Author |
Topic  |
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 20:53:46
|
Någon som har har testat om denna "manick" fungerar Det finurliga är ju att man kan testa max 3 skivor gratis, och då riskerar man ju ingenting, förutom fraktpriset (och möjligen en pik från polaren om det visar sig att det inte funkar ) http://www.svalander.se/cdsi/cdsi.htm
|
Jag är nog mer för plockepinn än schack... |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 22:34:34
|
Man kan låna ett kit med olika varianter av Svalander också. Det var rätt intressant, svarvningen hörde jag ingen skillnad med och utan men däremot CD-floppy gjorde tydlig skillnad på min Denon. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 04:05:30
|
Jag har fått 3 skivor hemskickade och svarvade gratis utan problem, jag hör skillnad. Skillnaden skiftar givetvis, den blev större på bättre inspelade skivor.
Men som sagt att prova är billigt, det gäller dock att ha tillgång till 3 par likadana skivor, antingen själv eller gemensamt med någon kopmpis.
Jag upplever ljudet som klarare och tydligare, mera analogt med lite bättre botten. Analogt endast i den positiva meningen, läs mera naturligt. |
Bravo  |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 09:08:52
|
luktar plasebo lång väg ,svallander är inte riktigt klok. |
Edited by - qsecofr on 2003/12/19 09:09:15 |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 09:17:36
|
Berntquote: Man kan låna ett kit med olika varianter av Svalander också
Hur många varianter finns han i ?
Allvarligt skojat; man kan ju alltid testa om man är nyfiken, kul om ngn på forumet kunde göra ett test. |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 09:57:43
|
plasebo?? svallander?? |
No hay banda!! |
 |
|
Pontan
Member

166 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 10:02:12
|
Håller helt med qsecofr, jag tror det är psykoakustisk placebo. Någonstans på sidan hade han tom påstått att konstrasten i textremsorna på en DVD-film förbättrades. Det lär i alla fall ha varit en placebo-effekt eftersom textremsor sparas som en bitmapp med två bitars färgdjup.... Dvs svart, vitt, transparens och en outnyttjad kanal. 
Men vem är jag att kritisera. Upp till bevis! |
/Pontus Haglund |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 10:22:04
|
luktar plasebo lång väg ,svallander är inte riktigt klok
Jag tycker inte Svalander är klok jag heller. Men på ett mycket positivt sätt. Han testar klurar ut saker är inoativ Sedan bjuder han på tipsen på ett just sätt. "Det här tycker jag funkar testa själv" Att pissa på en sån människa tycker jag är respektlöst. Jag tror han skiter i vad folk tycker, han hör vad han hör och är nöjd med det. Att han inte hela tiden står upp och försvarar sina tveak och produkter med näbbar och klor är också hedervärt. Nä sådana gubbar skall vi som har detta som hobby vara rädda om, inte göra ner.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 10:45:58
|
Hoppas bara att signaturen Kurt inte får nys om Svalander....
 |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 11:11:07
|
Ja det är märkligt vad denne man får utstå, han redovisar öppet vad han har kommit fram till och han erkänner att han inte heller förstår varför. Därför kallar han tweaksen "hummlor" dvs. de borde inte kunna flyga men gör det ändå. Dessutom ger han bort många av sina idéer gratis för alla att pröva och skivslipningen mm. kan man testa alldeles gratis.
Vad är felet pojkar, vågar ni inte prova eller är det inte häftigt nog?
Vad jag har märkt så kräver han inte ens att ni skall hålla med, men ger er möjligheten att testa, därefter kan ni dra vilka slutsatser ni vill. Att han själv tror på sina idéer är ju inte förvånande, vore väl besynnerligt annars.
Jag håller helt och hållet med "svejk", hifivärlden skulle behöva flera roliga figurer som Svalander. |
Bravo  |
 |
|
kurt
Member

219 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 11:50:44
|
Dan:
Varför skrev du så där? Jag har ju i en tidigare tråd lovat att inte kommentera sånt här. Hur ska jag göra? Jag skriver inget här för det har jag ju lovat, men jag har lagt in ett litet inlägg under "test" där de riktigt nyfikna kan se vad jag har att säga. Men inte finns det väl några sådana här? Nyfikna alltså.
Kurt |
Edited by - kurt on 2003/12/19 11:51:29 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 12:02:14
|
God Jul "kurt", jodå jag har flera burkar i beredskap.  |
Bravo  |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 12:14:25
|
Ursäkta "Kurt"
Jag menade i all välmening. Denne Svalander sålde tidigare Beltprodukter från en herre som heter Peter Belt. Det var bla en slags klädnypor som om man hängde dom i en gardin intill sin stereo så skulle man få ut mer välljud.....
I dom allra flesta fall skall man vara mycket mycket skeptisk till sådana här saker och jag tycker att det är bra att det finns dom som ifrågarsätter dom. Det finns säkert en del av dessa tweaks som fungerar och det är naturligtvis upp till var och en vad man vill lägga pengarna på. Ibland behövs en rejäl diskussion om grejerna bara. |
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 13:49:14
|
Riktigt klok eller inte, kul att det finns Svalandrar här i världen som har ett öppet sinne. Hans "flörtkulehögtalare" måste man ju bara älska.... |
 |
|
Pontan
Member

166 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 13:53:19
|
svejk: Enligt mitt tycke pissar vi inte på någon. I denna mytomspunna värld finns gott mumbo-jumbo. Nog måste det väl vara av intressa att skilja dessa påhitt från riktiga tweaks? Vi bara uttrycker viss skepsis mot att CD-svarven faktiskt skulle påverka ljudet. Samtidigt erkänner vi att vi inte provat själva.
Placebo effekten är naturligtvis riktig och det är möjligt att soffan känns mer bekväm när man har en tunn plånbok att sitta på...
Hoppas att ingen tar illa upp. Svalander verkar ju ha hjärtat på rätta stället och erbjuder kostnadsfritt 3 svarvade skivor. |
/Pontus Haglund |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 14:02:09
|
Märkligt att man orkar klaga till och med på tweaks där man kan sända efter ett gratis provpaket. Annars brukar ju ett huvudargument vara att de är dyra och att folk blir lurade på pengar. För övrigt fungerar svarmålning av kanterna enligt min erfarenhet.
Tyvärr har jag inte haft förmånen att pröva något av Peter Belts tweaks och inte heller någon beskrivning. Ni som så gärna pratar om Belt kan väl berätta! Det finns faktiskt en seriös anledning till att jag är intresserad. Jag läste någon stans att Belt's idéer går ut på att påverka lyssnaren snarare än anläggningen. Detta tycker jag är en mycket sund inställning eftersom en av de viktigaste anledningarna till bristande lyssningsglädje är blockeringar hos lyssnaren, att man stänger av, stess, orkar inte koncentrera sig etc. Litet insatser på den fronten skulle kunna göra underverk. Så vi slipper de där tipsen om några snapsar, som trubbar av minst lika mycket som det stimulerar.
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 14:16:51
|
Onekligen en ny infallsvinkel "Anders47", undrar hur han tänkt där? |
Bravo  |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 14:18:40
|
Jag skickade efter den silvriga tapen från P. Belt HELT GRATIS 
Provade på en(2) cd-skiva jag har två av, Annie Lennox, Satte tapen på det rekomenderade stället, skall täcka ordet 'cd'.
Jag hörde ingen som helst skillnad hemma hos mig Observera ordet 'Jag'. Detta är den enda P. Belt produkt jag provat, och det kostade mig inte ett öre
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Pontan
Member

166 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 14:36:56
|
Anders47: Oj, du har så rätt!! Hur mycket mer påverkas inte lyssningsintrycket av t.ex. 10 minuters meditation än en svarvad CD-kant! Fram med fler idéer att påverka lyssnaren, eller ännu bättre: skapa en tråd där såna förslag kan luftas! |
/Pontus Haglund |
 |
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 14:52:56
|
Detta inlägg kan uppfattas som ironi men det kan jag försäkra att det inte är. Och det gäller detta med att påverka (i detta fall tweaka ) lyssnaren.
Har nämligen en god vän som några gånger om året går och sköljer öronen och han säger att det är som att det öppnas en helt ny värld när man har gjort det. Både vad gäller det vardagliga och musiklyssning. 
/Erik |
Edited by - Erik Johansson on 2003/12/19 14:54:04 |
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 15:28:16
|
En av dom handlare som jag köpt av i Göteborg är helt övertygad om att en stor bärnsten i rummet gör väldigt mycket för att man som person kommer i harmoni och därigenom hör bättre.
Varför inte 
Det är dock viktigt att alla sidor kommer till tals både för och emot. Helst på ett respektfullt sätt. Det är ju mycket bra att göra som Svalander gör: dela ut lite gratisprov mm. Då får man bilda sig en egen uppfattning. Ibland blir man ju konfunderad när en del firmor i branschen går ut med produktblad som verkar mer eller mindre mumbo-jumbo.
Sen tror jag att vi som individer är väldigt olika. En del hör stora skillnader med alla möjliga tweaks medan andra har jättesvårt att höra skillnad på förstärkare a och b. Vem har rätt?? Ingen och alla!!
JAG tror inte på Belts produkter och kommer inte heller att svarva mina skivor. En bärnsten däremot..... |
 |
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 16:54:52
|
Det är mycket möjligt att man kan höra skillnad på en svarvad CD kontra osvarvad. Men inte är skillnaden till det bättre. Skillnaden uppstår i såfall för att det uppstått obalans i CD:n på grund av svarvningen. Det står givetvis var och en fritt att förstöra sina skivor.
Mvh |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 17:02:12
|
Woland, berätta vad det är för obalans och varför den påverkar ljudet negativt.
|
 |
|
marcusnaslund
Member

61 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 17:03:05
|
Jag kan tänka mig att det finns ett värde i en balanserad skiva kontra en obalanserad eftersom skivan annars vibrerar vid höga rotationshastigheter. Om man nu vill balansera sin skiva på ett billigt och noggrant sätt kan man kanske prova en sådan här www.sodersrchobby.se/productDetail.asp?intCategoryId=226&intProductId=2062 . Kom i kontakt med exact denna sort när jag var en hängiven modellflygnörd. Friktionen mellan axel och magnet är minimla och det går att balansera otroligt bra. Vi använde denna för att balansera alla möjliga propellrar men även till en EXTREM tävlingsklass där varvtalet var över 35000 RPM !!!! Så om någon känner att de vill prova kan ju detta vara en väg.....själv orkar jag inte :)
8 Macke |
Drömmar är till för att uppfyllas........ |
 |
|
desoto
Member

152 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 17:09:44
|
Woland: Är det inte snarare så att svarven fungerar än bättre på ej centrerade skivor och där kan minska obalansen?
Finns säkert cd-spelare som låter bättre med osymmetriska skivor (undantagen som bekräftar regeln?) men generellt tror jag att en välbalanserad skiva är bättre för en spelare än tvärt om. Jag har aldrig hört talas om att något radiellsvarvat som blivit sämre balanserat efter jämfört med före behandlingen
|
/Daniel
'hellre än bra!' |
 |
|
frauxm
Member

101 Posts |
Posted - 2003/12/19 : 17:51:05
|
Får passa på att säga att jag har stor respekt för svalander som person. En mycket trevlig man som delar med sig av kunskaper och erfarenheter, utan att "pracka" på någon något, utan det är upp till var och en att helt gratis testa produkten 
Jag tror nog att jag ska lita på den förbättring som Bravo upplevt, och själv prova svarven. Kanske jag eller någon annan senare kan våga sig på en recension, där man, om man upplevt skillnader före/efter, kan ge förslag på skivor där dessa framträder - och då kan ju de som hesiterar över svarvens egenskaper själva göra en empirisk utvärdering  |
Jag är nog mer för plockepinn än schack... |
Edited by - frauxm on 2003/12/19 17:58:08 |
 |
|
Topic  |
|