HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätningar: Dahlbergband och Excel i öppen baffel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/09 :  06:52:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Verkningsgraden för banden kommer att bli högre än så, ca:90-91db.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/09 :  09:49:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, nya band med magnetsystem i neodym ingår i detta. De blir en meter långa ungefär, lite längre än de nuvarande. Det är spridningsmönstret jag är ute efter i en linesource. Jag har ett gäng Monacor bredbandare också men de dög inte, banden spelar så otroligt mycket bättre. Möjligtvis kan de användas om jag ska ha hembio nån gång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:13:59  Show Profile Send linnar a Private Message
Skall bli intressant att få se dina nya banddipoler.
Lite detaljerde byggbilder skulle vara mumma!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/09 :  12:24:33  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag håller på med hemsida och jag och Bernt har talat om en artikel här på forumet.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/10 :  00:25:30  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
en sådan här konfiguration kanske skulle sitta passande..bandetslängd blir nog det mest tveksamma.men riktningen vacker..hornladdning på diskanten och 4*6,5" melan och dina monsterbasar i botten..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/10 :  00:42:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe, det blir från golv till tak det där. Hade dock tänkt
något liknande detta fast inte riktigt lika högt:



http://www.redrosemusic.com/revelation.shtml


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/10 :  09:28:17  Show Profile Send U1 a Private Message
Hörde jag någon säga byggbeskrivning på banden? Skulle vara väldigt intressant med en byggbeskrivning.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/10 :  10:05:36  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Byggbeskrivning är på väg, skall bygga ett par åt en kompis och tänkte passa på att ta bilder till det jag håller på med då.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/10 :  12:58:45  Show Profile Send linnar a Private Message
Byggbeskrivningar på bandelement är
alltid intressant, det ser vi fram emot!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/10 :  13:03:35  Show Profile Send linnar a Private Message
holmgrenstefan's bild är kanske det mest riktiga.
Men när bandet sträcker ut avståndet mellan mellan-
registrets element kan en del oväntade effekter
framträda som hål i ljudbilden mm.
Den traditionella uppställningen har kända fenomen
som man vet ur dom skall lösas.
Jag förordar den traditionella uppställningen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/10 :  13:28:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,
Min direkta tanke också, Linnar! Det blir ju absolut inte nån linjekälla med så pass långt avstånd mellan mellanregisterna och för D'Appolito har jag för mig att c-c måttet skall vara max halva våglängden vid delningsfrekvensen (enligt tummregeln). 1000Hz har en våglängd på 0.34m vilket ger 17 cm's avastånd CC (har för mig Bernt delar där nån stans).

Njäee jag röstar på Bernts bild!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/10 :  13:34:15  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
vid min skiss har jag tängt att bandet skall vara kortare ..1 meter blir förmycket kanske 30cm det skulle gå att räkna på och få till bra vid lite huvudräkning..som jag skrev bandetslängd är den
mest kritiska

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2004/08/10 13:35:38
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/10 :  13:44:37  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
bernt skulle du inte dela runt 500 hZ?har förmig du talade omdet..för ett tagsedan..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/10 :  13:48:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Med 30 cm band blir det alldeles för kritiskt med lyssningsposition. Ju längre desto jämnare spridning. Jag märkte en klar förbättring då jag gick från 40 cm band till 70 cm. Men mätningarna indikerar att det är väldigt noga med lyssningsposition i höjdled nu också. Mitt för är ok men flytta 15 cm upp eller ner så blir det fel. Svårt att mäta på detta, men längre band är mindre kritiska i det här avseendet. Var det inte så Dahlberg?
Jag märker väldigt tydligt att spridningen i höjdled är skarpt avgränsad. Så golv och takreflexer i bandets frekvensområde kan man i stort sett bortse ifrån. En klar fördel.
Jag delar vid 500 Hz ungefär.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:06:25  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
ok med den konstrution so är i mitt exempel kommer man kunna sträcka ut spridningen genom att ha ellement över och under.jag kan tänkamig att delningen inte får vara högre än 4gångervåglängden till bandetslängd.så 30 cm banfd runt 500hz. med super magneter och horn kan du komma uppi runt 95db kanske = dynamik.ellementen skulle kunna bytas ut till 8" för att komma upp i värkningsgraden vid den delningen.. spridningen i sidledd skulle kunnasfå mycket bra till skilnad från att sidomontera bandet.

[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2004/08/10 14:17:03
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/10 :  14:56:30  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har räknat på problemet lite också.
Är inte hemma bland mina formler och program
men det jag kom fram till var 30 cm långa band.
För att få upp verkningsgraden placerar man 2st 30cm
band tätt bredvid varandra så slipper man färgningen från
ev horn. Då skulle man kunna få en riktig linjedipol dock
förordar jag gärna Sinuselementen.

Det är ett känt faktum att desto högre ljudkälla
desto bredare horisontell spridning och desto
smalare spridning vertikalt. Det kan vara bra
om man eftersträvar lite tidiga reflexer.
Jag tror doch att dipoler gör sig bättre med
inte alltför mycket avsaknad av tidiga reflexer
från tak och golv därför tror jag på dubbla
30cm långa band placerad enligt "holmgrenstefan"'s bild.
Ljudspridningen horisontellt ordnar upp sig i och med
placeringen av mellanregistret precis som "holmgrenstefan"
skriver.


Edited by - linnar on 2004/08/10 14:59:31
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/10 :  19:07:26  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Om band-diskanter skall fungera bra i praktiken så skall dom antingen vara förhållandevis korta (max 100-150mm) eller väldigt långa (helst över 100cm). Mellantingen ger ett väldigt litet lyssningsfönster i höjdled och det blir fort tröttsamt att inte kunna ställa sig upp eller lägga sig ner på soffan utan att tappa hela den övre diskanten. Om lyssningsavståndet är konstant (vanligt förekommande) så behöver man inte nödvändigtvis ha en linjekälla i basen, fungerar den aspekten bra idag ?. Vad som däremot inte fungerar särskilt bra är att montera baselementet under diskanten. Har än idag inte träffat på en enda sådan lösning som spelar bra ihop med bandet. En placering som åtminstånde är i höjd med bandet är definitivt att föredra. Dom två Audax-elementen (6,5'or) borde tillsammans ge erfoderlig membranyta för tillräcklig dynamik.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/11 :  01:01:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om lyssningsavståndet är konstant (vanligt förekommande) så behöver man inte nödvändigtvis ha en linjekälla i basen, fungerar den aspekten bra idag ?

Det funkar. Det visar sig att vid det avstånd jag lyssnar på så funkar bandet med ca 85dB fint ihop med Audaxen som har 90dB. När vi först gjorde filtret skulle Audaxen dämpas men det fick jag ta bort. Det beror säkert på den annorlunda spridningen och att mätningen gjordes på ca 1 meters avstånd. På DIY-träffen i vintras så lät mina högtalare väldigt ljust, samma fenomen fast vid större avstånd då banden överväger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/11 :  01:40:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hade för mig att det var så du upplevde det. Merparten av texten
till byggbeskrivningen är klar, nu saknas "bara" bilderna.
Morgan skulle nog iofs hellre se att jag byggde i stället för att sitta här och hacka .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/08/11 01:40:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/11 :  02:07:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul, bygg och knäpp bilder!!!
Morgan borde bli medlem här har jag sagt åt honom...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/11 :  06:56:17  Show Profile Send fidelityn a Private Message
holmgrenstefan: 95db kanske = dynamik

Dynamik har väl ingenting med verkningsgrad att göra
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/08/11 :  07:50:47  Show Profile Send linnar a Private Message
Dahlberg:
Enligt mina mätningar minskar lyssningsfältet i
höjdled för ökad höjd på band/antal element linjärt.
Jag har iofs inte mätt band av denna längd.

Är det så, speciellt för band, att spridningsfältet
i höjdled minskas vid ökad bandlängd för att sedan,
när bandet uppnår betydande längd, öka igen?

När jag mätt på element minskar spridningen linjärt
upp till åtminstone 1 m. Över det har jag inte mätt.

Det jag var mest rädd för är att spridningen i sidled
skulle bli sämre om man placerade två band bredvid
varandra. Hur breda är banden?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:12:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fidelityn: Dynamik och känslighet kanske inte nödvändigtvis har med varandra att göra, men de system jag hört som har tillräcklig dynamik har nästan alltid varit lättdrivna. Ett par hornsystem (med förstärkare på under 10W) har varit absolut bäst i dynamikavseende av det jag hört. Därefter kommer Audio Artistry Beethoven (89 dB) som dessutom har en klangriktighet och homogenitet som är helt fantastisk. JMLab Utopia (94 dB) och Thiel CS6 (86 dB) var nästan där också. Undantaget här är ju Thiel CS6 som är mycket svårdriven och måste ha många hundra watt och massor med ström för att spela riktigt.

Linnar: Dina mätningar stämmer säkert, det är därför bandet ska vara långt så att stråket med ljud blir tillräckligt högt. Med band i bredd så närmar vi oss High Fidelity´s konstruktion Tagliatelle, jag är dock inte särskilt intresserad av detta. Banden är 26 mm breda.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/11 :  10:33:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Att spridningen i höjdled skulle öka vid något specifikt längdmått
är något jag betvivlar väldigt starkt. När bandet däremot befinner
sig inom öronhöjd när man ställer sig upp eller lägger sig ner
uppfattas som obegränsad spridning i praktiken.
Spridningen i sidled minskar om två eller flera band monteras sida
vid sida. Det går iofs att kompensera för med svängda bafflar (tagliatelle).
Samma fenomen gäller även för dom flesta elektrostater, svänga
bafflar förekommer som bekant även där.
Jag har inga som helst planer på något sådant men däremot så är jag
ganska sugen på en lösning där diskantbandet täcker in i princip
hela ytan mellan golv och tak. Har en lösning klar på papper som
skulle få en verkningsgrad på ca:100db.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/08/11 10:34:58
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/11 :  11:04:01  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
när våglängden är samma som mebranets bredd eller höjd sprids ljudet ingenting i den lädd som där bandets bräd är som störst vid 30 cm band längd kommer den sluta sprida rundstrålande vid. 1360 hz allt över den hz kommer gå rakt fram. vid 1 meter blir det 340hz.osv
ett band som är en kvadrat dm kommer kunna fungera upp till 4000 och även det lite tråkigt. att kombinera runstrålande konstruktioner med rakt strålande kommer inte bli bra. värkningsgrad och dynaik har ett samband.eftersom gu mer efekt man matar i i högtalaren dästo större blir förlusten. har man högre verkningsgrad blir det mindre liniär förlust eller hur man skall beskriva det monster magneter och talspolar ökar även dynamiken.hor har ofta högre dynamik men även dist.vilket även i sin tur ökar energin och uppfatas som högre nivå.lite svårt att beskriva det hela kanske återkommer när jag funderat lite till.

[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2004/08/11 11:09:39
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.21 sekunder. Snitz Forums 2000