HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyr super-CD eller PC-DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/15 :  00:22:59  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Försökte hitta lämplig diskussion utan framgång, startar därför en ny:

Det är hög tid för mig att byta ut min ca 15 år gamla CD-spelare som är av Sonys uschligaste konsumentklass. Som envist tjurskallig DIY:are vill jag inte slänga ut vad ett "speleverk" i acceptabel klass kostar, men att bygga en super-CD själv är låååångt över min förmåga. -Så dök frågan upp:

Varför över huvud taget satsa dyra pengar på att i realtid gräva fram digitala data ur en snurrande plastbit när det numera finns fina gratisprogram för PC:n som t.ex. Exact AudioCopy och allehanda oförstörande komprimeringsmetoder? Som jag fattat galloppen kompenserar man PC:ns sketna CD-läsare genom att läsa om och om igen och i värsta fall låta en CD ta åtskilliga timmar all läsa.

När sedan läsningen är klar och datan ligger på hårddisken återstår
bara att få ut ljudet till högtalarna.
Även här måste finnas färdiga lösningar typ ljudkort med digital utgång för extern DAC av hög kvalitet. -Men kan någon ge namn och pris på en sådan lösning?
Hårddiskar är billigt idag och tanken på att ha 500 skivor i en "jukebox" känns inte fel. Finns egentligen några argument mot dessa lösningar förutom att man blir beroende av en PC?

Det pratas här och där om att ha en separat DAC till sin CD-spelare. Kan en "vanlig" DAC pluggas direkt in i datorn via lämpligt ljudkort?
Vad innehåller egentligen en sådan fristående DAC-modul?
Kan man rent av som elektronikkunnig pilla ihop en själv för
småpengar om man nöjer sig med ljud motsvarande en komplett fristående CD-spelare i 5000-kronorsklassen?

Helst håller jag det enkelt med rörförstärkare och vinylspelare, men när man med CD redan klivit in rejält i "kiselträsket" och det dessutom digitalt, kan man lika gärna fläska på ordentligt!
Jag har dessutom svårt att se hur man skulle kunna tappa ljudkvalitet annat än i DAC:en.

Så vad behöver jag för prylar nu?

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/08/15 :  01:10:45  Show Profile Send iffe a Private Message
Håller helt med ditt resonemang om PC-jukebox osv. Vill du inte lägga pengar på en DAC finns det ljudkort med mycket bra prestanda. I regel rör det sig om ljudkort avsedda för studiobruk. Själv kör jag ett RME digi 96/8 PAD-kort som enda signalkälla och är helnöjd. Spelar enligt många helt i klass med betydligt dyrare cd-spelare. Kortet ligger på dryga tretusen i dagsläget. Finns betydligt exlusivare ljudkort än så också, exempelvis Lynx One, men då får man punga ut desto mer.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/15 :  14:08:36  Show Profile Send Blue a Private Message
"Det är hög tid för mig att byta ut min ca 15 år gamla CD-spelare som är av Sonys uschligaste konsumentklass."

Måste bara inflika att jag nog tycker att din Sony har gjort ett bra jobb om den har funkat i 15 år!

Skäll inte på den! Klappa den istället snällt och säg "nu gamle vän, är det dags att ta farväl, tack för alla våra fina år tillsammans".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/15 :  15:29:43  Show Profile Send soren a Private Message

För att ta det kort.

Du behöver en dator som är TYYYYYSSSSSSSTTTTT, helst fläktlös!
Fläktljud är otroligt störande även om deb bara låter som en viskning.

Du behöver ingen extern DA omvandlare... ett M-Audio revolution ljudkort (1000 kr?) kopplat analogt till en förstärkare spelar is samma klass som en 10000 krs dvdspelare. Sen finns det som sagt mycket finare ljudkort RME, Lynx mm. För 2 kanal så går det bra med alla finare kort.. de skall dock ha stöd för ASIO eller Kernel Streaming i drivrutinerna .. detta är SUPERVIKTIGT!!!

Jag rekommennderar även att man har en PDA (Ipaq, Dell Axim eller liknande) med trådlöst nätverk. Då kan man ha dubbelriktad kommunikation med datorn som en fjärr .. helt lysande att bläddra runt bland alla album med "fjärren".

Mjukvaror för detta Xlobby2 och JRiver Mediacenter(tillsammans med Netremote).

Jag har själv använt datorn på detta sätt i 7 år .. finns ingen återvändo.

Jag kör för nuvaramde JR Mediacenter 10 (ASIO)+ Netremote, via M-Audio Delta 410 spdif till ett Meridian G68 försteg

PS! skall man köra multikanal så är det lite knepigare .. då är det enda kort jag rekommenderar M-Audio Revolution då detta har drivrutiner för just detta.

/Sören

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/08/15 :  17:03:17  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har en Revolution 7.1, en Audigy 2 och M-Audio SuperDac 24/96.
Audigy 2 låter sämst av dessa tre, men är bättre på dynamik än Revo som låter lite blyg och tyst. Superdac:en fullständigt krossar dem bägge, speciellt i balanserad drift.

Tycker inte revo låter lika bra som en dvd-spelare för 10.000. Min Pioneer 656A som skaffades för 3000kr har generellt bättre ljud.
Diskussion om revo vs cd-spelare:
http://www.3dss-forums.com/cgi-bin/wwwthreads/showflat.pl?Cat=&Board=Forum1&Number=138410&page=3&view=collapsed&sb=5&o=186&fpart=all

Bör påpekas också att det är skillnad på vad man använder som transport. M-Audio Revo låter inte lika bra som 656A som transport. Revo spelar lite högre genom spdif ut, men inte bätte. Man får en mer realistisk, transparent klang genom dvd-spelaren. Gitarrer och röster är bättre separerade och låter helt enkelt mer äkta.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/08/15 17:06:07
Go to Top of Page

Elusive
Member

78 Posts

Posted - 2004/08/15 :  17:36:18  Show Profile Send Elusive a Private Message
>> M-Audio Revo låter inte lika bra som 656A som transport. <<

Det här uttlanadet låter väldigt märkligt. Bränn en skiva med kodat 5.1 ljud och kör till en multilkanalare så får du se att det inte är någon som helst skillnad.

Mitt tips:

Benchmark DAC1 plus en Apple Airport Express för runt 10 000:-

Sedan kan man glömma allt vad cd-spelare heter.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/08/15 :  20:45:30  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Varför skulle det vara märkligt? Hoppades på att det inte skulle finnas (blir billigare) men den fanns där.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/16 :  00:18:53  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har nu rippat två High Fidelity Reference CD och komprimerat med Monkey's Audio.
Ska också köra dem genom Flac som jämförelse. I morgon ska min "kär(v)a Sony få bekänna färg
mot mitt nu fyra år gamla Soundblaster Live ljudkort. Låter det åtminstone inte sämre än
Sonyn så blir det att stoppa in stor hårddisk med ett gammalt P200 moderkort i minsta möjliga låda att ha i bokhyllan. Ska dämpa HD:n och ersätta fläktar med stora kylflänsar.
Som krona på verket ska en liten svartvit femtumsmonitor byggas in efter att jag på nått vis skrämt upp den till att klara svepfrekvenserna i en PC vid åtminstone 640x480.
Vill minnas att det horisontellt är ca 60-70 kHz. Har serviceschema till skärmen och viss kunskap i TV-teknik, men vågar inte påstå att det helt säkert kommer att funka.

Visst vore det snyggare med en liten alfanumerisk LCD av standardtyp, men då gäller det att hitta färdigskrivna applikationer mellan Flac- eller Monkey's-spelaren och LCD:n.
Med riktig CRT har jag fullständig kontroll över hela datorn utan specialprylar.

Får man ca 200GB HD för någon tusenlapp idag? Om Live-kortet inte håller måttet får jag kanske spara ihop till Sörens förslag om ett M-Audio revolution ljudkort.

Tack allihopa för tipsen, jag fick verkligen blodad tand!
/John

P.S. Hur långtidsförvarar man bäst sin CD-samling? -Jag har en schysst sval matkällare under ladan, kanske det är något?

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/08/16 :  01:01:16  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag följer denna tråd med spänning eftersom jag ligger och tänker på samma saker. Här är en tråd som är väldigt intressant -> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=17447&whichpage=1&SearchTerms=%2Cmp3+%2Cfoobar
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/16 :  11:37:13  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
jaha, nur har min gamla risig trotjänare Sony CDP-590 fått bekänna färg.
-Första matchen mot Creative Labs Soundblaster Live! vann den överlägset trots sitt lite skräpiga ljud. Jag hade verkligen hoppats på mera av Live-kortet ställt mot en bekräftat dålig CD-spelare. Rent konkret innebär detta att kronor måste rulla för att mitt ljud ska bli bättre. Vet inte hur det är med digitalutgång på Live-kortet, men någon koax finns i alla fall inte. -Inte sätter Creative en S/PDIF-utgång tillsammans med allt annat skräp i den 15-poliga MIDI/joystick-porten?

En närmare beskrivning av den upplevda ljudskillnaden:
Först justerades signalnivån likvärdigt och tonkontrollerna sattes neutralt på förstärkaren.
Därefter växevis körning mellan handsynkade signalkällor.
Till att börja med gav Live-kortet klart sämre kanalseparation och därmed en platt ljudbild.
Jag körde så förstärkaren i mono för att ta bort denna skillnad men fortfarande var ljudet från datorn betydligt plattare och mindre väldefinierat.
Något verkar fattas i de högre frekvenserna.
......
När jag kollade närmare hittade jag bas- och diskantkontroller för ljudkortet.
När jag höjde upp den saknade diskanten till samma nivå som Sonyn kunde jag lättare konstatera en svag men obehaglig dist från datorn. S-ljuden i röster och cymbaler
skräller verkligen obehagligt och grötigt.
Tänkte ge upp Live-kortet men hittade en liten kryssruta märkt "Endast digital utmatning"!
-När den kryssas i blir det tyst, så jag antar att ljudet hamnar på någon annan kontakt i digital form, återstår bara att finna var och om det är användbart för en DAC-box.

Det känns som att en separat DAC med egen strömmatning långt från datorns störiga miljö har bättre förutsättningar att låta rent än ett dyrare ljudkort.

Någon som vet hur lång en digital-koax kan vara?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/08/16 :  11:56:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det största problemet med Creative Labs Soundblaster är att deras ljudkort samplar om 44.1 till 48 kHz vid PCM (CD, DTS CD mm). Och det är inget bra för ljudkvaliteten! (utom Mp3+ produkten som är en extern låda med digitala utgångar som kopplas till datorns USB-port)
Se till att ha ljudkort, drivrutiner och applikationer som stödjer pass-through så det inte blir så att digitalsignalen kodas om av ljudkortet till analog och sen tillbaka digitalt ut genom kontakten.
Ett sådant kort är M-Audio Audiophile 24/96, ljudkvaliteten är flera gånger bättre än Creative Labs.


Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/16 :  13:00:45  Show Profile Send nurfen a Private Message
Fan vad ni tjatar om Audiophilekortet! Det finns bättre kort för mindre pengar, t ex ESI Juli@ (24/192).

24-bit 192kHz AD-omvandlare, 114dB dynamiskt omfång
24-bit 192kHz DA-omvandlare, 112dB dynamiskt omfång
2 anloga ingångar och 2 analoga utgångar med unik vändbar I/O design: välj mellan obalanserad RCA I/O (-10dBV) och balanserad TRS I/O (+4dBu)
Inbyggd digital optisk utgång med 5.1 Dolby digitalt stöd
Digital coaxial I/O (med stöd för upp till 192kHz) - 5.1 Dolby digitalt stöd
1 MIDI IN, 1 MIDI OUT
Komplett intern digital mixer som gör det möjligt att monitorera även digital I/O

Priset är 1495.. Ett sånt här har jag, kalasbra!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/08/16 :  13:25:17  Show Profile Send iffe a Private Message
nurfen: Ojsan, det var ju onekligen bra prestanda Dessutom balanserat och billigt. Finns det ASIO drivrutiner också? Skulle inte skada med fler utgångar / expansionskort dock.

Edited by - iffe on 2004/08/16 13:26:44
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:00:32  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Tycker dessa verkar intressanta:

http://www.emu.com/products/product.asp?maincategory=754&category=754&product=2220

http://www.emu.com/products/product.asp?maincategory=754&category=754&product=2220

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:25:44  Show Profile Send soren a Private Message
Nurfen,


http://www.jam.se/soundcards.html


Intressant... en av nackdelaran med Revo är ju att den bara har 3.5 mm pluggar. Fördelen med Revo är doch drivrutinerna om man nu skulle vilja köra 5.1 analogt ut.

/Sören
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:34:04  Show Profile Send soren a Private Message

Som vanligt är det www.avsforum.com som man skall leta hos om man är ute efter HTPC info.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=f6682cc1785532cd697a68d6f12af214&threadid=364771&highlight=Juli%40

/Sören
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/08/16 :  14:42:11  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
nurfen: Hur vet du att ESI Juli@ kortet är bättre än M-Audio Audiophile 24/96, har du testat båda korten med samma förutsättningar och utrustning ? Eller kan du hänvisa till något oberoende test?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/08/16 :  16:15:11  Show Profile Send nurfen a Private Message
iffe, visst finns det stöd för ASIO!

Gemini, jag har haft M-Audio Audiophile, ST Audio DSP24VE samt ESI Juli@ och det sistnämnda låter bäst så det kör jag med nu.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/08/16 :  19:41:11  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har ett Esi wave terminal 192x som skall vara grymmt. Det fick ordentligt på pisken mot Audio-Analouge paganini. Ljudet är verkligen trist. Mycket detaljer men ack så stampa takten fattigt. Det är ju ett regelrätt studiekort så det kanske är "för korrekt".....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000