HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar av olika fabrikat i samma anläggning ?.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:20:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jax, tack för ditt förtydligande.

Hur pass dålig ska en kabel vara för att hastighetsfaktorn ska spela in?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:23:32  Show Profile Send Woland a Private Message
Blanda aldrig olika typer av nätkablar. Använd alltid samma sorts kabel som går i väggen från proppskåpet.

Mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:27:10  Show Profile Send CC a Private Message
Så de som använder "vanlig" installationskabel ska även använda den "löst" till sin stereo då? Ingen dum idé kanske woland, en lite bökigt då de är lite styva o svårhanterliga ibland...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:30:06  Show Profile Send CC a Private Message
Lättare för mig ioförsig som köpt kablage från Creative Audio och kör den hela vägen från elcentral o ut till mina svarta lådor Den kablen är relativt flexibel o fungerar till både och... Men annars så..

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:36:16  Show Profile Send CC a Private Message
Åsso låter det mkt bättre med den än med den "vanliga" installationskabeln som jag hade först
Iallafall så påstår mina öron de

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:58:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ytterliggare ett vettigt inlägg från wolnad !!
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:02:24  Show Profile Send CC a Private Message
Mmmm.... En del har koll på läget....

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:31:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
För att återgå till frågan.
Visst kan man blanda. Om ett fabrikat ger en mörkare klang så kan det vara vettigt att blanda med en kabel som drar åt andra hållet.
I ditt eget vardagsrum är det du som är kung och bestämmer hur du vill ha det.

Sedan vill jag också bidra med mitt tyckande också. Jag tycker att bra nätkablar är lika viktigt som bra signal- och högtalarkablar. Betydelsen ökar naturligtvis ju mer transparent anläggning man har.
Att bra konstruktioner inte skulle behöva bra nätkablar och att dom skulle vara felkonstruerade om nätkablar ger förbättringar är bara dumheter. Ju bättre anläggning man har, ju större betydelse har dom små detaljerna. En dålig anläggning låter fortfarande dåligt, hur bra nätkablar man än använder.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/03/22 17:33:31
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:37:21  Show Profile Send mats31 a Private Message
Känns som debatten börjar falna litegrann...

Dags och pumpa in lite 95 oktan (lösa upp lite snake oil kanske ) ... tar på mig sydvästen (extremt dåligt kabelskämt där!! )

Några av er kanske såg ett rätt kul program med Robert Aschberg i TV3 för några veckor sedan. Man anlitade ett antal "slagrutekonsulter" som med diverse mätapparatur kunde söka magnetfält och hitta den mest optimala placeringen av en säng i ett rum (för harmonisk sömn). Man kunde även minimera dessa skadliga kraftfält genom att placera ut små plastpuckar på strategiska ställen. Problemet var att man konsulterade fyra (om jag minns rätt) slagruteexperter och allaplacerade självsäkert sängen på OLIKA platser i rummet (jfr blindtest)

Sen fick dom byxorna ordentligt nerdragna i studion...men vidhöll givetvis att detta var beprövat och bevisat att fungera "i praktiken".

Säkert var det också så att en antal av dom som köpt dessa (dyra) high-end sovtjänster sov bättre (placebo ?!!)...

Kan inte låta bli och dra en liiiiiten, liiiiiten parallel med denna nätkabeldebatt.

I och för sig kanske slagruteplacering av högtalarna längs dessa magnetfält skapar synergi, harmoni och en bättre arbetsmiljö för högtalarelementen...ett mer avslappnat, renare ljud helt enkelt...hmmmmm...måste testas...

Jag tror:

- att jorden snurrar runt solen (trista siffror)
- att jorden är rund trots att våra ögon klart ser att den är platt (trista siffror igen)
- att högtalarna är den överlägset viktigaste komponenten för att uppnå välljud (siffror igen)
- att bränna hifibudgeten på nätkablar med 4/5-siffriga prislappar är det absolut sämsta
man kan göra ur pris/prestandasynpunkt (nog generellt sant om prestanda är lika med välljud)
- att det ser imponerande ut med huggormsliknande högtalar- och nätkablar (till skillnad från baby-blå SupraPly)
- att kommersiella intressen kanske inte alltid överensstämmer med konsumentens bästa

Jag tror inte:
- på att kladda ner mina CD med gröna filtpennor,
- på att rengöra mina CD med Pledge möbelpolish för att förbättra CD-ljudet dramatiskt
- på frysning och avmagnetisering av CD/DVD-skivor
- på att hemlig amerikansk militärteknologi baserat på sällsynta jordartsmetaller och med hjälp av kvantrenande ("Quantum Purification")-effekter förbättrar mina nätkablar/högtalarkablar och därmed mitt ljud (Bybee Products http://bybee.langtech.com/ourtech.asp...ett Nobelpris i fysik ger det nog att ha fixat "slipstreamande" elektroner. Wooww!!)

...för att ta några exempel i högen.

Tro måste ju alla få göra i detta forum...tro finns verkligen i överflöd i denna debatt...

Eder ödmjukaste
/M

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:38:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rätt så Björn-Ola.
sen får man naturligtvis inte glöma att sätta på vettiga nätkontakter, dom påverkar mycket mer än man tror.
Appropå Woland; jag använder kabel från Elektrocompaniet till min kaffebryggare = HIFI Kaffe

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/03/22 17:45:46
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:56:04  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja det är inte bara Krell som avråder från att använda diverse exotiska nätkablar/filter o dyl.

Även Bryston avråder från detta, då de menar att deras apparater redan är färdigkonstruerade.

Tipset till alla är att köpa just färdigkonstruerade apparater. Skit i Sladdmaffian och handla seriöst istället.

Är man lite orolig kan man ju tvinga signalkablarna runt varandra eller köra balanserad överföring.

Mvh
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:44:16  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Bra debatt iallafall! Fyra läger så långt:

1. De som inte tror det gör skillnad, och därför undvarar med att prova
2. De som inte trodde, men provat, och märkt skillnad
3. De som inte trodde, provade, och inte märkte skillnad
4. De som tror på allt de hör om saker och ting, om en amerikan har sagt det

I mitt tipi-tält gäller att vettiga nätkablar skall skärma från EMC och RF i närområdet, de ljudmässiga förbättringarna kommer som effekt av detta och inte av att kabeln behöver vara knepigt eller exeptionellt dyrbart konstruerad.

Vill man uppnå andra effekter får man som jag tidigare nämnt på ett flertal ställen fundera på att skaffa filter/konditionerare och/eller trafo.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:59:53  Show Profile Send CC a Private Message
Just de! Balanserad överföring utav nätström! De vill jag ha woland! Hehe...
Övrigt så...?

mats31,
Nix, kolla inte mkt på tv (kanske man borde?) så jag missar en del intresanta o seriösa program
Däremot så testade jag för många år sedan med grönfärg! Funkade grymt bra på många skivor. Nuförtin så.. Lite slö
Nedfrysning inte testat. Verkar omständigt o leta skivor i frysen
Avmagnetisering verkar fungera när jag varit med på test. Har ingen dylik själv pga priotering utav stålar...
ByBee, har deras verkan i ett par Thiel burkar, mkt övertygande! Har inga själv av ovan nämnda orsak
Nätkablar, testat buntvis i den "billiga" nivån där jag har råd att investera! Skillnader så att det är löjligt! Men hur många gånger har jag inte nämnt detta
Till er som inte hört eller ens brytt Er om att testa så... Varför slå mitt huvud i vägen? Ni kommer aldrig troot ändå! Inte ens om Ni hade kommit hem till mig o jag hade demat för Er! Så...

Din paralell som du drog mats31, kan kan jag inte yttra mig om då jag inte har några egna erfarenheter om saken. Det finns de som tror på´t. jag tillhör inte en av dem...Men det hänger nog på att jag inte är intresserad utav sådant? Däremot gillar jag att lyssna på musik o allt som kan förbättra ljudet hemma och som är överkommligt rent kostnadsmässigt för mig.... Jag är ingen anhängre utav dyra kablage, men hör jag något som positivt förbättrar ljudet tillräckligt mycket så att jag kan höra det så... Bara pengarna finns så finns viljan

Nä, nu återgår jag till lite familjebestyr!

Fortsätter debatten imorgon?

Hej

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/22 :  20:14:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
CC: Just de! Balanserad överföring utav nätström! De vill jag ha woland! Hehe...
Övrigt så...?

Då får du flytta till Norge eller Albanien. Det är dom enda länderna i Europa som har ett balanserat elnät med en flytande nolla.
Det fungerar teoretiskt perfekt, men i praktiken är det oftast sämre än det vi har.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:21:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hallå Jorma, vi får nog skaffa det där kraftverket i alla fall, - balanserat!!

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:25:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Wolfgang, det är då vi kan få det perfekta balanserade nätet.
Ett litet problem bara. Hur löser vi den biten med 1,5 mil ledning.
Det blir nog billigast att vi bygger var sitt

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:37:37  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Lär av de gamla teleteknikerna hur de balanserade telefonledningarna ;)

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:39:34  Show Profile Send CC a Private Message
Albanien Here we come

hehe

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:42:28  Show Profile Send CC a Private Message
Fast jag bor högt upp, kanske skulle man bygga sig ett vindkraftverk?
Undras om det går att dra ur tillräckligt med power ur en sådan propeller? Hmm..?
Ren ström
O när det är vindstilla? Då får amn ägna sig år annat

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:59:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
CC; glöm inte balansera propellern.
Jorma; du har rätt vi bygger varsitt, föresten ; om vi lägger det mellan oss så behöver vi bara 7,5 km var !!??

Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:54:02  Show Profile Send mats31 a Private Message
Apropå kärnkraftverk och egen ström...

Även om man blev halvt idiotförklarad för sitt inlägg om "avstånd" till säkringsskåp och impedans/resistans i strömmatningen etc. så
kanske detta inte är 100% ointressant. Om man som tankeexperiment bor i ett äldre hus/lägenhet med gamla ledningar + använder ett antal meter skarvsladd, ett antal kontakter på vägen, så kanske man i värsta fall lommer upp i 2 ohm impedans i nätmatningen. Med tungdrivna högtalare och ordentliga slutsteg med effektkuber som tillåter att man driver 100+ A/kanal så finns säkert programmateral (rock, kyrkorgel,...) som tömmer ut även en stor kondensatorbank på delar av en sekund. Räkna på 2 kw på 220V sidan under sådana passager..vilket innebär 10 A c:a dvs 20 V spänningsfall, dvs effekten sjunker med c:a 20 % (ändå bara en knapp decibel!!). MEN kanske om förförstärkare och/eller CD har väldigt dåliga nätdelar så fortplantas denna varierande nätspänning in till dessa (som på något sätt borde denna vara modulerad med musiken man spelar...

Lyssnar någon på dessa volymer frågar man sig?

Resonemanget är lite tveksamt (dvs. har någon utrustning så dåliga nätdelar OCH spelar man så högt)

Tror inte nädvändigtvis att detta är hörbart men med ljudfloskler från hifitidningar---"gräver djupt i basen, järnkoll över baselementet, går avgrundsdjupt" så är säkert allt hörbart och detta iallafall en faktor att begrunda. dvs. vad är värdet av att spänningsmata tunga slutsteg separat från allt annat....tror i alla fall att frågeställningen är lika relevant (eller lika lite relevant) som synegi i nätkablarna.

Någon som har bra insikt?

/M
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:38:41  Show Profile Send Woland a Private Message
Tja.. med balansering så avsåg jag ju inte Elnätet utan signalöverföringen MELLAN apparaterna. Alltså för att minska eventuella störningar från elkablar o dyl.

Mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:49:32  Show Profile Send CC a Private Message
mats31,
JAG vill INTE idiotförklara dig! Önskar bara vilja övertyga dig om att testa detta med nyttan utav bra strömförsörjning i ren välmening
Men...
Din matematik är tyvärr utanför mitt begrepsområde så det är svårt för mig att argumentera mot (eller med) ditt resonomang
Men...
En god vän till mig (har Ni hört den förut?) sitter med monstersteg från DP o S1:an från Bladelius. Han bor i lägenhet med allt vad det innebär, men han har lagt ner en hel del jobb på sin akustik.
Hemma hos honom kan man höra skillnad på ta mig tusan vad som helst! Jag o min fru var över för ett tag sedan när han labbade med oika stickkontakter. Skillnaden var så överbevisande så att tala om placeboeffekten i det sammanhanget skulle vart generande...
Min fru som älskar musik men är totalt ointresserad utav vår hobby (ganska vanligt va?) hörde även hon dessa skillnader lika tydligt som att man kan se skillnade mellan svart o vitt...

Själv bor jag ute på landet (typ ser inga grannar och har ingen kollektivtrafik närmsta kilometrarna) men har absolut inga problem med att höra skillnader mellan stickkontakter o nätkablar
Detta ÄVEN om jag sitter på natten o lyssnar o allt annat i huset är avstängt (nja, inte kyl o panna o så naturligtvis...). Skillnaden finns där oavsett om jag drar på rock´n roll på hög ljudnivå eller om jag sitter med "moderat" ljudnivå...

Vad jag vill komma till?
Jo, att mycket (det mesta) av det som jag o kompisen testar gör vi både hemma hos honom och hemma hos mig. Vi har olika förutsättningar när det gäller strömmen fram (ingen har ström från Albanien heller) och ändå är det skrämmande lätt att höra dessa skillnader som finns!
Vissa produkter fungerar bättre hemma hos honom, andra hos mig, men oftast så har vi ungefär samma positiva/negativa resultat...

Jag har inga guldbyxor att ösa ur så jag försöker alltid hitta vägar som ger de där 90% utav allt men kostar 10% istället... Vilket inte alltid funkar, men iallafall...

Så... Lååånga utlägg som vanligt...
Men, har jag lyckats övertala dig mats31 Nehej, trodde nog inte det heller

Ha de

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3984 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:51:33  Show Profile Send CC a Private Message
Woland, jag trodde nästan det, men kunde låta bli hehe...

Ps. Balanserat körs redan mellan elektroniken

Tjaba!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/23 :  13:12:29  Show Profile Send mats31 a Private Message
cc: jag tror på din välmening.
Du har bara väldigt mycket bättre öron än jag...helt klart
(jag är väl för gammal )
Jag är inte helt övertygad kan jag säja...men lyssnar på ALLA argument oavsett avsändare.

Ha det du också
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000