testen i senaste H&M, den skall tydligen även låta bra! Undrar hur den mäter! Enligt vissa högtalare tillverkare så är biwiring bra, andra säger dåligt. Mvh Kenth
|
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 14:50:33
|
Mig veterligen är LTS inte alls emot tonkontroller, tvärtom! Om man upplever att inspelningen innehåller grava el mindre tonkurvefel är det synnerligen önskvärt att justera. F.Ultra, innan du påstår saker bör du ta reda på om så är fallet som du tror. Det har t o m funnits byggförslag på en helt okej tonkontroll med lite unika egenskaper. Det var många år sedan nu och det finns inte längre några mönsterkort, men den kan ganska enkelt lödas ihop ändå om man är elektronikkunnig.
/Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:04:32
|
Knoppen> Tonkontroller?? Hur var det med med färgning av ljud? 
Fler komponenter i signalvägen är ju inte direkt lyckat, att slänga in ett par extra pontentiometrar påverkar ljudet klart hörbart (även om de är i neutralläge) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
F.Ultra
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:29:01
|
Knoppen: pratade inte om vad och hur LTS tycker om tonkontroller (går det att tolka så?), ville bara peka på skillnaden mellan korrekt återgivning och att "låta bra för ett ljudideal". Vet också att LTS inte har något emot tonkontroller, så nej jag påstår inte saker som jag inte vet  |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:46:30
|
F.Ultra> OK!
Rydberg> Den där mojängen jag skrev om hade inga pottar, bara omkopplare. Titta in i valfri stärkare så hittar du massor av komponenter, t ex volympotentiometer! Jo förresten, den förändrar ju ljudet klart hörbart, man hör att volymen förändras! Skämt åsido, en volympotentiometer bör vara av god kvalitet. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:54:29
|
Knoppen> Oki ingen pot! Själv har jag nog aldrig träffat på en förstärkare som inte låtit bäst i neutal eller bypass. Min Gryphon har inte ens en balans utan bara en ALPS Blue Velvet, den är ju av mycket god kvalitet  |
|
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 15:59:32
|
jag har bara singlewire på mina högtalare så jag behöver inte ens tänka på biwire. =) Fördelen med singlewire är väl att man får bättre högtalarkabel för pengarna! =) |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 16:06:52
|
Kolla hur en balanskontroll är uppbyggd så ser du att signalen inte passerar någon resistans i mittläget. Signalen ska bara igenom kontaktblecket. Nu tycker jag allt att du oroar dig för småsaker! Skämt åsido, en balanskontroll har man oftast ingen nytta av, bättre då att placera högtalarna/lyssningsplatsen korrekt, så slipper man ratta på balansratten. Fast å andra sidan tycker jag inte att en balanskontroll gör nämnvärd skada heller, somliga kanske har behov av en dylik. |
 |
|
Rydberg
Member

4519 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 16:13:13
|
Nej men önödiga kontaktbläck, är det en fin balanskontroll så ska det inte påverka (så mycket iallafall), man ska dock sträva efter så korta signalvägar som möjligt. Har en alps blue velvet special balans i mitt hembyggda försteg, det låter iof inte bättre för det   |
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 03:18:15
|
Hej igen Majjen03 
Nej, precis, vissa tillverkare tycks omfatta idén, andra är mer kallsinniga, möjligen beroende på hur högtalarna är gjorda eller dess syfte. Men, vilken var poängen med min kommentar, inte ens bland topptillverkarna tycks man vara överens. Å andra sidan är ju Revel amerikanska och de brukar ju vilja kräma på, helst i basen, (imponatoreffekten ) vilket ger behov av resurser, men om detta är mer riktigt kan ju diskuteras. 
MVH |
Bravo  |
 |
|
Topic  |
|