Author |
Topic  |
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/10/15 : 23:25:43
|
Nej jag minns ingenting. Nu ska jag skryta lite...jag lyssnar på allt bara det inte är dansband, metal, en del rockmusik, religiöst, dragspel, synthpop. Jag tycker själv att jag har väldigt bred musiksmak...inte sant?
gcs |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 05:27:10
|
quote: En person som säger sig vara allätare (vilket de under närmare gransking inte alltid är, iofs.) kan inte vara "riktigt musikintresserad" (hur nu det definieras). Musik handlar mycket om känslor som förmedlas genom musiken. Men alla känslor är inte behagliga eller välkommna, så om en person verkligen kan lyssna på all musik kan ju den personen inte beröras speciellt mycket av musiken. Eller också är personen helt känslodöd. Det finns musik också som är helt befriad från känslor. En musikintresserad person kan inte rimligtvis vara speciellt lockad (förutom rent akademiskt) av den musiken. Nu finns det ju också musik som inte spelar på känsloplanen alls, utan använder sig av helt andra ingredienser så som t.ex. komplexitet. Sådan musik kan självklart vara mycket intressant, om inte annat ur just en akademisk synvinkel, men det är sällan "svensson" konfronteras med sådan musik.
Håller inte med alls!? Varför skulle man inte kunna vara riktigt musikintresserad om man är nästan allätare? Det är ju påstående taget ur luften. Jag anser mig själv som allätare, det enda jag absolut inte lyssnar på är dansbandsmusik och Opera. Så bara för att jag lyssnar på så olika musiksorter så är jag inte riktigt musikintresserad?? Vart får du det ifrån? Och detta att viss musik inte har känslor i, jag undrar vilken musik det skulle vara? Jag vet inte om någon musik (mer än kanske mtv pop som är gjort för att tjäna stålar) som inte har känslor i sig. Och vilka känslor är inte välkommna?? Känns väldigt löst det du har tänkt ut. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 06:14:12
|
Att beröras av någonting måste ju inte alltid vara angenämt, även ångest, fruktan och skräck kan ju förmedlas så att man får en insikt i exempelvis en persons själsliv genom musiken. Att kunna lyssna på all musik, om man nu kan det, är väl snarare ett kompetensbevis än en brist. Att kunna blanda krävande och uppfodrande musik med mera lättsmält kan väl snarast liknas vid att även om jag läser mest klassiker, så kan jag understundom ändå läsa en deckare. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/10/16 06:17:13 |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 09:55:33
|
Men snälla nån nin, framgår det inte klart och tydligt att det var funderingar? Det finns inga sanningar i detta ämne.
Och nin, om vi undersöker det lite närmare så kan jag garantera att du (som de flesta) är långt från att vara allätare. Lyssnar du t.ex. på nepalesisk bönemusik, eller arabisk musik, eller samemusik, eller peruansk bönemusik, etc., etc., etc. Bortsett från allt det så skriver du själv att du inte lyssnar på Opera och dansbandsmusik, så per definition är du inte allätare. Jag vet...du skrev "nästan allätare", men mitt inlägg handlade om allätare, inte "nästan allätare". Dessutom tror jag inte varken du eller jag är egentligen "nästan allätare" heller.
Vart skrev jag att om en person lyssnar på så olika musiksorter så är jag inte riktigt musikintresserad? Vad jag skrev gällde en allätare, vilket du har bevisat att du inte är.
quote: Jag vet inte om någon musik (mer än kanske mtv pop som är gjort för att tjäna stålar) som inte har känslor i sig.
Bara för att du inte känner till det betyder inte att den inte finns. Ett exempel är matamatiskt genererad musik (nä, inte synthar, jag menar "artificiell komposition").
quote: Och vilka känslor är inte välkommna?
Ångest är ett exempel på en känsla som jag inte välkommnar. Nästan all "depp-musik" håller jag mig borta från. Kunde du verkligen inte komma på en enda känsla som någon person inte välkommnar?
Det verkar som om du inte riktigt tänkte egenom saken innan du svarade. |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 11:58:22
|
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Jag är allätare av den första kategorin.   |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 11:59:16
|
" Lyssnar du t.ex. på nepalesisk bönemusik, eller arabisk musik, eller samemusik, eller peruansk bönemusik, etc., etc., etc. "
Nu ska du inte klanka ner på hela min skivsamling.. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 12:25:27
|
he he...oj, det var inte meningen! flåt  |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 12:57:08
|
@ Melker Kul med en till som lyssnar på Einstürzende Neubauten.  __________________________________________________________________ Markku hade väl ett citat från Blixa Bargeld texter tidigare? |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 14:11:20
|
quote: Men snälla nån nin, framgår det inte klart och tydligt att det var funderingar? Det finns inga sanningar i detta ämne.
Ahh, okej, det är sant.
quote: Och nin, om vi undersöker det lite närmare så kan jag garantera att du (som de flesta) är långt från att vara allätare. Lyssnar du t.ex. på nepalesisk bönemusik, eller arabisk musik, eller samemusik, eller peruansk bönemusik, etc., etc., etc. Bortsett från allt det så skriver du själv att du inte lyssnar på Opera och dansbandsmusik, så per definition är du inte allätare.
Jo, jag lyssnar inte på all sort musik men den sortens allätare som du snackar om finns inte. Finns inte en enda person som lyssnar på precis all sort musik som finns, det kan jag sätta stålar på.
quote: Ångest är ett exempel på en känsla som jag inte välkommnar. Nästan all "depp-musik" håller jag mig borta från. Kunde du verkligen inte komma på en enda känsla som någon person inte välkommnar?
Ja, såklart jag kunde komma på en känsla som någon inte gilalr men det jag menar var att alla är inte lika. Själv så älskar jag depprock medans du inte gör det. |
 |
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 14:55:56
|
Einstürzende Neubauten: "Fuenf Auf Der Nach Oben Offenen Richterskala" kickar verkligen ass! 
|
"In my mind, I'm already gone" |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 15:59:00
|
Skall man prata om allätare är det nog bäst att använda ordet som folk gör mest. Dvs att man lyssnar på all slags västerländsk musik.
Det du beskriver verkar vara någon slags internationell totalätare. Typ GUD. Han är väl den enda som kan höra allt som spelas? 
|
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 16:37:55
|
Du har fel! Jag lyssnar på precis allt. Min favoritmusik är Tibetansk nässång. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 17:09:27
|
Lyssnar du även på norsk black metal? Grind metal? Noise? etc etc |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 17:23:39
|
Och, inte minst, spelar du ovanstående skivor baklänges också?  |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 17:30:22
|
quote: Lyssnar du även på norsk black metal? Grind metal? Noise? etc etc
Nu pratar vi faktiskt om musik! Oljud lyssnar jag inte på! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/10/16 : 21:28:46
|
@ Resolution Helt rätt om "richterscala". Har en äldre cd skiva och remastrerade som man kan köpa genom www.neubauten.org Nästa månad beställer jag hela paketet, dvs är supporter för bandet. Blir väl en DVD och cd-skiva. |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
 |
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 12:02:57
|
Tack för tipset Halbermensch!
Det var några år sen jag lyssnade på industrimusik och depprock, men förra helgen köpte jag på mig 7-8 Sisters of Mercy på vinyl och lite annat deppigt och hela min "ungdom" :-) kom tillbaks i en gigantisk nostalgitripp!  Skönt att rensa öronen med efter ha varit insnöad i audiofil skivor ett tag nu..  |
"In my mind, I'm already gone" |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:00:01
|
EN har generellt bra inspelningar, många använder jag för att testa med.  |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:00:02
|
Om jag förstår frågan rätt, så handlar det lite om "allätare". Blev lite intresserad av frågan, för på nått sätt är det inte rumsrent att "tycka om allt". -"Jag lyssnar lite på klassisk, jazz, pop, techno..." Det känns lite som att ett riktigt ställningstagande saknas, eller? Min fråga blir: "Tycker du MUSIKEN eller tycker du om att ha ljudet i bakgrunden"
Risk finns, för musik-snobbism! Analogier är lätta att dra till vin, litteratur, mat mm.
jag tycker också att det finns musik för varje ögonblick! Musik är känslor, och olika känslor passar bättre och sämre i vissa givna situationer!
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:03:31
|
haha, där ser vi. Du lyssnar inte på all sort musik!    |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 13:35:40
|
Frågan är egentligen inte bara om man lyssnar på all sorts musik, utan också varför och hur man lyssnar, enbart för att bi road? Lugnad? Få utlopp för aggressioner? Inblick i andara kulturer? Musik som avledare till känslor eller förstärkare till känslor osv.
Beroende på hur man lyssnar för tillfället kan svaret bli olika musik, men det är klart, menar man allt bokstavligen allt lär det väl knappast finnas någon möjlighet. Menar man allt i en lite rimligare betydelse som väldigt många olika typer av musik kan jag inte annat se än att det skulle vara möjligt, beroende på varför man lyssnar vid ett visst tillfälle. |
Bravo  |
Edited by - Bravo on 2003/10/21 02:50:34 |
 |
|
daja
Member

597 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 14:12:42
|
Jag lyssnar på det jag tycker om. Sen om det faller inom en viss musiksmak bryr jag mig inte ett dugg om. Varför ska det vara så för? |
99 cd-p - 99 - piP |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/10/17 : 15:04:11
|
Naturligtvis är det bra att ha en stor bredd på sitt lyssnande, men nånstans tar det slut trots allt. Kom ihåg att vi på det här forumet nästan uteslutande snackar om VÄSTERländskt populärmusik. Det finns motparter så det räcker och blir över … men de pratar vi nästan aldrig om. Om andra musikformer än våra västerländska har jag mycket begränsade kunskaper, men alla fall den afrikanska tilltalar mig oerhört mycket. Arabiska och indiska musikformer har inte samma dragningskraft fast det borde finnas otroligt mycket bra musik på den fronten med. Jag har alltid inbillat mig att jag har väldigt bred musiksmak, men den tanken har kommit i fy skam när man betänker hur stor variation av olika musikformer det verkligen existerar! Den som verkligen älskar musik, försöker på bästa förmåga att bredda sin repertoar så gott som det går med tiden. Annars blir det lite enformigt i längden. |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 10:05:37
|
Problemet som jag ser det är att nästan alla påstår sig vara allätare. Jag känner inte en enda person som inte påstår att de är allätare. Sedan när man frågar så visar det sig att "nä, men inte det och inte det". I förra inlägget tog jag väldigt extrema exempel, men det är inte ovanligt att de nämner dansband, opera, hårdrock, rap, etc. Jag menade inte heller att man nödvändigtvis söker upp och köper (eller tankar hem) t.ex. nepalesisk bönemusik. Men OM det skulle spelas upp någonstans, skulle man då finna musiken OK, eller skulla man helst vilja att de stängde av? Själv kan jag säga att 99% av den arabiska musiken som jag hör på radio här nera är rent ut irriterande och extremt jobbbit att höra. Samma sak med modern indisk musik (säkert 50% av befolkingen i Saudi är Indier/Pakistanier). Däremot är en av mina favoritskivor en platta med Trilok Gurtu, en indisk trumslagare. Visserligen är det traditionel indisk musik blandat med västerlänska toner, men åndå...
Däremot är jag övertygad om att vi här på HiFiForum har, generellt sätt, en bredare musiksmak än gemene man. Det är lite av en bieffekt av vår hobby. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/10/18 : 11:26:34
|
KC, är inte en del av problemet den här ständiga och onödiga genreindelningen? Jag bryr mig inte så mycket om genrer utan brukar hitta guldkorn i de flesta kategorier, men jag är definitivt ingen allätare för det. |
 |
|
Topic  |
|