HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbränning av kablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/28 :  19:42:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det är väl alltid kul att ni är flera som känner er visa. Är inte det bra nog?

Ingen annan pådyvlar lyssnare krav om hur och varför - annars placebo.

Det brukar bara de visa göra.

Lika självklart som det är för mig att både apparater och kablar låter olika efter första tiden, lika självklart är det för Er att så inte är fallet. "Vi" - om det nu finns en grupp som kan kallas för det, det är ganska många tror jag - jagar inte omkring på "Er".

Men "ni" har det som hobby och sport vilket skapar osämja och skyttegravskrig. Betänk varifrån kritiken alltid kommer. vem det är som har som intresse att "missionera" om hur fel alla andra har hela tiden.

Vi är inte så ense i sakfrågan, det kan man väl vara överens om. Och vara vänner i alla fall?

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/28 :  20:12:23  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag tycker personligen att du (sladd) går lite till överdrift då du säger att det är "vår hobby" att skapa osämja och krig i och med att vi inte har samma åsikter. Sist jag såg var detta ett öppet forum där ideer och åsikter diskuteras och utbyts.

Det finns ett lätt sätt att lösa "konflikten" mellan de troende och icke-troende. Blindtest! Precis som i alla sammanhang där någon påstår sig uppfunnit något mirakulöst eller har någon förmåga som andra inte har måste ju detta bevisas. Har han eller hon bevisligen den påstådda förmågan är det ju frid och fröjd. De som inte trodde får faktiskt se sig överbevisade och den med de uttalade förmågorna kan ju slå sig för bröstret. Om ett blindtest däremot inte visar på de påstådda förmågorna är ju också allt frid och fröjd! De som inte trodde behöver inte hacka på någon och den med förmågorna får kanske fundera ut varför hans förmågor inte kunde bevisas (då blir det lite filosofiskt...)

Kom nu inte med argument som "Jag behöver inte bevisa något..." eller "För min skull..." eller "Jag tycker blindtester är skit..." etc. Det främjar bara sandlådedebatten, skytteställningar, kriget eller vad du nu kallar det.

Jag skulle hemskt gärna deltaga i ett blindtest eller anornda ett om intresset var stort från "båda sidor". Man borde vara ett antal personer och köra igenom några tester. Visar det sig att man med en hypotesprövning kan bevisa att utfallet sanna utsägelser styrks med en sannolikhet på tex. 95% (vilket är ett rimligt antagande)skulle jag anse att det fanns en skillnad mellan oinspelad vs. inspelad kabel.

Hur många "rätt" måste man då ha? Om man tolkar R A Fischer, J Neyman och E S Pearson så skulle det behövas 10 rätt av 12 möjliga för att statistiskt säkerställa att en skillnad finns...

Som sagt, är det någon som är intresserad av lite blindtest med tillbehör som kanske whiskey eller konjak kan man säkert fixa ihop något

§.12 Alkohol och droger diskuteras inte på HifiForum.nu

/Cyber

Edited by - Cyber on 2003/12/28 20:26:04
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  20:17:33  Show Profile Send poman a Private Message
Alla får har sin egna ståndpunkter men bara man inte bankar in det någon
annans huvud kan vi diskutera det utan pajkastningar är det bra sen
får var och än bilda sin egen uppfattning vad dom tror om det.

Edited by - poman on 2003/12/28 20:18:53
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/28 :  20:52:21  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad menar du Sladd? Särskilt med din sista formulering som moderatorn strukit över.
Jag vet inte om någon tar åt sig av din beskrivning på en person som inte står ut med att andra har erfarenheter andra än deras egna men ditt språkbruk är mycket olämpligt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/28 :  21:10:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha! Nu har vi ju det forum jag nämnde förut i full gång!
Synd att den tidning det forumet fanns i försvann...
Snart kommer en paj till tror jag.
Edit: Hittade en intressant sak angående den här typen av argumentation. Läs och
begrunda - jag tycker det beskriver det hela i detalj på ett MYCKET intressant sätt:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1559

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/12/28 21:30:09
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  21:50:37  Show Profile Send poman a Private Message
Han steg verkligen i min aktning den gode IngOehman!

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:17:39  Show Profile Send Cyber a Private Message
V.v och återgå till trådens ämne, tack!

/Cyber
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:31:39  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Jag har själv inte upptäckt några skillnader med inbränningstid av kablar än, men jag håller på med en Transparent Super just nu som jag haft som lånekabel över julen.. Det känns onekligen svårt att verkligen "bevisa" att den ändrat karaktär (istället för en ren psykosomatisk tillvänjningseffekt) när jag inte har en oinspelad att jämföra med. Redan första minuten ur paketet spelade den extremt mycket bättre än min gamla...

Däremot vid inspelning av CD spelare har jag märkt extremt stor skillnad. Först hade jag en CD-FIX som lånemaskin ett par månader medan jag väntade på att Bladelius skulle komma till skott skruva ihop en ny till mig ;-) När jag till slut fick min egen var jag extremt besviken på den nya maskinen och hur den lät jämfört med den väldigt väl inspelade lånemaskinen. Det tog flera hundra timmars inspelning innan den var ikapp. Säkert 2-300 timmar. Och skillnaden var verkligen inte liten!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:40:30  Show Profile Send poman a Private Message
Jag håller med dej Cyber så håller vi oss till ämnet!
Som sagt jag har inte gjort denna tråd för att det ska bli skäbbel utan för ser vad ni anser om detta så låt oss har öppen diskussion utan påhopp för vi är vuxna människor och kan ha en saklig debatt.

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:46:14  Show Profile Send poman a Private Message
Jag har en Harmonic Tech Pro Silway MkII, XLR som jag ska få snart
den sägs behöva cirka 200 timmar inspelning enligt den kille som ska fixa den, så jag får väl ser hur det ter sej då.

Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:17:11  Show Profile Send Terratec a Private Message
"Jag bråkar, alltså finns jag" (känt citat från...ehh Terratec 2003-12-28)

Min erfarenhet av inspelning av kablar, är att högtalarkablar efter en viss tid spelande låter annorlunda. Inte nödvändigtvis bättre. Om det sedan beror på att hjärnan "ställer om sig" eller om det har någon fysikalisk förklaring eller en kombination vet jag inte. Visst, jag känner till den där förklaringen att kristallerna lägger sig i en viss ordning men men...
För signalkablar har jag inte (hittils) märkt någon skillnad.
Jag skulle dock aldrig avfärda idéer som kan göra att min njutning av musiken förhöjs. Öppet sinne är bra att ha i Hifi-sammanhang och i alla andra sammanhang i livet också.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:23:14  Show Profile Send poman a Private Message
Det är aldrig fel med öppet sinne i alla sammanhang Terratec!
Får väl testa det nu med den nya kablen när den kommer vad som händer.

Edited by - poman on 2003/12/28 23:24:44
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/29 :  00:08:36  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag var inte alls säker på att kablar och elektronik kan spelas in och låta bättre. Men en sak är jag säker på, det är att Tv-apparater behöver spelas in. Jag köpte en Sony TV för två veckor sedan, första dagarna tyckte jag att bilden saknade skärpa och klara färger. Men nu efter ca 200 timmars inspelning har det släppt, skärpan är fantastisk, och vilka färger!

Jag ska prova samma procedur sedan med en dator som jag ska köpa. Det skulle inte alls förvåna mig om jag kommer att märka en markant prestandaökning efter ett par veckors användande. Ni som säger att kablar mm inte kan spelas in, ni vet inte vad ni snackar om!!

Edited by - Kevin Mitnick on 2003/12/29 00:09:30
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/29 :  01:04:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det finns bara ett sätt att avgöra frågan - blindtest!

suck, vad var det han sa i die hard-filmerna? I´m too old for this shit...

Formulerat på ett annat sätt: Vem bryr sig? Den kan ni visa tänka en extra gång på. Vem är det egentligen som bryr sig och klampar omkring och kräver en massa saker av andra?

Låt folk få ha sin hobby ifred. Hifi skall vara ROLIGT. Inte en massa gnäll om hur dumma/ointelligenta/lättlurade alla andra är....

Vi säger som vi alltid har sagt: Tro på dig själv, låt inte de visa köra ned facit-boken i halsen på dig och döda ditt nöje och nyfikenhet inför den väldigt roliga hobby som hifi & musik är.
De flesta som jag känner i hifi-världen har en generös inställning till andras tyckande, tänkande och grad av erfarenhet samt är ganska openminded när det gäller att prova nya saker.

Prova själv!

Lita på dina öron!

Misstro djupt de som yrar om placebo så fort du har en erfarenhet som du inte kan förklara på ett sätt som gör DEM nöjda!

Men visst är det ett fritt forum och det är tur att ni finns, alla visa män, vi vill ju inte ha någon jädrans likriktning

mvh

sladd

(som inte tror på olja till proppskåpet, Peter Belts prylar, kablar som måste spelas in anpassat för en viss musiksmak, spikes som enda vägen till frälsning (eller kuddar heller för den delen), fryst mandeltorsk på förstärkaren eller annat som brukar betecknas som voodo. Fast jag tror inte på blindtester heller, man hör så dåligt där, alltså är det en kass metod.)

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/29 :  01:05:34  Show Profile Send patrikf a Private Message
Exakt!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2003/12/29 :  01:54:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det känns som om argumenten tryter och vi hamnar i skyttegravarna. Sluta kasta pajer i form av sarkasmer, det för inte framåt och cementerar bara ståndpunkterna på ett otrevligt sätt.

HiFiforum.nu är kunskapsbaserat, den som inte har kunskaper i en fråga som han/hon vill missionera om för att han/hon har hört, läst eller att han/hon "går i någons koppel" gör bäst i att skaffa sig kunskaperna personligen innan missionen påbörjas.
Det lyser igenom att vissa medlemmar önskar debatt hellre än kunskapsutbyte, dvs exakt det som vi nu har satt upp våra regler för att stävja

Edited by - Cyber on 2003/12/29 08:13:49
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/29 :  08:36:18  Show Profile Send poman a Private Message
Himla tråkigt att det finns personer som ska förstöra tyvärr verkar det som en sådan har mycket dåligt omdöme just nu.
När jag startade denna tråd så menade jag att få olika omdömen om
just detta ämne att kanske får förstålese för andras synpunkter och
också låra sej nåt av det och bilda sej en egen uppfattning urt av detta. Sen som sagt var ska man också har själv erfarenhet av det man säger då blir man mer trovärdig.
Så kan vi inte har respekt för varandras åsikter då kan vi likaväl stänga denna tråd om det inte funkar välj vad ni vill ha.

Edited by - poman on 2003/12/29 08:39:49
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/12/29 :  08:38:55  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Sladd, jag har läst nånstans (minns inte var) att du har deltagit i en eller flera BT tidigare.
Kan du inte berätta?
Dimitri
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/29 :  08:51:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Är det här man kan ställa ut skorna....

Inbränning av kablar ...skillnad ...enl. mig ...JA.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2003/12/29 08:53:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/29 :  09:00:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jättebra inlägg Sladd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/29 :  10:11:21  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag kanske måste förklara varför jag då åberopar ett blindtest?

1. Det är inte för att "klämma dit någon".
2. Det är inte för att förnedra någon.
3. Det är inte för att försöka övertyga någon om något.

Det är för min egen skull (och kanske någon till)! Varför? Joo, jag har testat det som diskuterats i tråden. Många vänner till mig har också testat det som är föremål för diskussionen. I samtliga fall har det vid blindtest upptäckts att vi egentligen sitter och mer eller mindre gissar oss fram.

För att jag skall bli övertygad om att det finns någon skillnad (kan det kanske göra, fast många med mig inte upptäckt det) så är ett blindtest ganska enkelt att genomföra. Som jag skrev tidigare kan jag försöka fixa något om intresse finns. Och varför inte prova lite goda mögelostar eller v.. till också? Meningen är absolut inte att efterlikna Nürnberg-rättegången, utan snarare prova något med öppna sinnen. Hör vi ingen skillnad är det en ny erfarenhet att dela med till andra, hör vi skillnad blir det också en ny erfarenhet att dela med sig av!

Så varför inte? En sådan föreslagen sammankomst skulle ju minst sagt vara bra för forumet. Då kan man ju alltid relatera till något som deltagarna här varit med om samtidigt

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/29 :  10:21:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det där med ostar lät inte fel... Jag kan gärna vara med på blindtest, inga problem alls.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/12/29 :  11:14:56  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Blindtester är väl helt OK om de bara utförs på ett riktigt sätt.

Vad jag vet finns ingen genomarbetad norm för hur en blindtest av audioutrustning ska utföras. I varje fall inte i vetenskaplig mening.

De sk. blindtester som man ibland kan se referenser till i publikationer och på internet uppfyller inte de mest elementära kraven utan brukar utföras på det sättet att några personer samlas i en lokal och en testledare byter kablar och samlingen ska försöka identifiera vilken kabel som är inkopplad. Resultatet blir naturligtvis att ingen kan identifiera någonting.

Problemet uppstår när sådana lyssningstester upphöjs till objektiv sanning.

Jag tror att mycket mera tid borde läggas ner på själva testförfarandet och målet med testen, dvs vad är det som ska visas.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/29 :  12:07:46  Show Profile Send patrikf a Private Message
Räkna in mig, om det är logistiskt realistiskt! Jag är beredd att anstränga mig för att få slut på tjafset en gång för alla.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/29 :  12:19:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Vi skall såklart inte bråka! Om alla kan ha överseende med varandras sätt at se och tänka så blir allt så mycket enklare. Inbegriper någon annans sätt att tänka att jag tänker fel, är lurad, manipulerad eller lider av något annat så har jag plötsligt blivit subjekt och har all rätt i världen att opponera mig!!

Glöm återigen inte vem som hela tiden tar initiativet att ta en omgång och missionera ut andras tillkortakommanden, att inbegripa andras tankar, känslor, erfarenheter och tro till något som måste korrigeras utifrån vissa förklaringsmodeller som just de såklart kan lära ut. Får mig att må illa!!

Klart det blir bråk när man lägger i bromsen som jag gjort i denna tråd (ursäkta Poman, det handlar inte så mycket om ditt ursprungsinlägg, där har du fått svar av mig, ett erfarenhetssvar. Sedan kan man ju säga att det inte är så viktigt om man BEHÖVER spela in en kabel, det fixar ju sig självt) men det tenderar snart att bli "fult" att ha en openminded inställning där MOTSATSEN gäller: att våga själv, att prova sig fram, att göra misstagen och sakta men säkert bli bättre lyssnare, bättre och mer kritisk konsument, bättre hifi-lyssnare you name it. Det är INTE den "korkade" placebo-vägen. Det är heller inte den korkade "tugga och svälj det facit som vi visa har sammanställt" - vägen. Hififorum är ett jättebra ställe att ventilera sina erfarenheter och misstag. Det verkar också vara ett jättebra ställe att sälja färdiga paketlösningar på...

Stå fri!

Gift dig inte med mig eller Hificonsult, förlova dig inte med Linn, sambo inte med LTS, skaffa inte barn ihop med Krell.

Det finns inga ledare eller märken som är värda det och den vägen leder alltid till att du som enskild individ står som förlorare när din support, lojalitet och dina pengar tas för given.

Om blindtest:

Jo, jag har fått telefonsamtal där jag skall ha uttalat mig om blindtest på ett sätt som gjort många förbannade och känt sig lurade. De rena lögnerna vill jag dock dementera (om de nu stämmer med uppringarnas utsagor) på det forum där de är skrivna. Jag har ansökt om medlemsskap två gånger med mitt vanliga alias och med min vanliga mailadress utan att bli insläppt. Nu på 5:e dygnet.

Om Brumel eller någon annan känner sig personligt illa berörd av mitt förrförra inlägg så ber jag om ursäkt, jag vill såklart inte att folk skall ta livet av sig. Bra att Cyber tog tag i den missen och gör sitt moderatorsjobb. Jag låter det stå kvar så ni kan se vad i mitt inlägg som är över gränsen samt vilken paragraf som är tillämplig i regelboken.

Här är snöstorm igen, bara att sätta sig i Valmeten och försöka skotta sig ut...

mvh

sladd

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.37 sekunder. Snitz Forums 2000