HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur okej är det med bred musiksmak?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/18 :  11:45:05  Show Profile Send KC a Private Message
Definitivt, Magnuz! Detta behov av att klassificera musiken gör inte saken bättre. Viss klassificering är väl nödvändig och skadar inte, men ibland blir det hela absurt. Se bara på den tyngre, lite hårdare hårdrocken som exempel. Ju smalare ens musiksmak är desdo viktigare torde klassificeringen vara, så att man inte råkar lyssna på nåt man inte ska lyssna på
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/18 :  12:27:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Precis. Kan ta mig som exempel på motsatsen: Jag gillar inte country, men jag gillar Johny Cash; jag gillar inte hårdrock, men jag gillar Iron Maiden, Slayer(!) och Black Sabbath (samt många fler); jag gillar inte jazz, men jag gillar Lars Gullin, Dizzy Gillespie och Coltrane (t.ex.); jag gillar inte rock/pop, men jag gillar Beatles, Stones, Bowie, Dylan, R.E.M., U2, Smiths, Springsteen, King Crimson (etc. etc.); jag gillar inte klassiskt, men jag gillar väl valda stycken av Beethoven, Bach, Brahms, Mahler o.s.v.

Kort sagt: jag är inte så förtjust i generaliseringar, men det kanske framgick...

Jag skulle nog f.ö. beskriva min musiksmak som ganska bred. Någon som har invändningar?
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/10/19 :  10:55:59  Show Profile Send pekka a Private Message
All musik i vilken genre de än må vara som framförs
av musiker som lever sig in i musiken och inte bara
lever av den, är mitt upplevelseideal,
De kan var en gammal 78 med spelmanspojkarna eller
rumänska ziegenare som Taraf de Haidouk.
Trots att det är att svära i kyrkan så finns även ett och annat dansband som uppfyller det kriteriet.

PEKKA

Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/10/19 :  12:12:03  Show Profile Send srv a Private Message
Själv har jag tidigare varit kraftigt insnöad på smala musikstilar. Agerade nästan lite föraktfullt på folk som bestämt sa; "Jag är allätare". Idag ser jag annorlunda på musik. Förr undrade man hur folk kunde gilla t.ex punk, eller rap. Men, granskar man ämnena lite djupare finner man ganska snabbt att det finns bra punk, ja det finns t.o.m bra rap, fast då måste men leta ordentligt . Har allt från Jazz, Blues, Hardcore, Grunge, Punk, Heavy, Folkmusik, till Opera idag.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:25:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Pekka:"Trots att det är att svära i kyrkan så finns även ett och annat dansband som uppfyller det kriteriet."
Jag ryser....vad kan det vara för något? Vad sägs om Bröderna Linkvist?

Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:21:27  Show Profile Send pekka a Private Message
gcs

quote:
Vad sägs om Bröderna Linkvist?

Tja varför inte de klarar ju iallafall att spela live
till skillnad mot många av dagens studioprodukter.

PEKKA
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000