HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Grupper/artister som ballar ur
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/13 :  22:56:02  Show Profile Send hal a Private Message
Vilka artister/grupper tycker ni har svikit och sålt sin själ till mainstream eller lämnat sina ideal ?
Jag har följande grupper/artister som jag en gång har beundrat men aldrig skulle köpa en skiva av idag:

1. Genesis (snacka om att tappa all kreativitet)
2. David Bowie (min gamle hjälte, vad håller du på med ?)
3. Magnus Uggla (Gjorde tre riktigt bra skivor, tyckte jag då iallafall, gick sen över till rim-ramsamusik av sämsta kvalisort)
4. Dire Straits (Så grymt bra när sultans of swing kom, nu idag, rena sömnpillret)
Finns många exempel...
Blir det så när artisterna blir äldre, eller kan man bara göra ett par bra album ?
Eller är det fel på mig ?

Veckans skiva, här !

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/13 :  23:08:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det är nog inte fel på dig, många artister borde ha haft vett att lägga av i tid. Rekordet innehas väl i mina ögon av Metallica, från den svarta skivan och framåt har det ju mest varit skräp. R.E.M har också tappat mycket av sin forna storhet, liksom U2. Tacka vet jag Beatles, de var bra ända till slutet. Dylan har väl också hållit stilen hyfsat liksom Neil Young.
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2003/10/13 :  23:37:27  Show Profile Send mikaels a Private Message
Hmm, håller med och håller inte med...
Genesis blev ju aldrig sig lika efter Gabriel (men han blev bara bättre och bättre under flera år...)
Bowie är fortfarande suverän, visserligen är Reality inte lika stark som Heathen, men Heathen är ju å andra sidan i klass med 1.Outside, Low m fl klassiker, så där håller jag inte alls med. Många Bowiefans verkar helt fixerade vid Ziggy, som jag inte alls tycker är den intressantaste perioden i hans skapande, samtidigt som de avskyr Tin Machine, som jag tycler är helt OK. Grunge flera år innan Nirvana slutade med bjöjor ;)!
Uggla håller jag helt med om
Dire Straits var bra de tre första skivorna, sen blev de tråkiga.

Hunters & Collectors var också ett band som också nästan dog, de var bra fram till Fate/What's A Few Men, och gjorde sen en hel del skit i sina fruktlösa försök att slå i USA, men vaknade till sans igen, gjorde några lysande live-skivor och slutade stilfullt med Say Goodbyeturnen (finns på CD) som är nästan lika ösig som när de höll på att riva Ritz nångång -88 eller så...
U2 är ett annat ganska bra exempel, helt ointressanta idag. Prince har väl inte heller mycket att bidra med...

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/10/13 :  23:43:04  Show Profile Send emp a Private Message
In Flames, Soilwork goes Nu-Metal :)
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/13 :  23:48:20  Show Profile Send hal a Private Message
Hej mikaels,
håller med dig om Peter Gabriel.
När det gäller Bowie kan det nog vara så att jag fastnat i ziggy, zane, Pinups, low mm, the early stuff. Skall kanske ge Heathen en chans, om du jämför den med Low så kanske den är värd lite ansträngning. Men Tin machine var inte riktigt min grej.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/10/14 :  00:14:30  Show Profile Send Melker a Private Message
Simple minds!!! bra skivor i början men vad höll de på med på Street fighting years och Real Life(lite bättre). Skaffade nyligen plattan med Cry och de verkar ha hämtatsig en del.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/14 :  01:44:41  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
ZZ-Top!! Lyssna på "Tres Hombres" från....hmm, var det -74? En av dom absolut bästa plattor jag hört. Idag spelar man ZZ-Top på MTV :/
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:15:13  Show Profile Send stargazer a Private Message
Vill bara tillägga en (i mitt tycke) grupp som verkligen ballat ur:

Deep Purple: Bananas

Varför kan en del musiker inte inse att det är dags att ta ut pension, softa lite och leva på royalties?
Bananas (vilken titel förresten) är OK för att vara (välspelad) gubbrock, men när man har "In Rock", "Machine Head", "Made in Japan", "Burn", "Perfect Strangers" och alla dom andra klassikerna i färskt minne (spelar dom regelbundet eftersom dom är så DJ**LA bra) så framstår den nya "Bananas" som ett öppet hån mot fansen.

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:24:59  Show Profile Send hal a Private Message
Instämmer stargaze, bara namnet "bananas" borde avskräcka vem som helst
Min första skiva var "Made in Japan", den påverkade hela mitt liv

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/14 09:26:40
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:47:03  Show Profile Send svejk a Private Message
Rolling Stones. Tycker inte dom gjort något bra sedan 1972, Exile on main street. Det är väl så att band som inte byter spår, utvecklar sig ballar ur. Ett rockband är trots allt ganska begränsat i sitt uttryck jämfört med Jazz och klassisk musik där formerna är mer fria.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:51:55  Show Profile Send KC a Private Message
Frågan kanske snarare är vilka som inte ballat ur!

Själv var jag ett stort fan av "Asedase" fram till Back in Black. FTATR var väl hygglig också, men där började det att dala. Man kan fortfarande se dem live, men jag har inte köpt en platta sedan Flick Of The Switch.

Ännu värre är det med Van Halen. Efter Herr Roth lämnade bandet blev det ju bara bubbelgumrock. Blä!

Men ärligt talat så kan det inte vara lätt för dem. Om de fortsätter att spela "sin" musik så anklagas de för att ha stagnerat, om det utvecklas med tiden så anklagas de för att ha övergett sin stil. Väldigt få kan göra båda samtidigt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/10/14 :  11:19:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alla grupper verkar ha en storhetstid på 5 år, sedan barkar det utför.
Undantag finns naturligtvis, och det verkar som det är pengarna som är boven i dramat.
När en grupp slår igenom och börjar tjäna pengar, så upptäcker de att det finns mycket roligare saker att göra i världen än att sitta och skriva låtar. Då blir låtskrivandet bara ett nödvändigt ont för att dra in ännu mer pengar, så att man har råd att göra alla de andra sakerna istället för att skriva låtar.

Deep Purple är ett bra exempel. Men helt plötsligt gjorde ett medlemsbyte att det blev roligt att göra musik igen (plattan Purpendicular är riktigt bra), men snart var det som vanligt igen, stentrist.
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2003/10/14 :  16:12:11  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
Skall kanske ge Heathen en chans, om du jämför den med Low så kanske den är värd lite ansträngning.

Den liknar ju inte Low (det är ju inte mycket som gör ;)), men den är bra. Outside och Buddha of Suburbia är mera Low-lika i så måtto att de är rejält experimentella. Black Tie White Noise å andra sidan är ett lysande exempel på Bowie när han är både kommersiell och intressant, ungefär som Scary Monsters.

ZZ Top var ett lysande exempel, och även Yello har väl tappat stinget numera...

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/14 :  16:34:20  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Belle & Sebastian. Vet inte varför, men de blir tråkigare och tråkigare utan att egentligen ha ändrat på sig.

Lädernunnan, när de skulle rappa på Cool Shoes. Pinsamt, men ganska gulligt såhär i efterhand.

Pet Shop Boys och New Order är väl inte heller på topp längre, även om de var grymt starka i början.

The Cure. Se ovan.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2003/10/14 :  19:08:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
LIVE gjorde en delvis fantastisk Throwing copper, sen har det gått brant utför.

FISH- en gammal favorit som bara blivit sämre och sämre rent musikaliskt. Texterna är fortfarande oöverträffade i min mening.

Marillion- Har aldrig lyckats fylla hålet efter Fish även om seasons end var ganska Ok och vissa låtar på Afraid of sunlight.

Symphony X- Efter Divine wings of tragedy så lyser melodierna med sin frånvaro och kvar är bara snabba sjok av toner för att visa hur duktiga de är. Zzz

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/10/15 :  01:39:52  Show Profile Send Melker a Private Message
Hatoil: VAD SÄGER DU!!!!!! New order är ju briljanta senaste skivan tycker jag ör suverän! bättre än förra som iofs inte var så dålig den heller. Jag bör nog tillägga att jag inte är superfan av deras tidigare alster eller joydivision utan föredrar lite senare verk :-)

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  08:43:31  Show Profile Send lasse78 a Private Message
ZZ Top möjligen. Fast deras låtar roterade hårt på MTV på Eliminators tid (1983 om nånsin). Medger att jag föredrar deras 70s material.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/15 :  10:22:20  Show Profile Send srv a Private Message
Van Halen, de har verkligen fullständigt ballat ur.... Tyckte deras 3 första var riktigt bra och dessutom helt nyskapande.
ZZ Top, jo, dock verkar nysläppta Mescallero(?) ha lite ZZ Boogie känsla, har bara hört nån låt på radio, så lite förbehåll där.
Billy Idol, Jo, han var bra en gång i tiden. Med låtar som Rebel Yell, Flesh For Fantasy, Don't Need a Gun m.m. Han har helt o hållet ballat ur.........undrar om han ens lever nu?
D.A.D, de danska rockarna med sina nakna tunga riff. De helt suveräna plattorna; No Fuel Left For The Pilgrims & Riskin' It All innehållande låtar som; Bad Craziness, Grow Or Pay, Laugh 'n' a Half, Sleeping My Day Away..... Efter dessa, passade bandet bättre på Finlandsfärjan än Rockscenen.
Stone Temple Pilots, sorgebarnet No.1 . Debutplattan Core en av de bästa plattorna under 90-talet. Uppföljaren II, visade att gruppen hade stora kvalitéer. Kommande plattor borde aldrig ha spelats in över huvudtaget då sångaren Scott Weiland's drogproblem blev allt allvarligare. Hyser dock stort hopp till senaste projektet; Velvet Revolver. Med den uppsättningen har detta band förutsättningar att slå det mesta. Bara de håller sig borta från drogerna, vilket jag ser som uteslutet. Verkar ju som om de har dragit ihop detta just för Sex Drugs & Rock n Roll. Hoppas det håller i varje fall........
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:57:50  Show Profile Send Sudden a Private Message
Vad är det du säger emp? In flames har ju aldrig varit så bra som sista skivan! Kräver lite inlyssning men sen så är det ju bara såå bra.

Annars så håller jag med en föregående talare och säger metallica, men snälla gubbar vad sysslar ni med? Lägg ner nu.

/Sudden
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/15 :  13:36:29  Show Profile Send nin a Private Message
Säger bara en sak: Metallica. Efter ...And justice for all så har det gått brant ner för gruppen.

Sedan så tycker jag Bowie är mkt bra och vital än idag. Älskar nya skivan och även flera andra från det "bespottade" 90-talet.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/10/15 :  13:37:36  Show Profile Send nin a Private Message
Sedan hålla jar med att In flames har ballat ur. Lyssna på Jester Race och jämför med den MTV rock dom pysslar med nu. [X]
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:35:37  Show Profile Send dax a Private Message
RHCP måst numera klassa som ärkemainstream med sina hitlisteplaceringar! Jag köper dock skivorna fortfarande!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:45:15  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Scorpions ballade väl ur för länge sen. Måste medge att deras skivor från ca 80 inte alls är så tarvliga.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:25:06  Show Profile Send dali a Private Message
Metallica. De har gett girigheten ett ansikte.

Dave Matthews Band. Blir bara mer och mer mainstream.

Yngwie J Malmsteen. Fastnat i vinkelvolten.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:27:23  Show Profile Send KC a Private Message
Yngwie Malmsteen har väl varit mycket konsekvent?
Konsekvent tråkig!

flåt...kunde inte hålla mig
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/10/15 :  19:42:10  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Melker, gillar man deras senare grejer gillar man nog inte deras tidiga. Och vice versa. Blue Monday var ju epokgörande. Har faktiskt inte hört deras senaste. Slutade lyssna på dem efter förra. Kanske borde uppdatera mig?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000