Author |
Topic  |
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 17:30:00
|
Fick "Tool - Lateralus" idag, låter mycket bra i min anläggning!
En glad överraskning var att det är en HDCD. 
Rekommenderas! |
Edited by - dali on 2002/09/12 21:02:56 |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 19:09:51
|
Avantasia "The metal opera part II". Helt suverän inspelning... Opeth "Morningrise" otrolig platta, mkt akustiskt material, mkt bra inspelning. Hammerfall har också extremt bra inspelning. Metallica med låten "Nothing else matters" på vinyl, en höjdare!
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 20:05:21
|
Metallica med låten "Nothing else matters" på vinyl, en höjdare!
Det är sånt jag brukar höra om bra inspelad hårdrock. I min mening så är Black album INTE bra inspelad. Den är platt som en pannkaka i en bra stereo IMO.
|
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 20:17:52
|
Jag kan rekommendera den re-mastrade återutgåvan av Accept's BALLS TO THE WALL platta. Originalet lät tungt 1983, men nu låter det helt kanon! Den remastrade versionen av Metal Heart låter däremot lika tunn nu som då.. för rent och kliniskt, mycket diskant som stör... men bra!!! 
|
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 20:22:15
|
quote: Originally posted by nin
Metallica med låten "Nothing else matters" på vinyl, en höjdare!
Det är sånt jag brukar höra om bra inspelad hårdrock. I min mening så är Black album INTE bra inspelad. Den är platt som en pannkaka i en bra stereo IMO.
Jag har en USA press av dito och den låter fantastiskt mycket bättre än den europeiska dito. Så den tycker åtminstone jag låter riktigt hyggligt.
//dole\\ "Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 03:12:58
|
Har lyssnat på några mer hårdrocks skivor idag för att höra ljudkvaliten. Alla jag lyssnat på är vinyl, smaken är min personliga och gäller inom hårdrocks ljudet. Alltså en hårdrocks skiva som låter super är inte lika bra som en super jazz eller blues t ex.
Mötley Crue - DR Feelgood (Tysk press) Tycker inte något vidare om ljudet, det är kallt, hårt, ganska platt ljud, påträngade ljus. Mkt bra musik iaf.
Alice Cooper - Goes To Hell (Kanada press) Här är ljudet klart bättre, med mer naturlig analog ljud.Inte så platt ljudbild som Mötley. Helt klart okej, och underbar musik. Ska söka efter original pressen = bättre ljud?
Kiss - Love Gun (Original USA press) Här börjar det hända saker! Nu är ljudet ännu bättre med riktigt bra ljud, bra djup, fin röst och bra återgivning av gitarrer. Bra+
Kiss - Creature Of The Night (Holland press) Här är ljudet också bra, inte lika bra som Love Gun men klart över medel. Bra
Led Zeppelin - I (Classic Records 180 grams släpp) Här har vi kvällen KLART bästa ljud (och musik). Underbart fri från återgivning, med detaljer, djup, bredd, och underbar återgivning av Page röst! Ett MÅSTE!! Kanon ljud!
Ja, min anläggning för att komma fram till detta: Förstärkare: Tube Technology Synergy Skivspelare/arm/pick-up/riaa: Vpi HW-19MK4/Rega RB-300/Ortofon MC-20/Musical Fidelity X-LP Högtalare: Sony SS-M9 Övrigt: 2 öron och 1st TT öl!!!
|
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 09:21:07
|
Det verkar som om vad som är "välproducerat" är högst subjektivt
Någon skrev att DTs Awake och Images and Words var bättre producerade än Scenes... Jag kan inte annat än att tycka tvärtom Images and Words är, musikaliskt sett, en av de bästa, men produktionen tycker jag är värdelös. Scenes... och SDOIT ligger hästlängder före!
Kom på att för er som gillar DT, men som kanske föredrar när sångaren kliver åt sidan, så har grabbarna ett (av flera) sidoprojekt som heter Liquid Tension Project. Två skivor ute (LTE 1, LTE 2), båda mycket, mycket bra...tycker jag.
Sedan ett litet tips om en kul skiva att ha. Gruppen heter Spastik Ink, och har vad jag vet bara en skiva ute: Ink Complete. Musiken är som gruppnamnet antyder (tänk på notbladet). Ljudet låter ungefär som det lät på min första demolåt från en portastudio, dvs. helt pissigt! Men den är ganska kul, och om inget annat kan den användas för att skrämma bort gäster när du vill gå och sova
 |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 13:59:49
|
Måste pusha igen för Deep Purple's The Book Of Taliesyn. Jag har 180 grams vinylen som EMI släppte för några år sedan och den låter underbart bra. Borde finns en bra CD version på den också.
|
 |
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 23:19:24
|
Spelade Tool's Lateralus i en butik en gång. Det lät helt förskräckligt (stack i öronen) och butiksägaren skyllde direkt på inspelningen...
I de flesta andra anläggningar låter den helt ok däremot.
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 15:32:11
|
Bullhole Surfers skivorna låter inte helt dåligt faktiskt. Tror det är EU pressar jag har.
Soundgarden - BadmotorFinger [US, låter riktigt fint oxo.
sen måste jag instämma med nin, Led Zeppelin utgåvorna från classic records är klart godkända, kanske inte perfekt, men så bra det går att få Led Zeppelin. Jag har 1-4 och houses of the holy från classic. En investering! 
 <<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 19:02:57
|
Ranefjord, Ja, dom låter så bra dom kan låta!! Dom krossar alla tidigare vinyl och CD släpp iaf. Ja, jag har också dom och ska fortsätta med resten nu.
|
 |
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2002/09/20 : 21:27:41
|
Jag skulle vilja få be att rekommendera Queens of the stoneage senaste platta, Songs for the deaf som är bra inspelad. Att sedan musiken är något ohyggligt bra gör ju inte saken sämre . Musiken är någon sorts fussig stoner med mycket melodier.
Får ni chansen så se dem live, en drömspelning väntar er.
/Jonas - som snart kommer börja drömma våta drömmar om den 4 november då ovan nämnda band spelar på Rockefeller i Oslo, YES!
- hifi och musik är en subjektiv upplevelse |
 |
|
rav215
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 18:33:46
|
Filter och Stabbing Westward från staterna rockar hårt. Senaste Filterskivan "The Amalgamut" spelas mycket hos mig för tillfället.
"En billig hobby är ingen riktig hobby" |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2002/09/26 : 10:05:31
|
Ser till min förvåning att jag inte har nämnt "A perfect circle - Mer de noms" tidigare i tråden.
Sångaren är från Tool, musiken är mer avskalad med mer dynamik. Rekommenderas!
|
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 11:43:38
|
Till att börja med en liten rättelse till "KC" (no offense!) DT's sidoprojekt Du nämner heter Liquid Tension Experiment, skivtitlarna var rätt... För övrigt bland det bästa jag hört om man tar hänsyn till tidsrymden de spelades in på...
För de som diggar Mike Portnoy's hästjobb på trummor kan jag varmt rekommendera Transatlantic (medlemmar ur DT, Spock's Beard, Flower Kings och Marillion). De har släppt 2 album + 1 live, dvd på väg.
För dem som uppskattar Transatlantic (som exempel är låt 1 på första skivan 30 min lång... mums...) är ett naturligt steg till till Spock's Beard, förslagsvis "V", rekommenderar dock deras senaste "Snow", ett koncept-dubbel-album med HDCD. Härligt... mycket härligt...
För att spinna vidare lite på DT, så kan jag väl passa på att rekomendera Jordan Rudess soloskiva "Feeding the wheel".
Är på vippen att införskaffa två soloskivor av två artister ur Spock's Beard, Ryo Okumoto och trummisens soloskiva (kommer inte ihåg namnet på honom men skivan heter "Karma"), någon som känner till nåt om dessa?
Har mer att säga men det får räcka för stunden... Rock on! |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 16:50:40
|
Ett par (mer eller mindre extrema) metal-skivor som definitivt låter BRA i en tyngre stereoanläggning :
Therion - Secret Of The Runes Hypocrisy - alla från Abducted och uppåt (speciellt senaste är örongodis i kalaskvadrat) Nile - In Their Darkened Shrines At The Gates - Slaughter Of The Soul Dark Tranquillity - Damage Done, Haven, Projector Thyrfing - Vansinnesvisor (trumljudet härskar!) |
Svär gör man i kyrkan... |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 23:00:33
|
At the gates...hmmm, tycker inte den låter kanon iaf... |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2002/10/15 : 23:35:55
|
Tycker den låter bra! Men jag antar att mitt omdöme blivit färgat av kvaliteten på musiken =) |
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 08:17:23
|
Thyrfing! Det är grejer det! At The Gates, slaughter of the soul, den live konserten va inte att leka med. En sådan röst han har (hade, eller vrålar han fortfarande?)
   |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 10:36:07
|
HAHA!
Yup, Tompa Lindberg vrålar fortfarande. Idag i band som Skitsystem, The Great Deceicer och all-star projektet LockUp. =) Jag var på födelsedagsfest hos Thomas Vänäänen i Thyrfing i lördags...trevlig prick! |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 10:46:04
|
PALLAS - the Cross and the crusible låter helt Ok men hård basdriven metall mellan symfonisk & progressiv. Vill Ni veta hur en Rickenbacker bas låter är det här skivan för Er.
Ayreon har gett ut flera mycket välljudande skivor. Mycket bra produktion och med mycket djup bas på sina ställen.
Brother Cain - Seeds är också bra inspelad med mycket tät, tydlig produktion. Massor av mycket små detaljer i produktionen trots ganska få intrument.
Nu måste jag kolla vidare i kväll. Återkommer med fler förslag.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 10:51:37
|
SAMAEL, anyone? Deras låtar "Together" och "The Cross" Inte fel |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 19:23:03
|
Tja! Jag förstår inte riktigt det där med att lateralus skulle vara komprimerad. Tycker personligen att den låter alldeles lysande. Den inte bara låter bra utan ÄR förbannat bra! Hmm... Måste därför rekommendera resten av Tools alster. Eftersom jag nästan är kär i Maynard så rekommenderar jag även Perfect Circle, Deftones och varför inte NIN och en gammal Mansonskiva vid namn Antichrist superstar.
Dessutom bör alla äga Foo Fighters samtliga skivor plus allt annat... |
Almost cut my hair |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 22:06:45
|
. Eftersom jag nästan är kär i Maynard så rekommenderar jag även Perfect Circle, Deftones och varför inte NIN och en gammal Mansonskiva vid namn Antichrist superstar.
Ja, jag är verkligen något att rekommendera!! Fast, säg det till era tjej polare .
|
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/10/16 : 22:53:48
|
quote: nin Posted - 2002/09/12 : 20:05:21 -------------------------------------------------------------------------------- Metallica med låten "Nothing else matters" på vinyl, en höjdare!
Jag delar helt din uppfattning nin, i detta fall tycker jag faktiskt att cd:n låter bättre. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
Topic  |
|