Author |
Topic  |
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 09:25:02
|
OK här är några fler...
Mental Hippie Blood - den som bara heter så. Mörk, tung rock/metall som låte just så + tight produktion. Perfekt en kulen dag eller när humöret är lite svart.
Live - thoving copper - Man hör tydligt att allt är mickat och trots diverse skönhetsfel så är det ärligt, bra ljud. Ställer stora krav på anläggningen för att låta bra IMHO.
Symphony X - Divine wings.. - Bra, tight ljud med ganska lite kompression (för att vara hårdrock).
von Groove - vet inte om denna skiva går att hitta men bra låter det. Enkel metall i mycket bra produktion och underbart gitarr ljud.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2002/10/17 : 18:06:38
|
Vill bara tillägga att "Mental Hippie Blood - Pounds" inte låter så pjåkigt den heller ... och musiken är ännu skitigare och tyngre än på första skivan.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 11:20:20
|
Vad har ditt användarnamn att göra med då? |
 |
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 13:24:27
|
Skulle vilja slå ett slag för Rust In Peace med Megadeth.
Har tidigare tyckt att den varit "torr" och tråkig, men efter att jag bytte från DVD-spelare till en "riktig" CD så har den fått nytt liv! 
Favoritspåret är Tornado Of Souls.
 |
Hifi är ingen smak |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2002/10/19 : 17:19:18
|
quote: Originally posted by Magnuz
Vad har ditt användarnamn att göra med då?
Det är hopsatt av delar av mitt "riktiga" namn. Normalt sett så tror alla att jag är konstintresserad (Salvador Dali), vilket jag inte är. I hifi-sammanhang så krockar jag med en dansk högtalartillverkare, http://www.dali.dk. Men jag har som sagt ingen koppling till deras alster heller.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 19:50:39
|
quote: Originally posted by nin
. Eftersom jag nästan är kär i Maynard så rekommenderar jag även Perfect Circle, Deftones och varför inte NIN och en gammal Mansonskiva vid namn Antichrist superstar.
Ja, jag är verkligen något att rekommendera!! Fast, säg det till era tjej polare .
Nu var det ju Maynard, inte Trent som var föremål för min något överdrivna dyrkan... |
Almost cut my hair |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 20:35:44
|
Nåja,
Nightwish "Century Child" är rätt bra, verkligt bra som musik och faktiskt rätt ok som produktion.
En annan självklar vinnare är ju "Mutter" från Tysklands stolthet Rammstein. Prova denna med ett par dynamiska högtalare och vänligt sinnade grannar.. 
Linkin Park och "Hybrid Theory" går an, trots en lite grötig presentation.....
En några år gammal skiva som också är rätt ok är svenska Tiamat med "Wildhoney".....
Sen finns det ju ingen brist på dåliga eller verkligt dåliga alster...vilken gör glädjen bara större då man nångång hittar ett bra exemplar..
Mvh,
RKL (som mest lyssnar på jazz&klassisk, men omväxling måste man ju ha...) |
www.highendnews.com |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 21:44:22
|
Jag och Dole listade en hel del skivor för ett tag sedan. Kolla med sökfunktionen om Ni hittar nåt. Själv är jag för trött just nu.
 Men som sagt. Tyvärr är det ganska dåligt ljud på dom flesta hårdrockinspelningarna.
 |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 11:42:47
|
Gruppen PRONG; Plattan Cleansing. Släppt 1994. Inte nåt High End ljud, men enl. mig det bästa ljudet i denna mycket hårda genre. Sen tycker jag CREEDs 2 plattor Human Clay & Weathered håller mkt god ljudklass.
|
Texas Flood........ |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:52:15
|
PRONG ? vad är det för löjligt namn ? 
Nä..ska man spela hårdrock eller hård rock måste man heta nåt i stilen med "Rocket from the Crypt" eller ännu hellre "Primal Scream"
/lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 13:59:32
|
quote: Originally posted by plysch
Ett måste i den lite hårdare skolan tycker jag är "The Teaparty", tighta & tunga Kanadensare med en hel del Zeppelin influensor. Personliga favoriten är CD´n "The edges of twillight", Splendor Soils & Transmission går inte heller av för hackor.
Kolla: http://www.teaparty.com
Tack! Ett bra tips dessa Kanadensare har jag helt missat!! Rage against the machine´s första, kanon ljud o hårt som belsebubb! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 15:28:19
|
quote: Originally posted by Micke Y
Mental Hippie Blood - den som bara heter så. Mörk, tung rock/metall som låte just så + tight produktion. Perfekt en kulen dag eller när humöret är lite svart.
Kul!! Måste hem och lyssna på den nu. Var ett bra tag sedan... Jag gillar den helt klart, har ju dessutom snott min signatur från en låt på plattan 
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 15:48:28
|
Klart du ska. Passar dagens väder perfekt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 19:04:06
|
Ett hett förhandstips: The Haunted - One kill wonder. Släpps 10/2 och rockar stenhårt. Påminner en hel del om Slayer, men IMHO med lite mer finess.
Vet inte hur bra produktionen på CD:n är, men att döma av "Made me do it" så bör den vara helt OK. The Haunted har även släppt en DVD som finns att beställa bl a hos Ginza.
|
 |
|
unclezoid
Member

64 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:07:08
|
Har sagt det förrut och säger det igen. Alice In Chains - Unplugged. Suverän musik och suverän platta att testköra i sin anläggning. Klockren akustisk skiva som jag ser det, innehåller allt. Ljuva gitarrer, underbar sång samt låtar med rejält tryck i basen också. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:39:38
|
Jag jämförde Metallicas covers med orginalet av Diamond Head från skarven mellan 70-80-talet. Metallica saknar allt vad hifi heter. Ljudet är fastnaglat i högtalarna och alla ljud är exakt lika starka. Diamond Head är inte lika tighta. Sångaren sjunger snarare än skrålar. Lite mesigt. Men jag kan höra alla fel trummisen gör och basen går att urskilja från bastrumman. På Metallica går det inte alls. |
Hifiarkeologen |
 |
|
dali
Member

322 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 12:09:23
|
Lyssnade på "Iron Maiden - The number of the beast" på CD för ett tag sedan och slogs av hur dynamiskt ljudet var. Drog på ordentlig volym och allt blev bara bättre utan att detaljerna gick förlorade. Gör man det med Metallica (eller andra hyperkomprimerade skivor) så blir det bara skränigt.
|
 |
|
paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 19:21:24
|
en bra skiva med helt ok ljudkvalitet är ju annars Within Temptation - Mother Earth. (nån kanske har nämt den redan ?) om inte annat så har sångerskan mycket trevlig röst... jag får den inte heller att låta "platt", med min anläggnig...
|
 |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 09:09:11
|
WT skivan låter i mitt tycke delvis helt OK och delvis hemskt pga varierande grad av komprimering.
Gary Moore - Wild frontier är en skiva som har låg komprimering, testa så får ni höra. Tyvärr också mycket distorsion så man blir snabbt lyssningstrött.
Micke |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 09:11:20
|
WT skivan låter i mitt tycke delvis helt OK och delvis hemskt pga varierande grad av komprimering.
Gary Moore - Wild frontier är en skiva som har låg komprimering, testa så får ni höra. Tyvärr också mycket distorsion så man blir snabbt lyssningstrött.
Micke |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/01/28 : 14:48:37
|
quote: Originally posted by paradis_oscar
en bra skiva med helt ok ljudkvalitet är ju annars Within Temptation - Mother Earth. (nån kanske har nämt den redan ?) om inte annat så har sångerskan mycket trevlig röst... jag får den inte heller att låta "platt", med min anläggnig...
Ops den såg jag inte |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
Topic  |
|