HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skäms ni för era anläggningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:11:27  Show Profile Send Poe a Private Message
Hej på er ,

Jag har nu varit medlem ett tag på forumet och en sak som fortfarande slår mig med jämna mellanrum när jag är inne på forumet är att många verkar nästa ursäkta sina egna system. Jag tänker främst på dem som har lite "billigare" system. Känslan jag får är att man inte riktigt verkar känna sig accepterad att ha en vettig åsikt här på forumet om man inte har en system som uppfattas som lite finare. Kommentarer som "jag vet att det inte är några speciella saker jag har, men jag ska snart uppgradera..." är ganska vanliga.

Varför skäms ni för era system?

Nu hoppas jag att ingen enskild känner sig träffad, det är bara en allmän betraktelse jag gjort. Jag vet inte heller om någon annan delar den, men
-Var stolta över era prylar, oavsett om de kostar 10 tkr eller 100 tkr!
Så länge de ger er en bra musikalisk upplevelse är det väl det enda som räknas? Naturligtvis kan allting bli bättre, bilen kan bli finare, huset kan vara större, semestrarna kan bli längre och stereon kan bli dyrare...

...å andra sidan kanske det bara är Jante som gör sig påmind. (Vi ska helst ursäkta oss själva hela tiden.)

Nåja, det vara bara en liten allmän betraktelse som sagt. Ha en fortsatt trevlig Jul och ett Gott Nytt År!

eof
Min anläggning

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:17:50  Show Profile Send DIYamps a Private Message
mitt system kostar runt tusenlappen :þ
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/12/25 :  12:34:21  Show Profile Send Poe a Private Message
..OK, borde skrivit 0 kr till 1000 tkr.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/25 :  14:28:31  Show Profile Send poman a Private Message
Det hoppas jag verkligen dom inte gör, här är alla välkommna som har allt från enklaste anläggning till dyraste vi delar alla här inne ett stort intresse hifi o musik.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/25 :  14:54:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är inget i mitt system som jag skämns över, men kanske inte så mkt att visa upp i HIFI sammanhang iom att det är i första hand ett 5.1 system.
En enkel DVD, som spelar de flesta formaten för film(inte DVD-A/SVCD)
En standard 5.1 Receiver
Högtalare som skulle må bra av bättre kringutrustning.

Men sakta och säkert rör jag mig mot mer 2 kanals system.
Det enda som kommer att uppdateras i 5.1 anläggnigen är större surrar.

/Jens

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/25 :  16:58:27  Show Profile Send Babar a Private Message
Tycker inte alls det spelar någon roll vad det kostar. Det är ju ägaren som lyssnar på anläggningen som ska vara nöjd. Alla har ju olika ekonomiska förutsättningar, och många har ju andra intressen som slukar pengar också. Om man bara har hifi som hobby så är det kanske naturligt att man spenderar mer pengar än en som har massor av andra intressen som kostar en del.

De mest intressanta anläggningarna, tycker jag, är de som är hopknåpade med begränsad budget och mycket påhittighet/kreativitet. Kanske någon modifierad skivspelare och beg. förstärkare som de har letat efter länge och tex. någon diy-RIIA eller diy-högtalare. Det är ju det som skiljer anläggningen lite från mängden och gör den lite extra intressant. Det är ju lätt att kombinera ihop en välljudande anläggning för 500000kr, men betydligt svårare om man bara har 10000kr.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2003/12/25 :  18:11:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag håller med Babar om att det han säger om att knåpa ihop en anläggning för små pengar, i min bekantskapskrets finns det en del individer som plöjer ner stora pengar och skryter om hur bra deras prylar är. Jag själv har knåpat ihop prylar för runt 13000 på både nytt begagnat och diy-prylar och jag är väldigt nöjd, men som alltid finns förbättringar alltid runt hörnet. Sedan har jag även andra sysselsättningar som kostar, vilket gör att man måste prioritera.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/25 :  19:04:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Skäms inte.

// Pär
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/12/25 :  19:40:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag skäms fruktansvärt över min anläggning.
Högtalare från 1974
Slutsteg från 1983
Försteg från 1995 (tror jag)
CD från 1989
DAC från 1996
Vinylsvarv från slutet av -60 början av -70
Tuner från början av -80
2 st rullbandare bägge från sent -70 tidigt -80

Förstår väl vem som helst att man skäms.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:34:04  Show Profile Send DIYamps a Private Message
åååååh! fina grejjor, jag skämms över min flugskit till system eftersen jag såg tråden "neriks-trasigt levinson steg 25/12"

Edited by - DIYamps on 2003/12/25 20:35:26
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/12/25 :  20:38:25  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag skäms verkligen för min anläggning. Eller rättare sagt för mitt rum. Att ha de prylar jag spelar på i mitt på tok för lilla rum borde va kriminellt. De förtjänar verkligen ett mycket bättre rum.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/25 :  23:22:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det inte lite svenskt det här.....
eller jämför med beröm kvinnor emellan gällnde en ny snygg klänning,
"Åhh, den här gamla trasan.....

Det är nog lite Jante här, man skall inte förhäva sig.
Gör som "matså", var stolt över din anläggning om du gillar den, tycker du inte om den själv år det ju en annan sak.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:06:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Att skämmas är sällan produktivt. Jag bygger mina grejor själv och det är väl
inte alltid så snyggt men jag trivs med mitt ljud och min anläggning. Det är
roligare att fundera ut förbättringar och testa saker än att skämmas!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:13:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att du Bernt skulle skämmas över dina kreationen är ju inte en tänkbart. För skulle du göra det, så skulle ju varannan DIY aldrig ens tänka tanken på att bygga nåt själv.

Skäms kanske är fel ord, men jag är inte nöjd/stolt över att spela CD skivor via en billig DVD spelare. Tex så hör jag ingen skillnad när jag kör via Koax el. analoga signalen. (Säger nog mer om "klassen" på D/A i grejerna)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:35:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ganska löjlig tråd detta tycker jag. Vem bryr sig om vad andra tycker.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/12/26 :  01:08:21  Show Profile Send Lepra a Private Message
Skäms: nej
Missnöjd: ja

Man får väl sälja rubbet o börja på ny kula...

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/26 :  01:12:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr "snutten", kan det vara en del.
quote:
Vem bryr sig om vad andra tycker.

Fast det borde inte vara så.

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/26 :  01:38:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bravo: jag skulle bara skämmas om jag lagt ut en förmögenhet och det lät dåligt .

Edited by - Snutten on 2003/12/26 01:39:07
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/26 :  02:35:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har inte sagt att jag skäms, jag är ju bevisat galen, fråga min fru!

Bravo
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/26 :  11:20:38  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Klart man inte borde göra det, även om jag förstår folk som ursäktar sig när de ser det ena repotaget efter det andra på delar som kostar som en hyfsad begagnad bil...

Jag är nöjd med mina prylar, är ju huvudsaken. Däremot har jag lite opraktiskt märke ibland när man ger sig in i diskussioner. Det är ibland associerat med folk som har en något "mindre öppen syn" på andra märken och så...
...jobbar på nyansera den bilden lite

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/26 :  11:32:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Däremot känns det som jag hela tiden måste försvara min anläggning inför folk som istället lagt sina pengar på bilar, båtar, motorcyklar eller öl.
Dom ler alltid lite överseende när dom kommer hem och tittar på min anläggning och frågar hur mycket pengar jag lagt på mitt senaste kabelköp.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/26 :  11:33:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Däremot känns det som jag hela tiden måste försvara min anläggning inför folk som istället lagt sina pengar på bilar, båtar, motorcyklar eller öl.
Dom ler alltid lite överseende när dom kommer hem och tittar på min anläggning och frågar hur mycket pengar jag lagt på mitt senaste kabelköp.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/12/26 :  11:57:52  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Ganska löjlig tråd detta tycker jag. Vem bryr sig om vad andra tycker.

Jag kan ärligt säga att jag bryr mig rätt mycket om vad andra säger, (är det inte det som detta forum är till för?). Fast jag försöker att inte låta andra styra mina uppgraderingar alltför mycket.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/26 :  14:56:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo det är klart att man vill höra synpunkter om grejerna, det var inte det jag menade. Jag menade att om man tycker om en produkt och andra säger att den inte är bra, ska man inte bry sig så mycket.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:03:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
En kompis kom in i min verkstad när jag höll på att knåpa ihop
ett par högtalare, han frågade, är detta billigare än att köpa nya?
Svaret var givet; Nä, men det är F*N så mycket roligare. Nästa fråga;
blir det bättre? Nä, det vet jag inte, men det är mycket mer tillfredsställande att kunna förverkliga sina egna ideer och lösningar.

Lyssnade på en del super anläggningar på Malmömässan, men var de så mycket bättre än min Denon-reciver, Pioneer-DVD, 2kkr Sony-CD och DIY-högtalare, de var nog inte värda 10-20 gånger priset av vad min anläggning kostat.

Men det är väl som med fiskegrejor, det är mer tillfredställande att
ha en Ambassadeur än en Abumatic, fast det nappar inte mer, och fiskarna blir inte större.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:30:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Näpp inte nu. Men när jag var 15 (30 år sedan) då hade jag en anläggning på 2 gånger 15 watt min kompis var på 2 gånger 25, jag vart tråkad och ville kasta sten på min skäms Philips.

Men faktum är att jag nu har mötts av riktiga besservissers, profisionella förståsigpåare som sagt att jag borde skämmas. Har fått kommentarer typ "Martin Logan kan inte spela bas ett missfoster till högtalare". "Det du har i ditt system kan inte spela musik " Okej säger jag och lägger på luren eller går.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Edited by - svejk on 2003/12/26 18:36:43
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000