HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basnarkoman till granne!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/12/20 :  07:52:31  Show Profile Send subside a Private Message
Har fått en ny granne som är en basnarkoman, vilket är ett stort problem. Det blir rent ut sagt obehagligt att vistas i min lägenhet om dagarna och ibland även på sena kvällarna.

Vad ska jag göra? Jag har ingen lust att knacka på och be honom sänka ljudnivån, eftersom det luktar ju startskott till krig av klagomål, då även jag är hifi-intresserad och ibland kanske spelar lite högt. Dock så har jag ingen "bas"! Och dom fåtal gånger jag spelar riktigt högt är kl. 13.00 på dagarna.

Nån som har några förslag? Jag håller på att bli tokig, och snart så brister det väll och man kommer stå där som ett fån utanför grannens dörr och vråla lungorna kalla av ilska...

Nån som kanske känner igen sej och kanske kan berätta sin historia, så man kan få en lite tröstande känsla :)

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/20 :  08:24:37  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jag skulle knacka på och be honnom sänka. Jag har varit i samma läge med olika grannar. En granne köpte en karioke maskin och sjöng nationalsongen 2 timmar i sträck mitt i natten. Sen hade jag en som bodde ovanför som brukade spela högt, dock inga tider då det störde så mycket men när HV vann SM-Guld förra året så fick jag nog. Han spela så de skallrade i porslinet och tavlorna. Han sänkte och bad om ursäkt sen var det inga sura miner eller något. Sen kommer vi till problemet. En kille som dock ej bor vägg i vägg med mig men som spelar så det hörs ändå. Han har någon variant av disco högtalare med vulgärt stora basar. Han har ingen förståelse för att han inte kan sätta på hög volym kl 3 på natten när han kommer hem från krogen. De som bor vägg i vägg med honnom, på bägge sidor har tröttnat och köpt värsting prylar själva och ställt mot väggen in till honnom och så fort han drar på så gör de så också, vilket gör det olidligt att vistas i huset. Trotts klagomål hos hyresvärden och securitas så händer det inget, han är nämligen lite polare med de som äger huset.
Störst problem hade jag dock, skriver hade för jag flyttade förra veckan, med någon i huset (ca 60 lägenheter)som slipar eller borrar i något. Det hörs lika mycket uppe på vinden som nere i källaren för det varndrar i väggarna. Ljudet låter som när man kör med slagborrmaskin i betongvägg.

Nu som sagt har jag flyttat och har dock fått en tjurig tant under som verkar gnälla bara man släpper en fis i trapphuset. "suck"

/Jug
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:09:50  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag tror att det är bättre att prata med grannen innan du blir för förbannad. Så länge du inte säger något tänker han säkert inte på att han stör men du blir bara mer irriterad för varje dag. Tillslut går du dit och skäller som F*n, bättre att göra slag i sak tidigare då...
Juggernauts tidigare boende och nuvarande problem känns jobbigt och jag har en allmän rekommendation som säkert inte funkar för alla....HUS....
Jag flyttade till egen villa för ca 2 år sedan och det är underbart ingen som kan klaga...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:13:47  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det värsta du kan göra är att börja med att skrika på honom. Då får du dig garanterat en fiende. Han kanske inte är medveten om att han stör?? Så gå upp och presentera dig, med en vänlig ton, och påpeka problemet. Dra inte in hyresvärden, vräkning och allt helevete som du menar att han åsamkat det norra halvklotet sedan 1958.... detta kan du dra upp den tredje gången om ingen förbättring sker.

Lycka té!!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:15:28  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Harman: Du hann några minuter före mig
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/20 :  10:11:47  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Jo, det bästa är att be snällt första gången, andra gången kan man vara lite irriterad och tredje förbannad och ringa hyresvärden, alt. om ni har säkerhetsbolag om ni har sådant i huset.

Harman... Vi tänkte köpa hus men priserna här i Jönköping är sjukligt höga så det blir lägenhet några år till. Skall flytta till Florida om ca 2 år så det känns lite onödigt att köpa hus också.

/Jug
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/20 :  10:15:27  Show Profile Send Harman a Private Message
Juggernaut, om du/ni skall flytta till florida om två år är det vettigt att vänta med hus.
Priserna i Uppsala är vansinigt höga så vi letade oss ut en bit, billigare och mer natur.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/12/20 :  10:18:31  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
spør ham om han har spikes eller dempeføtter under høyttalerne.
det gjorde jeg med min nabo og voila! Problem borte.

vi utvekslet også mobilnr så vi kan sende melding dersom det passer dårlig med høy musikk.. jeg spiller jo høyt av og til jeg og
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/20 :  12:12:40  Show Profile Send svejk a Private Message
Tyvärr är det välan så att våran kära hobby inte riktigt passar in i hyreskåkar. Det blir kompromiser och det kan vara jobbigt. Jag vill kräma på lite extra men vet att gör jag det blir det obehagligt för dem i närheten. Denna känsla förtar mycket av njutningen.

Har ett tämligen hemskt exempel på detta. För 20-25 år sedan satt jag hos en kompis. Han gillade ibland att spela HÖGT. Denna kväll spelades det HÖGT. Oerhörda mängder av etylhaltiga drycker hade runnit ner. Alla rattar stod på tio. Det bultade på dörren, störningsjouren löftet att skruva ner försvann lika snabbt som jourbilen. Nytt besök av störningsjouren nytt sprucket löfte rattarna i botten. Besök nummer tre var från ordningsmakten dom var betydligt skarpare. Hela huset är vansinniga på er påstod dom. Ett nytt löfte avkrävdes och gavs. Naturligtvis sprack dett i 180. Gång två var polisen riktigt förbannad dom röck ur alla sladdar och tog med sig stärkaren och grannskapet kunde andas ut


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/20 :  13:32:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Tipsa grannen om en fin liten rörstärkare på 4-8 watt, och ett par nätta stativare till det. Då kommer han få välljud, men att spela tokhögt kommer bli en omöjlighet.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Juggernaut
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:36:10  Show Profile  Visit Juggernaut's Homepage Send Juggernaut a Private Message
Man får helt klart visa hänsyn till sina grannar men grannarna måste ju klara av att stå ut med lite spelande, så länge det inte är på olämpliga tider.

/Jug
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/12/20 :  17:29:21  Show Profile Send subside a Private Message
Låter som en del har det och harit varit med om värre situationer än jag, och det är ju lite trist att det ska behöva va så... Kan dom inte bygga riktiga väggar i husen??


På er låter det som om man ska ta kontakt med personen som stör, ville helst inte att detta skulle vara utvägen, men det får bli så ändå...

...eller så bygger jag mina basar som jag planerar, som spelar -3dB vid 20hz, sen på högsta volym och basarna riktade mot grannen!!


O juggernaut -> Du har ingen lust att ha en inneboende i florida
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/12/20 :  18:15:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förutom att berätta för han med en vänlig ton , be han komma in till dig medans han spelar så själv får höra hur mycket rummelbummel du får i din lägenhet.

Lycka till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2004/12/20 :  18:26:25  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag är ny inflyttade i lägenhet och kör på principen om ingen klagar har jag inte spelat förhögt, brukar dock inte spela högt efter 23...
Mitt förslag är att knacka på nån eftermiddag och prata med grannen. Du kanske kan låta honnom höra att musik låter bättre om allt INTE dränks i bas :)

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/12/20 :  18:46:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har en granne som fick för sig att hänga upp tavlor(lät så i alla fall) runt påskhelgen, tänk er kl 23 på påskafton när man sitter och myser med påskmaten och så får man kränga på sig hörselskydden(liten överdrift kanske men...)!
Annars funkar radhus rätt så bra, vi bor ju bredvid två "lite äldre" par.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/12/20 :  19:47:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag tycker att du skall prata med din granne och bjuda in denne på lite musik och kaffe samtidigt så lär du ut lite volym etikett vilket jag gjorde med en nyinflyttad granne som var högljudd. Numera är det "tyst" och god grannsämja samt att de äldre i huset numera uppskattar vårt musik intresse då vi bjöd i på musikafton som blev riktigt uppskattad.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/20 :  20:50:16  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag är lite förvånad att ingen skrivit "Aja jag är basnarkoman men den där kyrkmusiken du spelar klockan 1300 när anständigt folk försöker sova e ju bara för mycket" *L*

Micke´s regel nr1 om grannen spela högt spela högre "livet e hårt i slummen *L*

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/20 :  21:41:26  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Gång två var polisen riktigt förbannad dom röck ur alla sladdar och tog med sig stärkaren och grannskapet kunde andas ut
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/20 :  22:32:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det blir nog bäst som sagt att först prata vänligt med basfanatikern och tålmodigt förklara problemet för denne, och kanske reda ut när det kan vara lämpligt att spela.
Skulle detta inte hjälpa får man väl ta till grövre metoder, men du borde ju inte vara den ende som störs så trycket borde ju vara rätt stort på att han skall börja visa hänsyn till omgivningen.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/20 :  23:51:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
En granne köpte en karioke maskin och sjöng nationalsongen 2 timmar i sträck mitt i natten.


Dagens garv!
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/12/21 :  00:49:45  Show Profile Send Lepra a Private Message
Hade en granne med kareokemaskin o sjöng ghostbusters halv 4 söndagmorgon efter att ha festat konstant sen fredag eftermiddag. :(
Han spelade även så soffan vibrerade.
Hans lägenhet var dock städad och redo för nästa hyresgäst tisdag morgon efter detta.. hehe..

Jag spelar alltid "högt" dagtidtid och ägnar mig åt finlyssning kvällar o nätter. ingen som klagat, det ända jag hört om mitt spelande var att grannen brevid kommenterade att det lät bättre inne hos honom när jag uppgraderat.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/12/21 :  00:51:13  Show Profile Send silvr a Private Message
Harman: har du bara tillräckligt hög volym så kan väl grannarna i huset brevid klaga precis lika mycket som en lägenhetsgranne. ;)
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/12/21 :  00:58:18  Show Profile Send AKA a Private Message
Sant, men man kan inte bli vräkt ! =)
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/12/21 :  01:06:59  Show Profile Send silvr a Private Message
Nej inte vräkt, bara åtalad och ålagd vite ;)
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/12/21 :  01:31:02  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Nästa gång grannen spelar högt, gå upp till honom och be honom följa med till din lägenhet så han kan höra vad du hör. Det fungerar nog bättre än att be honom skruva ner.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/12/21 :  11:07:02  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag hade en granne som väckte mig och hela in familj med Jurassic Parc kl. 03.00. Så jag pratade med honom och han visade stolt fram sina grejor. Och vi kom överens om att han sa till om dagen innan han skulle ha bio-kväll så vi kunne förse oss med hörselsskydd.

Trevlig typ! Dom flesta är oftast trevliga.

Visa interessa för hans hobby och visa upp dina grejor för honom. Kanske ni kann bli kompisar, ni har ju gemensamma interessen. Då ser ni varandra som personer mera än som störande objekt. Avtala när det går bra att spela och när det är mindra lämpligt.
Lämna tel.nr. till varandra.
Om du visar förståalse för honom kommer han också att respektera dig. Och du vill ju också kunne spela högt då och då.

Jag har lämmnat ut tel.- och mobilnummer till alla som bor väg i väg och under mig så dom slipper springa och knacka dörr.

Peter
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000