Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 11:28:59
|
P.P
OK, men M verkar vara en bekant. Där ser man.
Om Jazzz. Friformversionen tycker jag inte ens kan betraktas som ljud. |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 17:41:03
|
Tja F!
M verkar vara en lagom bekant figur... 
I övrigt: Skulle bara glädja alla med att visa vad som syntes på P.P's oscilloskop (efter att P.P kom på att nätdelen från datorn störde jorden rätt mycket och fick bilden att se mindre bra ut... och efter att P.P skaffade sig något större säkringar än de på 0.5A som bara poppade av ingångsättningsströmmen) när P.P kopplade in sitt första effektstegsbygge av egen konstruktion.

Ingen oscillation, inget brum och bara en offsetspänning på 15mV... Oscilloskopet är inget under av störningsfrihet och upplösning så de små störningarna kan ses även om man mäter över ett effektmotstånd som inte är inkopplat till något annat. Termiskt så verkar steget vara stabilt också. Ska snart lyssna på de dimunitiva watten...
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 19:53:12
|
Ni alla verkar vara duktiga konstruktörer, får man fråga vad ni lirar på för hemknåpade högtalare (för ni kör väl inte, förmodar/hoppas jag, på köpt "skräp")?? :-)
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 20:59:20
|
quote: Originally posted by celef
Ni alla verkar vara duktiga konstruktörer, får man fråga vad ni lirar på för hemknåpade högtalare (för ni kör väl inte, förmodar/hoppas jag, på köpt "skräp")?? :-)
 P.P kör med fina saker med alu-diskanter och PP-mellanbasar. Urk säger säkert både Flint och Audiomaniker...   Den ena anläggningen (stora) består av varianter på Seas H569 och P17RCY som sidosystem med stora Audax-basar. Bakhögtalarna består av små burkar med Audaxelement. Allting är hemmakonstruerat. Det lilla systemet består av små basreflexer med Seas H535 och Vifa P13WH
Vad kör Celef med?????
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 21:36:59
|
P.P
Koppla in dig på drivstegets utgång och kolla om det snickrar och spikar. Mota in lite 4-kant. Om du törs alltså. (Skämt igen) |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 21:43:41
|
He he! P.P förstår Flint skämt (oftast)!
Ska testa med lite fyrkant senare när P.P har fixat en vettig fyrkantsgenerator. Det blir inte förrän nästa vecka tidigast.
Snackade med människorna i Gtbg för någon timme sedan och de verkade ha det oförskämt trevligt!
Synd att Flint inte kan närvara. Det hade nog uppskattats, åtminstone från P.P's sida!
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/06 : 22:15:19
|
P.P
Synd att Flint inte kan närvara. Det hade nog uppskattats, åtminstone från P.P's sida!
Tack för den goa medmänskliga attityden men vi kanske hade behövt akutsjukvård båda två efter fyra timmar mässa och två lättöl som avrundning, plus ett rått köttberg att lägga på blåtirorna. Min första smiley. Jag har börjat använda IE6 istället för Opera.
Är picoscope ett gratisprogram? |
Edited by - Flint on 2002/09/06 22:17:28 |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 08:31:57
|
P.P bli antiaggressiv av etyletanol, så en lättöl kan nog göra P.P upprörd!! 
Picoscope är ett program som följer med Pico Technology Limiteds PC-oscilloskop. Förutom normala oscilloskopsfunktioner så finns där en spektrumanalysator.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 09:24:32
|
P.P
Jag blir nostalgisk och snäll av rusdrycker och med tanke på mitt annars så transientrika humör så är det tur. Återhämtningen efter en överstyrning sker dock omgående varvid jag blickar ut över förödelsen och med viss förvåning funderar; Hur kunde detta hända?
Picoscope innehåller alltså både hådvaru och mjukvaro del. Qué? B’rätta om p’ogrammet. Plis.
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 09:49:03
|
Tja vad kan det finnas att säga om det? Lättanvänt. Klarar att ha multipla fönster öppna (inom programmet) som gör olika saker - oscilloskop, multimeter, spektrumanalysator och x-y-skop. På bilden ovan så ser du hur man gör de normala inställningarna med 'dropplister'. Triggern kan ställas in på många olika sätt beroende på vad man behöver.
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 11:44:02
|
celef
" får man fråga vad ni lirar på för hemknåpade högtalare (för ni kör väl inte, förmodar/hoppas jag, på köpt "skräp")?? :-)"
Svar. JAMO Power300Disco. Nej skämt åsido.
16 liters skitful basreflexlåda avstämd till 48Hz. Kasst lådmaterial. 16mm K-plyfa med alla defekter i form av kvisthål (i det yttre lagret) oåtgärdade. Lådan är hjälpligt målad med svart ”Body” från OK_Q8. Port på baksidan. 60mm diameter och 180mm långt rör. Vifabas P17WH-00-08 och Dynaudio D28. Elementen fyller tio år i år, Det tänker jag fira genom att skrota konceptet. Jag är inte nöjd med baselementets upplösning i dom övre registren. Det blir pappersmembran nästa gång. Basens ”bas” har däremot varit OK. Både i den här lådan och i ett tidigare TL-bygge.
Filtret är “något” genomarbetat och delar vid 3kHz. Principen håller jag för mig själv men den bygger på Linkwitz princip dock utan Linwitz impedansoroligheter runt delningsfrekvensen vilket gör att lådan behåller 6ohms impedans +/- 0.5ohm från 200Hz och uppåt viket i sin tur ger förstärkaren en busenkel last. Ett av mina prioriterade mål vid filterdimensionering (elektriskt alltså).
|
Edited by - Flint on 2002/09/08 14:54:06 |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/07 : 12:23:56
|
"Ni alla verkar vara duktiga konstruktörer, får man fråga vad ni lirar på för hemknåpade högtalare (för ni kör väl inte, förmodar/hoppas jag, på köpt "skräp")?? :-)"
Jag kör med, som kanske sagts tidigare, gamma vld13 (utan horn) + focal 5k4411 i en separat låda tillsammans med 12" basar i 90l sluten låda som jag fått eq:a upp i basen och försökt få den att passa med resonanserna i mitt betongrum... (jo jag vet, borde dämpa rummet istället..). Jag delar ungefär vid 4000hz med ca 12db mellan focal å gamma och mellan bas/mellan har jag väl ingen direkt delningsfrekvens eftersom jag försökt optimera för rummet och baffelstöd m.m. kör nog mellan ner till 200hz ungefär...
|
Edited by - norman on 2002/09/07 12:26:02 |
 |
|
Topic  |
|