HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivborstar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:11:06  Show Profile Send Jadde a Private Message
Vad tror ni om denna? Vad har ni själv för borstar?

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:19:06  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Den ser väl helt ok ut. Det finns säkert bättre, såsom den nedan, men din funkar nog bra. Jag har en gammal Deccaborste som snart måste bytas.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:20:58  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Jadde

Vad tror ni om denna? Vad har ni själv för borstar?

har en av liknande funktion och utseende. tycker den funkar utmärkt bra. tror faktiskt att det är NEC som har satt sin logga på den. audioquests borste skulle funka bättre ihop med min sorbothanmatta från audioquest förstås. finns att köpa var?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/10 :  13:26:17  Show Profile Send norman a Private Message
Har en exakt (vad jag kan se iaf) likadan fast det står champion på den istället... den funkar bra, har iof aldrig testat nån annan så det är svårt att jämföra... lite för mjuka strån kanske..?..
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/10 :  16:52:41  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har tänkt skaffa en sån här relativt snart.

http://www.goldring.co.uk/
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2002/10/10 :  17:02:51  Show Profile Send Klanters a Private Message
Är snacket om att skivborstar sopar ner dammet längre ner i spåren och därmed gör mer skada än nytta bara struntprat eller?

Beror det på vad man har för borste kanske? I så fall, vilka borstar är bra och vilka är dåliga?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/10 :  18:28:07  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Klanters

Är snacket om att skivborstar sopar ner dammet längre ner i spåren och därmed gör mer skada än nytta bara struntprat eller?

Beror det på vad man har för borste kanske? I så fall, vilka borstar är bra och vilka är dåliga?

chansen att de drar ner damm i spåren är förmodligen lika troligen som att de får upp nåt ur spåren. man får bort ytgäcket ivarjefall.
bästa sättet att få upp nåt ur spåren är väl att spela skivan.

v.p.i skivtvätt är ju annars ett trevligt men kostsamt sätt att få rent långt upp i kröken.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:35:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hag har goldring borsten o tycker den fungerar ganska bra. Men tycker ändå mina skivor e förbannat statiska....kanske för att rummet är dammigt o skivspelaren...hmmm....
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:49:29  Show Profile Send Jonas a Private Message
Är också på jakt efter en skivborste. Men måste det stå Audioquest på den? Den ser ut som vilken sån borste som helst, men kostar säkert ett par gånger mer eller?

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:51:13  Show Profile Send nin a Private Message

Ja, vad jag tror så är en kolfiber borste det bästa man kan använda. För en hårdare borste som t ex Discwasher med mer hård tyg trycker ner smutsen längre ner i spåret. Sedan så finns det ju olika grader av smuts. Du har ytlig smuts som ganska lätt går att ta bort med kolfiber borste, men du har även smuts som sitter längre ner i spåret och då är det endast en tvätt (Disc Doctor's saker skall vara bäst enligt många audiophiler).

Hag har goldring borsten o tycker den fungerar ganska bra. Men tycker ändå mina skivor e förbannat statiska....kanske för att rummet är dammigt o skivspelaren...hmmm....

Det finns en "pistol" att köpa som tar bort statiskt.

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/10/10 :  19:51:13  Show Profile Send Robis a Private Message
Utan att veta nånting egentligen så är den misstänkt likt skivborsten som Ginza säljer för 69:- men den står det "Hama" på...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000