HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbränning av kablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/28 :  10:57:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den förklaringen lär vi inte hitta här. Men den finns någonstans eftersom fenomenet är konstaterat. Bättre mätmetoder efterlyses.
Fram med pajen! Sikta - skjut!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/28 :  12:02:37  Show Profile Send thompa a Private Message
Seriöst tror jag att f95toli (heter han så?) har diskuterat detta någonstans i forumet. Han borde vara en lämplig kandidat att förklara det rent teoretiska då han doktorerar i transportegenskaper hos korngränser i högtemperatursupraledare.

Hursomhelst krävs det *mycket* högre effekt i kabeln än vad stereon klarar av för att förändra korn och struktur i denna (kabeln alltså). Med andra ord, om man inte har möjligheten att förändra kabelns struktur eller fysiska egenskaper torde det inte spela någon roll hur länge en svag spänning/ström (typ HiFi) som gått i densamma. För inte är det väl någon som talar om "bäst-före-datum" på kablar? Typ denna håller i 2000 timmar, sedan har den förändrats till det sämre...

Jag hör som sagt blint inte någon skillnad på mina inspelade eller ej, men jag tycker de är snygga (feta och silvriga) samt av bra "kvalite'" med sjyssta kontakter och sådant. Detta gör att jag låter mig påverkas positivt, iofs inget fel med det

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/12/28 :  12:57:57  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
thompa
Det var ett resonemang som jag både förstår och kan instämma i.
Intressant det du tar upp, om kablar först ska "brännas in" hur lång tid tar det då tills de är "utbrända" och måste bytas ut? DET borde vara ett bra säljargument för att sälja mer (och oftare) dyr kabel.

Bravo
"Empiri är fullt godtagbart som bevis bara du får ett statistiskt säkerställt utfall."
Det verkar ju inte som vi har det i detta fallet, eller?

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:14:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
"patrikf" det fanns en tid när man inte visst det, ändå blev det vinter.
Många vittnar nu om kablarna, snart vet vi nog varför.
Det var bara en illustration, men självklart är det inget fel i att vilja veta varför, däremot är ju inte allt fel bara för att det just nu inte föreligger bevis.
Däremot skall man självklart ta reda på hur saker och ting fungerar, helt riktigt.

Bravo
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:23:52  Show Profile Send patrikf a Private Message
Den dan vi vet kabelinbränningens "förklaring" vill jag uppleva, liksom det indiska reptrickets som också har många vittnen!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:28:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det vill jag också uppleva! Jag tycker precis som patrikf att det är irriterande med saker jag kan observera men inte förklara. Under tiden blir det trial and error.
Fler pajer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:37:02  Show Profile Send lasselite a Private Message
quote:
"patrikf" det fanns en tid när man inte visst det, ändå blev det vinter.

Jorå det blev det. Men jag kan inte förstå att vi inte fortfarande borrar hål i huvet på folk för att släppa ut onda andar det var ju många som vittnade om den metodens förtäfflighet. För att inte tala om frenelogin som många tyckte var ett utmärkt sätt att bedöma folks inteligens och andra egenskaper.

Visst finns det saker som funkar utan att vi vet varför. Men det finns oxå saker som det finns "förkaringar" till som inte funkar.

Funkar det så funkar det. Men kommer man dragandes med nån s**t förklaring som inte verkar ha någon förankring i verkligheten tappar jag allt förtroende.
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:01:44  Show Profile Send thompa a Private Message
En fråga kvarstår. Om kabelns karakteristika förändras under tidens gång vid inspelning, måste denna påverkan pågå under kabelns hela livstid (dvs under den tid man spelar musik = för elektroniska signaler genom kabeln). Således kommer kabeln att konstant förändras varför även ljudet i densamma torde förändras i motsvarande grad. Slutligen kommer förändringen att ha blivit så stor i förhållande till ursprunget så att kabeln borde kasseras då den inte kan prestera det den var avsedd till att göra.

Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:14:08  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Jag kan redan se annonserna för begagnad kabel:

Säljes: Supra lågnivå, endast spelad 10 min varje söndag med gles kammarmusik.

Seriöst: INGEN som kan förklara det här? Finns det något (opartiskt) test man kan läsa om? Det finns ju folk som lever av sånt här, skulle vara kul att höra deras åsikter.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:25:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men jag kan inte förstå att vi inte fortfarande borrar hål i huvet på folk för att släppa ut onda andar det var ju många som vittnade om den metodens förtäfflighet. För att inte tala om frenelogin som många tyckte var ett utmärkt sätt att bedöma folks inteligens och andra egenskaper.
Tror knappt psykiatrin har kommit längre nu heller. De kör ju på i samma stil än idag. (Off topic där)

Nelson Pass har en del intressant om kablar på sin site. Mätningar av olika slag.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:45:58  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Å herregud vilket dravel! Var det inte någon här på forumet som sa att kablar behöver spelas in en tid, och om de sedan inte spelas på ett tag så "försvinner" inspelningen och måste göras om igen. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:54:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skratta - det känns nog bättre än det andra alternativet skulle jag tro!
Fler pajer?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:57:37  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Så "inspelningen" kan försvinna också? DET är jobbigt.

Gråta gör jag inte men att hålla mig för skratt, det går bara inte. Då hade vi ju fel i att kablar blir utbrända, det är ju bara att låta de vila sig lite. Vips så är det som nya igen!

Inte så lärorikt som jag hade trott, men definitivt underhållande.

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/28 :  15:45:40  Show Profile Send pesa a Private Message
Ser det som intressant att vi, så snart en fråga av denna typen ställs, delar in oss i läger. I vissa fall intar vi dessutom så kategoriska positioner att vi bara går runt i cirklar, och det slutar ibland med att vi inte respekterar varandras erfarenheter... Vi har en gemensam skyldighet att inte falla i den fällan.

För att svara på poman's fråga så är det min erfarenhet att inbränning är något som ger ljudförbättring. Har erfarit detta fenomen på såväl kablar som annan utrustning.

Kommer inte att ge mig in i debatt utan nöjer mig med att dela med mig av min erfarenhet.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/12/28 :  16:02:57  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
pesa

Kul med en som vet. Vad är det som ändras, blir förändringen bestående och hur har Du provat?

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  16:08:13  Show Profile Send poman a Private Message
Hmmm ett diskutabalt ämne kablar efter har varit inne på det andra
forumet med vilket jag också har en diskussion om Shakti men det ska
vi inte ta upp i denna tråd vi håller oss till ämnet istället.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/28 :  16:21:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ju skönt att vi ska hålla oss till ämnet.
Ser jag fler pajer komma farande?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  16:37:53  Show Profile Send poman a Private Message
Det kommer mer pajer tro mej Bernt!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/28 :  16:53:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tänkte nästan det. Vad ska det bli härnäst, från vilken sida?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/28 :  17:22:43  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Vi får se Bernt, jag har 30 pajer i ugnen som snart är klara, sen får vi se
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/28 :  17:57:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Få se nu jag har bränt alla mina pajer.
Men jag har en lösning: Köp RG 62. Den har en isolering av luft. Den kan inte förändras genom inbränning (eller det krävs väl lite extra effekt för det). Den är sas redan optimalt inställd.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/28 :  18:17:23  Show Profile Send thompa a Private Message
Eftersom ingen(?) tycks höra någon skillnad mellan en inspelad kabel på låt säga 3 dagar och en inspelad kabel på 3 år borde inte kabeln förändrats under den tiden.

Jag finner det föga sannolikt att kabeln förändrar sig så drastiskt de första timmarna så att en hörbar (och verifierbar skillnad finns) för att sedan inte påverkas alls. Ja, förutom att gå tillbaka i tiden och infinna sig i ett nytt oinspelat stadium om den inte använts på ett tag (detta verkar dock ännu osannolikare).

Med andra ord, finns en förändring baserat på tid kommer denna alltid att finnas och påverka "livslängden" hos kabeln. Alltså borde de som hör en skillnad mellan en oinspelad och inspelad kabel lika gärna höra skillnad mellan en 3-dagars kabel och en 3-årig dito. Dock har jag aldrig hör någon som påstått sig kunna göra detta...

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/28 :  19:01:06  Show Profile Send brumel a Private Message
Om en kabels dielektrum har egenskaper som förändras genom ålder och slitning är dessa förändringar irreversibla. Om å andra sidan kabeln ej åldras behöver den ej heller förnyas. En tredje möjlighet är att kabeln åldras fortare om man inte använder den kontinuerligt.
Är det någon som vet om och i så fall hur pvc eller polyeten åldras?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/28 :  19:16:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det gäller att gräva djupa skyttegravar, var kan man hitta mest idiotiska exemplet "som någon på detta forumet påstod" (3700 medlemmar...)

jag läste på detta forumet om kablar som påstods låta på ett speciellt sätt om de var inspelade med klassisk musik eller rock t ex...

Alltså är allt som inte är RG 62 båg!

Håller med Pesa. De som är så förtvivlat intresserade av att försöka hitta motsättningar, föra krig och bilda gäng lär inte sakna arbetsuppgifter.

Att både elektronik och kablar låter annorlunda efter en tid ("bränns in") är ju helt självklart. Störst skillnad är det enligt min erfarenhet på förstärkare, minst skillnad på kablar.

Kan man inte leva utan att den som hör något också måste leverera en hållbar förklaring kanske man bör ta livet av sig?

mvh

sladd

,

Enligt §.7 är det viktigt att upprätthålla god stämning i sina inägg

/Cyber

Edited by - Cyber on 2003/12/28 20:21:02
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/28 :  19:31:34  Show Profile Send thompa a Private Message
Öhmm, jag försöker inte föra krig eller skapa motsättningar. Det verkar som om andra klarar den uppgiften galant med uttalanden som "...Att både elektronik och kablar låter annorlunda efter en tid ("bränns in") är ju helt självklart..."

Jag tycker inte alls att det är självklart. Fenomenet som i detta fallet handlar om kablar är ju jätteintressant. Bara för att vi är några som är tveksamma inför den påstådda förändringen/förbättringen gör våra röster hörda innebär det inte att vi är här för att jävlas.

Hursomhelst, tror jag att förändringen är så liten så att man inte skulle upptäcka den i ett blindtest (oj, det förbjudna ordet...) Detta påstår jag vis av min egen och många vänners erfarenheter (se där, lite empirisk undersökning här också

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000