Author |
Topic  |
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 22:24:29
|
Låt mig förtydliga mig själv. Så här tycker jag. Om någon påstår att en kabel låter bättre, OBS låter bättre, efter viss inspelning med en dosa som drivs med ett vanligt 9V batteri så anser jag att den personen bör kunna bevisa det med en test där enbart det hörbara får avgöra. Dvs. blindtest. Är det för mycket begärt? Jag ställer upp på en sån' test om den ligger inom gångavstånd från där jag bor. När jag har hört det själv så tror jag på det. Åtminstone för den gången. |
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 22:26:02
|
quote: Det ligger en del i det du säger om tillvänjning av t.ex. lukter, men som levande varelse (läs människa) så tillskriver jag detta fenomen som en mänsklig egenskap. Jag har som samma varelse svårt att inse att elektroner, som jag inte tillskriver själ, har samma problem. Har jag missuppfattat och sett problematiken enbart ur egoistisk synvinkel.
Jag tillhör ju de som anser sig höra skillnad på kablar. Ibland kan man tycka att det låter illa med en ny kabel men efter en tid har hjärnan bränt in sig och man tycker att det låter bra. Spelar det egentligen någon roll vad som bränner in sig? Problemet är självlösande.
Nu ska jag testa om mina skatteskulder är ett självlösande problem |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 22:37:42
|
DrMabuse Jag läste en grej om Jimi Hendrix och hans distpedaler. Han hade en gitarrtekniker som skötte hans prylar och det här handlar om den legendariska FuzzFace:en. Rätt som det var under en konsert kunde Hendrix säga att byt ut den här pedalen, den låter skit. Teknikern kopplade in en ny. Efter ett tag var det lika dan't igen. Då skickade han (teknikern) in den gamla från första vändan som alltså inte var åtgärdad på något sätt och Hendrix bara jublade. "Japp, den här var det. Varför tog du inte den på en gång?" Mycket inom ljud är psykologi. |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:25:18
|
Finns det kabelinbränningsapparater som går på ett 9 volts batteri? Hade jag ingen aning om. Har själv aldrig kört med någon apparat som bränner kablar, de får spela in sig själv. Jag har nog 10 par olika par kablar hemma och de är i olika grad av inspelning vartefter de är ute och åker i presumtiva kunders anläggningar.
Det enda du kan påvisa (eller inte påvisa..) Flint är huruvida du kan höra någon skillnad under blindtest-omständigheter.
Och eftersom det är mycket pyskologiskt med ljud och vad man förväntar sig så räknar nog ingen med att du skall höra någon skillnad. (obs, ej påhopp, bara ett exempel på att förväntningspyskologin funkar åt båda håll)
Har inget med generell sanning att göra. Vare sig positivt eller negativt - oavsett vilka förhoppningar/förväntningar man har....
Om det inte funkar när du sitter ned så är det dags för piprensare...
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:28:09
|
quote: Och eftersom det är mycket pyskologiskt med ljud och vad man förväntar sig så räknar nog ingen med att du skall höra någon skillnad. (obs, ej påhopp, bara ett exempel på att förväntningspyskologin funkar åt båda håll)
Medhåll 100%, Sladd Dimitri
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:32:55
|
Sladd Vad är då sanning om inte en fysiskt upplevd effekt är det? Vad är då sannig över huvud taget? Dessutom räknar med... I en blindtest hör man det man hör och inget annat. Det är ju "räknar med" som man tar bort.
Om 9V batteri. Det kommer av ett gammalt snack som jag tror Jorma och jag hade för ca. ett år sedan. Jag undrade om det handlade om stora strömmar men han hävdade motsatsen. Jag var nödsadgad att tro honom. |
Edited by - Flint on 2003/12/29 23:36:33 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:45:01
|
Flint:
Åhhh! är det en han? Ehh, nä...
Ahaaaa! det är en hon! Öhh, nä....
Men vad F-N är det då?! Öh, nu börjar vi närma oss....
Fysiskt upplevd effekt
Under vilka förhållanden? Vilen årstid? Vilken fysisk del? Vilken upplevelse och hur skall man veta att man pratar om SAMMA? Vilken effekt och hur skall man veta att det är SAMMA? Vilken metodik skall användas? Skall test göras på känd eller okänd anläggning? Hemma eller någon annan stans? 4 dar efter förkylning eller på ens födelsedag? Nykter? Muslim eller Katolik? Nynuppad och kaffesugen eller nynuppad med cappuccino i handen? Vill jag att det skall vara skillnad? Förväntar jag mig att det skall vara skillnad? Har jag just slagit vad med tobakshandlarn om en resa till Teneriffa att jag inte kommer att höra skillnad?
Äsch, det är väl enkelt, bara höra om det är nån skillnad? Works all the time! ( we never hear any differences...)
mvh
sladd
, |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:50:47
|
Flint, du har nog blandat ihop mig med någon annan. Jag har aldrig hört talas om kabelinbränning med 9 Voltsbatteri
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:51:33
|
Sladd Du har min medkänsla. Sök hjälp. Jag levde också under för mycket stress ett tag. Jag känner igen symptomen. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/29 : 23:53:01
|
Jorma I så fall ber jag om ursäkt. Jag vet att jag har diskuterat det med någon av er på nätet. Det var tydligen inte du. |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:04:53
|
Sladd Har du somnat eller tvättar du bara av maskaran. Hur vore det med lite sansat snack efter ditt dravel. Jag är inte långsint |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:12:43
|
Mascaran? Hmm, aha , Cappuccinon!
Jo, jag gillar det bäst måste erkännas, lite kärringlikt är det väl. Men gott.
Vad är sanning?
Ta en lååång kurs i lämpligt ämne. Efter den vevan bli du aldrig dig själv igen och då kvittar det ju (sanningen har då flyttats, vilken var "äkta"?)
mvh
sladd
, |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:16:22
|
Sladd Gå och lägg dig. |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:32:35
|
Personangrepp tillåts ej. Lyft omgående denna diskussion ett antal steg.
pesa moderator hififorum.nu |
Detroit, Michigan |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:38:58
|
Pesa: vems personangrepp på vem menar du? Dimitri |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:40:41
|
Skulle jag också vilja veta. |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:47:29
|
Sladd ! Ett blindtest behöver inte alls svårt att genomföra ! Din "lista" är ju bara ytterligare bara en massa ursäkter för att slippa undan ett blindtest... Man behöver inte krångla till det !
Fast "listan" var iofs lite rolig att läsa... ;)
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
Edited by - JM on 2003/12/30 00:48:24 |
 |
|
pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 00:49:13
|
Jag tycker sista delen av tråden är full av exempel på vad som skall undvikas på forumet. Vi diskuterar inte moderering i trådarna men jag tar det gärna med er via PM.
Allt jag begär är att ni håller er till ämnet och sköter debatten på ett snyggt sätt. Tack på förhand! |
Detroit, Michigan |
 |
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 01:02:31
|
Pesa, det är en rimlig begäran. Gott Nytt År! Dimitri |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 01:04:38
|
JM
Min lista är bara några exempel på vad som skiljer en registreringsmaskin från levande varelser som i en bestämd situation i ett visst ögnblick skall "registrera" "upplevelser" och sedan skall alla vara överens om vad som försiggick.
Listan kan göras mycket längre vilket ju också pekar på att BT är en dålig metod. Den är bara bra om man skall vaska fram Rosa Kabel från biltema som testvinnare, eller hur F?
Jo, visst är det läggdags.
Vi är nu inne på 6:e dygnet sedan jag ansökte om medlemsskap till ett annat forum. Så länge är det inte trassel med tekniken.
Har det fria ordets hjältar plötsligt blivit protektionistiska? Och så mörkar de om det dessutom.
Hur var det mamma sa? Stor i orden men liten på jorden. Det var ju så lätt att driva forum och ni hade alla rätta svaren.
Nu fick vi ju faktiskt facit...
Påhopp på annan person/företag/organisation (inom ramen för detta faller även ett annat forum) är ej tillåtet -- pesa
natti
sladd
, |
Edited by - pesa on 2003/12/30 02:42:30 |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 01:21:55
|
Om det kan vara nån tröst sladd, så har inte jag heller fått något mejl:( Vad har jag gjort? ;)
Hur resonerar du kring vanlig lyssning innan folk köper grejer av dig?
Inbränning av kablar är ju ett kass exempel, det kostar ju inget. Men om folk börjar blindtesta och inte hör någon skillnad eller tycker att skillnaden blir för liten för att motivera kostnaden. Då påverkar det ju din plånbok, vilket gör dig partisk, vilket i sin tur leder till att de som förespråkar BT får vatten på sin kvarn då de täker att - om sladd säger så, då MÅSTE det vara si. Vilket är ett hemskt dåligt men existerande argument. Kontenta: ju mer du argumenterar emot, desto mer argumenterar du för.
Natti natti på er alla :) |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 01:50:59
|
Ja i ett kabelblindtest kan ju vilken kabel som helst vinna. även Biltemas Rosa. Troligen för att folk gissar/är osäkra. Men det är ju inget argument mot BT. Snarare för enligt min mening. Om skillnaderna är så obetydliga att dom inte visar signifikant resultat i ett blindtest så får man väl bara acceptera det. Om testdeltagarna inte vill höra skillnad så fungerar det hela inte så bra men man kan ju växla mellan olika objekt under testets gång för att testa panelens vakenhet.  |
Hifiarkeologen |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 03:08:31
|
Måste bara precis...
sladd,
quote:
Vi är nu inne på 6:e dygnet sedan jag ansökte om medlemsskap till ett annat forum. Så länge är det inte trassel med tekniken. Har det fria ordets hjältar plötsligt blivit protektionistiska? Och så mörkar de om det dessutom.
Hur var det mamma sa? Stor i orden men liten på jorden. Det var ju så lätt att driva forum och ni hade alla rätta svaren.
Nu fick vi ju faktiskt facit...
6 dagar (5:e lite längre upp). Du om någon borde veta hur lång tid det tar för somliga att få medlemskap på ett forum. Jag tror dom flesta förstår varför du försöker smutskasta forumet ifråga.
Tråden: Jag vet inte vart f95toli
quote: jobbar i huvudsak med elektriska mätningar på lite speciella komponententer som fortfarande är på forskningsstadiet (jag är doktorand i fysik på instutitionen för Mikroteknologi&Nanovetenskap på Chalmers)Jag sysslar med extremt lågbrusiga mätningar vilket gör att jag varit tvungen att lära mig en hel del om hur ex. förstärkare och liknande fungerar. Jag har dessutom tillgång till och använder i princip alla typer av mätutrustning.
tog vägen men jag saknar honom. Det är för mycket kvasivetenskap och för lite äkta sådan.
Hela Sveriges (audiointresserade) fysiker tycks systematiskt blivit avstängda (eller tröttnat) från HiFiForum.nu.. nu finns inte mycket hjälp kvar för oss som verkligen vill veta.
Han (F96toli) skulle nog kunna ge hyfsat bra svar på frågan ifråga. Men jag har sett honom försöka förr utan "lycka". "Folk" tycks inte vilja veta. Det tycker jag är väldans surt.
Martin |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/12/30 03:08:50 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 11:17:40
|
Lasselite.
Inbränning av kablar är ju ett kass exempel, det kostar ju inget. Men om folk börjar blindtesta och inte hör någon skillnad eller tycker att skillnaden blir för liten för att motivera kostnaden. Då påverkar det ju din plånbok, vilket gör dig partisk, vilket i sin tur leder till att de som förespråkar BT får vatten på sin kvarn då de täker att - om sladd säger så, då MÅSTE det vara si.
Jo, jag förstår hur du menar. Eftersom allt som säljs och som kostar mer än RG 62, installationskabel, NAD 208 och Sentec Diana är placebo så får ju branchen inget jobb kvar alls. Klart man håller emot och hoppas att ingen inser den gigantiska bluff som hela hifi-branchen består av.... Det är mycket lätt att vända på den steken, dyrka rätt sak, lär av rätt person, impas av en riktning och ett sätt att se på saker och ting. Inbilla mig att dina pengar då inte rinner på ett visst sätt? Som av en händelse!!  
Brumel:
Om de väljer Biltemas rosa efter blindtest så beror det på att de gissar? Trodde blindtestresultat säkerställdes med någon metod?? Eller var de inte så duktiga de som gjorde blindtestet?
Henricsson:
När du blev medlem på hififorum så tog det nog inte många minuter, max några timmar. Vid servertrassel har vi här upplevt att det kan ta ett dygn.
Jag tror inte att de flesta förstår varför jag ansökt överhuvudtaget. Men alla ser att ni nu inte tar in en ansökan och heller inte berättar att så är fallet. Alla ser också vem det är som leker: "nu skall vi ge igen"... Eller är ni inte sams? Kanske mest troligt, det är svårt att styra ett forum. jag upprepar för säkerhets skull mina intentioner på faktiskt: Det är inte för att ställa till bråk utan att kunna besvara de lögner som - om mina uppringares version är korrekt - är både makalösa och djupt ohederliga. Jag är en hederlig människa både privat och i affärer och många skulle nog tycka det är underligt om ni inte släppte in mig för att ge min version. Sedan behöver man inte tycka om mig, men det är en annan sak.
Tycker inte du?
mvh
sladd , |
 |
|
Topic  |
|