Från att ha varit mycket frågande till att nätkablar (och filter) kan ha någon betydelse så har jag blivit klart överbevisad. Olika nätkablar ger olika ljud som slutresultat och därigenom borde ju synergieffekter vara rimliga om man gillar resultatet av en viss kabel. Dock har mitt elsystem varit av äldre datum i ett flerfamiljshus med mängder av externa störningar förutom de som mina hifiapparater har åstadkommit.
Ett bra "tweak" var bytet av proppskåp och dragandet av jordade ledningar, då försvann t.o.m. en del störande ränder på tvbilden.
Bravo, Du har nog delvis förklarat varför man får så olika resultat. Om elsystemet i huset är bra och du inte har störande saker inkopplade så får du kanske inte så stor effekt med andra nätkablar. Om du däremot har ett sämre elsystem i huset så får du en stor effekt med rätt nätkabel. Om du bor i hus så kan även grannens elapparater förstöra din el (ditt ljud). En god vän hade stundtals ett mycket högt brumm från sitt Naim slutsteg och han kunde inte hitta störkällan i sitt hus. Vid ett besök i grannens garage hittade han ett termostatstyrt element med fläkt. Genom telefon kunde hustrun hemma bekräfta att brummet ändrade sig markant när dom slog av/på elementet. Efter att min vän inhandlat grannen ett nytt element och fått slänga det gamla var problemet löst. Ibland lönar det sig att tweaka hos grannen! /Per
Många svar och teorier blev det, man får tacka, inte vet jag om jag blev så mycket klokare, men jag skall vad tiden lider införskaffa nätkablar då priset är det rätta å då lär de bli av olika fabrikat, så sen får jag väl prova mig fram. André.