Author |
Topic  |
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 11:19:15
|
Klart som 17 att dom lackar ur! Att lägga tid och energi på att förklara hur någor fungerar, å sen kommer någon med kvasivetenskapligt förenklat marknadsförings argument för att påvisa att man har fel. (kablar med lådor på magen som kan vara hur långa som helst:) Klart som 17 att dom lackar ur!
Jag saknar oxå f95toli:( |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 11:23:57
|
Det finns många skäl att lacka ur...
Vem har påstått saker om att kablar med låda på magen kan vara hur långa som helst?
Vilka kvasimarknadskraftsargument menar du då??
Det är då inget saffran eller magiskt i Transparents kablar, sedan om man tycker de är värda pengarna är en annan sak men sprid nu inte en massa negativa saker åt alla möjliga håll som du inte har koll på.
mvh
sladd |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 11:30:01
|
Handlar det egentligen inte om 2 debatter Den ena hur vetenskapligt/faktabaserat man framhåller sina produkter i marknadsföringen, och om det är mätbart. Den andra, om man hör skillnad. |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 11:45:43
|
I den tråden nämns väl 6m av Sladd...och en annan av Rydberg..
quote: I den aktuella debatten kan vi väl ta kornstrukturförändringar. Jag menar inte att jag vet hur det funkar, men jag menar att f95toli har koll på vad han snackar om.
Jag har läst flera kurser i detta ämna, men kan fortfarande inte förklara det jag hör....så jag litar på öronen  |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:10:52
|
Och 97:an är vad jag kan se inte med alls i den tråd du ger som exempel Lasselite ?
mvh
sladd
, |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:16:47
|
Nu handlade det ju inte om vad man hör (om du nu inte hör kornstrukturen förändras ) utan om förklaringen till skillnaden.
Just det Rydberg nämner en annan längd och någon svarar |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:18:15
|
Håller med dig Sanoj. Min rörförstärkare (Copland) mäter antagligen sämre än dom flesta förstärkare under 25000:-, men låter "bättre" enligt MIG Mätmässigt låter antagligen billigare Japanska förstärkare underbart , men är inget jag gillar. Jag läser sällan/aldrig dom tekniska specifikationerna på grejerna jag köper, utan förlitar mig på vad JAG tycker låter bra. Tyvärr lyssnade jag på vad andra tyckte och tänkte innan vilket tog mig 5 år att lyssna på Audiovector under ordnade förhållanden. Jag har flera sådana förutfattade meningar.
Som nyårslöfte lovar jag härmed att, aldrig förlita mig på vad andra tycker, alltid ha ett öppet sinne och aldrig bry mig om mätningar    |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:27:33
|
Lasselite:
Nu är jag inte med alls. Först så är det tråkigt att 97:an försvinner (jag delar den uppfattningen) och så skickar du iväg en känga mot Transparent eftersom det är ett bra exempel på varför han försvann, du lägger också en länk.
I länken finns inte 97:an med överhuvudtaget?
Det diskuteras ej kornstorlek alls?
Lasselite skriver do ki denna tråd du länkar till:
Här luktar ovilja att förstå varann. I teorin har ju rydberg rätt. Att få en 10km lång kabel att mäta och fungera som en 2,4m lång är inte vad transparent hävdar, vill eller har för avsikt att uppnå. Däremot kan det vara som så att de hävdar, och kan påvisa, att vilken längd man än väljer på deras kablar så mäter och beter de sig likadant på angivna parametrar.
Varför sparka på Transparent i sammanhanget 97:an eller kornstorlekar?
Jonas Nilsson:
Själv är bäste dräng, lita på dina egna öron, låt dig inte impas av vare sig anti- eller pro-människor utan hitta de personer som VISAT SIG ge bra råd som är bra för DIG?
är det så du menar?
mvh
sladd
, |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:31:01
|
Huvudet på spiken Sladd |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:35:45
|
Bra råd eller lika lyssningsideal eller vad man kan kalla det Ett öppet sinne, men med egna öron och nyfikenhet bedöma vad som är "rätt" för mig. Sen har jag givetvis vissa personer/handlare jag förlitar mig mer på (kan ju inte lyssna på allt) Tyvärr |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:53:59
|
Det borde nog kompletteras med ett kritiskt sinne för marknadsföringsjippon och trendiga försäljare. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:03:08
|
sladd, där finns ju t.o.m. en välkomst-tråd jag förstår inte riktigt varför du inte blivit "accepterad" än. Jag fick dock registrera mig 2ggr p.g.a. strul.
sanoj, hurser i all ära men att jämföra det med en teknisk fysikers kunskaper som dessutom doktorerar i ämnet är en annan femma.  Jag har också läst en del relaterade kurser (klar ing. till våren) men ser dem som en droppe i havet. 
Jag kan inte lita på mina öron när jag vet vad det är som spelar. Så enkelt är det. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:06:03
|
quote: Vem har påstått saker om att kablar med låda på magen kan vara hur långa som helst?
Här hänvisar jag till debatten mellan Sanoy och rydberg. Och länkar till en tråd där rydberg drar ett absurt exempel. Jag vill visa på hur orimligt det kan bli när man tar säljsnack på för stort allvar.
Jag har inte kängat transparent på något vis, det är säkert utmärkta kablar. JAG har nämligen aldrig påstått att transparent påstår att de kan vara hur långa som helst eller att transparent hävdar magiska egenskaper.
quote: Vilka kvasimarknadskraftsargument menar du då??
quote: I den aktuella debatten kan vi väl ta kornstrukturförändringar. Jag menar inte att jag vet hur det funkar, men jag menar att f95toli har koll på vad han snackar om.
Här avser jag den tråd vi nu diskuterar i. f95toli har kanske inte förklarat sin syn på kornstrukturförändringar här eller i den länkade tråden, men han har förklarat.
Jag köper inte något snack om att du inte förstår, du är smartare än så. Men visst jag kunde delat upp mina inlägg i tydligare delar |
Edited by - lasselite on 2003/12/30 13:08:20 |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:08:01
|
" Jag kan inte lita på mina öron när jag vet vad det är som spelar. Så enkelt är det. "
Tur att jag inte har de problemen... |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:09:11
|
Det är inget problem. Jag är fullt medveten om vilka problem som är inblandade i öppna test.
|
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:11:16
|
Skulle snarare säga tvärt om, iom att jag har den inställningen jag har så kommer jag förmodligen aldrig sitta o analysera sönder ljudet samt lägga 100.000-tals kronor på min anläggning. Kommer ant. inte heller få lika bra ljud som du (exempelvis) men det känns som det kan kvitta. Musik & teknik är min grej, inte mini-förbättringar som jag inte kan identifiera om jag går ut o in i lägenheten. |
|
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:13:45
|
Flint, helt rätt Tyckte jag hade med det i mitt "nyårslöfte"
"aldrig förlita mig på vad andra tycker, alltid ha ett öppet sinne och aldrig bry mig om mätningar" |
 |
|
thompa
Member

193 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:17:29
|
Hmm, nu vill jag inte smutskasta någon/några i denna tråden, men SNÄLLA kan ni inte skapa "skälla på varandra igen tråd" så att vi slipper läsa allt ert bladder.
Intreserade för en blindtest är nu: patrikf Bernt Jansson Zed51 Bravo NM JM Flint
Skicka mig gärna PM om ni är "allvarligt" intresserade = kan tänka er att åka till Uppsala om vi kan peta in någon lördag eller söndag i kalendern. Jag tycker fortfarande att det behövs minst 2 subjektivister i testet. Fast det kanske det är redan nu? Tror jag kan kategorisera Bravo som en sådan i alla fall(?)
Patrikf och jag har snackat lite per telefon om hur man skulle kunna lägga upp testet. Som jag har sagt, ser vi att urvalet av folk som är intresserade blir bra, kommer jag och patrikf att förska formulera fram en "paketlösning" för hur testet skulle kunna gå till...
|
B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:21:50
|
thompa: Jo, det kan vi nog. 
Jag anmälde mitt intresse (till patrikf) men ser nu att jag får åka lite väl långt. Sisådär 60mil, så viktigt är det inte.  |
|
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:34:06
|
"..så kommer jag förmodligen aldrig sitta o analysera sönder ljudet.."
Nä, där skulle jag nog inte heller kunna hamna...
|
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 17:56:15
|
Sladd: Jag vet inte vem som gjorde testet där Cartheme Rosa vann. Men man kan undra med vilken säkerhet resultatet kunde fastslås. Därav min aning om att folk gissade. Jag kan ha fel. Rosa kanske vann med kristallklar signifikans.
Jag ska förklara min grundinställning: Jag är bara lite allmänt intresserad av vetenskaplig metodik och lite filosofisk. Jag betvivlar inte att folk hör vad dom hör eller upplever. Jag tror inte att det finns någon i detta avlånga land som vill beröva hifientusiaster deras glädje genom att säga att "ni har tomtar på loftet" eller "ni hör bara egna hjärnspöken". Jag har åtminstone inte hört eller läst några sådana tillmälen. Se inte blindtest som ett hot mot er egna upplevelser. Jag ser det som ett sätt att höra riktigt pyttesmå skillnader. Jag skulle själv gärna testa min förmåga att höra skillnad men jag bor så långt bort. Tyvärr.   |
Hifiarkeologen |
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 18:32:04
|
Hej! Angående ett eventuellt blindtest som förbereds. Många uttalar sig om att det ÄR stora och tydliga skillnader mellan kablar. Få är villiga att inför andra(och sig själva?) testa om det är så under andra omständigheter än dom är vana. Bravo är ett undantag! Får också ett intryck av att ett rättvist test upplevs som hotfullt efter som det förringas med frenesi! Tror att ett intressant och givande test kan utföras med "frächa" öron som inte har halva hedern inmutad i en viss position här på forumet. Resultatet för ett blindtest kommer ALDRIG att säga något om huruvida tex en kabel gör skillnad för en användare. Det kommer däremot att visa om den gör skillnad bara sett till ljudet! |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 19:53:27
|
Lasselite:
Skulle inte du bli journalist? Då får man ha en smula bättre koll på vad man säger och inte säger....
Jag har inte kängat transparent på något vis, det är säkert utmärkta kablar. JAG har nämligen aldrig påstått att transparent påstår att de kan vara hur långa som helst eller att transparent hävdar magiska egenskaper.
(JAG ser ingen annan som påstår detta heller, så varför känga åt Transparent?)
Det inlägg jag reagerade över - eftersom Transparent nästan är ensamma om att ha just låda på magen och det nyss diskuterats längder i en Transparent-tråd - är detta: (apropå att 95:an slutat)
Klart som 17 att dom lackar ur! Att lägga tid och energi på att förklara hur någor fungerar, å sen kommer någon med kvasivetenskapligt förenklat marknadsförings argument för att påvisa att man har fel. (kablar med lådor på magen som kan vara hur långa som helst:)
I det exempel du ger så finns inga kvasivetenskapliga marknadföringsargument. Bara en kritisk Rydberg som överdriver och försöker häckla Transparent. Om 95:an slutat pga av detta häcklande så är det ju på ett sätt trevligt men fortfarande tråkigt att han är borta. Fast han var ju inte i den tråden?...
Om du vill att man skall förstå vad du säger så får du allt skriva därefter. jag förstår inte alls vad du menar men vill gärna påpeka att olika märken du kanske inte gillar eller tror innehåller magi eller falsk marknadsföring inte nödvändigtvis lever upp till dessa negativa förväntningar och blir då till sällsynt dåliga exempel. I alla fall i andras ögon.
Henricsson:
Jo, man kan ju hoppas, jag har sett välkomsttråden. Fast det kanske är fler som vill "ta semester" innan jag kommer och ställer frågor.... Antingen är forumet öppet för alla som sedan har att följa forumets regler eller så gäller något annat. 6 dagar och jag tycker mig redan fått svar men överaskningens tid är ibland inte förbi.
mvh
sladd
,
|
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 20:43:56
|
OK en gång till.
Den länkade tråden har inte med f95s eventuella urlackande att göra så vitt jag vet och jag har inte avsett att påstå något sådant heller. Jag har redan sagt att jag borde separerat olika saker bättre och det tycker jag att jag gjorde i mitt förra inlägg.
Jag delar upp det lite till.
f95: det är tråkigt att han inte skriver något längre. Jag tror det kan ha med nämda kvasivetenskapliga argument att göra.
Kvasivetenskapliga argument: Inspelade kablar låter bättre pga förändringar i kristallstrukturen. f95 hävdar att det låter inte sannolikt utifrån hans omfattande kunskaper.
Den inlänkade tråden: du frågade quote: Vem har påstått saker om att kablar med låda på magen kan vara hur långa som helst?
som svar på det länkade jag in tråden.
Rydberg häcklar så vitt jag vet inte transparent. Däremot är han rätt dryg mot Sanoj som svarar jakande på om en transparentkabel kan vara 10km lång och låta likadant som en av normallängd. När du citerar mig så framstår det väl att jag inte tycker varken bu eller bä om transparent, debatten mellan sanoj och rydberg var dock på väg att spåra ur.
Nu har jag än en gång delat upp inlägget som jag så slarvigt skrev ihop i mitt inlägg så att det missförstods. Alltså, transparent har inget med f95 eller kvasivetenskapligheten att göra. Länken har inget med f95 eller kvasivetenskap att göra.
|
 |
|
Topic  |
|