HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygge av RIAA-Steg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/29 :  15:50:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message


Det är bara att skicka över ett schema
Så du har gått ifrån Allen W:s superreg....



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/29 :  21:00:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag sökte enkelhet, superregen är för komplicerad och vill gärna självsvänga. Man måste ha
oscilloskop för att trimma in den, det har jag visserligen men sånt gillar jag inte. Tycker det
låter lika bra men bruset är högre. Ska utvärdera ordentligt så får vi se vad det blir i slutändan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/04/30 :  00:05:58  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Har ni sett den här? Vad tros om den?



Frank deGroves RIAA med korrigeringen i motkopplingen. Schemat är från den här tråden på diyaudio.com, men jag fick inte bildlänken att funka direkt därifrån till det här forumet, därför omvägen runt min webbplats. Tråden som helhet är ju intressant, här finns scheman till strömförsörjningar, MC-förstärkare och linjeförstärkare och en delvis läsvärd diskussion.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/30 :  02:51:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kanske funkar bra. Men jag skulle vara försiktig med så stora elektrolyter i ett
riaa-steg. I mitt riaa dödar de musiken väldigt effektivt, jag vet inte riktigt hur
det kommer sig men folie eller papper i olja funkar bäst i den positionen där
330uF-kondingarna sitter. Elektrolyter där funkade inte. Kondingarna över
katodmotstånden kan man eventuellt ta bort, vissa säger att tantalkondingar
är bäst i den positionen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/30 02:52:45
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/04/30 :  09:10:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Utan att ha byggt den så kan jag inte påstå att jag är jätteförtjust i superregen.
Det är lite därför som jag inte har börjat på bygga på mitt rörförsteg. Grounded grid preamp har jag bestämt mig för men riaadelen känns fortfarande lite öppen just pga av superregen..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/30 :  23:46:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Schema på shuntregulatorn:



Jag använde först ECC82 men det var för låg förstärkning, det blev lite brum kvar. Bytte då till ECC81, brummet försvann helt. På MM är det helt okej, men bruset blir störande med MC-pickup. Jag ska testa någon variant med mosfet i stället för rör, eventuellt skulle man kunna göra en kaskod med rör och jfet ungefär som i ingångssteget på själva riaat. Det är intressant det här för så fort det är shuntreglering spelar det musik medan serieregulatorer låter trist.

Här är en annan variant jag ska testa:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/01 01:37:55
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/01 :  10:27:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ser ju klart trevligt ut.
Betydligt tevligare än superregen.

Har för mig att jag har läst något om shuntregulatorer på tube cad ska ta o se om jag kan hitta artikeln igen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/05/01 :  13:35:35  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tobbe: Om du hittar den då kanske du känner igen ritningarna ovan
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:03:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message


Jag har den nog utskriven hemma...
Men att hitta rätt artikel på tubecads hemsida är inte alltid det lättaste..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:04:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Juni eller juli 99.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/01 :  14:08:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Juli 99
Har precis hittat den

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/05/02 :  01:53:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Men jag skulle vara försiktig med så stora elektrolyter i ett
riaa-steg. I mitt riaa dödar de musiken väldigt effektivt,

Tackar för tipset! Då sorterar jag den lite längre ner i listan över det intressanta.
Jag hör fortfarande nästan ingen musik för allt brummet i min gamla Remus, så jag kan inte jämföra såna skillnader Gissa låten...
Men... den här då: LCR-RIAA är väl inte heller helt impopulärt? Här och här(klicka på "Anastasia", det är en PDF) och här står det om såna. Visst blir det mycket järn och troligen rätt dyrt. Men de som har vågat sig på det verkar mycket nöjda...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  02:35:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
LCR-RIAA verkar intressant, det tror jag kan låta riktigt bra!
Här finns en hel del att välja på också:
http://www.tubecad.com/articles_2002/RIAA_Preamps_Part_1/index.html
http://www.tubecad.com/articles_2002/RIAA_Preamps_Part_2/index.html
http://www.tubecad.com/july99/page9.html
http://members.ozemail.com.au/~lisaras/vse_files/SP-15_Article.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/02 :  10:48:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det här är en skojig variant men den låga impedansen kan eventuellt göra det lite svårt med rör.

http://www.stevens-billington.co.uk/riaapage.htm
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/02 :  10:56:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom jag ändå gjorde en sökning så kommer här är lite mer information om riaa-trafon i form av länkar.

http://www.audioasylum.com/scripts/t.pl?f=DIYHiFi&m=1212
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-11302.html
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:46:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Det här är en skojig variant men den låga impedansen kan eventuellt göra det lite svårt med rör

Jo, det verkar mest finnas 600ohms-nätverk än så länge. Step-down-trafo 4:1 verkar vara rätt vanligt att ha på ingången till LCR-nätverket men här är en variant med E810F som ska klara sig utan mellantrafo. I inlägget i tråden spånar Thorsten Loesch dessutom över möjligheten att använda en koppling med 3-4 parallella 2SK170 i kaskod med t.ex. en 6N30 som ingång.

Stevens&Billington och Allnic Audio (i Korea) gör färdiga 600ohms LCR-RIAA-nätverk vad jag vet. Tango gjorde det. De sätter inte ut priser heller... lär väl vara svindyra små burkar det där, tyvärr

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  21:56:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Naturligtvis har Jean Hiraga varit inblandad... Då brukar det vara rent oförskämt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/02 :  22:52:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
S&B 600 ohm RIAA transformer kostar $200 per styck, ovanpå detta blir det moms och frakt så helt billigt är det inte.

http://www.diyhifisupply.com/diyhs_sb_transformers.htm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:35:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och så behöver man väl två också förstås...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/05/03 :  00:22:38  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tack för priskollen, MatsT. Det där blir för mycket deg för mig just nu... Måste ju köpa rör också, eller hur Bernt? Två stycken LCR-burkar lär det ju vara.
http://digilander.libero.it/paeng/lr_riaa.htm finns det också.
Ni som är duktiga på elektronik, fattar jag rätt att den här modulen ska vara "oberoende" av ingångsimpedansen? Det skulle ju vara klart intressant iofs.
Har mailat dem med förfrågan om LR01-modulen eftersom jag - som vanligt - inte hittar nåt pris på websiten.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2004/05/05 :  08:59:59  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Nu har jag fått pris från Stefano Perugini på LR01:orna. De kostar 350 Euro styck... ingen fri lunch där heller tyvärr. Långt över min budget.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/05 :  09:01:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojoj...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/06 :  02:35:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här typen av shuntreglering blev bäst. Tyst nog för MC-pickup.



Jag kommer att använda den i fortsättningen i alla försteg här hemma.
Otroligt enkel, mycket tyst och spelar väldigt fint.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/06 :  20:09:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett par bilder:

Mätning är ett nödvändigt ont.



Jag har separat nätdel till det nya riaasteget, så det är drosslar till vänster för sista filtreringen,
sen sitter det en shuntreglering precis före själva riaaförstärkaren. (Röret på tvären)
I shunten sitter ECC81. Sen är det två 417A och ett E188CC.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2004/05/06 :  21:33:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det skall bli kul att få lyssna på det igen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000