| Author |
Topic  |
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:32:14
|
Hej på er
Jag undrar om man generellt kan säga att försteget är viktigare än slutsteget eller vise versa.
Vilket brukar vara dyrast för eller slut steg.
Kan man matcha för och slut ifrån olika fabrikat ?
Det borde väl vara så att man bör para ihop ifrån samma serie då dess borde vara gjorda för varandra eller
Och sen det värsta av allt Ulf Lundell blev söndersågad i teven i går i nåt pop programm, men jag antar att dom flesta av er anser samma sak.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:35:39
|
| Vaddå, man sågar inte en nationalskald som Uffe sådär utan vidare. Uffe är kung-klart slut! |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:38:19
|
hähä.... jag har inte mycket över för Lundell
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:44:48
|
| Försteget borde väl vara viktigast. Det borde väl vara här den största förvrängningen av ljudet finns, alltså själva volymkontrollen. Eller? |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:03:44
|
| Eftersom det är så mycket mer komplicerat att bygga ett effektsteg så borde de stora skillnaderna ligga där. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Krokodilen
Member

169 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:34:40
|
Vem är Ulf Lundell?
Personligen har jag lagt 4 ggr mer på slutsteg iofs är det ett 5-kanals steg.
|
Don't go to heaven 'Cause it's really only hell - RJD |
 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:40:22
|
quote: Originally posted by MaS
Hej på er
Jag undrar om man generellt kan säga att försteget är viktigare än slutsteget eller vise versa.
Det borde väl vara så att man bör para ihop ifrån samma serie då dess borde vara gjorda för varandra eller
Och sen det värsta av allt Ulf Lundell blev söndersågad i teven i går i nåt pop programm, men jag antar att dom flesta av er anser samma sak.
Mvh MaS
Ptja, Teoretiskt (och även praktiskt) kan man ju köra utan försteg. Men knappeligen utan effektsteg... Mer säger jag inte om den frågan
Ulf Lundell... Ptja, sätt på honom en mask och byt ut rösten, så har vi ju nationalskalden Springsteen istället.
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:45:14
|
quote: Originally posted by Strmbrg
quote: Originally posted by MaS
Hej på er
Mvh MaS
Ptja, Teoretiskt (och även praktiskt) kan man ju köra utan försteg. Men knappeligen utan effektsteg... Mer säger jag inte om den frågan
Ulf Lundell... Ptja, sätt på honom en mask och byt ut rösten, så har vi ju nationalskalden Springsteen istället.
Strmbrg,
Hualigen två av de värsta jag vet Ulf Lundell och Springsteen. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:51:09
|
quote: Originally posted by dole Hualigen två av de värsta jag vet Ulf Lundell och Springsteen.
Just det, det blir lika eländigt med en Springsteenmask på gubben.
Lundellcitat: "En inställd spelning är också en spelning."
Den enda Springsteenlåt jag kan med är "Born in the USA" med George Duke & Stanley Clarke.
Tacka vet jag Arnold Schönberg!
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 16:46:13
|
Tja det var det jag trodde dom flesta som gillar Hifi gillar ej Lundell, så gäller det även för dom av mina vänner som gillar Hifi dom hatar Lundell.
Och en en Inställd spelning är även det en Spelning, kanske en Inspelning
Så om jag hajar Strömberg rätt så kan man köra ifrån CD direkt in i effektsteget.
Det varju en del olika uppfattningar om vilket steg som är viktigast, var inte så många som var intresserade av detta utan gillade mer att diskutera Uffe. |
 |
|
|
Strmbrg

1583 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 17:00:44
|
quote: Originally posted by MaS Det varju en del olika uppfattningar om vilket steg som är viktigast, var inte så många som var intresserade av detta utan gillade mer att diskutera Uffe.
Ja, men bortsett från Uffe, så kan man kanske spåna lite mer kring den där andra frågan. Vad det nu var... En högtalare utgör en mer komplex last än ett slutsteg gör. Det är ett argument för att ställa höga krav på slutsteget.
Om signalkällans utgång är lågimpediv och slutstegets ingång är högimpediv, så kan man köra direkt. Har man variabel utgång på CDn, så kan man till och med reglera volymen! Bättre är nog generellt att köra via fast utgång och en separat volympot (passiv kontrollbox=passivt för"steg")
Yttermera så degraderar rimligen ett slutsteg mer än ett försteg. Generellt alltså.
Strmbrg, |

|
Edited by - Strmbrg on 2002/10/03 17:08:10 |
 |
|
|
niklas
Member

393 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 01:10:01
|
"Tycker man inte om Springsteen så tycker man inte om musik" Det var inte jag som sa det utan en väldigt respekterad svensk musikjournalist, tillika manusförfattare för Killinggänget. Dock håller jag med honom till 100%. |
 |
|
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 01:14:00
|
| Fixa rätt ljud så tidigt som möjligt i kedjan |
Rundgång & Omgång |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 08:45:05
|
Jag vet inte om man kan säga vad som är viktigast, men jag tycker att bra slutsteg blir nästan alltid dyrare än ett bra försteg..
Dessutom så gillar jag både Ulf & Bruce !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
kjellen
Member

161 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 11:01:28
|
| Jag slår en tanke kring min femkanals receiver, om man kanske kunde bryggkoppla slutstegen på något sätt. Jag har fått för mig bara av att öpnna burken, att det är slutsteget som håller högst klass. Processordelen däremot... Finns det ett slut på tunneln? |
Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra". |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 11:13:34
|
quote: Originally posted by HPW
Fixa rätt ljud så tidigt som möjligt i kedjan
...så man kan paja det i slutet...
Min uppfattning är att slutsteg borde vara ganska mycket dyrare för samma kvalité (ett slutsteg skall ju förstärka spänningen kanske 40ggr (iof inget problem..) och skall kunna driva komplexa laster ner till nåt/några ohm, det kräver bra mycket dyrare komponenter än ett försteg som skall kunna driva en resistiv belastning på t.ex. 10kohm med nån volt) |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 11:59:53
|
jag tycker också att slutsteget är viktigast, kan inte ge nån direkt motivering till varför.
Frågan om skillnad mellan aktiva och passiva försteg som jag ställde för länge sen blev obesvarad, är det nån som vet vad som skiljer? Jag gissar på att passivt försteg bara stryper signalen som en volymkontroll på hörlurssladden, men vad gör en aktiv då? |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 12:49:59
|
Snart så kommer hösten som en gammal rostig stridsvagn står den där och svänger med sitt eldrör
Inte gilla Lundell???? Det är en omöjlighet. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 12:54:34
|
hötorgspoeten nr1  |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 13:05:19
|
Viktigast.
Jag anser försteget vara viktigare än slutsteget men det betyder inte att det måste vara dyrare. Ett aktivt försteg buffrar och/eller förstärker signalen . Detta medför bland annat att utgångsimpedansen inte ändras med volymen som med ett passivt.

/Erik
|
Blås på! |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 14:58:22
|
Ulf Lundell har snart ett par Mårten Design Monk... bara så att vi vet!  |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 15:59:12
|
Lundell är gud. Springsteen är gud. Finns även många andra gudar här i världen, dessa är bara två av dem...
|
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
|
MaS
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 17:15:51
|
O satan Har Lundell köpt ett par Monkar, kanske daxs att kasta ut sina Qrs Tellus och köpa Monk istället.
Lite snålt att han inte tog dom däringa Coltrane eller vad dom nu heter, dom ser ju hur läckra ut som helst, och det verkar som dom var bra med, finns dom i nån affär för provlyssning.
MaS// Bakis å nervig |
 |
|
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 07:40:41
|
Hej
Snart så kommer hösten som en gammal rostig stridsvagn står den där och svänger med sitt eldrör
...och i helgen fick vi smaka på dess eld....
mvh |
 |
|
|
JockeEL84
fd ignatz

122 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 18:11:31
|
Min åsikt är att försteget är viktigare. Hypotetiskt och generellaliserande svar men byggt på egen erfarenhet, om det nu kan ha någon som helst betydelse i religiösa frågor. Mitt försteg är lite dyrare men av betydligt högre klass än mitt sunkiga Rotel-slutsteg. Den stora ljudförbättringen kom med modifiering av CD-spelaren, signalkabeln och den lilla låddan med förförstärkaren. Ett byte av slutsteget märktes knappt. Å jag har tämligen avslöjande högtalare. Å ja, det hela förvånade mig mycket! Det var ju inte så här jag hade trott att jag skulle uppgradera... Det är väl fair play att här tillägga att mitt försteg är av den minimalistiska typen med två ingångar å en utgång, komponenter av högre kvalitet än vad som är möjligt/normalt vid masstillverkning och att Roteln kostade 2.500:- på utförsäljning för mer än fem år sedan.
|
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 23:08:58
|
Då kan jag bidra med en erfarenhet som säger tvärtom, försteget är inte så viktigt.
Jag testade Linn Wakonda (14kkr) som försteg till min HK680 integrerad. Skillnaden var så liten, att det skule varit helt motiverat med blindtest, för att avgöra om jag inte satt och inbillade mig skillander. Rättare sagt så var det skillnader, men de märktes i form av det typiska Linn ljudet, hade det varit ett annat fabrikat med samma ljudkaraktär så skulle jag krävt blindtest.
Vilket som är viktigare beror på massvis med saker, viktigast är att man har balans i anläggningen. Fast "balans" ser också helt olika ut, beroende på vem man frågar. Viktigast är att alla är nöjda och ingen hackar på den andra, har funkat fint i denna tråd. |
 |
|
Topic  |
|