HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hård hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/09 :  14:56:20  Show Profile Send dali a Private Message
Hej.

Är det bara jag som är less på att få höra soul/jazzplattor när man ska dema en anläggning? Inget ont om musiken, men det är inte "min" musik. Jag undrar om det finns folk där ute som har tips på rock/hårdrock/metalskivor som är välproducerade? Då menar jag inte testmusik ("hörde du tredje cymbalslaget vid 1:32?"), utan helt enkelt musik som är välproducerad.

Jag kan bara komma på ett fåtal:

• Faith No More - King for a day, fool for a lifetime
  • Tool - Lateralus
  • Metallica - Black album (lite tveksam, men många verkar gilla den)

En personlig favorit är Dream Theater - Scenes from a memory.

Tips på andra skivor mottages ...

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/09/09 :  15:58:03  Show Profile Send KC a Private Message
Tja, inte tycker jag det finns mycket välproducerad hårdrock/metal (vanlig rock
finns det kanske lite mer av). Lateralus och Black Album kan jag inte hålla med
om. Lateralus är ren och klar och så (även ganska bra inspelade trummor),
men den är ju så fruktansvärt överkomprimerad! Vad gäller Metallicas Black Album
tycker jag den är platt och grumlig. Jag kanske har en dålig pressning?
Men Scenes From A Memory håller jag med om till fullo. Kanske lite för mycket
komprimering ändå för min smak, men att be ett hårdrockband att dra ner på
komprimeringen är väl som att be dem dra ner på gitarrdisten. Tycker även
deras sensate SDOIT är mycket bra.

Jag kan inte komma på så många andra så här på rak arm, men om du gillar
DT borde du ge Threshold en chans. Jag har Hypothetical och Clone och
båda har minst lika bra produktioner som DTs jag nämnde. Vad mer? ....
nä kommer inte på nåt

Edited by - KC on 2002/09/09 15:59:07
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/09 :  18:03:11  Show Profile Send nin a Private Message
Metallica's svarta är inte bara en av de sämre de gjort, den är platt som en pannkaka i en bra stereo. Den finns bra inspelad rock/hårdrock men det är oftast av äldre slag (70-tal).
Har några Tool LP's och dom låter bra. Ska lyssna lite på hårdrock ikväll och återkomma med tips!

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/09/09 :  18:26:56  Show Profile Send Terminator a Private Message
AC/DC:s senaste låter inte så dumt.

Terminator
Professor Audiofil
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/09 :  20:08:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Samtliga ac/dc australien importer håller bra kvalitet, bättre än motsvarande europa dito.

s.m.f forever
Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/09 :  22:34:08  Show Profile Send Punk a Private Message
Vill oxå ha tips på hård HiFi

Hur låter In Flames nya...........ljudmässigt alltså för låtrana är grymma

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/09 :  22:59:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hur funkar den svenska mustach då?
stod och tänkte köpa den..

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/09 :  23:05:13  Show Profile Send Rebo a Private Message
Funderar också på mustach. Fast jag vet inte hur bra inspelningen är.

Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/09 :  23:09:55  Show Profile Send Punk a Private Message
Ingen som har Mustasch "Orginal" som kan ge oss råd

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/09 :  23:26:57  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Har ej Mustasch själv, men har hört den ganska mycket. Rätt skitigt men ganska trevligt ljud, tycker jag. Dock är väl musiken lite väl plagierad, jag föredrar originalet om man säger så, även om Sabbath har ganska ruttet ljud på merparten av sina skivor.

Håller med om King for a day... riktigt bra ljud. En annan skiva jag kommer att tänka på är Queensryche's "Operation Mindcrime", möjligen lite basfattig dock. Annars är ju Back in Black med AC/DC ett säkert kort. "Betty" med Helmet är riktigt hård med lite udda trumljud och Meshuggah är inte så pjåkiga att plåga en anläggning med. In Flames låter nog också ganska trevligt. Metallicas svarta skiva gör sig nog bäst som Frisbee eller vad som helst, bara man slipper lyssna på eländet.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/10 :  01:18:19  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, Queensryche's Operation låter bra, iaf min DMM LP, grymt bra skiva.
Sitter nu och lyssnar på Sad wings of destiny och den har väl inget brilljant ljud direkt.
Ska lyssna lite på några andra sen men måste säga att dom flesta hårdrocks skivor idag låter skit. Dom är så fruktansvärt komprimerade att det är inte kul.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/10 :  02:35:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När det gäller Mustash så ta en titt på "hårdvara" där jag ger en liten inblick i mina Vincent block. Här e länk http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=2112

Låtarna på plattan e är kanon bra , men det saknas en heldel stampa takten iaf enligt min mening.

Håller på att lyssna igen Gary moores senaste "scars" verkar vara riktigt bra. Ska även innhandla Disturbeds senaste.

Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2002/09/10 :  13:02:29  Show Profile Send dali a Private Message
Kul med alla förslag! Fortsätt med det ...

Tool - Lateralus hittade jag i en annan tråd här på forument, jag har beställt den men inte fått den ännu.

Jag är inte så väldigt insatt i inspelningsteknik, men från min erfarenhet som gitarrist så antar jag att när en inspelning är "komprimerad" så menas att den saknar dynamik, dvs alla instrument och partier låter ungefär lika högt hela tiden?

Jag tog med Metallica eftersom jag sett en dokumentär om den (Classic Albums) och där ansågs produktionen på den vara en "landmark achievement" ... men det kom förstås från dem själva ... Själv tycker jag också att den låter lite platt.

Queensr˙che - Operation Mindcrime tycker jag låter väldigt tunt, men musiken är bra!

Vad tycks om The Haunteds "Made me do it"?

Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/09/10 :  13:05:47  Show Profile Send Bosco a Private Message
Tittade nyss på Classic Albums' dokumentär om Metallicas svarta album. Tydligen så var producenten Bob Rocks mål att fånga deras live-känsla...

Både han och trummisen Lars Ulrich säger att den "låter så live". Har dom lyssnat på samma skiva som vi??

Enbart trummorna spelades in med 40-50 mikrofoner utplacerade i ett stort rum! Så många öron har i alla fall inte jag när jag går på konsert.

Nåja, enligt mig finns det två guldkorn på skivan, "The God That Failed", och "My Friend Of Misery".
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/09/10 :  15:47:27  Show Profile Send Kreator a Private Message
Scenes From A Memory är inte Dream Theaters bästa rent ljudmässigt, däremot är både Images And Words och Awake betydligt bättre producerade!

Andra tips är: Evergrey-In Search Of Truth
Edguy-Theater Of Salvation
Avantasia-The Metal Opera part 1

Det är märkligt att man kan slänga in en metal-platta i en anläggning för 500 000 kr och det låter fullständigt oinspirerande!! Ska inte en sådan anläggning klara att reproducera all sorts musik eller är mina krav för höga....
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:16:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by Kreator

Det är märkligt att man kan slänga in en metal-platta i en anläggning för 500 000 kr och det låter fullständigt oinspirerande!! Ska inte en sådan anläggning klara att reproducera all sorts musik eller är mina krav för höga....

Det är nog inte anläggningen det är fel på, det är metal-skivorna som är dåligt inspelade för det mesta, tror jag.

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/09/10 :  19:25:48  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Tänkte bara tipsa om ett band som ni inte bör missa om ni gillar lite äldre hårdrock.
Gruppen hette Captain beyond och gjorde tre plattor under 70-talet, det är bara deras första (enligt min smak) som är bra och den heter enbart Captain beyond och kom ut på Capricorn records 1972.

Den finns säkert på CD om ni inte gillar vinyl, musiken har ett rackans driv och liret är kompetent så det räcker.

Mvh /

Comu
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/10 :  21:10:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Hmm. Jag har också ett tips. Sepultura - Nation http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=902

Spår 3: Borderwars.

Är uppbyggd i "tre steg". Vid 2:50 ungefär så kommer dom dubbla baskaggarna in... Har du tillräckligt med botten och dynamiskt speluttrymme... ja, då kommer du nästan att kräkas! =)

Spår 7: Uma Cura.

Riktigt bra. Helt enkelt...

Men hela skivan rekommenderas starkt!

Skivan låter till och med bra på Mårten Design:s gnällspikar till högtalare!

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire

Edited by - n/a on 2002/09/10 21:13:46
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/10 :  22:46:56  Show Profile Send nin a Private Message
Har nyss lyssnat på Jimi Hendrix's Axis: Bold As Love i mono och den låter MKT för sådan musik.
Bra gitarr ljud, bra trum ljud mm. Klart bra. Ska kolla lite mer hård musik ikväll för att se om något låter bra!! Återkommer med tips

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2002/09/11 :  01:16:11  Show Profile Send kung a Private Message
Om ni är intresserade av lite hårdare metal (death metal) som är mkt bra inspelad ska ni lyssna på Opeths senaste, kallad Blackwater Park.
Riktigt bra musik och och bland de bästa death metal-inspelningarna nånsin (inspelar i studio fredman där bla In Flames, Dark Tranquillity och tom LOK har spelat in).

"Information is not knowledge,
Knowledge is not wisdom,
Wisdom is not truth,
Truth is not beauty,
Beauty is not love,
Love is not music
and Music is THE BEST"
-FZ
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/09/11 :  09:33:57  Show Profile Send nin a Private Message
Jag lyssna igår kväll på några hårdrocks LP-skivor men kvaliten var ju inget att skryta med tyvärr.
Dom jag lyssna på som inte var bra ljud var:
Deicide - Once Upon The Cross
Immortal - Damned In Black (fast den är nog en av dom bästa inspelade black metal skivorna)
Alice Cooper - Love It To Death
Accept - Breaker

Den enda som låt bra var Led Zeppelin - Houses of The Holy.
Ska fortsätta leta efter bra inspelad hård musik.

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:51:04  Show Profile Send niklass a Private Message
tjenare!

jag tycker såhär.
davematthews band crash... hela skivan känns iofs inte så metallig kanske.
Panthera första låten på cowboys from hell mmmm :)
sen har vi ju den sköna balladen på raw display of power med samma band.
sen har vi ju danzig första plattan med mother i spetsen... (kanske inte 100%:ig inspelningen men vilken känsla nerv och go... phew!)
Sepultura, rahatma?? hjälpp ngn sepultura fan? den låten med alla trummorna? grymt fläskig.
sen har vi ju NOFX som faktiskt har rätt go inspelningskvalite på sina skivor... inte metal riktigt men ett jäfvla ös iaf... :) ett par av de senaste skivorna i hdcd dessutom.

mina små tips, håll till godo

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage

Edited by - niklass on 2002/09/11 13:52:45
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2002/09/11 :  17:25:28  Show Profile Send bernu a Private Message
Lite tips från mig:

Tool "Lateralus": Otrolig skiva med bra inspelning. Problemet med skivan är att det är otroligt stora volym skillander mellan dom lugna partierna och sedan när dom vräker på med dist. Låttips: nr 3

Faith no more "Album of the year: En väldigt växlande skiva som vanligt med FNM. Innehåller allt från avgrundskrik till opera. Låttips: nr 2

Dream Theater "Awake": Supermusiker visar vad dom kan. jag tror framförallt att skivan är bra om man spelar själv och gillar deras instrumentalist onanier.
Låttips: nr 1,7 + sista låten

Korn "Follow the leader","Issues","Untouchables": Korns senare alster är bra inspelade även om dom har en tendens att vara rätt mörka i ljudet. Dom använder otroligt många olika gitarrer och sångslingor för att bygga upp låtarna. Finns ofta mycket bas... Låttips: "Issues" nr 2, "Untouchables" nr 14

Nä nu orkar jag inte skriva mer men lyssna även på mudvayn, system of a down, deftones alla innehåller massor med bra musik med schysst inpspelning

/Björn

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2002/09/11 :  18:18:09  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Hejsan!

Får väl ansluta mej till denna skara, om jag får rekomendra nån skiva eller några skiver skulle det nog bli Iced Earth - The Dark saga och something Wicked This Way comes. Kanske lite Kamelot med skivan Karma eller varför inte Elvenking - Heathenreel. Sen om det är bra ljud eller inte är väl upp till en själv och vad man har för prylar, men det låter då fin fint hemma hos mej i alla fall.

Nu-metal musiken har nog aldrig vart min stil, skulle inte ens kalla det metall. Men det är jag det.

Fred!

/ Rickard.W.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2002/09/12 :  09:12:39  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Ett måste i den lite hårdare skolan tycker jag är "The Teaparty",
tighta & tunga Kanadensare med en hel del Zeppelin influensor.
Personliga favoriten är CD´n "The edges of twillight", Splendor Soils & Transmission går inte heller av för hackor.

Kolla: http://www.teaparty.com

Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/12 :  09:17:35  Show Profile Send Punk a Private Message
NoFx i HDCD

Där ser man

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000