HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Morello stämplar ut.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/12 :  00:22:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
Johan Stalberg> ok, ny tråd startas,countdown...T minus 3 min..pip-pip-pip

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/12 :  02:48:32  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Nej, varför lämmna in, don´t go!

ååååh, vad trött man blir på att folk inte vill vara kvar på forumet för att det ska bråkas, varför bråka?, man kan ju föra vettiga diskussioner/debatter utan att gräla...

jag tycker att det är skitsynd att du ska lämna oss morello!!!!!

men du gör klart som du vill... men jag tycker inte att du skall ge upp!!!!

ha det bra annars, antar att vi hörs på annat sätt!

We shall miss you(jag i alla fall!!)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/08/12 :  08:48:21  Show Profile Send Totem a Private Message
Ja, varför lämna in?

Så definitivt, så uppgivet, ja, nästan fegt tycker jag! Och en negativ inställning. Det är klart att allas åsikter är värda att ta på allvar. Jag är också övertygad om att 99% av forumets deltagare ställer upp på det. Problemet tror jag snarare är det medium vi kommunicerar via. Det är som gjort för missförstånd och "flaming".

Så, tänk efter innan du skriver; skippa de elakaste kommentarerna, och LÄR av varandra i stället. Trots alla svagheter som ett elektroniskt forum har är det ju en fantastisk form av kommunikation!

Mvh

/T

Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/08/12 :  09:53:22  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
Hmmmmmmm, så har det hänt IGEN ! Tröttsamt att folk ska behöva lämna forumet eller är det bara skönt ?
Tillhör själv en av dom som kan bli rackarns trött på såna här diskutioner som Jorma och Morello kan föra.

Men visst kommer jag precis som många sakna Morello och hanses kunskaper, men knappast diskutioner som den på ovanstående länk.

Jag tycker att det är upp till alla att tänka sig för innan man skriver här på forumet, vad man vill uppnå, veta, och acceptera att alla inte tycker lika dant om olika produkter.

Vidare finns det fler än jag som har hållt på ganska så länge med det som kallas HI-FI och vet att allt inte går att mäta och att dom inte låter lika dant i olika hem. Sist men inte minst så upplever vi ju inte ljudet lika.
Men det är säkert fler än jag som är tacksamma för att det görs mätningar på olika produkter.
Vi har väl ändå som gemensamt mål att få ett bättre ljud hemma till en så låg kostnad som möjligt eller ?

Så vi kan väl ta det lite lungt innan vi skriver här på forumet och lite försiktigare med att generalisera olika produkter mm.

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:19:59  Show Profile Send dali a Private Message
Vad är det som händer? Jag kan erkänna att jag lutar mer åt den vetenskapliga sidan av hifi än åt hokuspokus-sidan, tyvärr verkar hififorum.nu inte vara en plats där båda sidor kan känna sig välkomna och lika behandlade.

Manfallet bland de kunniga är illavarslande ... Hififorum.nu kommer att vara helt ointressant om det går över (ännu mer) till att bara vara ett forum för inbördes beundran bland hokuspokusfolket ... t ex bilder på anläggningar, fyller stor funktion? Tycker inte det.

Jorma har trots allt ett ekonomiskt intresse av att ingen motsäger de omätbara (?) förbättringar som hans kablage ska ge, om Morello och andra kunniga lämnar forumet så finns risken att många voodooprylar (jag menar inte nödvändigtvis Jormas kablar) kommer att framställas som världens nionde underverk - och ingen har kunskap nog att ifrågasätta det.

Jag vill inte heller se debatter som förs på sandlådenivå, men att fler känner att de inte får ifrågasätta "ormoljeförsäljarna" är enbart tragiskt.

Mycket tråkig utveckling.

Edited by - dali on 2002/08/12 11:22:3
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:35:04  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mkt tråkigt om folk lämnar forumet pga olika åsikter, alla sidor behövs för att något vettigt skall komma fram.

Ingen får f.r.o.m nu lämna forumet!!! :-)

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/08/12 :  11:55:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Då ställer väl jag upp och försvarar Jorma till viss del.
Naturligtvis har han ett ekonomiskt intresse av att sälja sina kablar.
Men eftersom han erbjuder öppet köp till alla så kan ju den som tvivlar på hans kablar helt enkelt beställa och om man inte tycker att den funkar, vilket kan bero på t.ex. för dålig anläggning, för dålig hörsel m.m så är det ju bara att skicka tillbaka den.
Sedan är det så att även om det inte går att MÄTA någon skillnad så betyder ju inte det att en eventuell skillnad kan HÖRAS. Har inte själv testat Jormas kablar (än?) så om den funkar hos mig vet jag inte.
Förmodligen är min anläggning i dagsläget lite för enkel för att märka en eventuell skillnad.
Sedan är det naturligtvis synd att en kunnig kille som Morello lämnar forumet.
Till Dali: Naturligtvis fyller bilderna på allas anläggningar en viss funktion vad det gäller tips om placering, möbler, dämpning, poulära apparater m.m. Men mest är det väl en kul grej vilket i sig gör forumet lite mer personligt.

mvh
Sten

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  12:13:59  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker också att bilderna är till nytta även om jag blir förbaskat avundsjuk.

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P)

Hur vet man det?

Flint's VVS & RÖR-service Fyller RÖREN med musik

Edited by - Flint on 2002/08/12 12:15:4
Go to Top of Page

CF
Member

63 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:09:02  Show Profile Send CF a Private Message
quote:

Hej!

Om bara alla kunde haja att, det ju är denna:

.... grovtjocka Annakonda* till skärmad nätkabel alla borde ha,
-så skulle bråk och gruff kunnat undvikas :(

* Lika bra eller bättre samt för 16kr/m inkl moms, är den dessutom betydligt billigare än alternativen.

Mvh A.

Vart får man tag i den kabelen. Den har ju ett pris som gör att till och med jag skulle kunna tanka mig att investera i en "HIFI" sladd.

mvh ///CF

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:41:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej CF!

Hos: http://se.rs-c.dk/static/index.html
-men i 100m´s-längder( hmmmm), fast denna:

A-nr: 55-819-54 , finns hos: http://www.elfa.se/se/ ,i 1m´s-längder.
och blir utmärkt som både nätkabel samt bas/högtalarkabel.

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/12 15:51:2
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:53:41  Show Profile Send Nagref a Private Message
Detta är för bedrövligt!

Först Öhman och sedan Morello. Ska forumet sluta med ett gäng nickedockor!?!?!?

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:09:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Inte bra. Inte bra alls.

Själv har tag tagit kabeldebatten redan. På Hififorum (ed. på Hifimagasinet menade jag.)

Kommer kanske med några mätresultat snart dock. Med Voltex överspänningsskydd/filter.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Edited by - Thomas A on 2002/08/12 16:20:2
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:39:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi ser fram emot dessa mätresultat Thomas A!

Detta forum utformas av sina medlemmar i huvudsak. Här är både mätdata och vetenskapliga förhållningssätt välkomna. Vi som äger och modererar sätter bara själva ramen.

Om Stahlberg, Thomas A, Markku, knoppen, Morgan, Nagref och många andra mät- och vetenskaligt "lagda" medlemmar kan diskutera och trivas här utan att en enda gång behöva modereras så är väl taket högt nog. Båda "sidor" (hur i allsin dar detta nu skulle definieras) har alldeles säkert en stor dos skepsis mot varandras sätt att angripa problemen på men med lite välvilja kommer man långt.

Ni som antyder att hififorum.nu skulle ha invändningar mot ett vetenskapligt förhållningssätt kan sluta med politiseringen. Antingen är ni inte pålästa nog eller så gör ni det enklaste och hittar den "syndabock" som kostar minst att angripa. Bilderna är frivilliga att lägga ut. Det är även valfritt att titta i albumen...

För att bli riktigt tjatig: Alla mätvärden, undersökningar, diagram, teorier och annat är mycket välkommet stoff. Det finns massor av nyfikna läsare till dylikt material.

Det är inte vem man är eller vilken "falang" man tillhör som räknas. Det är VAD man skriver samt HUR man agerar som ligger till grund för ingripande från moderatorerna.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:03:37  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Det är inte vem man är eller vilken "falang" man tillhör som räknas. Det är VAD man skriver samt HUR man agerar som ligger till grund för ingripande från moderatorerna.

Man kan dessutom uppmana till att undvika att ge sig in i vissa diskussioner. Jag som är stenhårt vetenskaplig anklagar inga för att inte vara det, helt enkelt för att det inte leder någonstans.

Jag provade det på hifimagasinet ett par gånger så jag vet att jag inte kom någonstans! Det brukar så att säga inte löna sig att sparka vare sig sitt eget huvud eller någon annas i väggen...

mvh,
Jonas Persso
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:57:09  Show Profile Send Flint a Private Message
j.persson

Ditt inlägg är mycket bra. Varför tjata när man märker att det är stopp?

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/12 :  18:00:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nu börjar vi närma oss pudelns kärna!

Skänk detta en tanke så skymtar en klarare bild fram möjligtvis. Detta skrivet helt utan att välja "sida".

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/12 :  19:38:53  Show Profile Send dali a Private Message
Sladd:
quote:
Ni som antyder att hififorum.nu skulle ha invändningar mot ett vetenskapligt förhållningssätt kan sluta med politiseringen.

Jag antar att detta syftar på mitt inlägg. Det finns uppenbarligen minst två personer som inte håller med. De har t o m slutat på forumet.

quote:
Antingen är ni inte pålästa nog eller så gör ni det enklaste och hittar den "syndabock" som kostar minst att angripa.

Mitt inlägg var en reflektion över att två tunga förespråkare för den vetenskapliga sidan på kort tid har kastat in handduken. En slump? Kanske, kanske inte.

Intressant dock att jag (naturligtvis) direkt anses vara dåligt påläst ... verkligen oväntat.

quote:
Bilderna är frivilliga att lägga ut. Det är även valfritt att titta i albumen...

Den mycket populära tråden med bilderna gör förstås ingen skada, jag tyckte bara att den var lite poänglös. Men det beror nog på mitt eget ointresse av "stereoporr" ...

Sten:
quote:
och om man inte tycker att [kabeln] funkar, vilket kan bero på t.ex. för dålig anläggning, för dålig hörsel m.m

Det där var verkligen en lågoddsare! Det kan förstås inte bero på att kabeln inte har någon effekt? Oh well ... Jag tror inte jag är den ende som ifrågasätter om hififorum.nu (och andra forum) ska tillåta att folk tillåts skriva lyriskt om sina egna produkter. Då ska det klart och tydligt framgå att vederbörande talar i egen sak, så att alla som läser det är medvetna om att det högst sannolikt förekommer ett ekonomiskt intresse i bakgrunden. Det finns forum som har som policy att alla som har en anknytning till ett företag i branschen måste ange det i sin signatur. Kanske något för hififorum?

Edited by - dali on 2002/08/12 19:43:5
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/12 :  20:51:41  Show Profile Send Timbre a Private Message

Finns det någon som kan ha missat att Jorma säljer JPC...?

Men jag motsäger inte din synpunkt. Det är viktigt att medlemmars eventuella anknytning till branschen är klargjord.
Det har väl också alla gjort?

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/12 :  21:51:55  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Tjaha där ser man!

Nu har Jorma "skrämt" bort Morello från detta forum.
Har själv råkat "illa" ut i diskussion med Jorma i det förra nu avsomnande hifimagasinet.
Att han inte kan skilja på sak och person, gör det ibland svårt för honom att hänga med i olika diskussioner utan att "fastna" på något.
Att man sålt 400 kablar och att endast en klagat betyder inte att man på något sätt är en trovärdig vetenskapsman.
Peter Belt sålde mer än 400 tejp paket utan att vara det minsta vetenskaplig dock var han en bra agitator för sina prylar.
Kanske man skulle ha en egen reklam sida för försäljare där de kan "kränga" sina prylar ostört utan att behöva redovisa annat än reklambladet på sina produkter.
Kommer att sakna Morellos sakliga vetenskapliga redovisningar på detta forum.
Har själv lyssnat på denna omdebatterade "sladd" utan att bli "frälst"

Mvh
Kenth

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:03:15  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Dali skrev:
Jag antar att detta syftar på mitt inlägg. Det finns uppenbarligen minst två personer som inte håller med. De har t o m slutat på forumet.

- - - Ja, det är ingen tillfällighet att just dessa båda har slutat. De hade många gemensamma nämnare. En av dessa nämnare var den höga kunskapsnivån. En annan nämnare - vilken de alltså INTE delar med flertalet andra mycket kunniga vetenskapligt lagda här - var VAD de skrev och HUR de agerade. Vilket hade likheten i att det var tvunget att modereras.

Men en av de verkligt blinda fläckarna kanske går igen? Vi provar: Anser du att människor med mycket kunskap skall ha rätt att debattera på vilket sätt de vill samt ha rätten att ignorera forumets policy?

quote:
---------------------------------------------------------------------
Antingen är ni inte pålästa nog eller så gör ni det enklaste och hittar den "syndabock" som kostar minst att angripa.
----------------------------------------------------------------------

Mitt inlägg var en reflektion över att två tunga förespråkare för den vetenskapliga sidan på kort tid har kastat in handduken. En slump? Kanske, kanske inte.

Det var sannerligen ingen slump men det handlar inte om något politiskt som du vill göra gällande. Se "blinda fläcken" ovan.

Ingen kan ha missat att Jorma säljer JPC. Själv tror jag han har missat att debatterna ger mindre försäljning. Men det är hans problem.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:12:22  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
- - - Ja, det är ingen tillfällighet att just dessa båda har slutat. De hade många gemensamma nämnare. En av dessa nämnare var den höga kunskapsnivån.

Ska man då dra slutsatsen att deras antagonister inte är så begåvade?

quote:
En annan nämnare - vilken de alltså INTE delar med flertalet andra mycket kunniga vetenskapligt lagda här - var VAD de skrev och HUR de agerade. Vilket hade likheten i att det var tvunget att modereras.

Ska bra säga ur mitt perspektiv så i jämförelse med dessa två så är inga andra på forumet vetenskapliga. Relativt sett...

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:21:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nagref:

Och alltså skall vi ha en gräddfil? Eftersom de är så kunniga så ställer vi mindre krav på VAD de skriver och HUR de agerar?

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:40:20  Show Profile Send dali a Private Message
quote:
Men en av de verkligt blinda fläckarna kanske går igen? Vi provar: Anser du att människor med mycket kunskap skall ha rätt att debattera på vilket sätt de vill samt ha rätten att ignorera forumets policy?

Nej. Har inget minne av att jag ska ha påstått det heller.

quote:
Det var sannerligen ingen slump men det handlar inte om något politiskt som du vill göra gällande. Se "blinda fläcken" ovan.

Kan inte se någon blind fläck. Men det kanske är det som är den blinda fläcken? Jag vill inte göra det till något "politiskt", än en gång: två stycken på två veckor var anledningen till min undran. Jag kan inte bedöma om deras moderatorproblem är påhittade eller verkliga eftersom deras inlägg tas bort.

quote:
Ingen kan ha missat att Jorma säljer JPC.

Tjaa, första gången jag läste inlägg i en tråd om kablar fattade jag inte att Jorma hade fingrarna i kakburken. Men jag kanske är korkad. Jag tycker det är självklart att alla som har ekonomiska intressen i branschen ska tydligt klargöra det, i signaturen. Även moderatorer, administratörer etc.

quote:
Själv tror jag han har missat att debatterna ger mindre försäljning. Men det är hans problem.

Amen, brother. Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:48:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Nagref:

Och alltså skall vi ha en gräddfil? Eftersom de är så kunniga så ställer vi mindre krav på VAD de skriver och HUR de agerar?

Du sladd, jag trodde inte det var aktuellt att föra en disskusion om modererandet på forumet...

Vill du göra det på lika villkor så ställer jag upp.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:52:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Dali:
---------------------

Nej. Har inget minne av att jag ska ha påstått det heller.

- - - Tack.- - -

-------------------

Kan inte se någon blind fläck. Men det kanske är det som är den blinda fläcken? Jag vill inte göra det till något "politiskt", än en gång: två stycken på två veckor var anledningen till min undran. Jag kan inte bedöma om deras moderatorproblem är påhittade eller verkliga eftersom deras inlägg tas bort.

- - - Det är mycket få inlägg som tagits bort varför den invändningen inte är giltig enligt mitt sätt att se det på. Vi behöver sannerligen inte "hitta på" moderatorproblem...Två stycken på två veckor utgör ett mönster. jag påstår heller inte att det är en slump, tvärtom.- - -

Det finns en poäng i vad du säger om koppling till hifibranchen, egen tillverkning etc. Vi håller på och pratar om dessa spörsmål sinsemellan. Hur det förhåller sig med moderatorerna står dock i policyn redan nu. Vi har fingrarna "i syltburken" flera stycken.... Om jormas debattlusta angående egna produkter är vi helt överens. Alltid något att ta fasta på!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000