| Author |
Topic  |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 12:20:42
|
Jax, tack för ditt förtydligande. 
Hur pass dålig ska en kabel vara för att hastighetsfaktorn ska spela in? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 12:23:32
|
Blanda aldrig olika typer av nätkablar. Använd alltid samma sorts kabel som går i väggen från proppskåpet.
Mvh |
 |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 16:58:16
|
| Ytterliggare ett vettigt inlägg från wolnad !! |
 |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 17:31:41
|
För att återgå till frågan. Visst kan man blanda. Om ett fabrikat ger en mörkare klang så kan det vara vettigt att blanda med en kabel som drar åt andra hållet. I ditt eget vardagsrum är det du som är kung och bestämmer hur du vill ha det.
Sedan vill jag också bidra med mitt tyckande också. Jag tycker att bra nätkablar är lika viktigt som bra signal- och högtalarkablar. Betydelsen ökar naturligtvis ju mer transparent anläggning man har. Att bra konstruktioner inte skulle behöva bra nätkablar och att dom skulle vara felkonstruerade om nätkablar ger förbättringar är bara dumheter. Ju bättre anläggning man har, ju större betydelse har dom små detaljerna. En dålig anläggning låter fortfarande dåligt, hur bra nätkablar man än använder.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2004/03/22 17:33:31 |
 |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 17:37:21
|
Känns som debatten börjar falna litegrann...
Dags och pumpa in lite 95 oktan (lösa upp lite snake oil kanske ) ... tar på mig sydvästen (extremt dåligt kabelskämt där!! )
Några av er kanske såg ett rätt kul program med Robert Aschberg i TV3 för några veckor sedan. Man anlitade ett antal "slagrutekonsulter" som med diverse mätapparatur kunde söka magnetfält och hitta den mest optimala placeringen av en säng i ett rum (för harmonisk sömn). Man kunde även minimera dessa skadliga kraftfält genom att placera ut små plastpuckar på strategiska ställen. Problemet var att man konsulterade fyra (om jag minns rätt) slagruteexperter och allaplacerade självsäkert sängen på OLIKA platser i rummet (jfr blindtest)
Sen fick dom byxorna ordentligt nerdragna i studion...men vidhöll givetvis att detta var beprövat och bevisat att fungera "i praktiken".
Säkert var det också så att en antal av dom som köpt dessa (dyra) high-end sovtjänster sov bättre (placebo ?!!)...
Kan inte låta bli och dra en liiiiiten, liiiiiten parallel med denna nätkabeldebatt. 
I och för sig kanske slagruteplacering av högtalarna längs dessa magnetfält skapar synergi, harmoni och en bättre arbetsmiljö för högtalarelementen...ett mer avslappnat, renare ljud helt enkelt...hmmmmm...måste testas... 
Jag tror:
- att jorden snurrar runt solen (trista siffror) - att jorden är rund trots att våra ögon klart ser att den är platt (trista siffror igen) - att högtalarna är den överlägset viktigaste komponenten för att uppnå välljud (siffror igen) - att bränna hifibudgeten på nätkablar med 4/5-siffriga prislappar är det absolut sämsta man kan göra ur pris/prestandasynpunkt (nog generellt sant om prestanda är lika med välljud) - att det ser imponerande ut med huggormsliknande högtalar- och nätkablar (till skillnad från baby-blå SupraPly) - att kommersiella intressen kanske inte alltid överensstämmer med konsumentens bästa
Jag tror inte: - på att kladda ner mina CD med gröna filtpennor, - på att rengöra mina CD med Pledge möbelpolish för att förbättra CD-ljudet dramatiskt - på frysning och avmagnetisering av CD/DVD-skivor - på att hemlig amerikansk militärteknologi baserat på sällsynta jordartsmetaller och med hjälp av kvantrenande ("Quantum Purification")-effekter förbättrar mina nätkablar/högtalarkablar och därmed mitt ljud (Bybee Products http://bybee.langtech.com/ourtech.asp...ett Nobelpris i fysik ger det nog att ha fixat "slipstreamande" elektroner. Wooww!!)
...för att ta några exempel i högen.
Tro måste ju alla få göra i detta forum...tro finns verkligen i överflöd i denna debatt...
Eder ödmjukaste /M
|
 |
|
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 17:38:04
|
Rätt så Björn-Ola. sen får man naturligtvis inte glöma att sätta på vettiga nätkontakter, dom påverkar mycket mer än man tror. Appropå Woland; jag använder kabel från Elektrocompaniet till min kaffebryggare = HIFI Kaffe    |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2004/03/22 17:45:46 |
 |
|
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 17:56:04
|
Ja det är inte bara Krell som avråder från att använda diverse exotiska nätkablar/filter o dyl.
Även Bryston avråder från detta, då de menar att deras apparater redan är färdigkonstruerade.
Tipset till alla är att köpa just färdigkonstruerade apparater. Skit i Sladdmaffian och handla seriöst istället.
Är man lite orolig kan man ju tvinga signalkablarna runt varandra eller köra balanserad överföring.
Mvh |
 |
|
|
Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 18:44:16
|
Bra debatt iallafall! Fyra läger så långt:
1. De som inte tror det gör skillnad, och därför undvarar med att prova 2. De som inte trodde, men provat, och märkt skillnad 3. De som inte trodde, provade, och inte märkte skillnad 4. De som tror på allt de hör om saker och ting, om en amerikan har sagt det
I mitt tipi-tält gäller att vettiga nätkablar skall skärma från EMC och RF i närområdet, de ljudmässiga förbättringarna kommer som effekt av detta och inte av att kabeln behöver vara knepigt eller exeptionellt dyrbart konstruerad. 
Vill man uppnå andra effekter får man som jag tidigare nämnt på ett flertal ställen fundera på att skaffa filter/konditionerare och/eller trafo.
Mvh, Marcus |
 |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 20:14:39
|
CC: Just de! Balanserad överföring utav nätström! De vill jag ha woland! Hehe... Övrigt så...?
Då får du flytta till Norge eller Albanien. Det är dom enda länderna i Europa som har ett balanserat elnät med en flytande nolla. Det fungerar teoretiskt perfekt, men i praktiken är det oftast sämre än det vi har. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 22:21:02
|
| Hallå Jorma, vi får nog skaffa det där kraftverket i alla fall, - balanserat!! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 22:25:15
|
Wolfgang, det är då vi kan få det perfekta balanserade nätet. Ett litet problem bara. Hur löser vi den biten med 1,5 mil ledning. Det blir nog billigast att vi bygger var sitt |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Jax
Member

667 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 23:37:37
|
Lär av de gamla teleteknikerna hur de balanserade telefonledningarna ;)
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
 |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 07:59:15
|
CC; glöm inte balansera propellern. Jorma; du har rätt vi bygger varsitt, föresten ; om vi lägger det mellan oss så behöver vi bara 7,5 km var !!?? |
 |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 08:54:02
|
Apropå kärnkraftverk och egen ström...
Även om man blev halvt idiotförklarad för sitt inlägg om "avstånd" till säkringsskåp och impedans/resistans i strömmatningen etc. så kanske detta inte är 100% ointressant. Om man som tankeexperiment bor i ett äldre hus/lägenhet med gamla ledningar + använder ett antal meter skarvsladd, ett antal kontakter på vägen, så kanske man i värsta fall lommer upp i 2 ohm impedans i nätmatningen. Med tungdrivna högtalare och ordentliga slutsteg med effektkuber som tillåter att man driver 100+ A/kanal så finns säkert programmateral (rock, kyrkorgel,...) som tömmer ut även en stor kondensatorbank på delar av en sekund. Räkna på 2 kw på 220V sidan under sådana passager..vilket innebär 10 A c:a dvs 20 V spänningsfall, dvs effekten sjunker med c:a 20 % (ändå bara en knapp decibel!!). MEN kanske om förförstärkare och/eller CD har väldigt dåliga nätdelar så fortplantas denna varierande nätspänning in till dessa (som på något sätt borde denna vara modulerad med musiken man spelar...
Lyssnar någon på dessa volymer frågar man sig?
Resonemanget är lite tveksamt (dvs. har någon utrustning så dåliga nätdelar OCH spelar man så högt)
Tror inte nädvändigtvis att detta är hörbart men med ljudfloskler från hifitidningar---"gräver djupt i basen, järnkoll över baselementet, går avgrundsdjupt" så är säkert allt hörbart och detta iallafall en faktor att begrunda. dvs. vad är värdet av att spänningsmata tunga slutsteg separat från allt annat....tror i alla fall att frågeställningen är lika relevant (eller lika lite relevant) som synegi i nätkablarna. 
Någon som har bra insikt?
/M |
 |
|
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 09:38:41
|
Tja.. med balansering så avsåg jag ju inte Elnätet utan signalöverföringen MELLAN apparaterna. Alltså för att minska eventuella störningar från elkablar o dyl.
Mvh |
 |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 13:12:29
|
cc: jag tror på din välmening. Du har bara väldigt mycket bättre öron än jag...helt klart (jag är väl för gammal ) Jag är inte helt övertygad kan jag säja...men lyssnar på ALLA argument oavsett avsändare.
Ha det du också  |
 |
|
Topic  |
|