HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag är kär i min nya Italienska
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:02:17  Show Profile Send molsson a Private Message
E-61 är en uppfinning från faema, och samma standard som de flesta "proffs"-maskiner.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/06 :  16:17:21  Show Profile Send Mahler a Private Message
Well, there it is!!

:)

Var mer än jag visste!! God espresso och stabil temp fixar d iallafall!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/06 :  18:00:24  Show Profile Send JonasV a Private Message
Här är länken till solis palazzo som jag njöt av LÄNGE

http://www.solis.ch/produkte/kaffee/prod_kaffee_palazzrapsteam_body.htm

S U K T A --->

VH Jonas viklund...

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/06 :  18:47:51  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Hej Björn,

Har ochså en sån "kvarn"!!

1. Istället för att mala bönorna finhackar du dom... Alltså kommer inte smakerna ut ur bönan eftersom du bara skurit ner den i mindre beståndsdelar.. Oljorna, smakerna frigörs inte på bästa sätt då!!

2. Kvarnen maler inte jämn storlek på "kornen". Extraktionen i maskinen blir därför ojämn och instabil. Passar inte en espressomaskin där malningen och trycket i maskinen är extremt viktig för bästa resultat!! 9 bar skall de va!! För högt tryck och grov malning blir kaffet tunt och blaskigt.. För lågt tryck och fin malning blir kaffet bittert, bränt och surt eftersom det tar för lång tid för vattnet att passera kaffet!! Bläää!!

Så för egen del skall en riktig kvarn inhandlas.

Nu skall tilläggas för vanlige Sture hemma i röda stugan med vanlig kaffe maskin med filter, alt. perka passar en kvarn med kniv helt ok... Jag har kört min länge till filter kaffet med mkt gott resultat.

Hoppas du blev lite klokare!!

Tackar! kanske kan vara idé att skaffa sig en riktig kvarn framöver
Jag trodde trycket skulle vara så högt som möjligt, ofta hör man ju 15 bar...??

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2005/04/06 :  22:33:46  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag har en isomac kvarn. Den fungerar mycket bra. Många olika malningsgrader.

Själv "brygger" jag i en GAGGIA Classic. Nypris ca 5000, köpte min som demoex för 2500.

Till espresso "hall of fame" eller mitt espressonirvana ska det vara en Faema egentligen. Som nämnt ovan är de en av grundläggarna innom modern espressokultur.

Min drömmaskin (de har en sån här på Kahl´s kaffe på Nova-Lund i Lund):
http://www.monteriva.se/Product.aspx?ppc=33&pc=33&pos=102&pid=5384

"Bara" 40 papp.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/07 :  09:05:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej Big-Olle,

Men varför skall du köpa ett sånt MONSTER ??

2 E-61 grupper gör inte 1 espresso bättre än 1 E-61 grupp för 10,5 lock (minus rabatten för demoexet jag fick )

Var i Malmö för förra helgen och drack en dubbel espresso hos Johan Carlström (Världsmästare i Caffe Latte Art 2005)och pratade lite maskin med honom. Han rekomenderar varmt Isomac Millenium med 1 st E-61 grupp vilken gör precis lika bra espresso som han kan göra. Isomac Zaffiro som jag kör är snäppet under prismässigt men har exakt samma bryggsystem!!

Enda som egentligen skiljer är separata boilers för ånga och vatten och att det därför blir aningens kvickare att slänga ihop en latte eller cappuchino t ex. Ånga direkt vilket innebär att du kan ånga samtidigt som du brygger espresson! Man sparar typ 30 sekunder vilket zaffiro behöver för att skapa bra ånga!! Och så har Millenium en separat kran för varmvatten!! (behövs det??)

Frågan är om det är värt 5000 kr extra som Millenium kostar!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/04/07 09:11:11
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2005/04/07 :  19:42:46  Show Profile Send big-olle a Private Message
Nej, nej inte köpa, mycket dyr, 40000.
Visst är det total overkill och som privatperson har man ingen nytta av 2 grupper.
Det viktigaste för mig är kapaciteten. Den ska vara tillräcklig för att man ska kunna göra 5-10 espresso/latté på raken, tex på en fest.

Tycker bara att de gamla Faema är så snygga. Men det finns många andra tex ECM, din bryggare och andra med E61:an.

Jag har faktiskt sparat en kvarn från en gammal kaffebutik som jag tänkt ha när vi får större kök. Den är lackad i guldmetallic och väger nog en 15-20 kilo. Den får skruvas fast i bordet. Det är overkill.

Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2005/04/07 :  19:46:18  Show Profile Send big-olle a Private Message
Förresten, kika in på Werner & Werner på Center Syd. Det står en kanonfin GAGGIA där. Den skulle jag också kunna tänka mig.

Grattis Plind till köpet. Rancilio gör mycket bra grejer. Den ser välbyggd ut. Och rostfritt - very nice.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/07 :  20:13:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Zaffiro pressar shot efter shot efter shot efter shot efter shot på raken med 100% resultat.. E-61 gruppens förtjänst!! Så länge de finns vatten i tanken är d bara att köra!!!

Men visst... Skall du göra 5-10 LATTE på raken och skumma jättemycke mjölk är nog tyvärr min maskin inte idealisk.. Men inte långt ifrån märkväl!!! Läste om just detta idag på nätet och även om Zaffiro gör precis lika bra skum som långt dyrare maskiner faller den lite om man vill göra jättemånga mjölkdrinkar på raken.. Handlar det om typ 5 latte på raken är de nog inte ett jätte problem. Man kanske får vänta ett par sekunder mellan omgångarna men dom sekunderna fyller du på mer mjölk och bygger drinkar på och när du är klar skummar du nästa omgång!!! Men visst!! 10 st kanske blir tungt om du i ett direkt kör skall skumma 10 drinkar!!

Vill du ha kontinuerlig 100% ångkapacitet är Isomac Tea ca 13 lock eller Millenium ca 15 lock säkra kort!! ´

Förresten Plind!!

Nu ett tag in i användningen av din Silvia... Hur funkar den för dig... Fortfarande nöjd hoppas jag... Silvia skall vara en riktigt elak rackare för priset!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/04/07 :  21:57:42  Show Profile Send plind a Private Message
Jotack jag är helnöjd När man väl hittat rätt malningsgrad och trycker lika hårt med tampern varje gång blir de flesta shotsen mycket bra. Ett litet problem jag har är att den ger så förb...t mycket crema att koppen ofta svämmar över När skummet väl har lagt sig återstår knappt en dubbel, men starkt och gott blir det Jag har hittat ett favvokaffe här i Göteborg på café BarCentro som heter Passalaqua Mehari. 200 spänn för ett kilo hela bönor men det är det värt
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2005/04/08 :  08:05:20  Show Profile Send big-olle a Private Message
Plind, ibland händer samma sak för mig.
Gör så att kolla så att du inte har en "créma förstärkare" i själva filterdelen. På min gaggia satt det en gummiskiva som skulle förstärka creman. Tar man bort den blir det ändå crema, men kanske inte lika mycket.

Jag har också märkt att det blir mindre crema om maskinen är tillräckligt varm. Låt den stå en extra minut eller två innan du kör.

Lycka till.
Olle.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/08 :  10:07:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hujj,

Låter lite mysko med för MKT crema!! Jag kan dessvärre inte hjälpa med tips där.. Big-olle verkar ju hittat en ev. lösning hursomhelst.

Nå, pressar du med 9 bars tryck varje shot och malningen är rätt och kaffet är packat korrekt skall de ju funka.. Hmmm...

Förresten, får du själv stänga av vattentillförseln när du nått önskad mängd eller sköter Rancilio det själv? Låter ju lustigt att det "svämmar över" med Crema. På min får man stänga av manuellt.. Gissar att det är samma hos dig??

Uppvärmningen är väldigt viktig!! Min "kräver" ca 40-45 minuter innan all metall och koppar och mässing är uppvärmd.. Då får man i gengäld en otroligt jämn och stabil temp i varje shot! Nästan omöjligt att missa en shot!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/04/08 :  10:30:14  Show Profile Send plind a Private Message
Nää nån sån tillsats i filtret har jag inte.

Silvia är helt manuell så jag får stänga av själv.
En dubbel är ju 6cl och bör ta ca. 25 sek. Mina koppar rymmer kanske 7 cl så med 6cl kaffe + massa crema så blir det överfullt

Det kan ju förstås lösas med en lite rymligare kopp så något stort problem är det ju inte

Maskinen står alltid på minst 1 timme innan jag startar.

Har precis gjort den första backflushrengöringen på maskinen.
Det kom ut en hel del "goja" genom ventilen Kaffe innehåller mycket fetter och oljor som lagras på olika ställen i maskinen.
Nu backflushar jag varje dag med vatten efter sista koppen.

Edited by - plind on 2005/04/08 11:47:49
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/08 :  11:14:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Får väl börja köra MUGG!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/04/08 :  14:52:55  Show Profile Send Mahler a Private Message
Edit

quote:
Handlar det om typ 5 latte på raken är de nog inte ett jätte problem. Man kanske får vänta ett par sekunder mellan omgångarna men dom sekunderna fyller du på mer mjölk och bygger drinkar på och när du är klar skummar du nästa omgång!!! Men visst!! 10 st kanske blir tungt om du i ett direkt kör skall skumma 10 drinkar!!

Nja, efter lite mer användning har jag insett att pauserna mellan skummning och det att maskinen byggt upp nog tryck för ny ångning snarare ligger runt minuten och inte ett par sekunder som jag först trodde!! Så visst får man vänta en stund mellan omgångarna. Hmmm.. antar att den lilla "kritik" i diverse tester på denna front var befogad.

Nå. Skall man göra typ 4-5 cappuchino är det lugnt hursomhelst eftersom det bara behövs typ 2 skumningsomgångar om man skummar tillräckligt mkt mjölk för 2-3 cappuchino varje gång.

Men skall man ständigt och jämt bjuder byn och hifi-sällskapet på latte drinkar varje vecka så kanske min maskin inte är idealisk!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/04/27 14:59:42
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000