HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dipolbasbygge med bilder.. och den spelar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/20 :  13:49:47  Show Profile Send esl a Private Message
Placeringen är viktig!

Dipolbasar skall stå 1/3 ut från framväggen (väggen bakom högtalarna men framför lyssningsposition) Det akustiska centrat på högtalarelementet är vid höga frekvenser nära talspolen och vid lägre frekvenser längre ut på konen. Jag mätte från dust-cappen när jag justerade in basarna. Fem centimeters förflyttning är hörbart och mätbart (80 HZ).

Nu låter det bättre, men det är fortfarande resonanser i rummet.
Dock vill jag ha bort den lilla puckeln vid 30 Hz som beror på det höga Q värdet.
Rekommenderar inte Q större än 1

Jag kan ha hittat ett bättre element 12" på BRL (på pappret) men när jag ställer frågor om elementet så vet dom ingenting. en sådan banal sak som x-max eller talspolens längd vet dom inte "-Fabriken har inte mätt upp alla data..." har ni hört på maken??
Vet inte fabriken hur långa spolar dom sätter i elementen??? suck.

Skall ringa chefen.

Är det några här som är intresserade av en dipolbas så tror jag att deras 12" kan fungera med ett qts på 0.86 och fs på 25 Hz. Jag får väl dissikera ett element och mäta upp det. Så postar jag det här eller under en ny Dipoltråd.

amatören:
När det gäller sidoväggarna är det inte lika känsligt. Men en regel som även gäller lådbasar, är att det skall vara samma avstånd till sidoväggarna, och du skall ha MINST två subbar oavsett princip! Fler subbar ger mindre bumlig bas generellt, men det är också en placeringsfråga i högsta grad.

Dipolkompenseringen är inbyggt i MatsT´s filter. Det behövs för att kompensera för basfallet på 6 dB/oktav som man får av att högtalaren är öppen och ger en akustisk kortslutning vid låga frekvenser.

Känner inte till Hypex men det verkar väl ok.. saknar steglös fasjustering bara. Viktigt för både dipol och slutna lådor för integrationen.

markih:
Dipoler låter bättre i rum.
Näst bäst efter dipol är slutna lådor med servo. 94-95 byggde jag tio stycken system nästan.. ett par är nämligen fortfarande en labb-bänk i ett vilande projekt.

Tredje bäst (tycker jag) är transmissionsledning.
Körde en TL6 inklädd i betong på 120 kg till mina ESL-63 i början på 90 talet. Mycket bra!
Men dipol är bättre

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/04/21 03:06:15
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:45:28  Show Profile Send Amatören a Private Message
esl, tack för svaren!

Några frågor till:
Passar de även som subbar till hemmabion?
Är det Veres Audio 1224 du tänker på?
MatsT´s filter, var hittar man mer info samt pris, MatsT själv kanske?

Tackar för all hjälp!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/20 :  17:54:33  Show Profile Send esl a Private Message
Ja, jag tycker att dipolsubb funkar bra till hemmabio men man behöver flytta mycket luft med dipol så många element med stor area och stort x-max behövs.

EDIT: Se länken om dipolbaselement.

Om man vill ha vettig nivå i basen med 4 st 12" element bör man ha ett x-max på minst 8 mm.
EDIT: För 4 element räcker 6mm. (ingen oerhörd ljudnivåskillnad, då örat är logaritmiskt )


Och jag kan tänka mig att vares 1224 elementen har runt 3mm i X-max så 8 st 12" vares skulle jag satsa på.
Det är nog minimum.

Dipolfilter kan du löda ihop själv med OP-förstärkare. Men det är en hel del pyssel.
Jag har bara provat Gradients SW-63 filter och MatsT´s filter, det sista är bättre.. några andra filter känner jag inte till.
/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/04/28 14:31:19
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/04/20 :  18:10:19  Show Profile Send Parasite a Private Message
Det är ingen som har något förslag på dipolbas för klenare förstärkare och billigare element, lite nyfiken mest bara, klart införstådd att man varken kan spela jättehögt eller fjupt med billigare variant =), men som sagt va mest nyfiken bara

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:04:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Oj oj oj... fett är bara förnamnet!!


Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7552 Posts

Posted - 2004/04/20 :  20:43:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ujujuj, det är inte utan att man blir både imponerad och inspirerad!
Mina egna dipolbyggen (en MGR-tolva per kanal) kommer lite på skam känner jag

Förresten, finns det någon särskild anledning att man kör stereo överallt i dipolsammanhang? Vanliga subbar körs ju ofta i mono men det är sällan man ser någon köra en mono dipolsub.

Skälet till att jag frågar är att jag misstänker att mina pågående byggen kommer att behöva lite förstärkning i djupbasen och det känns som att en klump på golvet är lättare att leva med än två klumpar.
Nu när man redan fått smak för dipolbas känns det inte så attraktivt att börja bråka med lådor igen heller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/04/20 :  22:42:13  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tjenare,

Tänkte bara göra ett inlägg här för att kompensera mitt lite väl negativa inlägg i "den andra" tråden (om elementköp till dipoler).

Jag är klart imponerad av detta bygget. Lite avundsjuk, nästan. Nu börjar det dra lite i bygg-tarmen igen. Måste se till att få hit mina möbler och verktyg. Håller på att flytta för tillfället och har inte fått hit allt än.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/04/21 :  00:00:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kikade lite på brl...

funderar lite på hur två st dipolbasar med 4st veres audio 1228 och ett veres audio ha300(basförstärkare) vardera skulle kunna tänkas låta.... i jämförelse med en köpt sub i samma prisklass, ca 4500-5000kr som dessa skulle kosta för paret.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/21 :  01:32:34  Show Profile Send esl a Private Message
mayday:
1224 är nog bättre, på pappret i alla fall. Dipolkompensation kan du bygga runt en OP som du bygger in ii förstärkaren , bara att sno matningsspänning.. ett litet verokort eller hardvire :-)
Väntar på Vares elementet...

Att Vares eller inte, det är frågan!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/21 :  03:46:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu har jag varit och lyssnat på dessa imponerande dipolbasar. Dom går djuuupt, mycket djupare än mina egna.
Det var kul att höra hur väl de hängde med t.ex på "Piano smasher" med Blue man group, har inte hört någon
högtalare som klarat just den bättre faktiskt. Riktigt roligt var det, intressanta diskussioner också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/23 :  20:32:57  Show Profile Send esl a Private Message
Har levt och spelat ett tag och nu.. jag är själv imponerand av renheten och djupet, och att det alltid finns mer att ge. Dom tröttnar liksom aldrig.
Bara grannarna...

Har mätt upp ett annat element som jag tror är en aningen bättre än dessa 15" element och det är 1224 från BRL men det krävs minst 8st av dem per kanal. Se den andra tråden om dipolbas om du är intresserad av att bygga nåt liknande!
Är det någon mer som vill lyssna i gbg trakten så skicka ett PM.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/04/28 14:32:56
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:12:37  Show Profile Send esl a Private Message
Har adderat lite extra magneter bak på polstycket och tycket att det stramat upp återgivningen eftersom att Q var så högt på elementen från början. Qts bör ha sjunkt från 1,43 till 1,38 med de magneter jag har valt.

Elementen är inspelade.. jag skall mäte lite frekvensgång och impedans samt räkna ut vad Qts hamnar på i praktiken och lägga upp en bild på extramagneterna.
Önskar att jag hade en fluxmeter... borde inte vara så svårt att bygga med ett hallelement... nån som provat?

/esl

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/06/08 :  10:59:22  Show Profile Send U1 a Private Message
Vad är det för slutsteg du använder? Var kan man köpa dem och till vilket pris?

MvH
Johan
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/09 :  19:25:58  Show Profile Send esl a Private Message
Nu spelar jag på ett Brystonsteg men skall koppla in ett par ICE Power moduler.
De säljs inte till privatpersoner tyvärr.
Men de finns att köpa av flera på forumet under säljes.
stefanB har byggt med dem bla.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:02:24  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Oh najs imponerande! Kul med sånt här
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:44:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
esl, hur påverkas Qts av inspelning? Borde väl gå upp - tror jag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/15 :  21:12:31  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Novisfråga (delvis besvarad):
Vad är poängen med dipolhögtalare? Av diskussionen anar jag att det handlar om att slippa burkiga resonanser som andra konstruktioner ger. Vilket är i så fall värst, -slutna lådor, basreflex eller horn?
Kräver dipolbasar mera effekt för samma ljudtryck eller handlar det bara om att få till en stor membranyta? Antar att konrörelsen också blir stor och att för få högtalare helt enkelt slår i botten.
Hur vore det att montera högtalare i väggen mellan två rum? (jfr. gigantisk sluten låda)
Är det förresten vanligt att folk hänger upp dämpande material i lyssningsrummet
oavsett högtalartyp? Fluffig matta på golvet borde knappast vara fel. Är "fluff" i taket vettigt?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/23 :  18:43:39  Show Profile Send esl a Private Message
Ni som har tittat på bygget har lagt märke till att högtalarna är höga
högtalare
Ett problem jag har när jag justerar in fasen (steglös fasreglering) vi delningsfrekvensen är att QUAD är en punktkälla medans basarna är en linjekälla. Jag har alltså inte samma spridningskarakteristik. Nu handlar det om låga frekvenser, (100Hz) men vid lite huvudräkning så kom jag på en kväll att baselementet högst upp inte spelar helt i fas med elementet vid lyssningshöjd. ca 50 grader fasförskjutet
Eftersom elementen har olika avstånd till huvudet där mina öron råkar vara placerade... hmm
Kopplade ur de två översta basarna och hör!!
Att jag inte tänkt på detta innan

Det blev lättare att fasjustera (enligt en metod som är beskriven här: http://user.tninet.se/~hme893k/mt_audio_design/mt_audio_kits/sw_installation.htm )
Nu kopplade jag in alla element igen och lutade baffeln framåt med min tiltbult på baksidan.
BINGO!
Nu låter det bättre!
Klart hörbart, mer homogent och ... mer musik helt enkelt!
Nu har lovat bort basarna och jag har skaffat nya dipolbasar, men mer om det sen...


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/09/23 18:47:16
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/23 :  19:52:51  Show Profile Send brumel a Private Message
Otroligt imponerande bygge. Får mig o tänka på en väggplacerad sub jag hade funderat ut. I H-baffel. Fast är dom inte något för skrymmande. Och WAF värdet? Lysande.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/23 :  20:18:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag lyssnade på dessa basar,-hela annlägningen någon gång i april(tror jag) och OJ OJ OJ OJ OJ OJ OJ OJ vilken ren och häftig bas det var då. Med moddarna du gjort, har det väl blivit ännu mer "OJ OJ OJ-vilken bas" nu. Mycket imponerande bygge!!!!!
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:40:36  Show Profile Send gongken a Private Message
Måste säga att jag är mycket imponerad...

Fråga: Beräknar man fram storlek på bafflar, sidoväggar, etc på något sätt eller bygger man helt godtyckligt?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/23 :  21:45:39  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jadu esl, det är riktigt brutala basar det där! Lova att du inte gör dig av med dem innan jag hunnit komma förbi och lyssna!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:00:19  Show Profile Send esl a Private Message
Illy: Kom förbi så fixar vi resten på dina gainclones..
Välkommen!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/23 :  23:00:53  Show Profile Send esl a Private Message
Illy: Kom förbi så fixar vi resten på dina gainclones..
Välkommen!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/28 :  23:23:52  Show Profile Send esl a Private Message
BERNT! Ja Qts blir en aning högre när upphängningen blir mjukare samtidigt som FS sjunker (självklart)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000