HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Highend 05, Vad lät bäst och vad var mest prisvärt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/07 :  11:00:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Oj då, då bör det låta bra...fy fan va dyra...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2005/02/07 :  11:24:17  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Zalve:
quote:
Trevligt att mötas Fatpipe, för visst var det inne hos Creative Audio ?!



Japp det var jag! Tack detsamma! Det var ingen dålig kamera du släpade på!
Phonar hette högtalarna på som de spelade på inne hos Creative Audio.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/02/07 :  12:08:03  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag gillade inte QRS:en. Men smaken är som baken. Gillnar nog inte Bladelius heller. Så det kan vara där skon klämmer.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/02/07 :  15:05:05  Show Profile Send crion a Private Message
Rolig mässa även om det som vanligt var mycket folk och många demos som kördes över öron smärtgränsen ifråga om distorsion.

Höjdpunkterna tyckte jag var:

* Medius Kul med HTPC, har faktiskt inte bemödat mig att pröva Micro$oft Mediacenter edition, men efter deras demo så kan det vara på tapeten. Trodde inte Micro$oft kunde göra "smidiga" interface, men det ser faktiskt lyckat ut så här långt. På frågan vad den gjorde när den fick 50Hz eller 60Hz material fick jag inget svar, men det såg ut som om den inte brydde sig så mycket om detta utan programvaran/drivers gjorde så gott de kunde, dock utan ultimat resultat (ändra refresh rate).

* Analoga högtalare tycker jag B&W's 800 var de tekniskt mest imponerande, deras nya diskant försökte inte köra JMLabs responskurva vilket var skönt. Problemet var bara att efter man gått på detta demo och analyserat vad de kunde prestera så var de nästföljande 7-8 demosarna i andra rum en besvikelse, var liksom svårt att stänga av vad de klarade av i huvudet :-) (Satt på första bänk lite till höger)

* Prisvärda högtalare tyckte jag var Ushers 25kkr golvare med Electrocompagniet elekronik. Högtalarn hade gjutjärnsbotten och kunde även sandfyllas. Sanslöst pris och lyckad finish samt hög kvalite på ljudet för dem pengarna! D'appolito var konstruktören bakom denna högtalare, vilket ger förtroende.

* Bild, Sim2 agenten hade med sig en Sim2 HT300e med en Crystalio scaler och Screen Research ClearPix2 akustiskt transparanta screen (20kkr) som inte är microperfed utan en väv som inte kolliderar med fixed pixel projektorer, väven var jäkligt bra för ljudet, har inte sett någon som kan släppa igenom ljud så pass bra, bara 1db attenuation behövs, den påverkar inte tonen. ISF certifierad för Flat Spectral Response och White Field Uniformity. 0,95 gain. Flera kunder har uppgraderat från Studiotek 130 till den här så den ligger definitivt på listan över duk uppgraderings alternativ.

* HVD Kinesisk 720p/1080i spelare var uppe för demo i görans rum, kostar cirka 4kkr, 30 titlar finns ute enligt uppgift. Skall kolla upp den lite mer med Asiatiska kontakter ang filmutbud..
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/02/07 :  19:35:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tyckte inte om QRS. Även om rummet inte var bra så var det bestående intrycket att det var för tjockt neråt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/02/07 :  19:50:53  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Det bästa med mässan var att man kan va ganska nöjd med prylarna hemma. Det mesta lät skit i jämförelse och då har jag inte några xlusiva prylar. Det fanns undantag, tvenne, men dom var å andra sidan hiskligt dyra nämligen Ocellia som trots ett helt galet litet rum lät bra. Dom lät bra på Arken oxå trots att rummet var för stort då, man undrar hur det låter i ett lagom stort rum. Burmester lät oxå bra liksom Ocellia lagom volym och grejorna klarade av den volym som det spelades på med bravur vilket inte kan sägas om resten av rummen å jag var inne i alla som spelade tvåkanal tror jag.
Det spelades på tok för högt. Jag tycker inte vass och skärande diskant är njutbart men somliga verkar blanda ihop det med ett "myller av mikrodetaljer", jag tycker det tyder på distortion. Man kan inte skylla allt oljud på rummen, man behöver inte spela på tinnitusnivå. Själv har jag tinnitus efter för många rockkonserter, elgitarrplinkande och verkstadsjobb och det blir ju inte bättre av mässoljud. Många framhåller basen som ett stort problem vid mässor men jag lutar nog åt diskanten om man spelar för högt. Kanske är det så att spelar man på anorektiskt ljudande felplacerade högtalare så mååste man kompensera med jättehög volym för att få till nån bas överhuvutaget. Andra skapelser har nån sorts loudness som t.ex B&W, visserligen supertorr bas men frågan är om en bas låter på det sättet, och överdriven hård diskant. Vad är det för fel på mellanregister det är ju där den mesta musikinformationen finns trots allt.
Men ändå är det kul att bevista ett sånt här spektakel.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:09:23  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej och tack för respons både här men framförallt på mässan.

Några reflektioner...

Läser man ett gäng forum efter mässan så är det nästan mer gnäll än annat. Tveksam attityd imo. Själv var jag runt och lyssnade på ganska hopplösa demonstrationer med stativare i små rum. Med det menar jag inte att vare sig elektronik, högtalare eller själva demonstrationen var hopplösa i sig. Jag säger att man nästan inte har en susning om hur utrustningen låter under dessa förhållanden. När ni avger era omdömen så fundera ett par sekunder över de förhållanden en mässa innebär. Det ni uppfattar är hur det låter just precis under dessa förhållanden, just från den plats ni råkar stå, med allt oväsen runt omkring och de kompromisser en uppställning på en mässa ger upphov till.

Ge mig vilka högtalare som helst, i vilken prisklass som helst, och så kör vi hem dem för 3 dagars hemdemonstration hos er, med en nogsam injustering i rummet, lyssning från en perfekt position, med tyst kringmiljö och musik ni själva gillar. Jag lovat att de kommer att låta som om de i samtliga fall är värda pengarna...

Så ni har rätt. Det låter som regel bättre hemma hos er när ni kommer hem från mässan och det är så det skall vara!

Den enda pryl jag inte begrep var hörlursförstärkaren som justerade/simulerade/korrigerade för de konstigheter som hörlurslyssning ger upphov till. Det lät annorlunda men om det lät bättre kan jag inte säga efter 5 minuters lyssning.

För egen del är jag nöjd med ljudet vi presterade på mässan. Men även vi lever under mässlagarna. Under 2 dagar gick jag fram ganska ofta och hjälpte besökarna att hitta en bättre lyssningsplats. Kom man som besökare och ställde sig längst bak i mitten så fanns där ett område om ca 5 till 8 kvadratmeter där återgivningen lät murrig och full av mellanbas. Ganska olyckligt då det är ett naturligt ställe att gå fram till...

På det viset kan jag nästan lista ut var den som ger sitt omdömme har stått eller suttit. Med undantag såklart för dem som inte gillar karaktären på återgivningen som systemet presterade vilket är helt OK, vi har alla våra egna preferenser. Men anger man "bastungt" eller "murrigt" så kommer omdömmet ganska säkert efter lyssning från denna position.

Sedan saknade vi lite riktigt lågbastryck. Kanske kan det bero på att vår rigg stog 3 meter ut från bakväggen, maskerat av gardinerna vilka hänger två meter ut från väggen i det som egentligen är sidan på konferensrummet.

På det hela taget så trivdes vi fint med mässbesökarna och vid den utvärdering som vi hade med Interceptor (Martin Logan m fl) på söndagskvällen pratades det särskilt om den seriösa attityd till tyngre hifi som denna publik hade. Man sitter länge, stör inte, har som regel inga mobiltelefoner påslagna och kräver inte dunka dunka hela tiden.

Skall vi klaga på något så är det återigen på det mindre smarta draget att dela ut gratis pappersskrammeloväsen-påsar till flera tusen deltagare som vill lyssna på välljud... Förutom den parantesen tackar vi Gignos och Er besökare för en lyckad mässa!

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:43:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sladd > Ansluter till ditt inlägg, vårt rum var så litet att vi inte kunde köra vår tuffaste och bästa modell, väggarna svängde när rummet bara är 12 m2. En eloge åt mässbesökarna !! Mycket diciplinerat och mycket hänsyn till varandra..... Jag tyckte mässan var kul och kommer att återvända för att visa våra produkter Ett Tack till alla som besökte oss !!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7363 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:48:41  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Läser man ett gäng forum efter mässan så är det nästan mer gnäll än annat. Tveksam attityd imo.
Instämmer tyvärr!Jag hoppas att du skrev detta inlägg även på Faktiskt.se

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:51:43  Show Profile Send MikaF a Private Message
Instämmer i att rummen var för små för att få fram det bästa ur grejerna. Men mässan var jättekul och jättetrevliga besökare utan mycket vassa armbågar och trängsel som det ofta är på andra stora mässor. Kanske hifi-folk är snäppet mer belevade än snittet? ;-)

Tackar för all positiv respons för den lilla Kirksaeter SL-60 SE. Vänta bara tills ni kan höra den i ett riktigt rum!!!

Bästa hälsningar / Mikael


Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2005/02/07 21:53:25
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:27:16  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Hejsan,

Vill tacka alla glada besökare för den goda stämning som trots allt rådde under mässan. (Även om jag håller med om små rum, trångt, krånglande hissar och en del annat negativt). Men, skam den som ger sig. Vi ska banne mig göra mässan bättre till nästa år! Vi låg lite efter med viss planering i år och det drabbade ju er besökare :o(
Men som sagt, nu tar vi nya tag och letar vidare efter bättre lokaler. Om någon hör om ett hus vi kan hyra som har 60 diffuserade och absorberade rum mellan 25-150 kvm är det bara att ringa oss så lovar vi en feeeet hittelön! ;o)
Vi har pratat med Skanska om att hyra en jättekran för att flytta Arken till Stockholm, men var ska plejset stå?

Åter igen, STORT tack alla ni som kom och skäms på er, ni som inte kom :o)
Gignos Audio
Anders Walther

Gignos
Go to Top of Page

ea poe
Member

74 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:51:28  Show Profile Send ea poe a Private Message
Krångliga hissar... Det finns trappor

Lite finsaker hittade man som t ex Totems stativare Rainmaker som låter riktigt bra & stora trots sin litenhet. Gallo blev en mycket rolig bekantskap måste jag säga. Dali Helicon 300 med Tact elektronik + 2 passiva Tact subwoofers lät hur bra som helst trots rummets storlek.Jag blev inte lika imponerad av B&W 800 diamant som jag trodde när man tänker på alla goda recensioner man läst om derass nya serie, jag tyckte mer om ljudet hos lilla Helicon.

Denons stora slagskepp inom hembion, XV-serien imponerade med teknik & vikt.Där fick jag faktiskt ett riktigt bra råd om inställningen av subwoofer som jag ej hört förut.

När han gick igenom de automatiska inställningarna så kom vi fram till /längd mellan högtalare & lyssningsplats så uppmärksammade han oss om att den lägger till xtra längd mellan lyssnare & subwoofern pga att signalen tar längre tid på sig till lyssnaren än från konventionell högtalare, dvs man tidsförskjuter subwoofern "fram" i tiden

Det funkade alldeles utmärkt hemma

Tyvärr känns det lite stressigt när man går runt i trånga korridorer & små rum med så mycket folk som det var.

Kan en centralt belägen skolbyggnad vara något för framtiden

Nä! nu måste jag


/Marantz 7005 ,Marantz UD-5005, 3st Infinity Kappa 5, Modulus stativare nu som Bi-ampade frontar + Subwoofer.TARA LABS Prism 2200SUB Kabel
Eichmann six series 2(frontar Emit K) + Eichmann Four Series 2 (Frontar mellan/bas) + Tara Labs Nexa(surround)
Rega 3 + Ortofon super Om 20, Rega Fono RIIA/
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:48:06  Show Profile Send Nitram a Private Message
Sladd-> Ja det var en hemsk puckel ni hade bakom stolsraderna...

Flera verkar mindre imponerade av Martin Logan högtalarna... dessa borde väl vara rätt otacksamma att dema på mässor, då elektrostater(av vad jag upplevt) devinitivt bör avlyssnas i sweetspot?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/02/08 09:48:37
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:55:32  Show Profile Send mwali a Private Message
Elektrostater är relativt svårplacerade, även om Martin Logan är lite mer spridande än vissa andra elektrostater.

Apropos svårplacerade gjorde Ino Pip skäl för namnet. pip pip pip..

Oproffsigt att inte sköta placeringen bättre på en sådan prisvärd och bra högtalare.....
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/02/08 :  10:07:33  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Som bio- och multikanalskeptiker (ingen fara, det håller på att gå över) så tycker man lätt att det är vansinne att demonstrera multikanal för mer än 2 personer i taget....

Satt man rätt i detta system så var nästan Robbie Wlliams gubbsjukevideo njutbar också!

I Alingsås bygger vi den kommande månaden ett multikanal high end-system med Bladelius och Martin logan.

Med 2 stolar...

Om Pip vill jag inte uttala mig, hoppas LTS har med sig ett par till träffen 17 februari så jag får höra dem då. Då skall jag blunda blint och minnas intrycken från Hfls1 från DIY-träffen för 3 veckor sedan och jämföra de två

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/02/08 :  10:44:38  Show Profile Send Patrik a Private Message
Tack Gignos för en rolig mässa! Som vanligt är det att träffa allt folk och så som är den största begivenheten. Oftast är det svårt att lyssna, men ett litet smakprov får man.

Lokalerna tycker jag var klart bättre än förra året. Visst är de flesta rummet för små, men var hittar man massor stora rum? Normalt har de tre hissar igång, nu var en under reparation, men å andra sidan hade de öppnat servicehissen. Behövde nog aldrig vänta speciellt länge så det fungerade.
Genialiskt med gångriktningspilar!

Skoj med så många som sålde skivor. Men, var var de små söta tjejerna som satt och sålde DVD-audio förra året?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:23:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Om Pip vill jag inte uttala mig, hoppas LTS har med sig ett par till träffen 17 februari så jag får höra dem då. Då skall jag blunda blint och minnas intrycken från Hfls1 från DIY-träffen för 3 veckor sedan och jämföra de två
Ähh var inte blyg De lät ju inte alls bra nämligen, förklaringen ligger i bland annat uppställningen och stativens höjd. Sen drevs de av 20w om inte jag minns fel, vilket är i minsta laget.

Vi får hoppas LTS-folket tar med ett par den 17:e och ställer upp dem på ett vettigare sätt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:13:58  Show Profile Send Nitram a Private Message
Med tanke på allt skrivande om hur ofantligt bra pip skulle vara, får vi verkligen hoppas dom kan prestera långt mycket bättre... blev inte imponerad, då spelade Quad för ungefär samma pengar (?) mycket bättre.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2005/02/08 13:14:42
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:34:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nitram> Som tur är gör de det. Har testat lite placeringar hemma och motsvarande placering som på mässan blir pannkaka. Dessutom var diskanten helt ny i dem (alltså inte inspeled) och då är den vass och hård.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:57:29  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Vad händer den 17'e? Står inget i kalendern?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/08 :  14:04:31  Show Profile Send Manga X a Private Message
Leben på 2x12W samt WLM lät både underbart och bra. Som vanligt prickar Robban på Audio Concept in ljudet kalasbra!!!

Annars fastnade jag för Usher 6371 så pass mycket att jag köpt ett par!
De borde anlända till helgen. *Dräggel*



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/08 :  14:29:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
17'e så är det LTS-träff hos HC i Allingsås.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4774

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/08 :  14:39:09  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Ahaa, spännande!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/08 :  15:01:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hoppas vi får ett repotage...
Träffade lite LTSfolk på mässan. Knoppen och Morello - trevliga killar

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7363 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:16:25  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
17'e så är det LTS-träff hos HC i Allingsås.
Det slutar väl med att Sladd börjar att sälja Öhmans piP

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000