HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar av olika fabrikat i samma anläggning ?.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:15:45  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag tror att orginalkabeln som följer med produkten är den bästa kabeln för den produkten.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:35:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om vi nu ska ta historian om min inställning till nätkablar som radikalt ändrade sig på en kväll för ca. 3 till 4 år sedan.
Jag hade innan dess inställningen att:
"hörrödu, jag är elektriker och en vanlig nätsladd ger fullt tillräckligt med ström till även mycket dyra och fina anläggningar. Mig kan du inte lura på något dyrt hokuspokussladdéri som ska ge någon som helst skillnad i någon anläggning på denna jord"

Jag var hemma hos Jonas D. som du CC känner väl och kan få bekräftat att jag hade den inställningen då.

Jag var alltså hem till Jonas för att låna hem signalkablar och Jonas frågade då om jag inte skulle passa på att prova ett par nätkablar också. Han skulle sälja dom begagnade till ett mycket bra pris. Det var Transparent super av den typen med 3 st. "klumpar" på kabeln. Han hade 2 st. att sälja för 1800 kr/st. Det var då jag uttalade det som jag sen fick svälja.

Han övertalade mig om att låna hem en av dessa nätkablar tillsammans med signalkablarna som jag var intressserad av. 3 dagar senare skulle kablarna lämnas tillbaka och jag satt den sista kvällen med signalkablarna som jag hade jämfört med en del andra som jag var intresserad av. Jag bestämde mig till slut på kvällen för vilken signalkabel som jag skulle ha, och det var ett svårt val då skillnaderna inte var så stora mellan dom olika signalkablar som jag hade testat. Då kom jag att tänka på nätkabeln som jag inte hade lust att prova. Men jag kände att jag måste koppla in den, så att jag åtminstone ärligt skulle kunna tala om för Jonas att jag har testat nätkabeln och det var som jag trodde att det gjorde ingen skillnad!!
Men när jag kopplade in nätkabeln till cdspelaren, så trodde jag inte mina öron. Jag var så skeptisk till det jag hörde att frugan som inte har något som helst intresse för apparater eller kablar motvilligt hamnade i soffan. Homn gillar att lyssna på musik och ju mer musikaliskt anläggningen spelar desto mer sitter hon och lyssnar. Efter att ha skiftat nätkablar fram och tillbaka frågade hon: "tror du att en sådan kabel gör lika mycket för musiken på förstärkaren som den gör här m,ed cdspelaren, så tycker jag att du ska köpa bägge kablarna av honom. Det här var fantastiskt mycket mer uppgradering än att byta signalkablarna som vi lyssnat på till leda nu i 3 kvällar"
Det var ord och inga visor. Regeringen hade sagt sitt och om jag nu inte backade på min inställning till nätkablar, så tror jag att hon hade åkt ut till Jonas och köpt kablarna själv
Så det fanns inget annat att göra än att erkänna för Jonas att jag är visserligen elektriker och tror fortfarande inte riktigt på det här, men jag blir nog tvungen att köpa bägge kablarna av dig, för frugan har sagt sitt. Och hon är inte elektriker eller har inget som helst hum om teknik, men hon lyssnar på musik och hon vill ha dessa kablar.
Jag har sedan dess backat helt på att få allt tekniskt förklarat för migb och har börjat lära av frugan hur man ska lyssna fram musiken.
Och det har varit framgångsrikt som ni kanske märker.
Men det satt hårt inne den gången att släppa på prestigekraven.

Ps. Jag köpte signalkablarna också av Jonas. Det var Silk den gången.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:42:32  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Har man inte provat så vet man ju inte eller hur
Det där med att låta ens fru vara med ibland tycker jag är ganska bra. Ibland undrar man om det är placebo eller har jag hört rätt , i dessa fall kallar jag på frugan. Det fungerar varenda gång

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:49:06  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Har man inte provat så vet man ju inte eller hur
Det där med att låta ens fru vara med ibland tycker jag är ganska bra. Ibland undrar man om det är placebo eller har jag hört rätt , i dessa fall kallar jag på frugan. Det fungerar varenda gång

Bra att ha en hjälpande hand hemma
Tyvärr anser "vissa" att det inte är giltigt som bekräftelse, då du i detta fall, genom tonfall, kropps-språk etc lurar henne att tycka likadant som du

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:58:16  Show Profile Send johan.björklund a Private Message
Jo det har man hört , tråkigt men sant.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:30:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tyvärr anser "vissa" att det inte är giltigt som bekräftelse, då du i detta fall, genom tonfall, kropps-språk etc lurar henne att tycka likadant som du

Om jag skulle försökt att lura henne i fallet med nätkablarna så hade det varit åt det hållet att vi inte hade köpt dom.

Frugan har på sitt visitkort titeln "senior purchaser & projekt manager".
Hon är alltså en gammal garvad inköpare på ett stort bolag och det går inte att lura henne med försäljarknep. Dom genomskådar hon ögonblickligen. Hon sitter dessutom med i ledningsgruppen för inköpssidan av detta bolag.
Vilket bolag?
Ja, det kanske går att lista ut med den bil som jag använder till diverse resor med hifianknytning. Det är hennes tjänmstebil från samma bolag.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=407&st=0

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/20 :  09:29:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hej Jorma, skall köpa ett kärnkraftverk (eget) vill du vara med och dela?? Grattis till din nya skapelse !! Vi kan koppla den mellan mitt kärnkraftverk och våra kopplingsdosor.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/03/20 09:30:25
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4520 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:46:58  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Den som söker den absoluta sanningen i mätningar och siffror närmar sig aldrig målet.
Jorma> Om du ser alla möjliga hifiapparater som kan byggas och som ska uvärderas som ett diskretoptimeringsproblem kanske det hela blir lite klarare. Vi har alltså massa punkter att utvärdera, låt oss säga att vi utvärdera dem med hörseln. Sådana problem blir rätt stora eftersom vi har massa variabler. Att genomsöka alla punkter/hifiapprater helt utan några regler/sökmetoder skulle dröja lång tid då antalet kombintionerna snabbt blir större än antalet atomer i universium, dvs ganska många. Nej man måste ha någon slags metod för i vilken riktning man ska gå och hur långt steg man ska ta.

Dvs vi kan inte bara skita i siffror och mätningar för då kommer vi ALDRIG till målet.

I'm not a complete idiot, some parts are still missing.

Edited by - Rydberg on 2004/03/20 13:52:21
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  14:09:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:

Varför denna skeptism mot dessa "vissa"? Om man tycker sig höra skillnader, varför inte gör en seriös blindtest för att på allvar konstatera att det inte är placebo? Givetvis kan det vara bökigt och jobbigt att blindtesta och själv har jag ännu inte orkat göra det heller men jag skulle känna mig betydligt mer säker på om en produkt blev till det bättre eller sämre om jag lyckats plocka ut den vid ett flertal tillfällen i blindtest.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/03/20 14:11:11
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/20 :  14:40:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är klart att man ska ha en metod, Rydberg.
Alla dessa oändliga kombinationer som i sista slutskedet av en konstruktion genom lyssning kan inte genomföras, men det finns något som heter uteslutningsmetoden.
Med den kómmer man att minska antalet kombinationer allt efetr som testerna fortgår.
Den som söker blint som du antyder kommer aldrig att bli klar över något.
När man har uteslutit en väg, så har man kanslke halverat möjligheterna eller tom. oftast mer.
Genom halvering kommer man rätt snart fram til ett fåtal kombinationer som ska testas lite noggrannare.
Och naturligtvis också försöka få en förståelse för vad som händer.
Men den som ska ha en fullständig förståelse för allt kommer aldrig att bli klar i detta livet.

Sen får vi försöka skilja på konsument och producent.
Dom allra flesta som har köpt kablar av mig har inte velat ha så mycket tekniksnack från min sida. Dom har lånat kablarna och köpt efter att ha lyssnat på vad dom ger i deras egna anläggningar.
Dom flesta som lyssnar på musik genom bra anläggningar är inte teknikutbildade eller har heller inget intresse i detta.
Dom flesta som vill ha siffror före lyssning är unga människor med en alldeles färsk teknikutbildning eller är mitt uppe i en sådan.
Det finns naturligtvis undantag från dom ovanstående, men jag sa inte alla. Dom allra flesta var det.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:52:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Den som söker blint som du antyder kommer aldrig att bli klar över något.

Utveckla gärna denna ståndpunkt då jag tycker det vore intressant att få en lite mer djuplodande inblick i vad du menar Jorma.

Mvh,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:56:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Förstår inte riktigt ?? Var och en kan välan få tycka ?? Visste inte att allt måste bli vetenskapligt bevisat !? Allt går inte att redovisa med statestik och siffror. Tänk er bara alla hemaneutiska undersökningar !!! Jag kan inte påtvinga någon annan att det jag tycker är bäst måste alla tycka !! Ny "Rikslikare".
Jag kan däremot tycka att något låter mycket bra/bättre och sedan göra min omgivning uppmärksam på detta, och ev. be dessa bekräfta min "hypotes" eller förneka dem.

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:25:59  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Varför denna skeptism mot dessa "vissa"? Om man tycker sig höra skillnader, varför inte gör en seriös blindtest för att på allvar konstatera att det inte är placebo?

För att jag inte behöver något blindtest för att avgöra vad jag tycker om eller inte..
Frågar man sedan någon annan om en viss, säg kabel, så pekar denna på exakt samma egenskaper oftast. Så jag vet inte vart du vill komma, har alla pluggat på Stereophile´s utlåtande angående denna kabel?
Eller jaaa, hela denna "pengahungriga" grupp har drabbits av en masspsykos kanske?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:48:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Så jag vet inte vart du vill komma

Vad jag vill komma till är INTE att en viss grupp människor har "hört fel" eller något i den stilen.

Men vad det är det egentligen som säger att denna grupp individer, som i ditt exempel, hör på ett ljud som är korrekt, det vill säga, ett ljud som är väldigt lite färgat? Jag tolkar hifi=hög trohet. Eller med andra ord, hög transparens (genomskinlighet).

Bara för att några hävdar att denna apparaten, kablen, cdn eller vad det nu kan vara "låter si eller så bra/dåligt" behöver ju inte det betyda att det är så den faktiskt "låter".
Inte så länge de gjort en seriös f/e lyssning, allt annat är mer eller mindre subjektiva omdömen som säger lite om de verkliga förhållandena.
Jag vill inte att en kabel ska låta si eller så, jag vill ha en kabel som helst inte låter alls! Vill inte du det?

Mvh,

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:32:25  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Bara för att några hävdar att denna apparaten, kablen, cdn eller vad det nu kan vara "låter si eller så bra/dåligt" behöver ju inte det betyda att det är så den faktiskt "låter".

Men hur förklarar du det som jag tidigare skrev, vi tar t ex Audioquest´s senaste kablar vs Nordost,.. dessa har jag fått nästan exakt samma svar ifrån en hel hög med människor jag diskuterat detta med.
Har vi alltså drabbats av en mass-psykos? Eller har jag genom att jag haft vänster hand i min ficka och en väska över axeln påverkat personen att tycka i princip likadant som jag om 4 olika signalkablar?
Fastän vi har provat dessa ensamma, och på våra personliga system.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:15:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Sampix: det är säkert möjligt att det är så du och dina vänner har upplevt hur dessa kablar låter.
Jag försöker inte påstå något annat.

Men jag tror att det blir svårt att härleda vad en enskild komponent har för ljudpåverkan i öppna tester eftersom en mängd andra osäkerheter i en ljudåtergivningskedja ej har eliminerats. De enda slutsatser som kan dras ur öppna tester är att med det programmaterialet, den kringrustningen och under de förhållandena, så tyckte lyssnarna att summan av apparaterna/kablarna lät si eller så.
Det har även visat sig vara betydligt lättare att urskilja små subtila nyanser med F/E-lyssning. Man lyckas höra skillnader som det är lätt att man ej registerar vid öppen lyssning.
(saxat ur Mårten Kihlbergs text som du finner här: www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf). Även om jag saxat text från Mårtens artikel så är det ungefär så som jag också uppfattar det.

Mvh,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:17:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Förstår fortfarande inte varför forumets läsare/deltagare hestar upp sig.....
Ljud är och förblir subjektivt.... eller ..... Man behöver inte idiotförklara grannen
för att han har en annan åsikt. Jag tycker det har spårat ut lite. Frågan var skall/eller kan
du använda kablar från olika tillverkare??? Javisst kan du !!! Så länge du tycker att ljudet
är ok. Sen kan ju grannen ha en annan kabel som låter bra.... på´n bara och prova den vet jag.
Och skulle den va bättre ??? O C H !!!??? Sluta nu slåss grabbar och tjejer och N J U T A V H I F I. OBS nu behöver ingen korsfästa mig för detta.... Jag lånar fortfarande ut bra nätkablar.
För den som vill prova !!

Edited by - Creative Audio on 2004/03/20 19:21:12
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:37:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:

Wolfgang:

Det är det väl ingen som gjort...
Diskussion i all välmening tycker jag...

Mvh,
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:54:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om man ska återkomma till trådens ursprungliga fråga, så JA man kan blanda kablar.. Man gör det med signalkablar/högtalarkablar och det går att göra med strömkablar oxå. Men som vi diksuterade tidigare så lan man få synergi effekter med att köra samma typ om produkterna är konstruerade och funkar bäst så..

/M
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/20 :  20:25:41  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
De enda slutsatser som kan dras ur öppna tester är att med det programmaterialet, den kringrustningen och under de förhållandena, så tyckte lyssnarna att summan av apparaterna/kablarna lät si eller så.

Med andra ord, det är synnerligen effektivt att lyssna på en ny vara i sin egen anläggning och sin välkända mjukvara

quote:
Ljud är och förblir subjektivt.... eller ..... Man behöver inte idiotförklara grannen
för att han har en annan åsikt.

Ingen som hetsar upp sig. Jag vill bara förstå hur andra resonerar. Idiotförklarar inte t ex "hifirocker", han har rätt till sin åsikt. Diskussioner vore väldigt tråkigt om alla tyckte likadant.

Nehe. Nu ska jag lyssna på mina 2 nyinköpta cdskivor

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/21 :  21:10:53  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Absolut Sampix, vore synd om alla tyckte lika.

Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:03:21  Show Profile Send mats31 a Private Message
Borde egentligen luta mej tillbaka och förundras över en del inlägg.
Och undra över varför ingen kommenterat vettiga inlägg,
ex. Jax inlägg.

quote:

Jag kan inte låta bli att le lite åt hela diskussionen.

Skillnaden mellan nätkablar är lätt att förklara med fysik.

Apparaten vi matar fån nätet skräpar ner nätet ganska mycket.
Andra apparater i huset skräpar ner nätet.
Nätet plockar upp allsjöns skräp ur luften och strålar ut det där vi inte vill ha det.

Hur många har lågenergilampor i huset? Släck dem!
Stäng av mobiltelefonen!
Stäng av TVn!
Sätt ett bra nätfilter på kyl och frys!
Dimmers borde vara förbjudna!

(Ett annat exempel: Min trådlösa DECT-telefon placerad uppe på CD'n producerar hörbart brum/knatter (liknande GSM-störningar). De försvinner om man flyttar den 2 m bort (iallfall under bruströskeln)

I vissa kombinationer av utrustning kan säkert www.marcuscables.com hjälpa. Där beskrivs iallafall problematiken kring högfrekventa störningar (EMC) sakligt.

quote:
Om tillverkaren har en viss filosofi med ljudet och förhoppningsvis har seriösa tillverkare samma mål. Kablar är inget bra sätt att trimma in anläggningar med. Den dag man byter ut någon del i anläggningen så måste kanske också kabeln bytas ut då den kanske ger fel typ av distorsion. För denna trimning med kablar handlar om att tillföra en distorsion som ger en karaktär åt ena eller andra hållet. att dölja en distorsionstyp genom att spela över den med en annan som då måste ligga på en högre nivå är att lura sig själv.

Men Jorma, är det kabeldistorsion (vad nu detta är???) för att släcka ut annan elakare distorsion vi pratar om? Med denna typ av argument eller förklaringar så kan jag inte annat än fortsätta vara extremt skeptisk.

Sen ska jag definitvit testa med diverse skärmade kablar för att verkligen FÖRSÖKA höra skillnad. Många verkar vara överens om att det är sista metern som är viktig...dvs. våra hifiapparater stör varann???
Pratar vi högfrekvent "skräp" så genereras det väl isåfall mest av CD, DVD eller digitala processorer. Ska dessa först och främst ha bättre nätkablar? Eller är det slutsteget/förstärkaren? eller alla?
Och våra supersignalkablar som vi redan köpt för att skärma bort externa signaler.
En vinylskivspelare behöver den bättre nätkabel?
Känns tyvärr som lite trolldom över hela metodiken!!

Ska citera ordagrant ute min KRELL Owners Reference.

The Home Theather Standard has suberb regulation and does not require a dedicated AC circuit. Avoid connections through extension cords or multiple AC adapters. High quality 15 amp grounded AC strips are acceptable. High quality AC line conditioners or filtes may be used if they are grounded.
The Home Theather Standard should be used with the power cord supplied.

Den medskickade nätkabeln är extremt standard, varken skärmad eller med trimantenner på utsidan som Mike van Evers nätkablar(!!!)

Borde inte KRELL, om nu "high-end" nätkablar revolutionerar ljudet så extremt tydligt som många hört i denna debatt åtminstone slänga någon/några 1000-lappar på en sån...givet en burk som ändå kostar ca 90000????

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/22 :  01:34:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jax,
om ditt inlägg är ironiskt så är det ganska skoj annars befängt (imho), får man fråga om du menade allvar?

Jorma:s uttryck om distorsion,
quote:
Om tillverkaren har en viss filosofi med ljudet och förhoppningsvis har seriösa tillverkare samma mål. Kablar är inget bra sätt att trimma in anläggningar med. Den dag man byter ut någon del i anläggningen så måste kanske också kabeln bytas ut då den kanske ger fel typ av distorsion. För denna trimning med kablar handlar om att tillföra en distorsion som ger en karaktär åt ena eller andra hållet. att dölja en distorsionstyp genom att spela över den med en annan som då måste ligga på en högre nivå är att lura sig själv.

Hihi.. kablar har (så vitt jag vet) ingen mätbar distorsion (som är hörbar då..). Att ens dra upp distorsion i kablar när en högtalare distorderar med (ja hur många?) tiopotenser är ju helt otroligt!
Eftersom en godtycklig ("korrekt" - ej filtrerande i det hörbara området)kabel inte tycks ha några mätbara effekter (distorsion är bara en av dem) så tycker iaf jag att det är väldans lustigt att du som proffs ens drar upp fenomenet ifråga..

Eller har jag missat nått?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:29:38  Show Profile Send drgreen a Private Message
Om det nu skulle finnas hörbara skillnader på nätkablar (till vilket jag personligen är ganska skeptisk men jag har å andra sidan inte heller gjort allvarliga försök) borde det väl gå utmärkt att blanda? Jag menar för det första har väl de flesta inte samma märke på alla delar i elektroniken?? Det borde väl vara värre att blanda märken där men det brukar ju inte hindra? Dessutom Är ju antagligen kravet från apparaterna i sig rätt olika-jämför t.ex cd-spelare med effektförstärkare det vore ju konstigt om de reagerar på samma sätt med samma nätkabel.

Men vad vet jag-friska spekuleringar så här på måndag morron.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:50:28  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
henricsson,

Det går alldeles utmärkt att fråga. Mitt inlägg är seriöst och baserat på ren fysik och mångåriga erfarenheter både professionellt och hemma.

I den här trådens sammanhang kan dock mitt inlägg lätt ses som ironiskt, speciellt av folk som inte är så tekniskt bevandrade.

Det finns en distortion i kabel många inte tänker på, den som beror på hastighetsfaktorns beroende av frekvensen men då talar vi om extremt dåliga kablar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000