HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ojordat och skärm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2005/09/19 :  00:43:51  Show Profile Send hinken a Private Message
Jag är fundersam och okunnig, ingen bra kombination. Men jag vet att det finns kunskap här på forumet. Jag har ojordade uttag i väggen, så jag kann ju inte jorda min utrustning. Sladdar som är skärmade fungerar dom bara om det finns jord . Snälla gör mig mer kunnig så jag kann få mer att fundera över.

steriotyp

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/19 :  04:44:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
fundersam och okunnig, ingen bra kombination

Det är ju den bästa kombinationen!

Det beror ju lite på hur det är tänkt att fungera... Men en skärmad kabel är ju en skärmad kabel. Sen om skärmen kommer fungera som tänkt är ju en annan sak. Någonstans i anläggningen kommer en "jordslinga" skapas och den skärmade kabeln kommmer väl hänvisas dit?

Men att påstå att skärmen blir HELT obrukbar därför att man inte har jordat vägguttag är kanske att ta i?

M
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/19 :  22:08:48  Show Profile Send jerico a Private Message
Hej!

Jag provade med en fas penna mot mina skärmade kablar och den skrek som en tok. Men med en sådan man inte får som man gör iaf så håller den truten.

Drog en jord till elementet och det funkar. Har ju inte några "jordade" mojjar så det är ju bara för att få ut störningarna från kylskåpet på andrasidan väggen.

Friskt kopplat!!!!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/20 :  01:04:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Drog en jord till elementet och det funkar. Har ju inte några "jordade" mojjar så det är ju bara för att få ut störningarna från kylskåpet på andrasidan väggen.

Friskt kopplat!!!!
Friskt kopplat hälften brunnet.

Att jorda i elementet är inte bra alls. Av flera orsaker.
Först och främst kan det vid kortis innebära att din granne får ett strömförande elemet. Sedan finns det potential-skillnader mellan den riktiga elektriska jorden och jorden i elementet. Det innebär att det kommer att flyta strömmar genom elementet ändå, vilket leder till att ledningarna till elementet börjar rosta tokfort. Med riktig otur har ledningen rostat sönder=läckage inom något eller några år.
Av dessa anledningar är det olagligt.

Starkströmsföreskrifterna ELSÄK-FS 1999:5, moment 543.2.4:
"Vattenledningsrör, gasrör och liknande rör samt kabelstegar får inte användas som skyddsledare."

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/09/20 01:04:32
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/09/20 :  07:40:07  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
"Vattenledningsrör, gasrör och liknande rör samt kabelstegar får inte användas som skyddsledare."


Tittar man under diskhon i engelska hem så sitter det en fet grön-gul jordkabel fastklämd där

"Ww say potatoe..."

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/09/20 :  11:58:55  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Gaffa, du har i sak helt rätt, men du ger inget rimligt alternativ kvar om man inte har jordade uttag.
Det enda korrekta för starkström är att jorda via riktig jordkabel som går till riktig jord.
Nu var väl frågan just om störningar som strålar in via kabel och genom ojordat chassi, dvs jordning för att få bort småsignalstörningar. Alltså inte riktigt det samma som starkströmsjordning.

Vore det inte rimligt att koppla till fuskjord via en ground loop breaker (t.ex. 100ohm||100nF)?
Då är man i alla fall säker på att det inte går några stora strömmar.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/20 :  19:37:42  Show Profile Send jerico a Private Message
Men nu är saken den att jag INTE har jordade mojjar till sterion utan det är bara skärmen som går ut i jorden. Så elementen blir INTE 230 V förande om nu inte mina störningar är nått i hästväg... Vore ju onekligen korkat att köra spisen med elementet som jord eftersom säkringen inte löser ut då.

Har kollat det med en gnistis så länge jag inte riskerar 230 ut så är det skitsamma enligt han.

Men jag kan ha fel.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/09/21 :  01:20:45  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Silvervarg:
Gaffa, du har i sak helt rätt, men du ger inget rimligt alternativ kvar om man inte har jordade uttag.
Det enda korrekta för starkström är att jorda via riktig jordkabel som går till riktig jord.
Jag trodde att svaret var givet: Dra en skyddsjordad kabel från elcentralen. Uppgradera uttagen i rummet. Eventuellt passa på att se till att kabeln till uttagen blir skärmade. Det finns andra på forumet som har bättre koll på vilka kablar/lösningar som gäller, för på den här nivån tror jag inte att jag själv kommer att höra någon skillnad. Jag tyckte det var viktigast att påpeka risken/problemet/allvaret med att implementera en felaktig/olaglig/farlig lösning.
quote:

Vore det inte rimligt att koppla till fuskjord via en ground loop breaker (t.ex. 100ohm||100nF)?
Då är man i alla fall säker på att det inte går några stora strömmar.
Det är inte styrkan på strömmen utan kontinuiteten (alltså att den ligger på hela tiden) på spänningen som orsakar korrosionen i elementen. Jag provmätte mitt dator-chassi mot elementet och fick 110Volt respektive 2mA. Det är så låg ström att man inte känner det, men lik förbaskat kommer det på sikt att orsaka problem. Och 100 ohm på 230V blir 500W om du får kortis i trafon till chassit. En potentiell brandkälla om den inte brinner av med en gång.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/09/21 :  18:15:58  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Gäller frågan skärmade nätsladdar eller alla skärmade sladdar i stereon?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2005/09/22 :  00:12:23  Show Profile Send hinken a Private Message
"Gäller frågan skärmade nätsladdar eller alla skärmade sladdar i stereon?"

Jag har TV´n på ett rullstativ och alla sladdar ligger i en plastspiral, (ström,antenn, ljud till förstärkaren, scart från DVD). Scart och antenn kablarna är skärmade men inte dom andra. Jag tycker inte att det är riktigt bra bild. Så jag undrar om det funkar med skärmad ström kabel som inte blir jordad. Hänger inte skärm och jord ihop. Ska jag kosta på att köpa nya kablar med skärm

steriotyp

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/22 :  00:43:54  Show Profile Send jerico a Private Message
Skärmade kablar skärmar inte om man inte jordar dom. Det är därför jag har en tåt till elementet. Enkelt att kolla med en fas penna.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

PelleW
Member

310 Posts

Posted - 2005/09/22 :  03:55:08  Show Profile Send PelleW a Private Message
Intressant att dom skärmat probe-kablarna till mitt batteridrivna oscilloskop som inte på något sätt är kopplat till varken min skyddsjord i uttagen eller min diskbänk.

"Skärmade kablar skärmar inte om man inte jordar dom."
Så det du menar med jord kan alltså inte vara det som i t.ex. ett slutsteg refereras till som jord?

Nu är ni nog ute på både hal och tunn is...

-Pelle
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/09/22 :  09:45:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hörni, om utrustningen är tämligen brumfri och den är godkänd för ickejordade uttag, varför gräva ner sig i detta? Det är inget problem.....däremot om du har apparater med nätfilter då kan du få brum och dessutom kommer chassit att sväva på cirka 110 volt svagt kapacitivt kopplat och detta kan vara mindre bra för ansluten utrustning men kanppast farligt. I sådana fall måste skyddsjorden verkligen vara ansluten till jord.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/09/22 09:50:19
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/09/22 :  11:52:18  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Skärmen kommer i alla fall att se till att dina båda apparater har samma jordpotential. Det är ett plus.

Att jorda i element... Bra saker har sagts i tråden.
Jag är skeptisk av ett annat skäl. Hur bra är elementjorden? Du kanske lika gärna leder in störningar i din anläggning, när du egentligen tror att du har en bra jord.

Det kan bli problem om du kopplar in fler apparater med annan jord. Då blir det en strömslinga.

Men om det låter bra så
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/22 :  16:28:44  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm strömslingan som blir i Jericos fall är i så fall bara störningarna från skämen. De mojar han har i stereoracket är inte av modellen som har jordat. Utan de är ojordade... så det borde inte bli några störningar...

men har man jordade papparater ska man ge fan i att jorda i elementet... för då kan grannen få en "spännande" tillvaro...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/09/22 :  17:23:12  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Silvervarg: men du ger inget rimligt alternativ kvar om man inte har jordade uttag.


quote:
Gaffa: Jag trodde att svaret var givet: Dra en skyddsjordad kabel från elcentralen. Uppgradera uttagen i rummet.


Fast det är normalt sett inte rimligt att genomföra.
Dels skall det göras av certifierad elektriker och dels så innebär det att byta kabel och uttag. Det är den typen av åtgärder som man gör om man totalrenoverar en bostad, och när man ändå är i farten kan man lika gärna fixa alla eluttagen i hela bostaden samt byta elcentralen och lägga till jordfelsbrytare.
Men nu blev det nog billigare att kasta förstärkaren och köpa en ny...

Dessutom kräver det att man äger bostaden. Att dra om all fast el etc får man normalt inte göra i hyresrätter eller bostadsrätter utan speciella tillstånd.

Rimliga alternativ efterfrågas alltså fortfarande.
Finns det tex någon strömrenare eller liknande som ger en virtuell jordpunkt som man kan jorda skärmar mot?
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/09/22 :  17:38:26  Show Profile Send jerico a Private Message
Det jag vet om det hela är att man tar "nollan" från jorden (eller om det var tvärtom). Det jobbiga är ju bara att man måste ha järn pejl på vilken tåt i väggen som är fas och vilken som är nolla. Sedan är ju nollan redan nersölad men störningar från elnätet...

Men det finns ju allt folk här har vi inte en behörig elektriker som kan förklara för oss andra som vill veta.

Har tagit bort min tåt till elementet med en tråkig efekt på ljudet men vill ju inte ha en massa vatten på golvet för att elementen har rostat ihop.


Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/09/22 :  18:37:30  Show Profile Send CC a Private Message
Det finns många lägenheter där endast eluttagen vid diskbänken är jordade men inte på andra ställen i köket.. Alltså så är det då tillåtet att blanda jordat/ojordat i samma rum? Trots att jag alltid hört motsatta?

För i så fall, dra en dedikerad installationskabel från elskåpet å till steron! Det räcker att en behörig elektriker kopplar in kabeln i själva elcentralen, resten kan du göra själv å låta han godkänna ditt jobb!
Du löser många problem på detta sätt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Uffe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/09/22 :  19:37:54  Show Profile Send Uffe a Private Message
Ja, tjenare då. Det var länge sedan jag skrev något här, men brukar ganska ofta titta in och läsa en snutt.
Eftersom jag är elinstallatör skall jag ju ha koll på sånt här och tänkte ge mi syn på ett par saker.

Att man i England har en tråd till avloppsröret bör bero på att man har potentialjordat alla ledande delar. Altså förbundit all metall med varandrra och sedan anslutit till sann jordpotential dit även skyddsjorden är ansluten. Man skall inte blanda ihop potentialjorden med skyddsjorden, inte samma sak.
Här hemma har vi oftast inte potentialjordat därför är det ingen bra ide att ansluta ens skärmen till elementen.

Dagens föreskrifterna säger helt tydligt att alla uttag i ett rum skall vara jordade. Att ett uttag vid diskbänken är jordat men inte övriga i köket är ett gamalt undantag, om än konstigt. Minns jag rätt ansåg man att det rådde "förhöjd risk" vid diskbänken med tanke på den ledande diskbänken och sölande med vatten o så. Så länge man inte gör några större ingrepp får man följa dessa gamla föreskrifter där man använde den ojordade miljön som en skyddsform, dvs man skall inte kunna komma i kontakt med någon jordad del samtidigt med något strömförande och få ström genom kroppen.
Monterar men ett jordat uttag här så upphävs skyddsformen! (Skärm till elementen!)

Gör man ett större renovering bör rubbet jordas.

Uj vad mycke text, hoppas någon orkar läsa. Jag käde att jag ville bidra med min yrkesyn på det hela.

mvh Ulf

- Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet -
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/09/22 :  20:26:06  Show Profile Send denada a Private Message
Tack Uffe.

Du har upplyst mig. Tur att jag ska bygga ut kåken så att jag får ett eget rum för stereon... kallas "umgås rum utan TV" för frun

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/09/22 :  20:38:04  Show Profile Send f95toli a Private Message
Eftersom jag också jordar saker yrkesmässigt (jobbar ju med mätteknik) så kan jag ju också påpekar några saker

*För det första fungerar skärmar ÄVEN om om man inte jordar genom koppling timma marken dem, sant är dock att det i teorin är bättre att göra så MEN och det är ett mycket viktigt men) i praktiken stämmer det oftast bara om man har möjlighet att göra speciallinstallationer med en egen riktig jordpunkt. Nätjorden i ett vanligt bostatdshus ör full av störningar och kan oftast göra saker värre, naturligtvis fyller den sin funktion som skyddsjord men det är en annan sak.

*Att koppla ihop referensjorden på sina apparater hej vilt lär knappast skada eftersom de oftast redan sitter ihop via signalkontakterna, å andra sidan lär det inte nödvändigtvis bli bättre eftersom man ju skapar fler slingor.

När vi designade elinstallationerna i mitt labb på jobbet så valde vi att inte alls koppla oss till nätjorden (trots att vi har tillgång till en separat "lågbrusig jord") pga att vi får in störningar via den. Istället flyter all utrustning (isolationstrafo) och referensen är ett skärmat rum (som inte är jordat) som ju är en stor klump metall och därför är en bra "jord" ur störskyddspunkt i alla fall. De känsligaste mätningarna görs med all känslig utrustning i det skärmade rummet, denna kommunicerar sedan via fiberoptik med datorerna utanför. Dvs, vi har INGEN kontakt vare sig med skyddsjord eller marken.

(det ska tilläggas att allt installerades av behörig elektriker efter det att vi fått dispens från Elsäkerhetsverket, vi har säkerhetsbrytare som jämför skärmade rummets jord med nätjord om allt för stora skillander i potnetial skulle uppstå)

Nu föreslår jag inte att man ska skaffa ett skärmat rum, min poäng är snarare att jordning av utrustning är långt ifrån någon patentlösning för att få bort störtningar och det kan ibland göra saker värre. Oftast kan man få bort nästan allt brus bara genom att undvika jordloopar och ev. använda skärmade kablar för alla små signaler.
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2005/09/22 :  23:52:00  Show Profile Send hinken a Private Message
Tack för lite klarjörande information om hur det kan fungera med ström,jord och skärm.

steriotyp

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000