Author |
Topic  |
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 23:30:12
|
quote: Originally posted by HPW
quote: Problemen med att jämföra korrekt är så stora att även de flesta som har gjort det, inte kan uttala sig ett skvatt om kvaliteten på lagringsmediet som sådant, bara att de föredrar det ena eller det andra (pannkakor eller spaghetti, ed). Att många bra inspelningar kommit ut på SACD (ex. Opus3) säger inte mycket om själva lagringsmediet/tekniken.
Men möjligheten är att lyssna. jag blundar gärna när jag lyssnar men skillnaden mellan SACD och CD vid bra inspelning är troligen identifierbar ngt måste väl den högre sampligngsfrekvensen gett frågan är väl om det är värt att betala.
Det stora problemet är det ruggit svårt att hitta skivor
Ja, men lyssningen borde optimalt gå till så att man jämför med originalljudet, dvs det levande ljudet. En orkester spelas in på ett medium och man får jämföra PCM eller DSD inspelning mot den levande signalen. Då kan man uttala sig om lagringsmediet som sådant. Så som John beskrev i sin post.
Annars blir det ju bara en spaghetti/pannkaka debatt.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 23:36:57
|
Det är mer komplicerat än att det bara är högre samplingsfrekvens. Det är ju faktiskt mycket färre bitar. DVD däremot har både högre samplinsfrekvens och flera bitar. Att DVD är bättre än CD är nog ingen tvivlande till.
Som sagt så kan man visst bara blunda och lyssna. Då kan man också avgöra vad man gillar bäst av det som man får tillgång till att avlyssna i apparatväg. Men att avgöra vilket som låter korrektast eller är trognast orginalet och då endast gällande systemet och vad som praktiskt går att bygga är lite svårare när det är så väldans små skillnader mellan apparaterna. Det skulle kunna vara så att man hör en skillnad men att man faktiskt gissar fel om vad som är mest lik orginalet.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 23:39:16
|
Ähh, nu hann Thomas svara före. Det är en epidemi idag att vi talar i munnen eller snarare i tangentbordet på varandra.  |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 23:43:01
|
Sorry John 
Kanske både SACD och DVD-A dör ut? CD kommer att finnas kvar länge misstänker jag, och vnalig DVD är ju på stark frammarsch. Har dock inte förstått skillnaden mellan DVD och DVD-A. Samplingsfrekvens?
Thomas |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 23:52:00
|
Jag betalar gärna för ngn form av flerlager CD SACD & DVD audio bara inte CD som går att köra till MP3 (gratis) då dödar man industrin Det är bättre då med SACD som inte går att kopiera för att vi HIFI älsklare ska få vårt. Dock inte dubbla priset
Peter |
Rundgång & Omgång |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 23:56:19
|
Priset är ju något som styr marknaden också, naturligtvis.
Om ex SACD/DVD-A kostar det dubbla mot CD och CD slutade utges imorgon, så kommer piratmarknaden bland CD/MP3 öka ännu mer. Om SACD skulle kosta 50:- skivan så skulle det nog ta över fort, etc.
T
|
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:16:05
|
quote: Originally posted by Thomas A
Kanske både SACD och DVD-A dör ut? Thomas
Vid mitt besök i New York nyligen var situationen följande: i de megastora skivaffärerna hade SACD och DVD-A varsitt rack om ca 1 m, ibland i något undanskymt läge i butiken. Dessa rack var mycket sparsamt frekventerade. I de mindre skivaffärerna fanns knappt de nya formaten. Ska man döma av denna mycket ovetenskapliga observation verkar CD, åtminstone i nuläget, vara helt ohotat trots den stenhårda marknadsföringen av SACD från Sony & Co. Mvh |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:23:58
|
Jag ska åka till Japan nu ska kolla lite i HiFi kvarteren i i Tokio och se tillgång o pris. Jag återkommer
Peter |
Rundgång & Omgång |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:26:29
|
Jo dom har säkert lyckats...för en gångs skull. 
Dock så ska man inte underskatta inspelningar från den tiden. Dom låter generellt sett bättre än en modern inspelning tror jag. Idag finns det finare apparater men det finns också flera möjligheter att förstöra. Det är väl det senare spm råder tyvär. jag har hört Elvisinspelningar som låter helt okey.
Skillnaden mellan DVD och DVD-A är ordagrant att DVD är samlingsnamnet för alla DVD-format inklusive datorskivor och video med mera. Det heter ju Digital Versatile Disc och syftar på mångfaldig disc. Med CD som facit förstog man ju från början att det kommer att handla om många format, därav Versatile. Gällande DVD-A vet jag inte exakt vad specifikationerna säger men jag tror i alla fall att två kanaler 192/24 finns med. Om det är helt spikat är jag också osäker på.
John |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:28:09
|
Pekka,
hur såg det då ut på VHS och DVD hyllorna i NY? I Sverige är det ju fortfarande dominerande med VHS på hyllorna. Minns också CD intåget och hur det långsamt blev fler hyllor i butikerna. Men det tog några år i och vinyl finns ännu kvar i några butiker. DiscJockeyrnas förtjänst? |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:29:33
|
quote: Jag ska åka till Japan nu ska kolla lite i HiFi kvarteren i i Tokio och se tillgång o pris. Jag återkommer
Bra. Här i sverige är vi ofta väldigt sena med att anamma nya format. CD gick väldigt långsamt in i sverige jämfört med andra jämförbara länder. Jag tror att vi kan köra med CD ett bra tag till. 
John |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:33:02
|
när jag var i Texas över sommaren och traskade in lite på walmart så hade dom hur många dvdskivor som helst uppställda på ett gigantiskt rack bland cdskivorna vill man sen ha vhs fick man knalla över till ett litet ställ i andra sidan butiken där det fanns ett par stycken |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:35:43
|
HPW,
ta't lugnt i tunnelbanan och med den japanska whiskeyn. Den kan vara förrädisk. 
Thomas |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 00:39:29
|
ekman,
ok, DVD verkar alltså tagit över VHS där. Ska själv över till staterna nång gång under våren nästa år. Ska kika lite då, hur det ser ut i butikerna med VHS/DVD och CD/SACD/DVD-A.
T |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 01:28:51
|
quote: ta't lugnt i tunnelbanan och med den japanska whiskeyn. Den kan vara förrädisk.
Jag har varit japan tokio + Shin Yokohama Nagoia,och Osaka ca 5 ggr utan att hitta t Wiskyautomaterna och denna gång ska jag förrutom jobb & akihabara (jag har kartor från vänner så jag hoppas hitta rätt HIFI ) hitta wiskey automater bara för att det är så RÄTT från hur det funkar här i sverige. Återkommer med rapport
Petetr
|
Rundgång & Omgång |
 |
|
Viking
Member

224 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 01:33:31
|
Husker da jeg kjøpte meg en Phillips 2000 videomaskin fordi den teknologien var best, den kunne ta opp på 2 sider bl.a for så å gå inn i en videobutikk der det var 3 avlukker-Beta-VHS og 2000 og g det fantes nesten ikke filmer i 2000-FAEN, det er ikke alltid kvalitet vinner!! Timbre: Jeg er definitivt ingen LTS-mann og er svært uenig i mange saker, men her er jeg enig. Mine lytteerfaringer fra SACD kom fra FØR jeg leste om problemene med formatet-jeg var altså¨svært BIASED mot SACD, MEN likevel kunne jeg høre at noe ikke stemte i diskanten og at dette ødela opplevelsen for min skyld. Å da lese mplinger og matematiske bevis for dette, overbeviser meg om at SACD er DVD-A underlegent!! |
MVH Viking |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 01:42:15
|
fladdermusöron  |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 01:56:28
|
Avdelning sen ide. SACD som inte idag går att kopiera borde kosta 100 KR men CD som alla kan kopiera och distribuera kan kosta 350. Kanske kan få fart på HIGH end marknaden  Peter |
Rundgång & Omgång |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 02:07:10
|
jag tror dom måste sänka priserna på sacd och sen även ge ut populärmusik på detta medium för att få någon fart på det |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 02:29:10
|
Jo vinylen finns ju kvar faktiskt, trots att principen är gammal för detta medium. Återutgivningar etc har ju gjort att listan av skivar är ganska stor (även om nyare skivor inte finns).
Öhh, ursäkta men det finns otroligt mycket nya skivor på vinyl, klart mer nya skivor kommer ut på vinyl än på SACD och DVD-A ihop.
Men stora fråga är inte SACD vs DVD-A tycker jag utan kommer NÅGOT av dom överleva, eller kommer dom bli otroligt små audiofil format? För det nya formatet som fler och fler använder är, MP3! Man kan ju se en del trådar här med folk som påstår att det låter lika bra som original CD'n, mm. Så för vanligt folk så är MP3 en utveckling framåt. Man får plats med mer på en CD eller memory stick. Så enda chansen att SACD och DVD-A kommer bli stora är nog att dom kommer med något nytt mot CD och MP3, alltså multi-kanal. Och folk får tycka vad dom vill men multi kanal för mig är ett steg bakåt.
|
 |
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 06:28:15
|
quote: Originally posted by John Stalberg
Jo dom har säkert lyckats...för en gångs skull. 
Dock så ska man inte underskatta inspelningar från den tiden. Dom låter generellt sett bättre än en modern inspelning tror jag. Idag finns det finare apparater men det finns också flera möjligheter att förstöra. Det är väl det senare spm råder tyvär. jag har hört Elvisinspelningar som låter helt okey.
John
Håller med John. Många inspelningar från 50 och 60-talen låter fint. Jazz på skivbolaget Colombia låter oftast mycket bättre än en genomsnittlig modern produktion. Det gäller bara att inte tänka på bandbruset
Ett bra exempel är Miles Davis "Kind of Blue". Den brusar, men i övrigt är den av god klass.
mvh\JM |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 11:25:15
|
En liten spekulation: Mp3 tar över mer och mer därför att medelsvensson inte hör någon större skillnad jämfört med cd. Det gör nog ingen annan heller om man har en tusenkronorsanläggning från OnOff, ena högtalaren på golvet och den andra i bokhyllan. Om man dessutom mest lyssnar på musik som någon sorts bakgrundsljud duger nog mp3 hur bra som helst. |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 17:53:13
|
Den här frågan hamnade långt ner men om Timbre vill svara på den vore jag mycket tacksam. Den har sin begynelse i att du(Timbre) säger att PCM systemet orsakar ringningar och gör transienter utsmetade för det ser ut så på diracpulsens osciloscopbild. Jag påstår att den endast är bandbreddsbegränsad men i övrigt perfekt återgiven utan vare sig ringningar eller utsmetning. Det enklaste vore om du då kunde svara på denna fråga så kommer eventuella oklarheter komma fram med all tydlighet hoppas jag.
En signal som det skalas bort högfrekvens ifrån måste ändra utseende. Varje unik signal har sitt eget unika utseende. Min fråga till dig blir således; Hur ska en bandbreddsbegränsad diracpuls se ut egentligen om den är pertfekt återgiven förutom att allt över en viss frekvens inte längre är med?
John |
 |
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 19:14:36
|
quote: Originally posted by Timbre
Ibland blir man förvånad. Det är ju ni som har startat hela debatten om SACDsystemets underlägsenhet. Om du inte minns, kan jag påminna dig. Det var i en diskussion om hörlurar på gamla Hifimagasinet där Ingvar Öhman gick in och sågade DSD p.g.a. det "ultrasoniska bruset" som skulle förstöra alla musikupplevelser.
Jag hörde det inte då och jag hör det inte nu. ...att nervärdera ett system med argument man inte hör, det är magstarkt.
Hej igen Timbre (Bengt)!
För det första: Du har antagligen rätt i att det var jag som startade diskussionen om SACD. Fick jag inte göra det??? Vad menar du? Borde jag ha ansökt om tillstånd att ifrågasätta systemet? Har din synpunkt om vem som startade diskussionen något med sakfrågan (den hörbara förvrängningen från systemet) att göra? Att dsd skulle "förstöra alla musikupplevelser" har jag dock aldrig skrivit. Slarvigt av dig att påstå det. Vad jag påstått är att det förändrar musikupplevelsen, det vill säga att det är ett icke transparent format. Därvidlag är DVD-A överlägset.
För det andra: Jag tror du undervärderar din hörsel. Jag har undersökt fenomenet (upplösningsbegränsningen i högsta oktaven i kombination med ultraljudbruset från dsd) i massor av blindlyssningar, och alla som inte är nästan stendöva hör det. Jag tror nog du hör det också. Däremot är det långt ifrån alla tycker att det är ett "fult" fel, så det är inte säkert att du lider av det. Var det kanske det du menade?
Vh, Ing. Öhman
PS. Din slutkläm "...att nervärdera ett system med argument man inte hör, det är magstarkt" är ganska rolig. Det är väl sjlävklart att du inte hör argumenten, de är ju i textform! Läsa dem kan du dock. |
 |
|
Topic  |
|