Author |
Topic  |
Poe
Member

808 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 12:11:27
|
Hej på er ,
Jag har nu varit medlem ett tag på forumet och en sak som fortfarande slår mig med jämna mellanrum när jag är inne på forumet är att många verkar nästa ursäkta sina egna system. Jag tänker främst på dem som har lite "billigare" system. Känslan jag får är att man inte riktigt verkar känna sig accepterad att ha en vettig åsikt här på forumet om man inte har en system som uppfattas som lite finare. Kommentarer som "jag vet att det inte är några speciella saker jag har, men jag ska snart uppgradera..." är ganska vanliga.
Varför skäms ni för era system?
Nu hoppas jag att ingen enskild känner sig träffad, det är bara en allmän betraktelse jag gjort. Jag vet inte heller om någon annan delar den, men -Var stolta över era prylar, oavsett om de kostar 10 tkr eller 100 tkr! Så länge de ger er en bra musikalisk upplevelse är det väl det enda som räknas? Naturligtvis kan allting bli bättre, bilen kan bli finare, huset kan vara större, semestrarna kan bli längre och stereon kan bli dyrare...
...å andra sidan kanske det bara är Jante som gör sig påmind. (Vi ska helst ursäkta oss själva hela tiden.)
Nåja, det vara bara en liten allmän betraktelse som sagt. Ha en fortsatt trevlig Jul och ett Gott Nytt År! |
eof Min anläggning |
|
DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 12:17:50
|
mitt system kostar runt tusenlappen :þ |
 |
|
Poe
Member

808 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 12:34:21
|
..OK, borde skrivit 0 kr till 1000 tkr.
 |
eof Min anläggning |
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 14:28:31
|
Det hoppas jag verkligen dom inte gör, här är alla välkommna som har allt från enklaste anläggning till dyraste vi delar alla här inne ett stort intresse hifi o musik. |
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 14:54:53
|
Det är inget i mitt system som jag skämns över, men kanske inte så mkt att visa upp i HIFI sammanhang iom att det är i första hand ett 5.1 system. En enkel DVD, som spelar de flesta formaten för film(inte DVD-A/SVCD) En standard 5.1 Receiver Högtalare som skulle må bra av bättre kringutrustning.
Men sakta och säkert rör jag mig mot mer 2 kanals system. Det enda som kommer att uppdateras i 5.1 anläggnigen är större surrar.
/Jens |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Babar
Member

177 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 16:58:27
|
Tycker inte alls det spelar någon roll vad det kostar. Det är ju ägaren som lyssnar på anläggningen som ska vara nöjd. Alla har ju olika ekonomiska förutsättningar, och många har ju andra intressen som slukar pengar också. Om man bara har hifi som hobby så är det kanske naturligt att man spenderar mer pengar än en som har massor av andra intressen som kostar en del.
De mest intressanta anläggningarna, tycker jag, är de som är hopknåpade med begränsad budget och mycket påhittighet/kreativitet. Kanske någon modifierad skivspelare och beg. förstärkare som de har letat efter länge och tex. någon diy-RIIA eller diy-högtalare. Det är ju det som skiljer anläggningen lite från mängden och gör den lite extra intressant. Det är ju lätt att kombinera ihop en välljudande anläggning för 500000kr, men betydligt svårare om man bara har 10000kr. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 18:11:52
|
Jag håller med Babar om att det han säger om att knåpa ihop en anläggning för små pengar, i min bekantskapskrets finns det en del individer som plöjer ner stora pengar och skryter om hur bra deras prylar är. Jag själv har knåpat ihop prylar för runt 13000 på både nytt begagnat och diy-prylar och jag är väldigt nöjd, men som alltid finns förbättringar alltid runt hörnet. Sedan har jag även andra sysselsättningar som kostar, vilket gör att man måste prioritera. /Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 19:04:02
|
Skäms inte.
// Pär |
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 19:40:16
|
Jag skäms fruktansvärt över min anläggning. Högtalare från 1974 Slutsteg från 1983 Försteg från 1995 (tror jag) CD från 1989 DAC från 1996 Vinylsvarv från slutet av -60 början av -70 Tuner från början av -80 2 st rullbandare bägge från sent -70 tidigt -80
Förstår väl vem som helst att man skäms. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 20:34:04
|
åååååh! fina grejjor, jag skämms över min flugskit till system eftersen jag såg tråden "neriks-trasigt levinson steg 25/12" |
Edited by - DIYamps on 2003/12/25 20:35:26 |
 |
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 20:38:25
|
Jag skäms verkligen för min anläggning. Eller rättare sagt för mitt rum. Att ha de prylar jag spelar på i mitt på tok för lilla rum borde va kriminellt. De förtjänar verkligen ett mycket bättre rum. |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 23:22:14
|
Är det inte lite svenskt det här..... eller jämför med beröm kvinnor emellan gällnde en ny snygg klänning, "Åhh, den här gamla trasan.....
Det är nog lite Jante här, man skall inte förhäva sig. Gör som "matså", var stolt över din anläggning om du gillar den, tycker du inte om den själv år det ju en annan sak. |
Bravo  |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 00:06:11
|
Att skämmas är sällan produktivt. Jag bygger mina grejor själv och det är väl inte alltid så snyggt men jag trivs med mitt ljud och min anläggning. Det är roligare att fundera ut förbättringar och testa saker än att skämmas!    |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 00:13:16
|
Att du Bernt skulle skämmas över dina kreationen är ju inte en tänkbart. För skulle du göra det, så skulle ju varannan DIY aldrig ens tänka tanken på att bygga nåt själv.
Skäms kanske är fel ord, men jag är inte nöjd/stolt över att spela CD skivor via en billig DVD spelare. Tex så hör jag ingen skillnad när jag kör via Koax el. analoga signalen. (Säger nog mer om "klassen" på D/A i grejerna) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 00:35:28
|
Ganska löjlig tråd detta tycker jag. Vem bryr sig om vad andra tycker. |
 |
|
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 01:08:21
|
Skäms: nej Missnöjd: ja
Man får väl sälja rubbet o börja på ny kula...
|
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 01:12:36
|
Tyvärr "snutten", kan det vara en del. quote: Vem bryr sig om vad andra tycker.
Fast det borde inte vara så. |
Bravo  |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 01:38:45
|
Bravo: jag skulle bara skämmas om jag lagt ut en förmögenhet och det lät dåligt . |
Edited by - Snutten on 2003/12/26 01:39:07 |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 02:35:24
|
Jag har inte sagt att jag skäms, jag är ju bevisat galen, fråga min fru!  |
Bravo  |
 |
|
Sony
Member

393 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 11:20:38
|
Klart man inte borde göra det, även om jag förstår folk som ursäktar sig när de ser det ena repotaget efter det andra på delar som kostar som en hyfsad begagnad bil...
Jag är nöjd med mina prylar, är ju huvudsaken. Däremot har jag lite opraktiskt märke ibland när man ger sig in i diskussioner. Det är ibland associerat med folk som har en något "mindre öppen syn" på andra märken och så...  ...jobbar på nyansera den bilden lite 
|
www.linnforum.se |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 11:32:05
|
Däremot känns det som jag hela tiden måste försvara min anläggning inför folk som istället lagt sina pengar på bilar, båtar, motorcyklar eller öl. Dom ler alltid lite överseende när dom kommer hem och tittar på min anläggning och frågar hur mycket pengar jag lagt på mitt senaste kabelköp.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 11:33:09
|
Däremot känns det som jag hela tiden måste försvara min anläggning inför folk som istället lagt sina pengar på bilar, båtar, motorcyklar eller öl. Dom ler alltid lite överseende när dom kommer hem och tittar på min anläggning och frågar hur mycket pengar jag lagt på mitt senaste kabelköp.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Poe
Member

808 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 11:57:52
|
quote: Ganska löjlig tråd detta tycker jag. Vem bryr sig om vad andra tycker.
Jag kan ärligt säga att jag bryr mig rätt mycket om vad andra säger, (är det inte det som detta forum är till för?). Fast jag försöker att inte låta andra styra mina uppgraderingar alltför mycket. |
eof Min anläggning |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 14:56:16
|
Jo det är klart att man vill höra synpunkter om grejerna, det var inte det jag menade. Jag menade att om man tycker om en produkt och andra säger att den inte är bra, ska man inte bry sig så mycket. |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 18:03:28
|
En kompis kom in i min verkstad när jag höll på att knåpa ihop ett par högtalare, han frågade, är detta billigare än att köpa nya? Svaret var givet; Nä, men det är F*N så mycket roligare. Nästa fråga; blir det bättre? Nä, det vet jag inte, men det är mycket mer tillfredsställande att kunna förverkliga sina egna ideer och lösningar.
Lyssnade på en del super anläggningar på Malmömässan, men var de så mycket bättre än min Denon-reciver, Pioneer-DVD, 2kkr Sony-CD och DIY-högtalare, de var nog inte värda 10-20 gånger priset av vad min anläggning kostat.
Men det är väl som med fiskegrejor, det är mer tillfredställande att ha en Ambassadeur än en Abumatic, fast det nappar inte mer, och fiskarna blir inte större.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 18:30:13
|
Näpp inte nu. Men när jag var 15 (30 år sedan) då hade jag en anläggning på 2 gånger 15 watt min kompis var på 2 gånger 25, jag vart tråkad och ville kasta sten på min skäms Philips.
Men faktum är att jag nu har mötts av riktiga besservissers, profisionella förståsigpåare som sagt att jag borde skämmas. Har fått kommentarer typ "Martin Logan kan inte spela bas ett missfoster till högtalare". "Det du har i ditt system kan inte spela musik " Okej säger jag och lägger på luren eller går.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
Edited by - svejk on 2003/12/26 18:36:43 |
 |
|
Topic  |
|