HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Surt sa räven......om Thiel på Hm!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/23 :  15:23:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan Knoppen,

Jo det är sannt, min kombo av C11, C44 och C92 är hjälpt i botten av en TC Sounds tio tumms bas. Det är Unity av Bosse (m.fl.):

1.5kHz är lågt vilken branthet du än nyttjar. Behöver nästan titta på Raven R1, 2 eller 3.

Vad gäller för dig och pula ihop nått igen så: Go ahead! Som basdel - Skaaning! Jag håller på en en Stativare och deras 6'a har ju basprestanda som en hel karl! Verkar dessutom låta föredömligt mjukt och behagligt uppåt vilket ju knappast gör nått!

Hur känner du Anatech? *nyfiken*
Kolla på Anatech's hemsida...VILKA snygga högtalare va, Sensitiva! ;)

Maila mig gärna!
Men du, är du Stockholmare? Funderar på att dra tillbax inbjudan! *ironi*

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/23 :  16:41:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Knoppen!

När A talar om "mikrodynamik som är heeeelt enorm" menas inte

quote:
störande mikrodetaljder orsakade av resonanser

utan underbart riktig mikrodynamik som då bla återfinns i exelektrostat/magnetostat-högtalare och hos just,-T&P-element

quote:
Högtalarelement av liknande typ blir knappast helt annorlunda bara för att de bytt modellbeteckning och har några år på nacken.

Detta kan nog inte betraktas som mer än 1st gissning ifrån Knoppen´s sida. Gäller detta påstående även alla de sk "special-element" som förekommer i olika konstruktioner?? ,mao är dessa också i stort sett likvärdiga sina resp "liknande typ"??( eller görs det 1st special-undantag just i detta enskilda fall? ).

Sen, om man är "lätt" "fobisk" mot resonanser varför väljer man då just det T&P-element(C-92:an) som är det enda i sitt slag( 7") som har mkt utav detta( ex C-95 har betydligt mindre, ed)??

Du säger först att du

quote:
tröttnade på vidare utveckling av högtalarkonstruktioner med dessa Thielelement. -bla pga att 1st C-12 "diskantelementmembran sprack"
samt att dina 2st C-78 "sade klirr och sedan var de två mellanregistren obrukbara."
Men NU!,-har du
quote: levt med och lyssnat på dessa element i ca 4 år. Så man kan nog säga att jag LYSSNAT på dem en hel del.
-Knoppen, att lyssna på trasiga och spräckta element med dina quote:hembyggda C^2.12, C^2.78, samt 11-tums Etonbas
ger faktiskt inte en rättvis (ljud)bild utav dessa elements verkliga potential.

quote:
Har A t ex använt dessa element mer än Knoppen? [:-)]
Med mkt stor sannolikhet,-Ja!( i synnerhet då ju Knoppen´s element är spräckta/splittrade) ,-citerar A.."T&P, annars är det ingen idée".

quote:
För övrigt tycker jag inte att det kan hävdas att jag på grund av inlägget på Hifimagasinet är någon polypropylenfantast av något slag.
Av de 11st favorit h-konstruktörer som Knoppen nämner:
InoAudio, NHT, Genelec, Canton, Pro X(E-Voice´s?), Snell, Dunlavy,
Studer, ATC, Revel, B&W,- är det( såvitt A kan se) endast de 2st sistnämnda som inte, i mkt stor utsträckning använder sig av PP* i sina element( ej diskant, ed ).

* PolyPropylen, 1st "plast" som bla används till kabelhölje, h-element´s-membran, osv.

Mvh A.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/06/24 :  13:46:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Hej Audiomaniker!

[quote]
Hej Knoppen!

När A talar om "mikrodynamik som är heeeelt enorm" menas inte

quote:
störande mikrodetaljder orsakade av resonanser

utan underbart riktig mikrodynamik som då bla återfinns i exelektrostat/magnetostat-högtalare och hos just,-T&P-element

-Det menar inte jag heller. Mitt exempel med de billiga Focaldiskanterna var för att ge exempel på konstlad "mikrodynamik" som ökats på med resnonanta betenden. Dock är det vanligt med resonanta efterklingningar i panelhögtalares "baspanel", men ej hos elektrostathögtalare..

quote:
Högtalarelement av liknande typ blir knappast helt annorlunda bara för att de bytt modellbeteckning och har några år på nacken.

Detta kan nog inte betraktas som mer än 1st gissning ifrån Knoppen´s sida. Gäller detta påstående även alla de sk "special-element" som förekommer i olika konstruktioner?? ,mao är dessa också i stort sett likvärdiga sina resp "liknande typ"??( eller görs det 1st special-undantag just i detta enskilda fall? ).

-Men då kanske du kan hjälpa mig med att ta fram de exakta skillanderna mellan C^2.78 och C^2.79? Jag försökte på ett ärligt visa förklara de eventuella skillnaderna så gott jag kunde men hittade inte mina elementdata på C^2.78. Tack på förhand.

Sen, om man är "lätt" "fobisk" mot resonanser varför väljer man då just det T&P-element(C-92:an) som är det enda i sitt slag( 7") som har mkt utav detta( ex C-95 har betydligt mindre, ed)??

Du säger först att du

quote:
tröttnade på vidare utveckling av högtalarkonstruktioner med dessa Thielelement. -bla pga att 1st C-12 "diskantelementmembran sprack"
samt att dina 2st C-78 "sade klirr och sedan var de två mellanregistren obrukbara."
Men NU!,-har du
quote: levt med och lyssnat på dessa element i ca 4 år. Så man kan nog säga att jag LYSSNAT på dem en hel del.
-Knoppen, att lyssna på trasiga och spräckta element med dina quote:hembyggda C^2.12, C^2.78, samt 11-tums Etonbas
ger faktiskt inte en rättvis (ljud)bild utav dessa elements verkliga potential.

-Man lyssnar ju självklart inte på trasiga element. Jag har totalt tio Thielelement, varav tre gick sönder.

quote:
Har A t ex använt dessa element mer än Knoppen? [:-)]
Med mkt stor sannolikhet,-Ja!( i synnerhet då ju Knoppen´s element är spräckta/splittrade) ,-citerar A.."T&P, annars är det ingen idée".

- :-)

quote:
För övrigt tycker jag inte att det kan hävdas att jag på grund av inlägget på Hifimagasinet är någon polypropylenfantast av något slag.
Av de 11st favorit h-konstruktörer som Knoppen nämner:
InoAudio, NHT, Genelec, Canton, Pro X(E-Voice´s?), Snell, Dunlavy,
Studer, ATC, Revel, B&W,- är det( såvitt A kan se) endast de 2st sistnämnda som inte, i mkt stor utsträckning använder sig av PP* i sina element( ej diskant, ed ).

* PolyPropylen, 1st "plast" som bla används till kabelhölje, h-element´s-membran, osv.

- Så du tycker att jag är en polypropylenfantast bara för att jag råkade nämna några högtalarmärken jag gillar?
Då kan jag berätta för dig att i tillägg till B&W och Revel, så använder varken Genelec eller ATC polypropylenelement i stor utsträckning. I den Snellhögtalare jag gillar bäst, typ A, användes ingen polypropylen överhuvudtaget. Typ A innehöll bara pappbas, coatat pappmellanregister, och en tygdiskant. Det är först på senare år som de börjat använda sig mer av polypropylen. Flera av Cantons modeller använder inte polypropylen (dock ej merparten som du korrekt nämner). Det är möjligtvis bara Pro-X som kör enbart med polypropylenkoner i annat än diskantelement.

-Kom gärna med lite konstruktiva synpunkter om varför du tycker att just polypropylen är så dåligt.

-Det vore kul att se din egen 11-i-topplista.

Mvh A.

-/Knoppen

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/24 :  13:56:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ni får fortsätta er diskussion i mail, fourmet är inte hjälpt av fortsatt diskussion här.
Audiomaniker, du fick mail till din hotmail-adress igår. Knoppen fick svar igårkväll.

Tråden riskerar stängas om diskussionen fortsätter.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/24 :  14:12:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Kan det ha vart därför som Mårten Design´s högtalare vid
deras egna demo slog igenom när de spelade min drum n bass
på medel låg/hög volym, de tittade på varandra och såg
förskräckta ut..

Kan det verkligen vara så att de tål mindre effekt?

quote:

Hej A

Det var kul att läsa det kidnappade inlägget från Hifimagasinet eftersom det var jag som skrev det. :-)

Här kommer lite utförligare varför jag skrev som jag skrev.

Mina åsikter är mina personliga. Jag blev aldrig riktigt vän med dessa element. De var på slutet inkopplade i ett aktivt system där en 11-tums Etonbas delades aktivt vid ca 300 Hz till ett C^2.78 som delades passivt med en C^2.88 (tror jag det var) diskant med 6 dB/oktav filter. Inte optimalt men ändock hyfsat fungerande. Tanken jag hade var att bygga ett komplett 5.1-system med dessa Thielelement runt om i mellanregister och diskant.

Jag är Bo Medins kund nr 00001! He-He :-)

Fatala missöden med Thielelementen inträffade två gånger:

Första gången: En kompis lirade synt hemma och vi drog på, inte jättehögt, men ganska. Följd: Ett diskantelementmembran sprack. Förmodligen på grund av att delningen nedåt var för flack och det blev för mycket konutslag.

Andra gången: Jag skulle göra omkoppling av några sladdar till basslusteget. Slutsteget till basarna slogs av. Slusteget till "toppen" med Thielelementen var fortfarande påslaget (eftersom inget borde ju hända där). Det fatala misstaget bestod i att vid omkopplingarna, kom en interconnectsladd till basslutsteget åt höljet till sluststeget till Thielelementen. Härav bildades en kraftig DC-puls som orsakade en plötslig förflyttning av mellanregisterkonerna (de hade ingen seriekondensator). Det sade "klirr" och sedan var de två mellanregistren obrukbara, med aluminiumoxidsplitter lite här och var. På ett av elementen var membranet helt uppsplittrat. På det andra hade det blivit ett ca 1 cm i diamater hål! Båda var förstås obrukbara.

Av denna historia att döma kan ni säkert förstå att jag tröttnade på vidare utveckling av högtalarkonstruktioner med dessa Thielelement.
De tål inte särkilt mycket alltså.

I passiva system kan de fungera bra med DC-skydd. De bör också delas låg och brant med tanke på deras dåliga spridningsegenskaper uppåt i frekvens. Tredjetonsdistorsionen var relativt hög, förmodligen p g a att diskanten inte har någon inre upphängning som gör att membranet kan "wobbla" åt sidorna. Magnetsystemen ÄR enkelt utformade och ger inte speciellt låg distorsion. Lite synd med mellanregistrets "berg" som måste kompenseras med ett mer kompicerat delningsfilter. Uppbrytningen vid ca 10 kHz såg olika ut på olika element. Det är det som "öronen" är till för; det är en avstämd resonatorkrets vid samma frekvens. På olika element träffade den frekvensen något fel, och dämpningen av resonanstoppen blev sämre.

För övrigt tycker jag inte att det kan hävdas att jag på grund av inlägget på Hifimagasinet är någon polypropylenfantast av något slag. Jag har inte deltagit i den debatten alls. Men jag förmodar att det var lite ironiskt. :-)

Man kan använda element av olika typer beroende på vilken tillämpning de ska sitta i. Det går att nå goda resultat med olika membranmaterial. Men jag är inte FÖR att använda enbart en sorts membranmaterial till allt, det beror på vald tillämpning.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/24 :  14:25:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Vet inte nått om MD's högtalare...

Men att T&P har lite kortare linjär slaglängd vet jag. Jämför man med ex Scan Speak så kan SS slå längre.

En sjua har heller inte kapacitet att spela ALLT; högt, djupt, bra mellanregister mm. Vill man ha mer, kostar det mer, alternativt får man prioritera "nån hifiparameter framför nån annan" på ett annat sätt.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/06/24 :  14:35:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Precis så!

tack

---------
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/06/24 :  19:45:52  Show Profile Send n/a a Private Message
...

Mvh A.

Med Narrens uppriktighet
, Dårens envishet och Audiomanikerns mani söker
A efter magiska, Ljud-
Skapande Ting.

Mvh A.

Edited by - epkpeng on 2002/06/25 08:39:1
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/06/24 :  20:05:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Here we go again..

---------
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/24 :  22:11:42  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

A stämplar ut.

Nej, inte bråka nu! Högtalarelement skall man inte bråka om, för det är inte riktigt klokt. Så det så!

Mvh/Mats - med fredspipa

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:14:51  Show Profile Send n/a a Private Message
Ang Mårten Design.. Monk och Mingus e inte rätt val ifall man vill kunna spela högt. Miles däremot klarar mycket.. Men vill gärna ha ett mindre kärnkraftverk till förstärkeri...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/25 :  22:22:31  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Ang Mårten Design.. Monk och Mingus e inte rätt val ifall man vill kunna spela högt. Miles däremot klarar mycket.. Men vill gärna ha ett mindre kärnkraftverk till förstärkeri...

Hejsan!

Nej, precis som jag skrev, så är inte tvåvägare överhuvetaget nått att titta på om man söker ljudtryck.

Jag driver just nu högtalare med triodrör. Visst finns mer bas att hämta vid val av kraftig transistorförstärkare...men det är musik just nu iaf...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000