HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Korrigera rumsakustik aktivt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/06/11 :  08:50:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Man kan ju som bekant med hjälp av diverse elektronik justera ljudet för att kompensera för diverse akustikproblem som kan finnas i ett rum. Men en sådan justering blir ju enbart verksam i just den punkt där mätning gjorts och justeringen avser, och en sådan justering kan dessutom försämra ljudet på andra ställen än just i sweetspot där mätningen gjordes.

Utöver detta finns det ju en uppsjö av passiva akustikmaterial man kan behandla rummet med.

Men hur är det med aktiva åtgärder vad gäller akustik?

PassLabs.com har ett patent på en aktiv basfälla som med hjälp av två baselement, en mikrofon och en förstärkare (förenklat) aktivt registrerar ljudet i rummet och jobbar för att släcka ut ljudvågorna.

Jag bläddrade lite i gamla HIGHfidelity-tidningar igår och stötte (återigen (!) det är lustigt hur innehållet i tidningar aldrig ändras oavsett hur många gånger man bläddrar igenom dem) på en artikel där de behandlar just det här ämnet, och PassLabs patent.

Det handlar alltså om en tube trap-liknande papprörskonstruktion med två basar monterade i röret. PassLabs design var golvstående men i HIGHfidelity modiferade de röret för att väggmonteras med lika distanser till tak, golv och väggar för bättre resultat. Det fanns även lite problem med självsvängning på den ursprungliga konstruktionen och då vid väldigt låga frekvenser ~10Hz.

Frågan är nu om det finns mer info om detta ämne? Kanske lite byggritningar etc, eller kanske till och med en färdig produkt på marknaden. Produkten är förhållandevis enkel men ger ett bra resultat.

Någon som vet något om detta?

http://www.passlabs.com

Patent:

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/06/11 09:06:07

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/06/11 :  09:03:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag använder TacT tillsammans med vanliga medel vad det gäller
bekämpning av ett rums dåliga egenskaper.

Dämpande väggar
Akustikplattor..


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/11 :  10:01:44  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Aktiv akustikreglering, eller vad man ska kalla det, har funnits länge, och finns komersiellt tillgängligt. Dock inget för "vanligt folk" utan det säljs till offentliga lokaler som t.ex. teatrar och sånt. Det har även gjorts försök i flygplan, men jag vet inte om det används i serieproduktion.

Mycket möjligt att det finns kommeriella produkter för vanligt hemmabruk, om inte annat kommer det snart. Så får HiFi-företagen sälja mer grejjor! Tanken är annars inte så dum, vanliga akustikplattor och diffusorer syns ju ganska tydligt vilket delar av övriga famlijen kan ha negativa synpunkter på. Aktiva grunkor kanske kan göras så dom smälter in bättre i hemmiljön.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/06/11 :  10:16:02  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag önskar att jag hade en bild på skapelsen, men det var alltså ett rör från golv till tak (med lite marginal golv/tak) men röret var ändå ~200 cm långt, och kanske ~20 cm brett

Ett sådant i varje hörn är iaf en bra start :)

Men men, vore trevligt om det fanns några modeller tillgängliga som inte kostade en halv förmögenhet, eller byggritningar då.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/11 :  10:38:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Detta har varit uppe till diskussion på DIY avdelningen en gång vet jag.
Det bör vara mycket enkelt att bygga en sådan här tingest.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/06/11 :  10:45:27  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jo det var vad jag förstod av artikeln, att det var en väldigt simpel konstruktion med ett mycket gott resultat. Men de gick inte in i det i detalj på något sätt, möjligtvis p.g.a. patentet (?).

Ska leta lite i DIY och se om jag hittar det du nämner :)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:33:23  Show Profile Send Style a Private Message
ett system för aktiv bullerbekämpning var standardutrustning i flygplanet Saab 2000 (ej längre i serieproduktion). Systemet var väldigt effektiv. Har hört det demas och det var verkligen stor skillnad mellan av och på.

Superenkelt är det nog inte då det var ett par ingenjörer som jobbade heltid med detta i ett par år innan det blev bra. Har för mig att Saab även tog några patent.

Ett motsvarande fast enklare system finns även i hörlurar att användas under flygning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:48:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bygg såna hörlurar själv:
http://headwize.com/projects/showfile.php?file=noise_prj.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:40:52  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Vill bara påpeka att ibland är patent riktigt intressant läsning, innehållande tumregler, formler och principer omkring uppfinningen.

Ha dock inga överdrivna förväntningar. Nuförtiden försöker man skriva patent så att de täcker så mycket som möjligt utan att avslöja några "hemligheter" alt. lägga "bombmattor" av variantpatent för att försvåra för konkurrenter att ta sig in på ett nytt område. Detta innebär att somliga uppfinningar verkligen är patenterbara, men patentet är alltså inget kvalitetsbevis i sig...

Ju mer man vet om produktens funktion, princip, användningsområde samt sökande uppfinnare och företag, (vilket ju kan vara riktigt h****e med härvor av varumärken och korsvist ägande) desto lättare att få tag i det eller de patent som ligger till grund för produkten.

Börja söka på http://fi.espacenet.com/espacenet/fi/se/e_net.htm

Blir det krångligt med sökorden kanske någon snäll person på PRV kan hjälpa till om man ringer och frågar snällt.

Att efterlikna en patenterad produkt i experimentsyfte för att verifiera uppfinningen är tillåtet. Dock kan det bli dyra advokaträkningar om man vill tjäna pengar på att sälja den...

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/08/14 :  02:06:19  Show Profile Send esl a Private Message
Har byggt en aktiv basfälla för ett par år sedan som faktiskt funkade på första försöket, den finns att beskåda i gbg och jag kan lägga ut en enkel byggbeskrivning men tänker då att jag vill optimera den lite mer och räkna lite på det.

När det gäller aktiv bullerdämpning så har de inblandade på SAAB startat ett eget bolag och jag har haft förmånen att jobba lite med dem på mitt förra jobb. Privat har jag dock kvar kontakten. Jag kan tyvvär inte berätta mer än att de sneglar på bilindustrin.

Gå in på Ny Tekniks sida och sök på : A2 Acoustics


När det gäller aktiv kompensering så beakta följande:
Du har ett rum med en resonans... det betyder att när du triggar en våglängd under en viss tid vars längd är dubbla rumsländen, då kommer det att byggas upp ett kraftigt ljud.
OBS! Första gången och andra gången just denna våglängd studsar så hör du ingen förstärkning. Utan först efter ett antal triggningar. Jämför med att du putter på någon som gungar i en gunga. Du måste ge energi periodiskt ett antal gånger innan höjd nås.
Om jag nu skaffar en EQ eller en rumskorrigerare (avancerad EQ) så tar du helt bort just den resonansfrekvensen som triggar rummet.

Men, vad nu.. tar vi BORT den frekvensen så kommer ju direktljudet från högtalarna inte innehålla originalljudet med "den jobbiga frekvensen" som faktiskt FANNS i musiken innan.

Och som någon skriver, det kommer bara vara rak tonkurva i lyssningsposition...

Jag ber er som har rumskorrigerare´, men ännu inte provat rockwoll att åka iväg och köpa en bal, för ett par hundringar och ställ upp skivorna i rummet en dag frugan är borta.
Kombinationen riktig akustik (efterklang < 0.25) med en EQ, som bara tar hand om stående våg upp till 150 HZ eller lägre är bra.

esl













Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/08/16 :  08:07:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
EQ är ju lite tråkigt att det bara förbättrar ljudet i just lyssningspositionen, samtidigt som ljud på andra ställen kan försämras radikalt. I vissa fall så kan du heller aldrig bli av med en dipp, oavsett hur mycket du justerar EQn och kan t.o.m. överbelasta förstärkaren utan ljudförbättring.

esl: Du har inga bilder på din aktiva ljudfälla?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/08/16 :  20:57:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har sett ljudfällan som esl byggde och dessutom hört resultatet av den, det fungerar men samtidigt krävs det nog lite jobb med placering och dessutom mer än en för att få god funktion.

Utseendemässigt är det som vilken subwoofer som helst. Principen är enkel, sätt en mikrofon framför ett baselement med förstärkare och använd mikrofonsignalen som motkopplingssignal. Förstärkaren anser att ingen insignal finns och kommer att korrigera för signalen vid mikrofonen så att det blir tyst i den punkten.

Onekligen en elegant lösning!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000