| Author |
Topic  |
|
Joshua
Member

56 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 20:50:59
|
| I stort sett alla artister ballar ur förr eller senare. Springsteen är väl den enda som håller hyfsad kvalite trots lång livstid. |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 20:53:25
|
| Neil Young och Van Morrison håller fortfarande tycker jag, trots en mkt lång karriär. |
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2003/10/15 20:54:23 |
 |
|
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 21:18:55
|
| Maiden har väl klarat sig och samma med AC/DC. Samma sound hela vägen så löser det sig. |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
 |
|
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 21:27:13
|
Ett problem är väl att ytterst få artister gör helt "tidlös" musik, det går ju ofta att gissa rätt väl när en skiva är gjord. Säg att en artist gör tre bra skivor som alla blir populära, om man antar att artisten släpper en skiva vart annat år så betyder det att det går 8 år mellan debuten till dess att en fjärde skiva ska släppas. Om en ny skiva låter som en 8 år gammal kommer den antagligen inte sälja särskilt bra, om artisten å andra sidan utvecklats och uppdaterat sig så kommer det alltid finnas inbitna fans som klagar på att det "inte låter som förr".
Själv föredrar jag artister som hela tiden utvecklas, jag blir nästan besviken om en ny skiva låter exakt som den förra (exempel: Dido's senaste skiva), hellre då att de gör något radikalt även om det kanske skrämmer bort en del.
Sen ska vi nog inte glämma bort "Det var bättre förr"-syndromet, bara för att en skiva var bra när den släpptes för 15 år sedan betyder inte att den skulla vara lika bra idag, artisten, världen och musiken utvecklas och det är nog lika bra det 
|
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 22:50:17
|
Vonda Shepard var faktiskt bra en gång i tiden, tro det eller ej! Hennes självbetitlade skiva är en västkustpärla som får snurra hemma hos mig ofta. Musiken hon gjort till Ally McBeal står jag inte ut med att lyssna på dock  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Sudden
Member

475 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 12:17:45
|
AAaaa nu förstår jag varför ni hackar på inflames. Sista skivan jag har är Reroute to remain. Och trodde inte att dem hade släppt fler. Så det har blivit sämmre nu?
/Sudden |
 |
|
|
filkingian
Member

716 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:35:34
|
emp: Jo jag håller helt och hållet med, Lunar strain/subterrainean/Jester race är ju långt ifrån den nya och jag vet inte vad som hände med Soilwork efter de signade hos Nuclear, bara blivit sämre!
Personligen så känns det som en artist inte gör samma musik efter tre fullängdare, självklart finns det undantag såsom Ebony Tears som gjorde en (i mitt tycke) superskiva, för att senare släppa först en halvbra, och sen en helkass...kan knappt höra att det är samma kille som galer på den första och den sista skivan...Finns andra som släppt flera skivor i samma i flera år med t.ex. Motörhead.
Kan det vara så att de mer eller mindre "byter" stil för att utvecklas och inte trötta? Inte så att de tänker att de ska göra det, utan det bara blir så?
andra band som tappat det de en gång hade är Dimmu Borgir, Hypocrisy och många ovannämda....
//Martin |
This space intentionally left blank.™ |
 |
|
|
filkingian
Member

716 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:38:47
|
| f95toli:Oj blev nästan samma där..såg inte ditt förut=/ |
This space intentionally left blank.™ |
 |
|
|
stegg
Member

109 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 13:06:44
|
Jag minns när Pink Floyd kom ut med skivan "The wall" Vi var ett gäng killar som bänkade oss ned för att lyssna. En av killarna skrek besviket ut efter titelspåret: Vad i hel.. Detta är ju disco!!!. Vad hade hänt? Hade dom blivit uppköpta av rika skivbolag? Dom kommer aldrig att hämta sig efter detta tyckte många. The Wall blev oerhörd populär. The wall blev en hit. Det blev en film. Mastodontkonsert vid muren i Berlin. Alla tyckte om den. Bera inte den renodlade fansen som ville ha en ny "Dark side of the moon". Sen visa det sig att medlemmarna i bandet inte ville samma saker. Bråk, splittring och upplösning. Jag tycker inte att det är så konstigt att en grupp vill utveklas och komma med nya ideèr. Det kan bli flipp eller flopp. Eller splittring. Att bara göra samma sak om och om igen gör det hela rätt så ointeressankt. Mvh |
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 16:27:40
|
på tal om Pink Floyd...dom ballade egentligen ur redan efter första skivan . "Piper at the gates of dawn" är bara så genial. Sedan blev Pink Floyd så allvarliga. Visst är dom förbenat duktiga musiker och vackert är det åxå. Men trots allt sorgemusik över Syd Barretts frånvaro.
Annan vacker "sorgemusik" ; Mozarts Requiem , Joy Division , 16 Lovers Lane med Go-Betweens, Franz Schuberts ofullbordade Symfoni nr8, Schuberts stråkkvartett D-moll. |
Kunskap , Glädje ock så mycket Sabbath |
 |
|
|
Patrik Jansson
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/10/19 : 09:29:36
|
| Sudden: De har blivit riktiga mesar jämfört med innan. Köp Clayman! |
YNWA, MVH Patrik |
 |
|
|
Farbror Barbro
Member

95 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 12:59:55
|
| Ben Harper. 3 riktigt bra skivor, men sedan .... Aj, aj, aj |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 15:41:47
|
| Håller inte med när det gäller Genesis. De har gjort bra skivor även efter Gabriel. Vi kan ta skivor som Trick of the tail, And tnen.., Duke, Abacab osv. Ni skall ju också veta att musiken inte hade blivit densamma som då 72-75 om Hackett och Gabriel hade fortsatt i gruppen. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
ozzy osmond
Member

73 Posts |
Posted - 2003/10/27 : 22:05:54
|
Suede. Senaste skivan - en katastrof.
|
Kunskap , Glädje ock så mycket Sabbath |
 |
|
|
new order
Member

238 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 00:23:42
|
springsteen hade ett imponerande släpp av skivor under 70 och 80-talet.tänk er bara skivor som born to run,darkness,the river och born in the usa.världsklass helt enkelt! har väntat sen 1985 på att han ska göra en skiva som matchar fornstora dagar.väntar fortfarande.... |
 |
|
|
blackrose
Member

172 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 07:28:44
|
Stargazer: Instämmer, D.P. fan va de har dalat!! Från kanon till kalkon!! Musik för musiker nu mera, går bara ut på att imponera o briljera!! |
Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway" |
 |
|
Topic  |
|