HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Element till DIPOLBAS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/20 :  14:31:30  Show Profile Send esl a Private Message
Vet inte om det är rätt forum men jag letar baselement till nästa bygge och till alla er som vill bygga dipolbasar billigt.

Jag har beställt ett element från BRL som skall uppmätas med ett skjutmått (man behöver inte göra sönder elementet ens) jag skall lyssna på det, knacka på det med, svepa med en tongenerator för att lyssna på uppbrytningar osv.

Vill veta om det är några som är intresserade av ett dipolbasbygge för i så fall kan vi beställa från partsexpress kanske??

/eder esl




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/04/22 14:58:45

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2004/04/20 :  15:17:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jaha. Själv tycker jag faktiskt inte det är så konstigt att han inte har just det datat på det elementet och dessutom är jag rätt imponerad över hans kalla svar med tanke på hur oförskämd du låter i det du skriver till honom. Det är väl olika hur man tar saker tror jag...

Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/04/20 :  15:24:42  Show Profile Send Mattias S a Private Message
quote:
Det verkar som om du inte vet hur lång talspolen är på
högtalarelementet? Eller?
Det är bara att ta ett skjutmått (ser ut som en linjal med två
käftar)och mäta höjden på talspolen.
Talspolen sitter i centrum av högtalarelementet (den rörliga delen) och
består av lindad koppartråd.

Om du stöter på problem är det bara att maila mig och fråga eller ring
070......

Jag hoppas att du lyckas!

Tackar på förhand


Rätt så förvånad att du fick någon respons alls efter det där mailet...

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/20 :  15:39:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Har ni kikat in ProAudio basarna? Fyndpris vid köp av 4-pack.

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/20 :  15:46:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag beställde en 4-pack Pro Audio SW12 precis. Jag ska dubbla antalet element i mina basar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/04/20 :  19:52:08  Show Profile Send jonasz a Private Message
Varför inte testa dessa?

http://www.mamut.com/dynabel/subdet175.htm



Eltek tar 1500 nkr för 4 st av dessa vilket jag tycker verkar vara ett kanonpris med tanke på byggkvaliteten. Qts 0,60, Fs 28,8 och x-max(p-p) 12 mm. Kompisen har ett gäng som ska tjänstgöra i en dipolsub så småningom, ska bli kul att höra dem!

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:14:11  Show Profile Send flintan a Private Message
Hur ska det gå till att mäta talspolen utan att skära loss konen???
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/04/20 :  21:44:12  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jag har haft kontakt med BRL och tycker att dom var trevliga.
Jag har köpt 4st Pyramid 1220 till mina dipolsubbar + att jag köpte 4st av grabben. Dom funkar utmärkt hemma hos mig. Jag kommer att lägga ut bygget på forumet senare.


Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2004/04/20 :  22:03:52  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Vill veta om det är några som är intresserade av ett dipolbasbygge för i så fall kan vi beställa från partsexpress kanske??


YES! Mycket intresserad.

quote:
Har ni kikat in ProAudio basarna? Fyndpris vid köp av 4-pack.

MaxMartin, vad är X-max på dessa?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/04/20 :  22:26:56  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
esl: Egentligen tänkte jag inte skriva någon replik på ditt första inlägg, då jag fick för mig att det var så gammalt. Men det är ju från idag, så jag bara måste.

Och som vanligt, är risken för att ytterligare ett inlägg för mig kan ställa till oreda och förolämpa någon, så jag skriver med en gång: LÄS DET TVÅ GÅNGER. TA INTE ILLA UPP. Se det som kritik, men inte som en inbjudan att ha en femtio inlägg långt flame-war, där vi bara kommer kriva "jo", "nä". Mitt inlägg här är inte till för att försöka sätta dig på plats, utan mer som ett försök till hjälp för att få ut mer av dina kontakter med leverantörer (läs andra människor).

Om man vill ha kontakt med folk, måste man ju faktiskt visa lite hyfs. Redan första mailet du skickade reagerade jag på. Att du ens fick svar på det, beror nog enbart på att mottagaren vill sälja något, men till sist ger till och med han upp och rekommenderar dig att gå till någon annan. Jag håller med UrSv, som vanligt.

Även om dina intentioner är de bästa, så bör du ta till dig den här kritiken, för om du ärligen inte MENAR att vara otrevlig när du skickar mail, så är det så de flesta tolkar dem. Det är inte speciellt svårt att skriva om dina mail, så de uppfattas mindre aggressiva. Ex:


Hej!

Jag håller för tillfället på att titta lite på <valfritt element>
och är intresserad av några parametrar, som jag inte kan hitta i
<välj lämplig informationskälla>. Har ni möjligtvis tillgång till
denna information?

Mer specifikt är jag ute efter "Veres audio 1224 elementen." Vet ni
vad dom har för X-max (Linjär slaglängd)? Om ni inte har denna
information tillgänglig, undrar jag ifall ni vet talspolens längd
och höjden på magnetgapet? Den informationen skulle vara mycket
värdefull för mig.

Tackar på förhand.
hälsningar ......


Eller liknande. Jag vill ogärna att du tar det här för personligt. Jag försöker vara så saklig som möjligt och har ingenting otalt med dig.

Lycka till med projektet!
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM

Edited by - swede on 2004/04/20 22:28:21
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/21 :  01:26:05  Show Profile Send esl a Private Message
Swede mfl..
Ni har rätt!

Ibland har man dåliga dagar och är kort i tonen, och i detta fallet gjorde jag bort mig.
Er kritik är befogad och jag tar emot den. Jag skrev inte om bakgrunden och kontakten jag haft innan med dem, men vi släpper det :-)

Jonasz: Elementet verkar ha en aning för hög resonansfrekvens. Man vill vara närmare 20 Hz helst..

Detta elementet Dayton IB 15" nämnde jag innan:
http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&DID=7&Partnumber=295-455
Ett sådant element flyttar mer luft än två 12" Gradient basar.
Dipol-pelarna i en annan dipoltråd, ersätts lätt av två Dayton IB om vi bara tittar på mängden flyttad luft!

Distortionssiffror har jag inte på några av elementen, men med flera element sjunker distortionen drastiskt!
Huruvida kevlarinblandningen fungerar på dessa elemeten vet jag inte. Kolfiber/papper skall man akta sig för, de låter inget vidare. Detta pga att kolfibrerna inte fäster så bra med pappersfibrerna. Om ni tittar på databladet på Dayton så ser ni att uppbrytningen inte ser så snäll ut, det är den kurvan samt fraktkostnaden som gjort att jag tvekat så länge.

Ett pappersmembran bryter sällan/aldrig upp på det viset som Dayton tycks göra, utan mer stokastiskt över ett brett frekvensområde = låter snällare.
Vares ligger bra till om det inte bryter upp för kraftigt. Hoppas få elemetet på fredag, då åker skjutmåttet fram ;-) och öronen.

Hur man mäter talspolelängden utan att förstöra elementet?
Det finns flera sätt:
1. gör ett snitt i spiderinfästningen limningen ca 90 grader räcker, mellan korgen och spidern. Lyft på spidern och titta in, tryck in konen tills spolen precis försvinner i gapet. Mät konläget. Lyft konen tills hela spolen är utanför gapet och mät konläget igen. För att få x-max så ta talspolens längd, minska med magnetgapets höjd (polplattans tjocklek) dividera med två... limma tebax spindeln.

2 Ett annat sätt att se talspolelängden på vissa element med ventilerad talspoleformer är att ta bort dustcapen och dra elementet utåt och peta med en ståltråd och "känna" på talspolen med tråden stucken genom ventilationshålen.
Är man försiktig är det inga problem. Dustcapen brukar vara limmad (på polypropylenkoner) med smältlim, bara värma ett kvivblad och skära loss. Sedan värmer man bara dit den igen med varmluftspisol.

3 Mätmikrofon och tongenerator och skåp.
Sätt fast elementet på arbetsbänken.
Ställ tongeneratorn väl under eller över resonansfrekvensen. Mät distortionen genom att titta på mikrofonsignalen i skåpet. Dra på tills du ser förvrängningen. Du hör också.. nu är vi fiffiga och bockar till ett par ståltrådar, en på ovansidan konen och en på undersidan som precis tar emot konen när denna slår mellan sina två uppmätta X-max lägen. Ganska exakt metod och snabb. Mikrofonen skall placeras så nära konen som möjligt och i centrum.

Det finns en fraktfirma nära jobbet som fraktar conteiners till och från USA. En pall högtalarelement från Partsexpress kanske??

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/04/21 12:58:41
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/04/21 :  12:02:36  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jo, jag vet att resonansen ligger lite högt men bas till 25-30 hz borde inte vara något problem. En annan sak värt att titta på är utluftningen och mekaniskt "oljud" vid stora konutslag.

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/04/21 :  17:06:26  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Mina basar har en Fz på 33Hz och dom spelar ljupt så det räcker. Jag tror dom flesta tittar för mycket på 20Hz-25Hz när dom letar element men hur mycket musik finns där? Vilken förstärkare orkar driva i hyggliga nivåer där nere?


Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/04/21 :  22:14:25  Show Profile Send orthanc a Private Message
Instämmer med Carl-M. Har även hört hans sub, dock i lite taskig lokal. Men men, var så att man blev riktigt sugen på att bygga en egen.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2004/04/21 :  23:19:23  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Mina basar har en Fz på 33Hz och dom spelar ljupt så det räcker. Jag tror dom flesta tittar för mycket på 20Hz-25Hz när dom letar element men hur mycket musik finns där?

Om de även ska fungera som subbar till hemmabio så bör de väl gå ner till 20-25 Hz.
Tror fler och fler vill kombinera HiFi med hemmabio.

(Följer denna tråd med stort intresse! Med all den kunskap som finns på detta forum tror jag denna tråd kan resultera i någonting som kan slå det mesta pris/prestanda/HiFi-mässigt!)

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/04/22 :  12:25:27  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Den som är intresserad av att lyssna på en dipolsub så är dom välkommen hem till mig. Bor i Skutskär 1,5mil utanför Gävle.
Mvh Carl-m


Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/22 :  15:03:45  Show Profile Send esl a Private Message
Har precis pratat med BRL.
Dom har ett gäng element kvar av 1224 som jag har reserverat tills i morgon!
Väldigt sjysst!!
Skall mäta upp ett 1224 om en stund :-)
Det verkar vara en dubblkon, genom att spruta in expanderande urethanskum mellan de båda halvorna så pratar vi styva koner.

Hoppas bara att magnetsystem och talspole duger. Vet inte sannolikheten för ett element av denna prisklass men jag håller tummarna.

Strax tillbaka...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2004/04/22 15:06:36
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/23 :  20:15:55  Show Profile Send esl a Private Message
Tog fram kniven och lekte kirurg.
Har mätt upp X-max på BRL 1224.
Talspolen är 10mm lång och magnetgapet är 5mm vilket ger en x-max på 2.5mm.
Limmade fast en liten accellerometer på konen och körde lite frekvenssvep.



Elementet är inte helt fritt från resonanser. Tänkte att dubbelkonen skulle vara bättre men den har lite oljud för sig vid 1400 Hz men det är normalt för en 12" billig bilbas..
688:- för fyra stycken är prisvärt.
8st per kanal liknande det förra bygget skall provas:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28336

Serie/parallellkoppling ger 8 ohm och subben kommer att flytta lika mycket luft som Gradient Revolution eller som Gradients SW 63 som passar till QUAD ESL 63, som jämförelse.
Gradient klarar sig med två st 12" element med x-max på 12mm som jag nämnt innan.

Är någon intresserad av att bygga med dessa elemet så kom med ideer om elementplacering, baffelutseende mm.
Jag kommer att beställa 32 stycken till att börja med. Jag vet ett par kompisar som vill ha en sub till sina Esl 63.
Hittar någon andra bra element så säg till mig innan måndag, för då tänkte jag beställa.







Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/23 :  20:17:46  Show Profile Send esl a Private Message
En närbild på elementet.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/25 :  19:54:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28640

Jag tittade i tråden ovan och hittade något som verkar vara det perfekta elementet för dipol-SW.

http://www.adireaudio.com/Files/Dan/Parthenon/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2004/04/26 :  07:28:50  Show Profile Send Amatören a Private Message
esl, bra jobbat!

Ser fram mot fortsättningen!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/26 :  14:58:33  Show Profile Send esl a Private Message
Ett litet upprop...
Det finns 80 stycken element kvar, sedan är dom slut.
DÅ x-max bara är 2.5mm behöver man 8 stycken per sida alltså 16 stycken.

Är själv intresserad av 16, en kompis 16.
kvar finns då 3 satser om 16...
688*4:- kostar baselementen på BRLs hemsida.
ca 2800:- med frakt.
Har du ESL 63 eller 57 så är det ett litet tillfälle kanske?
Bor du i Göteborg kan du vara med på tillsågning av material.

Jag beställer i veckan.

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2004/05/03 :  23:32:42  Show Profile Send Amatören a Private Message
esl, hur går det?
Något nytt?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/05/06 :  00:09:17  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag har köpt 8st, alltså endast 72st kvar....
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/06 :  17:54:47  Show Profile Send esl a Private Message
U1: BRA!
Vet fler som beställt.. ni kommer få lön för mödan!
Jag har lite tweaktips.. hör av dig bara.

BRLerna väntar lite för mig...
Kom lite dykprylar ivägen.
Kommer väl 300st elektrolytkondingar med posten också :) skall pruta ner dom lite, dom blev dubbelt så dyra som jag trodde men det finns andra kanaler.
Ooopss fanns det en botten även i min plånbok??

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/05/07 :  23:43:31  Show Profile Send U1 a Private Message
Tweaktips skulle vara kul. Mina basar står just nu i motfas och spelar lite fina sinus toner...När detta är klart skall jag pröva smeta plastelina på korjarna. (en sak i taget så man vet vad som händer)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000